مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل پزشکی در کانادا و آلمان

مقایسه تحصیل پزشکی در کانادا و آلمان



رقابت برای اخذ پذیرش از دپارتمان های پزشکی در کانادا در میان دانشجویان و داوطلبین بسیار بالا است و افراد زیادی برای تحصیل در این رشته ها مشتاق هستند و تلاش می کنند، بنابراین برای اخذ پذیرش در این رشته باید تمامی مدارک لازم را جمع آوری کنید. نه تنها باید به مدارک لازم توجه کنید، بلکه لازم است Deadline ارسال مدارک را در نظر بگیرید که در صورت گذشتن این تاریخ، شانسِ خود را برای اخذ پذیرش در مدارسِ پزشکی کانادا از دست می دهید. دوره های پزشکی در کانادا به طور معمول بین 3 تا 5 سال است و این مدت زمان باتوجه به دانشگاه و پیش زمینه ی شما تغیر می کند. برای دوره ی 5 ساله ی پزشکی در کانادا، سال اول دوره ی آمادگی و برای دانشجویانی طراحی شده است که دوره ی کارشناسی خود را در رشته ایی مناسب نگذرانده اند (بله برای شرکت در دوره ی پزشکی در کانادا در ابتدا باید در دوره ی لیسانس شرکت کنید.). برای شرکت در دوره ی چهار ساله ی پزشکی، دانشجو باید مدرک لیسانس در رشته ی Biology یا رشته ای مرتبط را داشته باشد. کانادا با داشتن 17 دانشگاه پزشکی که برنامه های پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری و...) را به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهند، همچنان تحصیل پزشکی در کانادا بسیار رقابتی و سخت است. فقط 15 درصد از دانشجویان کانادایی در مقطع pre-Med می توانند پذیرش تحصیل در مدارس پزشکی کانادا را بگیرند. 

اگر تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور آلمان را انتخاب کرده اید، لازم است که نمره های عالی داشته باشید و فردی منضبط باشید. تحصیل در رشته ی پزشکی حدود 6 سال زمان می برد و در پایان تحصیلات شما در یک آزمون ایالتی شرکت می کنید. دوره های کارشناسی و ارشد در علوم بهداشتی (علوم سلامت) گزینه های جایگزین هستند. فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی زمینه ی کاری متنوع و هیجان انگیزی دارند. بیش از 30 حوزه ی تخصصی در آلمان وجود دارد، که از چشم پزشکی تا پزشکی قانونی را شامل می شود. از آنجا که تحصیل در این رشته ها آرزوی بسیار از دانشجویان است، اخذ پذیرش در این رشته ها مشکل است. در آلمان محدودیتی به نام (Numerous Clauses (Which courses are locally restricted and which ones nationwide تعریف می شود. این محدودیت نمره ای است که شما در دبیرستان کسب کرده اید و تعیین می کند آیا شما می توانید در رشته ی پزشکی شرکت کنید یا خیر. بعضی از دانشگاه ها از شما 'Medizinertest' را می خواهند.

یکی از تفاوت های اصلی تحصیل پزشکی در کانادا و آلمان این است، که تحصیل پزشکی در آلمان رایگان است ولی در کانادا لازم است شهریه پرداخت کنید، تفاوت دیگر این است که در کانادا لازم است که لیسانس بیولوژی داشته باشید تا بتوانید در آزمون MCAT- Medical College Admission Test شرکت کرده و تحصیل خود را ادامه دهید، در حالی که در آلمان شما مستقیما وارد دوره ی دکترا می شوید. شما برای تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند ارائه مدرک زبان آلمانی هستید اما تحصیل پزشکی در کانادا صرفا به زبان انگلیسی (فقط در تعدادی از دانشگاه ها به زبان فرانسه) می باشد. 

از بین کلیه ی مقاصد تحصیل پزشکی در جهان، آلمان فرصت های شغلی جذابی را به فارغ التحصیلان رشته های پزشکی ارائه می دهد. کار در بیمارستان ها و یا در کیلینیک ها و نیز آزمایشگاه ها و صنایع مختلف از جمله فرصت های کاری پیش روی دانشجویان پزشکی در آلمان است. فارغ التحصیلان پزشکی در کانادا نیز می توانند با اخذ اقامت دائم (PR-Permanent Residency) کانادا در این کشور اقامت داشته و استخدام خود را تضمین کنند، چرا که رشته های پزشکی جزء فهرست مشاغل مورد نیاز کانادا بوده و دارای بازار کار خوبی می باشند. 

زبان دوره ی های پزشکی در آلمان، انگلیسی نمی باشد و لازم است حداقل مدرک B1 آلمانی را داشته باشید تا بتوانید تحصیلات خود را آغاز کنید، هرچند تحصیل در سایر رشته ها در آلمان به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است، مدرکی که باید برای اثبات مهارت آلمانی خود ارائه دهید DSH یا TestDaf می باشد. 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، برای تحصیل در رشته ی پزشکی در کانادا باید در آزمون MCAT- Medical College Admission Test شرکت کنید. این آزمون یک نوع آزمون چند گزینه ای استاندارد برای ارزیابی حل مسائل، تفکر بحرانی و مهارت های نوشتاری و همچنین اطلاعات عمومی داوطلبان میباشد. آزمون MCAT شامل دروس زیست، فیزیک، ریاضی و تست هوش می باشد. عناوین زیر را در این مقاله بررسی می کنیم:

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در آلمان و کانادا

آلمان و کانادا دو مقصد تحصیلی برتر جهانی مخصوصا برای تحصیل پزشکی محسوب می شوند و طبیعتا انتخاب از بین این دو مقصد تحصیلی می تواند بسیار سخت و دشوار باشد، چرا که هر دو کشور دارای دانشگاه های علوم پزشکی قدرتمند و با کیفیت بالا و نیز آینده کاری بسیار عالی هستند، اما توجه به برخی تفاوت ها در شرایط تحصیل پزشکی در آلمان و کانادا می تواند راهنمای خوبی جهت تصمیم گیری برای متقاضیان تحصیل پزشکی باشد. برای تحصیل پزشکی در آلمان، شما نیازمند اثبات مهارت زبان آلمانی خود در سطح B1 و از طریق آزمون های DSH و TestDaf (پس از تقریبا 400 تا 600 ساعت کلاس آموزشی به این سطح می رسید) هستید، اما برای آن دسته از دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، باتوجه به اینکه تحصیل پزشکی در کانادا به زبان انگلیسی است، شرایط بسیار آسان تر خواهد بود، به همین دلیل با ارائه ی مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) به راحتی می توانید مهارت زبانی خود را ثابت کرده و با قبولی در آزمون ورودی کالج های پزشکی کانادا با عنوان آزمون MCAT صلاحیت تحصیلی خود را برای اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا به اثبات برسانید.

دانشگاه های علوم پزشکی آلمان و کانادا در رشته های مختلف پزشکی از جمله پزشکی، پرستاری، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی و … دانشجو می پذیرند، اما تحصیل پزشکی در آلمان به مدت 6 سال (12 ترم) شامل مرحله پیش کیلینیکی (2 سال) و مرحله کیلینیکی (3 سال) و یک سال نیز مربوط به کارورزی است، در حالی که تحصیل پزشکی در کانادا یک دوره 3 تا 5 ساله می باشد، به خاطر داشته باشید که برای اخذ پذیرش در برنامه ی پزشکی 4 ساله در کانادا شما حداقل نیازمند مدرک کارشناسی در رشته زیست شناسی و یا یک رشته ی مرتبط هستید. دانشگاه های پزشکی آلمان و کانادا در سال 2020 عبارتند از:

دانشگاه های پزشکی کانادادانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه تورنتودانشگاه هایدلبرگ
دانشگاه مک مستردانشگاه مونیخ
دانشگاه بریتیش کلمبیادانشگاه هامبولت زو برلین
دانشگاه مک گیلدانشگاه فرای برلین
دانشگاه مونترالدانشگاه فنی مونیخ
دانشگاه کالگریدانشگاه هامبورگ 
دانشگاه آلبرتادانشگاه دویسبورگ اسن




مدارک جهت اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان و کانادا

آلمان

  • مدرک زبان آلمانی
  •  مدرک دیپلم متوسطه و کارنامه همراه - ترجمه
  •  فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  •  پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی 

کانادا

  •  شامل مدرک دیپلم متوسطه با معدل کل یا GPA بالا- ترجمه
  • مدرک زبان انگلیسی
  •  قبولی در آزمون MCAT 

مقایسه هزینه تحصیل پزشکی و زندگی در آلمان و کانادا

همانطور که می دانید، تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمانی رایگان بوده و از دانشجویان خارجی هیچ گونه وجهی به عنوان شهریه ی تحصیلی اخذ نمی شود، اما دانشجویان بین المللی می بایست مبلغ سالانه ای در حدود 3000€ (یورو) به حساب دانشگاه خصوصی بابت هزینه ی تحصیل پرداخت کنند. هزینه ی سالیانه زندگی در آلمان نیز در حدود 10236€ (یورو) برآورد شده، در حالیکه این هزینه برای کانادا حدود 6865€ (یورو) می باشد، اما شهریه ی سالانه ی تحصیل پزشکی در کانادا 16446$ (دلار) برای رشته دندانپزشکی و 10724$ (دلار) برای رشته پزشکی می باشد.

شرایط ویزای تحصیلی آلمان و کانادا

دانشجویان پزشکی متقاضی تحصیل در آلمان، برای اقامت قانونی در این کشور نیازمند اخذ ویزای تحصیلی آلمان هستند، شرط اعطای این ویزا نیز داشتن نامه ی پذیرش تحصیلی از دانشگاه پزشکی و نیز داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح C1 و مدرک زبان انگلیسی در سطح B1  می باشد، دانشجویان ایرانی برای درخواست این ویزا و تعیین وقت مصاحبه بایستی به سفارت آلمان مراجعه کنند. هزینه ی ویزای تحصیلی کشور آلمان در حدود 75€ (یورو) می باشد. ارائه کلیه ی مدارک هویتی همانند پاسپورت، گواهی تمکن مالی، 2 قطعه عکس پاسپورتی، مدارک زبان و صد البته ارائه تاییدیه ی پذیرش از دانشگاهی در آلمان جزء مهمترین مدارک تحویلی به سفارت می باشد.

اما از شرایط تحصیل پزشکی در کشور کانادا اخذ ویزایی به نام ویزای تحصیلی کانادا است. شرایط ویزای تحصیلی کانادا در سال 2020 شامل ارایه تاییدیه پذیرش (LOA-Letter of Acceptance) از دانشگاه پزشکی کانادا، برخورداری از گواهی سرمایه گذاری تضمینی (Guaranteed Investment Certificate GIC-) تا مبلغ 10000$ (دلار کانادا) و پرداخت شهریه ی سال اول تحصیلی می باشد. علاوه بر این، داشتن پاسپورت معتبر، عکس، مدارک هویتی، گواهی تمکن نیز برای اخذ این ویزا الزامی است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: