مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه

جهانی‌سازی راه را برای تحصیل کسانی فراهم کرده که می‌خواهند به‌عنوان دانشجویان خارجی در موسسات گوناگون تحصیل کنند. با ظهور تکنولوژی‌های مدرن و ایجاد فرصت‌های بهتر، امکان برقراری ارتباط با نهادهایی که هدف و ماموریت یکسان دارند، بیش از گذشته فراهم شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها، پرتال‌های پذیرش ویژه‌ی دانشجویان خارجی را با این هدف طراحی کرده‌اند که داشتن یک موسسه‌ی متنوع‌تر و چندوجهی، می‌تواند منجر به پرورش متخصصانی در سطح و کلاس جهانی شود. هر کشور و دانشگاه، ممکن است معیارهای خاص خود را داشته باشد که قبل از پذیرش دانشجو، باید رعایت شود و این به دوره‌ی تحصیلی انتخابی شما نیز بستگی دارد. دوره‌های تحصیلی پزشکی برای هر جامعه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر، کشورهای بیشتری برگزاری دوره‌‌های تحصیلی بین‌المللی را برای دانشجویان خارجی آغاز کرده‌اند.

رشته‌ی پرستاری برای بسیاری از افراد، ارزش ویژه‌ای دارد و دلایل زیادی برای این امر می‌توان تصور کرد. پرستاری یک حرفه‌ی عالی است که با استفاده از تکنیک‌های پزشکی، به بیماران یا نیازمندان، خدمات بهداشت و درمان ارائه می‌دهد. از آنجایی‌که پرستاری به‌عنوان یک حرفه‌ی ضروری شناخته می‌شود، عجیب نیست که بسیاری از دانشجویان خارجی ترجیح می‌دهند رشته‌ی پرستاری را در کشورهایی به‌غیر از کشور مادری خود تحصیل کنند. برای کسانی که به‌عنوان دانشجوی خارجی علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌ی پرستاری در جنوب شرقی اروپا هستند، ترکیه یک دوره‌ی کارشناسی پرستاری و همچنین یک دوره‌ی کارشناسی ارشد و یک دوره‌ی دکترا برگزار می‌کند. در این مقاله، به چگونگی تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه خواهیم پرداخت.

چه دوره‌های تحصیلی پرستاری در ترکیه وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید در ترکیه پرستار شوید، باید دوره‌ی 4 ساله‌ی کارشناسی پرستاری را با امکان ادامه‌ی تحصیل بگذرانید. ترکیه پیشتر دارای دو دوره‌‌ی متفاوت دیگر برای پرستار شدن بود، اما بعدها، بدلیل فقدان دانش و تخصص لازم فارغ‌التحصیلان، این دوره‌ها را لغو كرد.

ترکیه قبلاً دوره‌های دیپلم و کاردانی پرستاری برگزار می‌کرد. طول زمان دوره‌‌های دیپلم، 4 سال بود. این دوره پس از اتمام دوره‌‌ی دبیرستان برگزار می‌شد. وقتی دانشجو دیپلم خود را در این دوره دریافت می‌کرد، می‌توانست شروع به انجام حرفه‌ی پرستاری در موسسات گوناگون کند. از سوی دیگر، دوره‌ی کاردانی پرستاری فقط دو سال می‌کشید و از دوره‌ی کاردانی پرستاری دانشگاه‌های آمریکا الگوبرداری شده بود. ترکیه بعدها به برگزاری یک دوره‌ی کارشناسی پرستاری روی آورد که تکمیل آن، 4 سال طول می‌کشد.

امروزه، با وجود اینکه گرفتن مدرک لیسانس پرستاری، حداقل پیش‌نیاز لازم برای تبدیل شدن به یک پرستار باصلاحیت و توانمند در شاخه‌‌ی بهداشت و درمان است، اما دانشجو همچنان می‌تواند ادامه‌ی تحصیل دهد و در دوره‌ی کارشناسی ارشد یا دکترا شرکت کند. دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی پرستاری، 4 ترم طول می‌کشد و بعد از اتمام این دوره، فارغ‌التحصیل می‌تواند به ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا پرداخته که حداکثر باید طی 8 ترم کامل شود. دوره‌ی دکترا شامل تحقیق پایان‌نامه و نوشتن پایان‌نامه نیز هست. پرستاری که تحصیلات تکمیلی خود را باموفقیت به‌پایان برساند، 'پرستار متخصص' شناخته می‌شود. دانشگاه‌‌هایی همچون دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی (Eastern Mediterrenean University)، دوره‌‌ی کارشناسی ارشد پرستاری برگزار می‌کنند که تکمیل آن، 1 تا 2 سال طول می‌کشد. برای تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه، دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی، شرایط پذیرش و خواسته‌های تحقیقاتی خاص خود را دارد. از طرف دیگر، دانشگاه اسکودار (Üsküdar University) نیز دوره‌ی دکترای پرستاری برگزار می‌کند که شامل شاخه‌های گوناگونی همچون پرستاری طب داخلی و پرستاری بیماری‌های جراحی و ... است.




هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه برای یک دوره‌ی 4 ساله‌ی لیسانس، 4500 دلار است. این هزینه شامل هزینه‌ی بیمه‌ی درمانی، امکانات رفاهی، غذا و سایر هزینه‌های ضروری اسکان دانشجو در ترکیه نمی‌شود. برای کسانی که قبل از ثبت‌نام، نیاز به گذراندن یک دوره‌‌ی مقدماتی دارند، هزینه‌ی تحصیل، سالانه 4750 دلار است. از نظر هزینه‌های زندگی، چند دانشکده‌ی پرستاری در ترکیه برای دانشجویانی که محل زندگی‌شان در نزدیکی دانشگاه است، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند، همچون دانشگاه Îstînye Înîversitesi که در وب‌سایت این دانشگاه اعلام شده است.

شرایط تحصیل در رشته‌ی پرستاری

برای تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه، دانشجو باید شرایط خاصی داشته باشد که ممکن است در دانشگاه‌های خاص متفاوت باشد. برای مثال، بنابر اعلام سایت دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی، این دانشگاه از دانشجویان خارجی می‌خواهد تا یک نسخه از گواهینامه‌ی دبیرستان یا یک گواهینامه‌ی معادل آن، یک نسخه از مدرک تسلط بر زبان انگلیسی، در صورت وجود و یک کپی از ریزنمرات خود را ارائه دهند. آن‌ها همچنین برای دانشجویانی که می‌خواهند در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی پرستاری تحصیل کنند، شرایط مختلفی دارد. طبق سایت آن‌ها، پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیازمند ارائه‌ی مدارکی همچون کارنامه‌ی رسمی (ریزنمرات) تمام واحدهای دانشگاهی گذرانده شده و همچنین یک کپی از مدارک تحصیلی و ... است.

سایت دانشگاه Îstînye Ünîversitesi، اسناد مختلفی را برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود می‌خواهد. این دانشگاه از دانشجویان خارجی که علاقه‌مند به پذیرش در دوره‌ی کارشناسی پرستاری هستند، فرم درخواست و همچنین یک کپی دیجیتال از مدارک اصلی داوطلب همچون مدرک دبیرستان، ریزنمرات یا مدارک آزمون‌های ملی یا بین‌المللی را می‌خواهد. همچنین شرایط مختلفی برای پذیرش در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی پرستاری وجود دارد، همچون گواهی مدرک لیسانس و ریزنمرات و همچنین گواهی تسلط به زبان ترکیه‌ای و ...

رشته‌ی پرستاری را در ترکیه به چه زبان‌هایی می‌خوانید؟

دانشگاه‌های ترکیه رشته‌‌ی پرستاری را به هر دو زبان ترکی و انگلیسی برگزار می‌کنند، یعنی دانشجو بسته به مهارت خود در هر یک از این زبان‌ها یا هر دو، می‌تواند زبان مورد نظر تحصیل خود را انتخاب کند. دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی، دوره‌‌ی کارشناسی پرستاری را کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، همانطور که در وب‌سایت این دانشگاه اعلام شده است. دانشگاه دیگری که دانشجویان خارجی می‌توانند دوره‌ی پرستاری خود را به زبان انگلیسی انتخاب کنند، دانشگاه Üstînye Ünîversitesi است. طبق بروشور آن‌ها، این دانشگاه دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری را در ترکیه، کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. حتی اگر دانشجو بخواهد، می‌تواند دوره‌ی تحصیلی خود را به زبان ترکی بگذراند.




بهترین دانشکده‌های پرستاری در ترکیه

دانشگاه Istinye - تحصیل پرستاری در ترکیه

  • مدرک ارائه شده:
    • مدرک کارشناسی پرستاری
    • پرستاری بیماری‌های جراحی (با یا بدون پایان‌نامه)
    • پرستاری زنان و زایمان (با یا بدون پایان‌نامه)

دانشگاه Istinye در استانبول ترکیه واقع شده است. این دانشگاه در سال 2015، توسط بنیاد آناتولی قرن 21 تاسیس شد و به اتخاذ رویکرد دانشجو محور در روش آموزش خود افتخار می‌کند و تمرکز خود را بر ایجاد تحقیق باکیفیت از طریق برنامه‌های تحصیلی و کارکنان متخصص خود گذاشته است. دانشگاه Istinye، بهترین دانشکده‌ی پرستاری در ترکیه محسوب می‌شود.

دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی- تحصیل پرستاری در ترکیه

  • مدرک ارائه شده:
    • لیسانس پرستاری (ترکی یا انگلیسی)
    • کارشناسی ارشد پرستاری (ترکی با پایان‌نامه)

دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی، با عضویت در انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها، انجمن دانشگاه‌های اروپا و بسیاری دیگر از گروه‌های دانشگاهی بین‌المللی، آموزش بین‌المللی باکیفیتی به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. این دانشکده‌ی پرستاری در ترکیه توسط نهادهای بین‌المللی مورد تائید قرار گرفته و دارای دوره‌های مشترک و فرصت‌های تبادل دانشجو می‌باشد.

دانشگاه آرل استانبول – تحصیل پرستاری در ترکیه

  • مدرک کارشناسی پرستاری

آخرین دانشگاه در فهرست بهترین مدارس پرستاری در ترکیه، دانشگاه آرل استانبول است که در Büyükçekmece واقع شده است. این موسسه‌ی آموزشی در سال 2007 توسط یک بنیاد تاسیس شد و یک موسسه‌ی خصوصی و غیرانتفاعی است. هدف این دانشگاه، ارتقای شاخه‌های تحقیق و خدمات اجتماعی است و به‌دنبال ارائه‌ی آموزش باکیفیت و با استاندارد بین‌المللی است. فارغ‌التحصیلان هدف این موسسه، کسانی هستند که به اصول و اصلاحات مصطفی کمال آتاتورک و جمهوری ترکیه احترام می‌گذارند. آن‌ها همچنین به حقوق بشر احترام می‌گذارند و معتقد هستند که تنوع و اصول اخلاقی باید در تمام تلاش‌های آن‌ها مورد احترام قرار بگیرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: