مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته ی فیزیوتراپی در ترکیه

رشته ی فیزیوتراپی در ترکیه

به جرات میتوان گفت تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه پس از رشته های پزشکی و دندانپزشکی، از رشته های پرطرفدار در میان دانشجویان سراسر دنیا است. تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی در کشور ترکیه شرایط ایده آلی است که شامل اکثریت متقاضیان می گردد. مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های این کشور نیز در سطح بین المللی معتبر است. فیزیوتراپان گروهی از پزشکان هستند که به بالاترین درآمد دسترسی دارند و می توانند با آسودگی خاطر هزینه های زندگی به دور از مشکل خود را تامین کنند. در چنین شرایطی است که بسیاری از افرادی که در رشته پزشکی تحصیل کرده اند تلاش می کنند تا دوره تخصص خود را به تحصیل در رشته فیزیوتراپی مشغول شوند.

  • شرایط و امکانات تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه چگونه است؟
  • برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در این کشور چه آزمون هایی باید گذراند؟
  • درآمد متخصصان فیزیوتراپی در ترکیه به چه صورتی است؟
  •  چگونه می توان ویزای تحصیلی ترکیه را به ویزای کاری تبدیل کرد؟

امکانات تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

دانشجویان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه امکان بهره مندی از آزمایشگاه هایی با تجهیزات کامل مطابق با استانداردهای جهانی را دارند. امکاناتی که در هر آزمایشگاه وجود دارد تقریبا بین 40 الی 50 دانشجو را پوشش می دهد. تعداد زیادی کامپیوتر همراه با دسترسی به اینترنت برای دانشجویان وجود دارد. همچنین کتابخانه های بزرگ با امکانات ویژه و پایگاه های اطلاعاتی مدرن نیز از جمله امکانات تحصیلی برای دانشجویان رشته فیزیوتراپی در ترکیه است.

همان طور که گفته شد دانشجویان از نقاط مختلف جهان علاقمند به تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه هستند و استقبال ویژه ای از این رشته تحصیلی دارند. اما شرایط و قوانینی برای پذیرش در این رشته وجود دارد. یکی از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه و پذیرش در رشته فیزیوتراپی در این کشور برای دانشجویانی ایرانی، این است که فرد متقاضی بایستی در کنکور رتبه بالایی را کسب کرده باشد. در غیر این صورت شانس زیادی برای پذیرش نخواهد داشت.

آزمون‌ های YOS و SAT جهت پذیرش تحصیلی ترکیه

تحصیل در رشته فیزیوتراپی مناسب ترین گزینه تحصیلی برای دانشجویان است. اما متقاضیان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه لازم است به این موضوع آگاه باشند که ظرفیت پذیرش در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور محدود است. برای ورود به دانشگاه های دولتی این کشور بایستی در آزمون ورودی YOS و یا SAT شرکت کرده و نمره قبولی کسب نمایند. آزمون YOS برای دوره های تحصیلی به زبان ترکی استانبولی است و SAT به زبان انگلیسی می باشد. در واقع دانشگاه هایی که برنامه های تحصیلی را صرفا به زبان انگلیسی ارائه می نمایند، آزمون SAT را برای پذیرش متقاضیان در نظر گرفته اند.




دوره های تحصیلی فیزیوتراپی در ترکیه در 2022

دانشجویان علاقمند به تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه بایستی در مقطع دکترا به صورت ناپیوسته ادامه تحصیل دهند. بدین معنا که دانشجو بایستی ابتدا دوره کارشناسی را گذرانده و سپس وارد مقطع کارشناسی ارشد شود. نهایتا در مقطع دکترا فارغ التحصیل گردد. در صورتی که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این گونه نیست و دانشجو می تواند به صورت پیوسته مدرک دکترای خود را اخذ نماید. در ترکیه، شرایط و جزئیات تحصیل دانشجویان فیزیوتراپی در سال 2022 بدین صورت است:

آیتم شرح
نام دوره کارشناسی فیزیوتراپی
شهریه سالانه 5530 دلار آمریکا
مدت تحصیل 4 سال
تعداد ترم ها 8 ترم
تعداد واحد درسی 180 ECTS
زبان آموزشی برنامه تحصیلی زبان ترکی

درآمد فیزیوتراپیست در ترکیه

در اکثر کشورهای جهان با در دست داشتن مدرک لیسانس فیزیوتراپی می توان مشغول فعالیت در این رشته شد و درآمدزایی نمود. هر فیزیوتراپیست در کشور ترکیه به طور میانگین می تواند درآمدی معادل TRY40 (لیر) در هر ساعت داشته باشد. در دوران بازنشستگی نیز می توانند مبلغ TRY35 (لیر) به ازای هر ساعت حقوق بازنشستگی داشته باشند. بنابراین فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی نگران کار پس از تحصیل در این کشور نباشند. فرصت های شغلی متعدد همواره برای آنان وجود دارد که می تواند درآمد بسیار خوبی نیز داشته باشند.

آیتم درآمد به لیر
میانگین درآمد فیزیوتراپیست ها 16448
حداقل درآمد فیزیوتراپیست ها 6908
حداکثر درآمد فیزیوتراپیست ها 25165

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در کشور ترکیه در سال 2022

برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی را بر مبنای دارا بودن مدرک زبان و یا صرفا بر مبنای شرط معدل انجام می دهند. لازم است بدانید شهریه های تحصیلی در این گونه دانشگاه ها بین 6000$ الی 8000$ (دلار آمریکا) در هر سال تحصیلی می باشد. منتهی شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه که رنکینگ و شرایط علمی خوبی دارند و تنها با آزمون دانشجویان را پذیرش می کنند، ممکن است در سال 2022 به سالیانه 20000$ (دلار آمریکا) نیز برسد.

مدارک لازم جهت تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

در مجموع برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه شرایط و مدارکی لازم است که می بایست از سوی متقاضی تهیه و ارائه گردد. دو مورد از مدارک مهم جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی و ورود به دانشگاه بدون آزمون به شرح ذیل است:

  • ارائه مدرک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی با معدل بالا (رشته های ریاضی یا تجربی)؛
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل نمره 80 یا آیلتس آکادمیک نمره 6؛




بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

در سال 2022 نرخ بیکاری در ترکیه حدود 15% است یعنی فرصت های شغلی موجود در این کشور در مقایسه با آلمان، اتریش، مجارستان، فرانسه، سوئد و غیره کم تر است. پس کسانی که بخواهند پس از اتمام تحصیلات خود در ترکیه در این کشور کار پیدا کنند و به این وسیله اقامت خود را تمدید نمایند باید از دانشگاه هایی که رنکینگ خوبی دارند پذیرش بگیرند. بهترین دانشگاه های ترکیه در سال جاری برای تحصیل فیزیوتراپی عبارت هستند از:

ردیف بهترین دانشگاه های ترکیه QS Ranking 2022 U.S. News & World Report Ranking 2021
1 Sabanci University
521 850
2 Bilkent University
551 571
3 Hacettepe University
801 832
4 Koc University
456 747
5 Bogazici University
651 186

مهارت ها و وظایف فیزیوتراپی در ترکیه

دانشجویانی که در رشته بالینی مشغول تحصیل در ترکیه هستند، آموزش های لازم را در بیمارستان های مجهز و در زمینه های به شرح ذیل می بینند:

  • توانبخشی عصبی و جراحی مغز و اعصاب؛
  • توانبخشی قلب و عروق؛
  • کار درمانی؛
  • توانبخشی کودکان؛
  •  روتز ارتوته و بیومکانیک؛
  • توانبخشی بهداشت زنان؛
  • توانبخشی جراحی دست؛
  • سلامت ورزشی و توانبخشی؛
  • توانبخشی روماتولوژی؛

امکان اقامت ترکیه پس از فارغ التحصیلی

مطابق قانون شماره 6458 درباره شهروندان خارجی و حفاظت بین المللی (YUKK) مصوب رئیس جمهور به تاریخ 10.04.2013 و منتشره در روزنامه رسمی شماره 28615 به تاریخ 11.04.2013 کلیه دانشجویان غیر ترک که خواستار اقامت ترکیه برای مدتی بیش از مدت اعتبار ویزای تحصیلی هستند می توانند مجوز اقامتی خود را تا یکسال دیگر تمدید کنند. اما باید توجه کرد که این کار بایستی حدود 60 روز قبل از پایان اعتبار ویزای دانشجوئی باید صورت گیرد. بدین ترتیب از این طریق دانشجویان بین المللی ضمن اخذ اقامت ترکیه امکان جستجوی کار و یافتن پیشنهاد کاری و سپس اقدام برای تبدیل اقامت خود به اقامت کاری را پیدا می کنند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: