مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نحوه نگارش رزومه

نحوه نگارش رزومه

ابتدا باید تعریفی از رزومه داشته باشیم

رزومه یک سند مختصر و ساختار یافته است که تصویری از پیشینه حرفه ای، صلاحیت ها، مهارت ها و تجربه یک فرد ارائه می دهد. این سند یا رزومه به عنوان یک نمای کلی از دستاوردهای تحصیلی، تجربه کاری و دستاوردهای مرتبط با آن ها عمل می کند.رزومه در درجه اول برای اهداف شغلی و تحصیلی استفاده می شود و به عنوان یک ابزار حیاتی در فرآیند درخواست شغل یا هنگام درخواست برای برنامه های آموزشی استفاده می شود.با نشان دادن نقاط قوت و استعداد یک فرد برای یک موقعیت یا برنامه خاص، یک رزومه خوش ساخت به کارفرمایان و مؤسسات آموزشی کمک می کند تا به سرعت پتانسیل، تناسب و قابلیت های یک فرد را ارزیابی کنند. در نهایت، رزومه ابزار قدرتمندی است که افراد را قادر می‌سازد تا یک مورد قانع‌کننده برای خود ایجاد کنند و درهایی را به روی فرصت‌های جدید در زمینه‌های انتخابی خود باز کنند.

اما مراحل کلیدی در ایجاد رزومه برای مهاجرت  چیست؟

1. درک انتظارات منطقه ای

در مورد رزومه، کشور های مختلف در سراسر دنیا ممکن است ترجیحات و انتظارات منحصر به فردی داشته باشند. در مورد هنجارها و دستورالعمل های فرهنگی خاص برای هر کشور تحقیق کنید تا مطمئن شوید رزومه شما انتظارات آنها را برآورده می کند.

2. اطلاعات تماس

رزومه خود را با نام حرفه ای، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود شروع کنید. هر گونه جزئیات شخصی غیر ضروری را متناسب با رزومه خود و جایی که رزومه را ارسال می نمایید حذف کنید، زیرا این موارد به روند درخواست در این کشورها مربوط نمی شود.

3. خلاصه مفید از حرفه، مهارت ها و اهداف

آن را کوتاه و واضح کنید.بهترین پروفایل های CV کوتاه، واضح و بسیار مرتبط با نقش هدف هستند. به همین دلیل، بهتر است 3-4 خط از اطلاعات سطح بالا بنویسید، زیرا ممکن است هر چیزی را فراموش کنید.عدم تطبیق پروفایل خود (و بقیه رزومه خود) با نقشی که برای آن درخواست می کنید، بدترین اشتباهی است که می توانید مرتکب شوید. قبل از تنظیم قلم روی کاغذ، آگهی کار را نگاه کنید و مهارت ها و تجربه های مورد نیاز را یادداشت کنید.همچنین هدف اضافه نکنید.اهداف و مقاصد شغلی به بهترین وجه با پوشش نامه شما مطابقت دارند، بنابراین فضای خود را با آنها در نمایه CV خود هدر ندهید و از نوشتن عبارات عمومی خودداری کنید.ممکن است راهی خوب برای پر کردن مشخصات CV شما به نظر برسد، اما عبارات عمومی مانند این شما را به مصاحبه نمی کشاند. استخدام کنندگان بارها و بارها آنها را می شنوند و دلیل واقعی برای باور آنها ندارند. در عوض، مشخصات خود را با مهارت‌های سخت و دستاوردهای ملموس خود پر کنید.

4. سوابق تحصیلی

سابقه تحصیلی خود را به ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید. نام موسسه، مدرک، رشته یا رشته تحصیلی، تاریخ فارغ التحصیلی و هرگونه افتخار یا جوایز مربوطه را ذکر کنید.

5. سابقه کار

تجربه حرفه ای خود را به ترتیب زمانی معکوس، از جمله نام شرکت، عنوان شغلی، تاریخ استخدام، و لیستی از مسئولیت ها و دستاوردهای کلیدی برجسته کنید. از افعال "عمل" برای نشان دادن دستاوردهای خود استفاده کنید.

6. مهارت ها و شایستگی ها

بخشی را بگنجانید که مهارت‌های مرتبط شما را برجسته می‌کند، مانند مهارت‌های فنی، زبان‌های صحبت شده، مهارت نرم‌افزار، و هر گونه گواهینامه‌های مربوط به شغل یا برنامه.

7. دستاوردها و پروژه ها

در صورت امکان، بخشی را بگنجانید که دستاوردها، پروژه ها یا کارهای تحقیقاتی خاصی را که تخصص و ارتباط شما با موقعیت یا برنامه را نشان می دهد، برجسته می کند.

8. تناسب با موقعیت

رزومه خود را برای هر موقعیت یا برنامه ای که برای آن درخواست می کنید سفارشی کنید. تجارب و مهارت هایی را که مستقیماً با الزامات فرصت مطابقت دارد برجسته کنید. 

9. از Clear Formatting استفاده کنید

طرح را تمیز و خوانا نگه دارید. برای سازماندهی اطلاعات از نقاط گلوله، عناوین و زیرعنوان استفاده کنید. به یک فونت حرفه ای پایبند باشید و از رنگ های زیاد یا طرح های پیچیده خودداری کنید.

10. کمی سازی دستاوردها

در صورت امکان، دستاوردهای خود را به صورت عدد یا درصد تعیین کنید. این به اعتبار می افزاید و تصویر واضح تری از مشارکت های شما ارائه می دهد.

11. به طور کامل تصحیح کنید

تصحیح رزومه کاری کاملاً ضروری است، به خصوص اگر آن را به زبانی می نویسید که زبان اول شما نیست. اشتباهات املایی و دستوری برای کسی که به زبان روان صحبت می کند به اندازه کافی آسان است، بنابراین وقتی با زبانی که به آن می نویسید آشنایی کمتری دارید، غلط گیر املایی و تصحیح نگارش حتی ضروری تر می شود. به غلط املای رایانه خود نیز اعتماد نکنید، زیرا این ابزارها کامل نیستند. اگر می توانید، از شخصی که مسلط است بخواهید برای شما تصحیح کند و مطمئن شوید که رزومه شما بی عیب و نقص است. اشتباهات تایپی یا سایر اشتباهات می تواند برای استخدام کنندگان علامت قرمز باشد و برخی از مدیران استخدام حتی ممکن است در صورت مشاهده اشتباهات فاحش از خواندن رزومه خودداری کنند. بنابراین مهم است که رزومه شما به طور کامل بررسی شود.

12. آن را مختصر نگه دارید

رزومه یک صفحه ای را هدف قرار دهید، اما اگر تجربه قابل توجهی دارید، رزومه دو صفحه ای قابل قبول است. در توضیحات خود مختصر باشید و روی نشان دادن مرتبط ترین اسناد خود تمرکز کنید.

13. بخش های اضافی (در صورت وجود)

*زبان های گفتاری و سطح مهارت

*انتشارات، ارائه ها یا مقالات دانشگاهی

*کار داوطلبانه یا مشارکت اجتماعی

*فعالیت های فوق برنامه یا نقش های رهبری

سعی کنید در ارتباط با هرکدام از موارد فوق اگر سابقه یا پیشینه ای در کارنامه خود دارید مفید آن را توضیح دهید و نقاط قوت آن را به شکلی که نسبت به موقعیتی که رزومه ارسال میفرمایید، تخصصی کنید.

اما به عنوان چند نکته مهم بالاخص در نگارش رزومه کاری باید دانست که :

شما مجبور نیستید ارجاعات را در رزومه خود بگنجانید، اگرچه در صورت درخواست باید آماده ارائه مراجع باشید. 

رزومه شما باید به خوبی تنظیم شده و به وضوح ارائه شود. این به یک کارفرما نشان می دهد که وضوح تفکر شما و اینکه چقدر خوب می توانید گزارش تهیه کنید. کارفرمایان مهندسی حرفه ای از استاندارد بالایی از زبان انگلیسی و گزارش نویسی انتظار دارند.

فقط از یک فونت در سرتاسر استفاده کنید و برای تاکید و وضوح بیشتر از نقاط گلوله استفاده کنید.اشتباهات املایی و انگلیسی ضعیف کاملاً غیرقابل قبول است و شما باید با دقت کامل رزومه خود را مطالعه کنید.به یاد داشته باشید، CV شما ابزار شما برای انتخاب مصاحبه است. باید نمایش دقیقی از تجربه و شخصیت شما باشد. یک صفحه اول خوب که توجه یک کارفرمای بالقوه را به خود جلب کند، کلید ورود آن به لیست کوتاه مصاحبه است. از عبارات برتر مانند "عالی"، "فوق العاده" یا "عالی" استفاده نکنید و در مورد مهارت های خود خودستایی نکنید. این برای داور شما است که بگوید یا کارفرما در مرجعی از کسی که مهارت های شما را تجربه کرده است بخواند.

و صداقت

وسوسه نشوید که در CV خود اظهارات نادرست داشته باشید. یک کارفرما معمولاً همه اظهارات را تأیید می کند و با داوران صحبت می کند. یافتن ابطال ها بسیار آسان است. به هر کس که اظهارات نادرست می دهد فرصت دیگری داده نمی شود و شهرت آنها برای همیشه لطمه می بیند. کارفرمایان انتظار دارند که استاندارد بالایی از صداقت حرفه ای و صداقت کامل داشته باشید. هر چیزی کمتر ممکن است منجر به اخراج فوری شود.کارآموزی یا کار داوطلبانه در رزومه شما برای درخواست پذیرش نشان می دهد اینکه شما مایلید به دلایلی غیر از منافع مالی فوری سخت کار کنید. اگر می‌خواهید حوزه‌های موضوعی دانشگاهی را تغییر دهید، کار داوطلبانه یا کارآموزی می‌تواند به پر کردن شکاف بین تخصص فعلی و مورد نظر شما کمک کند. باید بر توصیف آنچه انجام داده اید تمرکز کنید، نه بر آنچه فکر می کنید درباره شما می گوید. اطلاعات لازم را در اختیار افسران پذیرش قرار دهید تا بتوانند نتیجه گیری خود را انجام دهند.چیزی که کمیسیون های پذیرش را تحت تاثیر قرار می دهد تجربه تدریس است زیرا این نیمی از آنچه دانشگاه است. بنابراین مطمئن شوید که در رزومه خود برای درخواست دانشگاه، هر شغل داوطلبانه، کارآموزی یا پولی را که در آن معلم یا دستیار تدریس بوده اید، برجسته کنید.ایده آل یک CV آکادمیک برای درخواست 1-2 صفحه است. رزومه جایی برای هدر دادن کلمات و اضافه کردنعبارات  بی معنی نیست. شما باید کلمات خود را با دقت انتخاب کنید تا در یک فضای محدود چیزهای زیادی در مورد دستاوردهای خود منتقل کنید.مراقب کلیشه های اینترنتی برگرفته از یک الگوی CV برای درخواست پذیرش باشید.و به صورت خلاصه ساختار همچنین یکی از ویژگی های مهم رزومه شما است و باید شامل موارد زیر باشد:

هدر با نام و اطلاعات تماس شما

بخش هایی به وضوح تعریف شده با سرفصل هایی برای تأکید بر محتوای فنی مانند تجربه کاری مرتبط، زمینه های مورد علاقه علمی، مهارت ها و تکنیک های آزمایشگاهی

توضیحات (معمولاً به صورت نقاط گلوله)

ورودی ها به ترتیب زمانی معکوس (اخرین به قدیمی ترین)


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا
مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا

قبل از اعلام درخواست برای اجازه ی تحصیل در کانادا، به مدرک مهمی یعنی نامه ی پذیرش از دانشگاه احتیاج دارید،برای داشتن این مدرک لازم است از دانشگاه یا کالج پذیرش بگیرید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی که زمان گرفتن دعوت نامه ی مصاحبه پذیرش از دانشگاه های خوب لازمه بدونید!
نکاتی که زمان گرفتن دعوت نامه ی مصاحبه پذیرش از دانشگاه های خوب لازمه بدونید!

وقتی دعوت‌نامه‌ی مصاحبه‌ی مدرسه‌ی عالی رو دریافت می‌کنین، نهایت تلاش‌تون رو برای حفظ خونسردی انجام و اجازه بدین کمیته‌ی پذیرش کار خودش رو انجام بده. ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل و زندگی در استرالیا
هزینه ی تحصیل و زندگی در استرالیا

در این مقاله، ما تخمینی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در استرالیا را برای‌تان محاسبه کرده‌ایم. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: