مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در کانادا شروع تا پایان

تحصیل در کانادا شروع تا پایان

تحصیل در کانادا و آشنایی با این کشور

این کشور از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام، از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب به ایالات متحده می‌رسد. این کشور مساحتی در حدود 10 کیلومتر مربع دارد (9،984،670 ک.م). یعنی کانادا می‌تواند 18 کشور به اندازه فرانسه یا 40 بریتانیا را در خود جا دهد. کانادا شش منطقه زمانی، و همچنین طولانی‌ترین خط ساحلی در بین تمام کشورها را دارد. کانادا تلفیقی از ناحیه‌های مختلف است، از کوه‌های ناهموار در غرب تا جوامع کشاورزی در چمن ‌زارها،‌ از کانون صنعتی و سیاسی انتاریو تا فرهنگ فرانسوی مدرن کبک و از مناطق ماهیگیری قشنگ در ساحل شرقی تا مناطق شمالی پوشیده از برف. زیبایی و تنوع کانادا نمادهایی پرشکوه از کانادا هستند.  قسمت عمده این کشور را دشت‌ها تشکیل می‌دهند، با کوه‌هایی در غرب و چمن ‌زارهایی در مناطق جنوبی. تقریباً‌90   درصد از بیش از 35 میلیون نفری که در کانادا زندگی می‌کنند در محدوده 160 کیلومتر مرز با آمریکا قرار دارند و حدود 75 درصد از کل جمعیت در شهرهای مهم زندگی می‌کنند. کانادا بیش از هر کشور دیگری دریاچه و آب داخلی دارد. بیش از دو میلیون دریاچه در کانادا وجود دارد که به معنی وجود 7.6 درصد (755،180 کیلومترمربع) از آب‌های شیرین جهان در این کشور است.  استان ها و territories کشور کانادا عبارتند از:

  • آلبرتا
  • بریتیش کلمبیا
  • منیتوبا
  • نیوبرانزویک
  • نیوفاندلند و لابرادور
  • بخش شمال غربی
  • نوااسکوشیا
  • نوناووت 
  • انتاریو
  • جزیره پرینس ادوارد
  • کبک
  • ساسکاچوآن
  • یوکان

تحصیل در کانادا و استان کبک

کبک استان منحصر به ‌فردی در کاناداست و به دموکراتیک، سکولار و کثرت‌گرا بودن و همچنین به صحبت به زبان فرانسه شهره است. این استان شرایط تحصیل و زندگی فوق العاده ای را به دانشجویان بین المللی پیشنهاد میدهد و بیش از 85,000 دانشجویی بین المللی از تمام دنیا در این استان مشغول به تحصیل هستند و تحصیل در کبک می تواند یکی از بهترین تصمیم ها در زندگی تحصیلیتان باشد. شهریه ی تحصیل در دانشگاه های کبک در مقایسه با استان های اُنتاریو و بریتیش کلمبیا، پایین است.و از انجایی که به طور کلی هزینه ی تحصیل در کانادا از کشورهای آمریکا و انگلستان پایین تر است، بنابراین استان کبک مقصد دانشجویان بین المللی از سراسر جهان است. هزینه اجاره یا خرید مسکن، غذا، حمل و نقل عمومی و هزینه های روزمره در کبک پایین است، از این رو کبک جز 20 شهر ارزان کانادا برای زندگی قرار دارد. زبان رسمی استان کبک، فرانسوی است ولی هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی در این استان صحبت می شود، بنابراین دانشجویان می توانند تحصیلات خود را به یکی از این دو زبان ادامه دهند و با زندگی در این استان زبان دیگر را یاد خواهند گرفت. از دانشگاه های استان کبک برای تحصیل در کانادا می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه کبک
  • دانشگاه شربوک
  • اکول پلی تکنیک مونترال
  • دانشگاه کبک
  • دانشگاه بیشاپ

و بیش از 10 موسسه آموزش عالی دیگر در این استان واقع شده است..

تحصیل در کانادا و استان های آتلانتیک

تحصیل در دانشگاه های منطقه آتلانتیک کانادا جذابیت های خاص خود را دارد و شاید یکی از مهم ترین دلایل، هزینه ی پایین تحصیل و زندگی است، چهار استان شرقی کانادا (نیوبرانزویک، پرینس ادوارد آیلند، نیوفاندلاند و لابرادور و نوااسکوشیا) را استان ها آتلانتیک می نامند، هزینه ی تحصیل در هر استان و دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی هزینه ی زندگی و تحصیل در استان های آتلانتیک پایین تر از استان های دیگر است. باید توجه داشت که بعد از طرح پروژه مهاجرت به آتلانتیک (AIPP- Atlantic Immigration Pilot Programm) که فارغ التحصیلان از دانشگاه های منطقه آتلانتیک جزء واجدین شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شده اند، اهمیت تحصیل در آتلانتیک بیشتر و بیشتر شده است. برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آتلانتیک ارائه ی مدرک دیپلم متوسطه و نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS نمره 6 تا 6.5 الزامی است. همچنین ارائه ی پاسپورت معتبر، فرم درخواست پذیرش از دانشگاه مربوطه، توصیه نامه و انگیزه نامه نیز از جمله ضروریات درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه های آتلانتیک محسوب می شود.

بررسی هزینه زندگی برای تحصیل در آتلانتیک

برای ارزیابی سطح هزینه زندگی دانشجویی در منطقه آتلانتیک کانادا، ابتدا بایستی هزینه ی زندگی در کانادا را مورد بررسی سپس هزینه ی زندگی در آتلانتیک را بررسی نماییم. پیش بینی ها نشان دهنده  ی آن است که هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در کشور کانادا 17000CA$ (دلار کانادا در سال) خواهد بود. اما متوسط هزینه زندگی دانشجوئی در منطقه آتلانتیک کمی پایین تر از این مقدار یعنی بین 14700CA$ تا 15500CA$ (دلار کانادا در سال) است.

شهرهای دانشجویی برای تحصیل در کانادا

براساس استان‌ها، داده‌های دولتی حاکی از آن است که استان آنتاریو، تقریباً میزبان 50٪ جمعیت دانشجویان خارجی در کانادا (تقریباً 307000 نفر) است. استان بریتیش کلمبیا با داشتن 23٪ دانشجویان خارجی در کانادا (حدود 145000 نفر)، در رده‌ی دوم قرار دارد، در حالیکه استان کبک با داشتن 14٪ کل دانشجویان خارجی در کانادا (87000 نفر)، در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد. استان‌های مانیتوبا و نوا اسکوشیا، هر کدام با داشتن حدود 19000 دانشجوی خارجی، جمعیت بالایی از دانشجویان خارجی را بر حسب سرانه به خود اختصاص می‌دهند. اسامی شهرهای دانشجو پذیر کانادا عبارتند از:

  • مونترال
  • تورنتو
  • ونکوور
  • اتاوا




مدارک لازم برای تحصیل در کانادا

در کشور کانادا چند دانشگاه برتر جهان قرار دارد. بر اساس آمار Times Higher Education’s World University Rankings در سال 2021، 30 دانشگاه کانادا در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته اند. ممکن است اسم همه آنها را نشنیده باشید، ولی کانادا با داشتن هشت دانشگاه در بین 200 دانشگاه تاپ فرصت‌های متعددی را برای تحصیلات در کلاس جهانی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. کانادا در مقایسه با ایالات متحده گزینه‌های تحصیلی ارزان‌تر، فرایندهای ساده‌تر اپلای کردن و فرصت‌های بیشتری برای کسب اقامت دائم را فراهم کرده است. دو دانشگاه تاپ کانادا، یعنی دانشگاه تورنتو (University of Toronto) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) از نظر پژوهش در رده‌های بالا قرار دارند، به این معنی که فعالیت‌های آکادمیک آنها بسیار باکیفیت و مورد احترام است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا با پذیرفتن دانشجویان و کارکنان بین‌المللی و تشویق و ترغیب همکاری‌های بین‌المللی، به ارتقای یک چشم‌انداز جهانی مشهور هستند، پس باید انتظار یک محیط جهانی در کمپس را داشته باشید. طبق نظرسنجی دانشجویان بین‌المللی کانادا (Canadian Bureau for International Education’s International Student Survey) بیش از 90 درصد دانشجویان از تحصیل در کانادا راضی یا بسیار راضی بودند و 95 درصد آنها تحصیل در کانادا را توصیه کرده‌اند. بنابراین اولین قدم شما برای تحصیل در کانادا و تبدیل شدن به دانشجوی بین المللی این است که دانشگاه و رشته ایی که می خواهید در آن تحصیل کنید را انتخاب کنید. قدم دوم آماده کردن مدارک است،هر دانشگاه و بهتر است بگوییم برای هر دپارتمان از دانشگاه ها مدارک متفاوت یا مدارکی مشابه با نمره ایی متفاوت لازم است ولی در اینجا مدارک کلی را برای شما آورده ایم:

  • داشتن مدرک زبان (آیلتس، تافل، پی تی ای و دولینگو)
  • مدارک تحصیلی/ریزنمرات به همراه ترجمه به انگلیسی یا فرانسوی
  • تکمیل اپلیکیشن فرم
  • نوشتن دلیلتان از تحصیل (Letter of Intent)
  • حداقل دو نامه برای معرفی از اساتید خود / کارفرما(Reference Letter)
  • در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتر، انتخاب استاد راهنما
  • در صورت داشتن مقاله، ارسال آنها
  • رزومه
  • در اپلیکیشن فرم از شما درباره ی اینکه چجوری شهریه و هزینه ی زندگی خود را تامین می کنید، سوال می شود

GPA برای تحصیل در کانادا

اتوجه به ناحیه دانشگاه و مقطع تحصیلی، سیستم نمره دهی در کانادا (نمره GPA) ترکیبی از سیستم درصدی، جی پی ای (Grade Point Average) و گزارش نمره با استفاده از حروف (Letter grades) است. سوالی که در این شرایط پیش می آید این است که چه نمره ایی گرفته اید؟ و برای پاسخ دادن به این جمله باید محاسبات ریاضی انجام داد. در این بخش نگاهی به سیستم نمره دهی در استان های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک داریم.

از تنها مواردی که می توان در استان بریتیش کلمبیا مطمئن بود، میزان مرگ و میر، مالیات و حرف F به معنای رد شدن است. حتی دانشکده ها در یک دانشگاه در بعضی مواقع سیستم نمره دهی متفاوتی را دارند.

سیستم نمره دهی در استان بریتیش کلمبیا
PercentageLetter Grade
100-86A
85-73B
72-67
C+
66-60C
59-50
C-
49-0I
49-0F

انتاریو، استانی که پایتخت کانادا یعنی اتاوا در آن واقع شده است و از تمامی سیستم های نمره دهی استفاده می کنند.

سیستم نمره دهی در استان انتاریو
PercentageNum.gradeLetter Grade
100-9010
A+
89-859A
84-808
A-
79-757
B+
74-706B
69-655
C+
64-604C
59-553
D+
54-502D
49-401E
39-00F

اگر بتوانیم مقایسی را بگوییم که مجموع بقیه مقایس ها است، بدون شک این مقیاس است. البته تنوع زیادی وجود دارد، بعضی از دانشگاه نمره ی F دارند و همینطور بعضی از دانشگاه ها از مقیاس 4.3 به جای 4.33  استفاده می کنند.

سیستم نمره دهی در کبک و نیوبرانزویک
توضیحاتGrade PointLetter Grade
عالی4.33
A+
عالی4.0A
بسیار خوب3.66
A-
بسیار خوب3.33
B+
بسیار خوب3.0B
خوب2.66
B-
خوب2.33
C+
خوب2.0C
قابل قبول1.66
C-
قابل قبول1.33
D+
قابل قبول1.00D
مردود0.00E

موسسات DLI برای تحصیل در کانادا

داشتن شماره ی Designated Learning Institution-DLI برای یک موسسه آموزشی به این معنی است که می تواند میزبان دانشجویان بین المللی باشد، ولی این نکته را فراموش نکنید اگر می خواهید بعد از تحصیلتان در کانادا بمانید و کار کنید، تمام موسساتی که DLI دارند این امکان را برای شما فراهم نمی کنند. ممکن است شما بدون توجه به این موضوع از موسسه ایی که دی اِل آی ندارد، پذیرش بگیرید و مدراک خود را برای اخذ ویزای تحصیلی ارسال کنید، متاسفانه درخواست شما ریجکت می شود، چون این دانشگاه نمی تواند دانشجوی بین المللی بپذیرد. بنابراین برای انتخاب دانشگاه داشتن شماره ی DLI را از سایت cic چک بفرمایید.

نامه پذیرش برای تحصیل در کانادا

برای اینکه بتوانید اجازه ی تحصیل در کانادا را داشته باشید باید نامه ی پذیرش از یک دانشگاه که DLI دارد را دریافت کرده باشید  نامه ی پذیرش مدرکی رسمی است که نشان می دهد شما در یک دانشگاه برای تحصیل پذیرفته شده اید. در این نامه تمامی اطلاعات تحصیل شما، انستیتویی که از آن پذیرش گرفته اید، شهریه، کمک هزینه های مالی در صورتی که به شما تعلق می گیرد، زمان بندی تحصیل و تمامی شروطی که برای پذیرش شما (مانند زبان انگلیسی) تعریف شده است، درج گردیده است. با داشتن نامه ی پذیرش شما یک قدم به تحصیل در کانادا نزدیک تر شده اید و پیشنهاد ما به شما این است که به محض دریافت نامه ی پذیرش از دانشگاه برای اخذ اجازه ی تحصیل درخواست دهید.




نوشتن اس او پی برای تحصیل در کانادا

اس او پی، توضیحی کوتاه درباره ی هدف شما است و یکی از مهم ترین جنبه های اپلیکیشن شما برای ورود به مدارس و دانشگاه های کانادا است. دانشگاه های کانادا همانند دیگر دانشگاه های دنیا از شما می خواهند که برای اخذ پذیرش در دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا، متنی درباره ی هدف تحصیلتان (SOP Statement of Purpose) بنویسید. اگر دانشگاه تعداد کلمات را مشخص نکرده باشد، اس او پی شما باید حدود 1200 تا 1500 کلمه باشد و این اولین شانس شما است تا خودتان را به کمیته ی پذیرش معرفی کنید، هدفتان، دست آوردتان و چرا می خواهید دربرنامه ایی مشخص ادامه تحصیل دهید را بگویید نوشتن اس او پی به شما  کمک می کند تا خود را از دیگر درخواست دهندگان متمایز کنید.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم برای تحصیل در کانادا

در جدول اسامی دانشگاه های کانادا که به رتبه بندی الف، ب و ج دسته بندی شده اند و مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند را مشاهده میکنید، این نکته را به خاطر بسپارید که برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا باید دانشگاه شما در گروه (الف) یا (ب) باشد تا مدرک شما به عنوان مدرک دکترا قابل قبول گردد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران 2021
گروه الف

(ممتاز)

اسم دانشگاهردیف
Dalhousie University1
HEC Montreal2
Laval University3
McGill University4
McMaster University5
Memorial University of Newfoundland6
Polytechnique Montreal7
Queen's University8
Simon Fraser University9
University of Montreal10
University of Alberta11
University of British Columbia12
University of Calgary13
University of Guelph14
University of Manitoba15
University of Ottawa16
University of Saskatchewan17
University of Toronto18
University of Victoria19
University of Waterloo20
University of Western Ontario

(Western University)

21
University of Windsor22
York University23
گروه ب

(خوب)

 صرفا در رشته ی تربیت بدنی Brock University1
Carleton University2
Concordia University3
Ecole de Technologie Supérieure, University of Quebec4
Lakehead University5
National Institute Scientific Research, University of Quebec6
National School of Public Administration, University of Quebec7
Ryerson University8
Université du Québec à Montréal9
Université du Québec à Québec10
 صرفا در رشته های کشاورزی و جنگل داری University of New Brunswick11
University of Northern British Colombia12
University of Ontario Institute of Technology13
University of Regina14
University of Sherbrooke15
گروه ج

(متوسط)

Acadia University1
Bishop’s University2
Brandon University3
Cape Breton University4
Fairleigh Dickinson University

Vancouver Campus

5
Laurentian University6
Mount Allison University7
Mount Royal University8
Mount Saint Vincent University9
Nipissing University10
Ontario College of Art and Design University11
Saint Mary’s University12
Saint Paul University13
St. Francis Xavier University14
The King’s University15
The University of Lethbridge16
The University of Winnipeg17
Thompson Rivers University18
Trent University19
Trinity Western University20
Universite de Moncton21
Université du Québec à Chicotimi22
Université Sainte – Anne23
University of Prince Edward Island24
University of Quebec at Rimouski25
University of Quebec at Trois – Rivieres26
University of Quebec, Abitibi – Temiscamingue27
University of Quebec, Outaoais28
Vancouver Island University29
Wilfrid Laurier University30




دوره های کارشناسی ارشد برای تحصیل در کانادا

بدون شک شما هم با این مورد روبه رو شده اید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا دو گزینه پیش رو دارید، تحصیل در رشته هایی که پایان نامه ندارند (Course Based) و تحصیل در رشته هایی که برای فراغ التحصیلی لازم است کار تحقیقاتی انجام داده و پایان نامه بدهید (Research Based).  در این بخش نگاهی به این دو گزینه برای تحصیل ارشد در کانادا داریم. 

  • دوره ی course based شبیه به دوره ی کارشناسی شما می باشد، شما تعداد واحد مشخصی را خواهید داشت و با کسب نمره لازم مدرک خود را دریافت می کنید.
  • در برنامه Research-based تعداد واحد هایی که باید گذرانده شود کمتر از تعداد واحدهای دوره ی Course Based است، یک یا دو درس با ارزش واحدی بیشتری و مدت زمانی طولانی تر برای گذارندن این واحد ها لازم است.

در این واحدها، شما بر روی پایان نامه ی خود تحقیق می کنید و لازم است نتیجه تحقیقات خود را به صورت مکتوب ارائه دهید، موضوع تحقیق شما موضوعی ابتکاری و نوآورانه است که شما انتخاب می کنید. اغلب اوقات انتخاب بین این دو برنامه، تصمیمی دشوار است، یکی از مهم ترین سوال ها که لازم است از خود بپرسید این است که بعد از اتمام دوره ی کارشناسی ارشد هدف شما چیست و چه برنامه ایی دارید؟! به طورمثال اگر می خواهید معلم یا استاد دانشگاه شوید و یا فعالیت شما به حوزه تحقیق و پژوهش مربوط خواهد شد، انتخاب بهتر برای شما دوره ی Research-based است. حال اگر تصمیم شما این باشد که وارد بازار کار تخصصی خود شوید انتخاب شما دوره ی Course Based می تواند باشد.

تحصیل پزشکی در کانادا

رقابت برای اخذ پذیرش از دپارتمان های پزشکی در کانادا در میان دانشجویان و داوطلبین بسیار بالا است و افراد زیادی برای تحصیل در این رشته مشتاق هستند و تلاش می کنند، بنابراین برای اخذ پذیرش در این رشته باید تمامی مدارک لازم را جمع آوری کنید. نه تنها باید به مدارک لازم توجه کنید، بلکه لازم است Deadline ارسال مدارک را در نظر بگیرید که در صورت گذشتن این تاریخ شانس خود را برای اخذ پذیرش در مدارس پزشکی کانادا از دست داده اید.

دوره های پزشکی در کانادا به طور معمول بین 3 تا 5 سال است و این مدت زمان باتوجه به دانشگاه و پیش زمینه ی شما تغیر می کند. برای دوره ی 5 ساله پزشکی در کانادا، سال اول دوره ی آمادگی و برای دانشجویانی طراحی شده است که دوره ی کارشناسی خود را در رشته ایی مناسب نگذرانده اند (بله برای شرکت در دوره ی پزشکی در کانادا در ابتدا باید در دوره ی لیسانس شرکت کنید.). برای شرکت در دوره ی چهار ساله ی پزشکی،دانشجو باید مدرک لیسانس در رشته ی Biology یا رشته ایی مرتبط را داشته باشد.

کانادا حتی با داشتن 17 دانشگاه پزشکی که برنامه های پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری و ...) را به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهند، همچنان تحصیل پزشکی در کانادا بسیلر رقابتی و سخت است. فقط 15 درصد از دانشجویان کانادایی در مقطع pre-Med می توانند پذیرش تحصیل در مدارس پزشکی کانادا را بگیرند.




آزمون های تحصیل پزشکی در کانادا

برای تحصیل در کانادا و رشته های پزشکی می توان از سه آزمون نام برد که شاید مهم ترین آن MCAT- Medical College Admission Test باشد، آزمونی که داوطلبین رشته ی پزشکی لازم است در آن شرکت کنند. این آزمون از سوال های چند گزینه ایی تشکیل شده است که مهارت شما در حل کردن مشکلات (Problem Solving)، تفکر انتقادی (critical thinking) و دانش تان در باره ی طبیعت و رفتار و مفهوم علوم اجتماعی و اصولی که برای شروع تحصیل در رشته ی  پزشکی لازم است را ارزیابی می کند.

آزمون دیگر PCAT- Pharmacy College Admission Test  نام دارد و همانطور که از نامش مشخص است برای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا لازم است داوطلبین در این آزمون شرکت کنند. این آزمون به طور مخصوص برای استفاده ی دانشگاه و کالج های داروسازی است.

  • طراحی و محتوای این آزمون براساس توانایی ها، رفتار و مهارت هایی است که دانشگاه ها و کالج ها لازم دارند تا اهداف داروسازی را پیش ببرند.
  • محتوای آزمون به صورت دوره ایی توسط سرپرست های دپارتمان داروسازی از دانشگاه های مختلف بررسی می شود تا با توجه به نیازها به روز شده باشد.

آزمون سوم، آزمون CASPer است که برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی و پرستاری حائز اهمیت است. آزمون CASPer در گروه آزمون های قضاوت با توجه به موقعیت و شرایط است.

  • آزمون های (Situational Judgement Tests SJTs) آزمون های روانشناسی هستند، که آزمون دهنده را با سناریویی فرضی یا واقعی روبرو می کند و از آنها می پرسد که اگر بر سر دو راهی قرار بگیرند،چه کاری انجام می دهند و چرا؟
  • آزمون های SJTs براین هستند که رفتار و گرایش های فرد را در موقعیت های مشخصی و راه حل هایی که ارائه می دهند، ارزیابی کنند و موثر بودن پاسخشان را می سنجند.

کار حین تحصیل در کانادا

یکی از دلایل مهم تحصیل در کانادا اجازه ی کار است، که قبل از شروع استخدام لازم است چند مورد را بدانید. دانشجویان بین المللی در کاناد می  توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند و اجازه ی کار تمام وقت را در زمان تعطیلات و استراحت میان ترم هایشان دارند. کار در هنگام تحصیل در کانادا به شما کمک می کند که هزینه های زندگی خود را پرداخت نمایید و بتوانید با افراد جدید آشنا شوید و با کسب مهارت در بازار کار، شانس خود را برای یافتن شغل ایده آل افزایش دهید.  دانشجویان بین المللی با داشتن اجازه ی تحصیل (study permit) (افرادی که در مرکزهای آموزشی مشخص شده (Designated Learning Institution DLI)، می توانند خارج از کمپس دانشگاه بدون نیاز به ویزای کار، مشغول به کار شوند. این بدین معنی است که شما می توانید برای هر کارفرمایی در هر موقعیت شغلی و هر منطقه ایی از کانادا فعالیت داشته باشید. دانشجویان بین المللی اجازه ی کار در کمپس دانشگاه را نیز دارند.

  • کار در خارج کمپس (off-campus) به معنی کار در محیطی است که وابسته به دانشگاه و کالجی که در آن تحصیل می کنید، نباشد.
  • کار در کمپس (on-campus) به معنی کار برای کارفرمایی است که در کالج یا دانشگاه شما است. به طور مثال کار برای دانشگاه و یا کالج، کار با یک عضو هیئت علمی (دستیار تحقیقات)، برای یک سازمان دانشجویی یا برای کارفرماهای خصوصی در کمپس دانشگاه (باشگاه ورزشی یا رستوران).




کار بعد از فارغ التحصیلی در کانادا

اجازه ی کار بعد از تحصیلی اولین قدم در سیستم مهاجرت به کانادا است. این اجازه موقعیتی را فراهم می کند که دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی تا سه سال اجازه ی کار داشته باشند. که این اجازه ی کار، فارغ التحصیلان را به ساکنین دائم تبدیل می کند. مدت زمان اجازه ی کار بستگی به مدت زمان تحصیل شما دارد.

مدت زمان برنامه تحصیلمدت زمان اجازه کار
کمتر از 8 ماهاجازه کار ندارد
بین 8 تا 24 ماهمشابه با مدت زمان تحصیل اعتبار دارد
سه سال یا بیشتردو سال یا بیشتر
بیش از یک برنامه تحصیلیاگر بیش از یک برنامه کامل شده باشد تا سه سال

اقامت دائم کانادا با تحصیل در کانادا

مسیر تحصیلی که می تواند به شهروند کانادایی شدن منجر شود را می توان در سه حرف زیر خلاصه کرد.

بیاموزید، کسب درآمد کنید و اقامت بگیرید

دانشجویان با داشتن حداکثر سه سال اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی، می توانند کاندید برنامه های مهاجرتی برای اخذ اقامت دائم کانادا باشند، برنامه ی استانی که به دانشجویان این فرصت را میدهد که از طریق برنامه ی PNP-Province Nominee Program اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند و یا با حضور در پول قرعه کشی برنامه ی اکسپرس اینتری اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند. برای واجد شرایط بودن در برنامه ی PNP یا اکسپرس اینتری فرد براساس معیارهایی از جمله سن، مدرک فارغ التحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان امتیاز می گیرد و در صورتی که امتیازش به حد مورد نظر برسد، اقامت دائم کانادا را اخذ می نماید.

ویزا تحصیلی کانادا

اگر مدت زمان تحصیل شما بیش از شش ماه باشد، لازم است برای تحصیل در کانادا، اجازه ی تحصیل بگیرید. یکی از مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نامه ی پذیرش از موسسه ای DLI-Designated Learning Institution است و شما می توانید همراه با خانواده ی خود، به کانادا مهاجرت کنید. اگر در زمان کرونا برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا درخواست می دهید، لازم است بدانید، اخذِ ویزای کانادا دو مرحله ای شده است، اینکار با این هدف انجام شده است که دانشجویان بین المللی بتوانند در کشور خودشان تحصیلات خود را آغاز کنند و با داشتنِ سابقه ی تحصیل به صورتِ آنلاین، اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی را خواهند داشت، البته در صورتی که 50% از مدت زمان تحصیلِ خود را در کانادا باشند. مدارکِ لازم برای اخذِ ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم ویزای تحصیلی
  • نامه ی پذیرش از موسسه ی DLI
  • پاسپورت و شناسنامه
  • بیومتریک
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی سوء پیشینه
  • مدارک پزشکی
  • استادی پلن
  • ارائه ی CAQ
  • بیمه
  • ترجمه کلیه مدارک

دلایل ریجکتی ویزا تحصیلی کانادا

شهروندان کشورهایی که برای ورود به کانادا باید ویزا بگیرند لازم است این نکته را بدانند که پرونده ی مهاجرتی آنها باید به صورتی باشد که افسر پرونده را قانع کند و ویزای تحصیلی کانادا برایشان صادر شود. باتوجه به اینکه برای صدور ویزای تحصیلی کانادا مصاحبه ی حضوری تعریف نشده است، مدارک شما باید به صورتی باشد که افسیر پرونده را برای صدور ویزا قانع نماید. تعدادی از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از:

  • عدم پذیرش از دانشگاهی DLI
  • نداشتن مدرک زبان
  • استادی پلنی که به درستی نوشته نشده باشد
  • انتخاب برنامه ی تحصیلی که با دلایل و رزومه شما هماهنگی ندارد
  • تمکن مالی (در صورتی که نتوانید منابع مالی برای سال اول را ارائه دهید)
  • مجرم بودن (دستگیر شدن به دلیل ارتکاب جرم)
  • ارائه اطلاعت نادرست (در گذشته به اداره ی مهاجرت کانادا اطلاعات نادرسته داده باشید و ban شده باشید)
  • اخراج از کانادا (برای اقامت بیشتر از زمان معین به صورت غیرقانونی)
  • نداشتن وابستگی خانوادگی (دلیلی برای بازگشت به کشور مبدا)
  • شرایط پزشکی (داشتن بیماری واگیردار که تهدیدی برای کانادایی هاست)
  • نقض قوانین حقوق بشر (خدمت نظامی برای کشور که در جنایت های جنگی نقش داشته است. مدارک کافی باید ارائه شود تا فرد از این محرومیت مصونیت بگیرد.)

ویزا CAQ برای تحصیل در کانادا

ویزای CAQ- certificat d'acceptation du Québec برای افرادی است که می خواهند در استان کبک مشغول به تحصیل شوند، این افراد در کنار Study Permit باید برای اخذ CAQ نیز اقدام کنند. مدارک لازم برای اخذ CAQ استان کبک به شرح زیر است:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم ویزای تحصیلی
  • نامه ی پذیرش از موسسه ی DLI
  • پاسپورت و شناسنامه
  • بیومتریک
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی سوء پیشینه
  • مدارک پزشکی
  • استادی پلن
  • بیمه
  • ترجمه کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: