مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی (پزشکی و دندانپزشکی) درآمریکا از نظر زمان ، هزینه و تلاش فکری بسیار چالش برانگیز است. ضوابط پذیرش بسیار سختگیرانه است و آموزش بسیار فشرده است، اما دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مهارت هایی دارند که می توانند به افراد نیازمند کمک کنند و در زندگی افراد تفاوتی واقعی ایجاد کنند. این به خودی خود ارزش ساعت ها سخت کار کردن را دارد. دانشجویان بین المللی که دوست دارند به مردم کمک کنند و با تجارب جدید و چالش برانگیز روبرو شوند، ممکن است بخواهند تحصیل در آمریکا را مد نظر بگیرند. مسیر طولانی و سخت است، اما پاداش آن دسته از دانشجویانی که می خواهند پزشکی بخوانند، شغلی ایمن و پر درامد است که می توانند به آن افتخار کنند.

تحصیلات پزشکی در ایالات متحده آمریکا

برخلاف تحصیلات پزشکی در اروپا ، تحصیل رشته پزشکی در آمریکا عموماً پس از اتمام چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی شروع می شود که شامل گذراندن دروس پیش نیاز تحصیلی دوره قبل از پزشکی، به همراه اخذ یک مدرک لیسانس (BA) در هر رشته ای است. پیش نیازها برای تحصیل پزشکی در ایالات متحده از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، اما تقریباً همیشه شامل زیست شناسی ، شیمی عمومی و شیمی آلی به عنوان دوره های اصلی علوم است. همچنین ممکن است برخی از دانشگاه ها از شما بخواهند کلاسهای علوم انسانی ، انگلیسی ، ریاضیات و علوم را نیز بگذرانید، بنابراین حتماً زمانی که هنوز دانشجوی کارشناسی هستید به دانشکده های پزشکی مراجعه کنید تا بتوانید کلاسهای خود را به درستی انتخاب کنید.

تحصیلات پزشکی دانشگاهی در آمریکا یک دوره 4 ساله است که به دو مؤلفه تقریباً مساوی تقسیم می شود: پیش بالینی (متشکل از دوره های آموزشی در علوم پایه) و بالینی (کارآموزی متشکل از چرخش در بخش های مختلف یک بیمارستان آموزشی). بسته به دانشکده پزشکی این برنامه آموزشی میتواند منجر به پزشک متخصص بیماریهای پوستی (D.O.) یا دکترای پزشکی (M.D.) شود. هر دو مدرک به دارنده اجازه می دهند که پس از اتمام برنامه کارآموزی (رزیدنسی) ، مشغول به طبابت شوند. شرط اصلی، داشتن مدرک لیسانس زیست شناسی ، شیمی یا سایر رشته های مرتبط با پزشکی است.

چند دانشکده پزشکی برنامه های محدودی را پس از اتمام دبیرستان ارائه می دهند که تحصیلات دانشگاهی مقطع کارشناسی را با آموزش پزشکی تلفیق می کند. دانشجویان بر اساس مدارک دوره ی متوسطه خود در این برنامه ها بطور موقت پذیرفته می شوند و اگر عملکرد آنها رضایت بخش باشد، اجازه خواهند داشت تا گفتن مدرک دکترا ادامه دهند. این برنامه به طور کلی شش یا هفت سال طول می کشد و پذیرش در آن برای دانشجویان خارجی بسیار رقابتی است.

دانشجویان داوطلب پزشکی نیز باید آزمون (Medical College Admissions Test) MCAT) را بگذرانند. این آزمون توانایی تفکر انتقادی ، حل مسئله ، نوشتن واضح  و همچنین میزان دانش دانشجو از مفاهیم مختلف علمی را مورد سنجش قرار می دهد. کلید موفقیت برای ورود به یک دانشکده پزشکی خوب گرفتن نمره خوب در MCAT است.

 فرصت های بسیار کمی برای دانشجویان خارجی برای اخذ مدرک دکترای پزشکی در ایالات متحده وجود دارد. دانشکده های پزشکی آمریکا از شهروندان واجد شرایط ایالات متحده دو برابر ظرفیت خود درخواست دریافت می کنند و بسیاری از مدارس پزشکی تحت حمایت دولت موظفند فقط ساکنان همان ایالت را پذیرش کنند.

دانشجویان بین المللی متقاضی دانشگاه های پزشکی در ایالات متحده باید این نکته را در نظر داشته باشند که متأسفانه دانشجویان محلی در اولویت قرار می گیرند زیرا کالج های با بودجه دولتی موظف هستند بخشی یا تمام بودجه دولتی خود را به دانشجویانی که ساکن همان ایالت هستند، اختصاص دهند. این امر عمدتاً برای اطمینان از وجود پزشكان كافی برای همان منطقه است، اما این مسئله می تواند دانشجویان بین المللی را در روند انتخاب در وضعیت نابرابری قرار دهد. شما همیشه می توانید در دانشگاه های خصوصی متقاضی شوید، اما مطمئناً آنها گران تر خواهند بود. هر دانشجویی لازم است که جوانب مثبت و منفی انتخاب های در دسترس را بسنجد و برای دانشگاهی که برای او مناسب است اقدام کند.

اکثر موسسات، دانشجویان خارجی را ملزم می کنند که حداقل دو سال آخر تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه های آمریكا به پایان برسانند. تعداد زیادی از دانشکده های پزشکی یک مدرک لیسانس از یک دانشگاه آمریکایی را مورد نیاز می دانند، و مهمترین چیزی که باید بدانید این است که نرخ قبولی بسیار کمی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

درخواست پذیرش برای تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا

برای ورود به دانشکده پزشکی در ایالات متحده، یک دانشجوی بین المللی باید مدارک زیر را داشته باشد:


  • سوابق تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی) 

  • نمره ی MCAT 
  • توصیه نامه ها
  • فعالیت های فوق برنامه
  • خصوصیات شخصی 
  • تعهد به پزشکی
  • مدرک زبان

اکثر دانشکده های پزشکی به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهند که در صورت تمایل به تحصیل در دوره دکتری پزشکی، از طریق سرویس برنامه کالج پزشکی آمریکا (AMCAS) اقدام کنند و در صورت تمایل به تحصیل در دوره دکتری پزشکی پوکی استخوان (Osteopathic) از طریق انجمن خدمات دانشکده پزشکی پوکی استخوان (AACOMAS) اقدام کنند. استفاده از این خدمات بسیار توصیه می شود، زیرا باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. توجه داشته باشید که برخی از دانشکده های پزشکی عمومی دانشجویان بین المللی را قبول نمی کند.

تحصیلات پزشکی: رزیدنسی پزشکی در ایالات متحده آمریکا

هر یک از تخصص های پزشکی برنامه درسی خاص خود را ایجاد کرده اند که مدت زمان و محتوای آموزش لازم در آن تخصص را برای دوره ی رزیدنسی مشخص می کند. این برنامه ها بعد از دانشکده پزشکی، از سه سال برای پزشکی داخلی تا پنج سال برای جراحی و تا هفت یا هشت سال برای جراحی مغز و اعصاب بطول می انجامد. این مدت زمان شامل سالهای تحقیق، که برای دوره ی دکتری ممکن است از یک تا چهار سال به طول انجامد، نمی شود. هر برنامه ی آموزش تخصصی، یا یک سال کارآموزی را برای برآورده کردن الزامات مجوز دولتی در بر می گیرد، یا تصریح می کند که یک سال کارآموزی قبل از شروع برنامه در دومین سال تحصیلات تکمیلی انجام شود.

شهریه ی تحصیلات پزشکی در آمریکا

تحصیلات پزشکی در آمریکا از جمله گران ترین ها در جهان است. با توجه به اینکه هیچ کمک مالی برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد، دانشجوی داوطلب باید ثابت کند که حدود 25000 دلار در سال دارد. همچنین، اکثر مدارس دانشگاه علوم پزشکی که دانشجویان بین المللی را قبول می کنند، خصوصی هستند و شهریه سالانه حدود 40،000 دلار است.

شهریه مدارس دانشگاه های پزشکی دولتی و خصوصی در ایالات متحده می تواند تا 35000 و 50،000 دلار در سال باشد. 

درمورد شهریه سالانه، دانشجویان باید در طی تحصیلات خود در ایالات متحده پول کافی برای هزینه های زندگی را نیز داشته باشند.

دانشجویی که توانایی پرداخت هزینه های بالای برنامه های دانشکده پزشکی و هزینه های زندگی را دارد و این شانس را نیز دارد که وارد دانشکده پزشکی ایالات متحده شود، پس از اخذ مدرک پزشکی خود از آمریکا، تقریباً در هر جایی قادر به کار خواهد بود.

جایگزینی برای تحصیل در رشته پزشکی در ایالات متحده آمریکا 

بیشتر دانشکده های پزشکی در ایالات متحده آمریکا بسیار گران هستند و پذیرش در آن ها بسیار چالش برانگیز است. دلیل اصلی این است که بعضی از دانشگاه های پزشکی عمومی در ایالات متحده برای دانشجویان پزشکی بین المللی جای خالی ندارند و میزان پذیرش برای دانشجویان مقیم ایالات متحده از 50 درصد تجاوز نمی کند.

به عنوان یک گزینه دیگر، بیشتر دانشجویان آمریکایی و دانشجویان بین المللی به دانشگاه های پزشکی در خارج از کشور می روند. در میان مشهورترین مدارس دانشگاهی در خارج از کشور، مدارس دانشگاهی پزشکی در اروپای شرقی (رومانی ، بلغارستان ، لهستان ، مجارستان ، چک ، اوکراین، روسیه و غیره)، کارائیب ، چین ، ایتالیا و مالت و آلمان هستند.

 اکثر مدارس پزشکی در این کشورها بسیار ارزان هستند و ورود به آن ها آسان است (نیازی به داشتن مدرک لیسانس، دوره های پزشکی (پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، پرستاری ، بهداشت عمومی ، دامپزشکی و غیره) نیست). برنامه ها به زبان های انگلیسی ، فرانسوی یا آلمانی ارائه می شوند. این مدارک پزشکی در سراسر جهان شناخته شده اند. آموزش مقدماتی پزشکی و امتحان MCAT برای پذیرش در مدارس پزشکی خارج از کشور در اروپا ضروری نیست. دیپلم دبیرستان کافی است. حتی اگر برخی دانشگاه ها امتحان ورودی را در یک رشته پزشکی مانند زیست شناسی ، شیمی و فیزیک برگزار کنند، برخی دیگر دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی شان می پذیرند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده شغل با حقوق بالا در انگلستان (بخش اول)
ده شغل با حقوق بالا در انگلستان (بخش اول)

فرصت‌های شغلی در بریتانیا بی‌شمار است و حقوق‌ها آنقدر بالا هستند که خواسته‌های مالی شما را برآورده کنند. اما اگر نمی‌دانید کدام شغل برای شما درآمد بیشتری به‌همراه دارد، در این مقاله، پُردرآمدترین شغل‌ها را در بریتانیا بر اساس حقوق هفتگی معرفی می‌کنیم. 10 ...

بیشتر بخوانید
ده شغل با حقوق بالا در انگلستان (بخش دوم)
ده شغل با حقوق بالا در انگلستان (بخش دوم)

اگرمهندسان تکنولوژی اطلاعات و مخابرات در بریتانیا، می‌توانید انتظار داشته باشید هفته‌ای حدوداً 1380 پوند درآمد داشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: