مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هرآنچه برای تحصیل در کبک باید بدانید

هرآنچه برای تحصیل در کبک باید بدانید



دانشگاه‌های برتر استان کبک کدام‌ها هستند؟

  • دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)، یک دانشگاه جامع انگلیسی‌زبان با بیش از 500 دوره‌ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. این دانشگاه که در مرکز شهر مونترال واقع شده، به داشتن دوره‌‌های خلاقانه‌ی عملی معروف است. دانشگاه کنکوردیا در سال 1974 در نتیجه‌ی ادغام دانشگاه لویولا و دانشگاه سر جورج ویلیامز شکل گرفت و یک موسسه‌ی متنوع و آینده‌نگر، در یک محیط شلوغ شهری است. دانشکده‌ی تجارت جان مولسون (John Molson School of Business)، یکی از ده دانشگاه برتر کانادا برای دوره‌‌های تجاری است.
    • برنامه‌های تحصیلی شاخص: تجارت، مهندسی ساختمان، رسانه، مهندسی و علوم کامپیوتر، جغرافیا و مطالعات شهری
  • Université de Montréal، یک غول بزرگ دانشگاهی در میان دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کاناداست که دارای شهرت زیادی در رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی و حقوق است. تقریباً 50،000 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد به بیش از 650 دوره‌ی تحصیلی در بیش از 60 دپارتمان دسترسی دارند. دو مدرسه‌ی وابسته- HEC Montréal و olecole Polytechnique- به‌ترتیب دوره‌هایی در رشته‌های تجارت و مهندسی برگزار می‌کنند و هر دو در جایگاه خود مشهور هستند.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: پزشکی، علوم اجتماعی، علوم بهداشتی، حقوق ، تجارت
  • دانشگاه مک‌گیل (McGill University) احتمالاً شناخته‌شده‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک است. دانشگاه مک‌گیل پیوسته در میان دانشگاه‌های برتر کانادا و جهان قرار دارد و به‌ویژه برای دوره‌های پزشکی، مدیریت و مهندسی مشهور است. این دانشگاه میزبان 11 دانشكده و 12 مدرسه‌ی حرفه‌‌ای است و به 38000 دانشجوی خود، بیش از 300 دوره‌ی تحصیلی ارائه می‌دهد. پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز شهر مونترال واقع شده و پردیس Sainte-An-de-Bellevue، میزبان دانشکده‌ی علوم کشاورزی و محیط‌زیست است، جاییکه دانشجویان در مزرعه کار می‌کنند.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: پزشکی، حقوق، موسیقی، دندانپزشکی، مهندسی و مدیریت
  • Université de Québec، شبکه‌ای از 10 موسسه در سراسر استان کبک است که دارای دانشگاه‌هایی در مونترال UQAM))،Trois-Rivières (UQTR) ،Chicoutimi (UQAC)،Rimouski (UQAR) ، Outaouais (UQO) وAbitibi-Témiscamingue (UQAT) است. این دانشگاه همچنین دارای دو مدرسه‌ی عضو (مدیریت دولتی و فن‌آوری)، یک موسسه‌ی تحقیقات علمی و تنها دانشگاه آموزش از راه دور به زبان فرانسه در آمریکای شمالی، یعنی دانشگاه TÉLUQ است.
  • دانشگاه بیشاپ (Bishop's University)، یکی از سه دانشگاه انگلیسی‌زبان در استان کبک در کنار دانشگاه مک‌گیل و کنکوردیاست. این دانشگاه در شربروک، در جنوب کبک واقع شده است. این دانشگاه با جمعیتی کمتر از 3000 دانشجو، برای افرادی که به‌دنبال تجربه‌ی دانشگاهی کوچک‌تر و دنج‌تری هستند، دانشگاهی ایده‌آل محسوب می‌شود. دانشگاه بیشاپ، در وهله‌ی اول، دانشگاهی در مقطع کارشناسی است و دارای سنتی قوی در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین علوم طبیعی و بازرگانی است.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: زبان، تدریس، تجارت، علوم انسانی، علوم طبیعی و ریاضیات

کالج‌های برتر استان کبک، کدام کالج‌ها هستند؟

سیستم کالج‌های کبک، در کانادا منحصربه‌فرد است. پس از 11 سال دوره‌ی دبستان و متوسطه، دانشجویان می‌توانند وارد کالج‌های دولتی موسوم‌به CEGEP شوند و در آنجا دوره‌های دیپلم شغلی (DEP) یا پیش‌دانشگاهی (DEC) را دنبال کنند. دوره‌های دیپلم شغلی، دانشجویان را برای ورود مستقیم به بازار کار یا دانشگاه آماده می‌سازد. دوره‌های پیش‌دانشگاهی، دانشجویان را برای ورود به دوره‌ی کارشناسی آماده می‌کند. کالج‌های زیر، در سیستم CEGEP قرار دارند. کبک همچنین دارای تعدادی کالج خصوصی است.

  • کالج وانیر (Vanier College) در سال 1970 تاسیس شد و دومین کالج دولتی انگلیسی‌زبان مونترال است. اکثر 6000 دانشجوی آن، دوره‌های پیش‌دانشگاهی را دنبال می‌کنند، اگرچه مانند سایر کالج‌های کبک، دوره‌های فنی سه ساله نیز در این کالج برگزار می‌شود. کالج وانیر در منطقه‌ی سنت‌لوران مونترال واقع شده و به تنوع فرهنگی خود معروف است (طبق آخرین اطلاعات سرشماری، بیش از نیمی از ساکنان آن، زبان دیگری غیر از انگلیسی یا فرانسه صحبت می‌کنند. این کالج با مترو به مرکز شهر متصل می‌شود.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: دوره‌های پیش‌دانشگاهی، دوره‌های شغلی، رشته‌های کالج
  • کالج داوسون (Dawson College) در سال 1969 تاسیس شد و اولین کالج حرفه‌ای انگلیسی‌زبان استان است و اکنون با تقریباً 11000 دانشجو، بزرگترین کالج کبک است. دانشجویان می‌توانند طیف گسترده‌ای از دوره‌های پیش‌دانشگاهی یا فنی را انتخاب کنند و تحصیلات خود را به‌زبان انگلیسی دنبال کنند. به‌همین دلیل، کالج داوسون در بین دانشجویان خارجی، بسیار محبوب است. این کالج به آزمایش تکنیک‌های آموزشی از جمله کلاس‌های کوچک‌تر به سبک سمینار، مشهور است.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: 'علم انتخاب اول (First Choice Science)'، هنر، ادبیات و ارتباطات، تجارت، مهندسی، فن‌آوری تجارت
  • Collège Ahuntsic، یکی از بزرگترین CEGEPها در کبک با حدود 10000 دانشجوست. در دوره‌های خاص تحصیلی، دانشجویان ممکن است در رشته‌ی تحصیلی خود، به کار نیمه‌وقت دسترسی داشته باشند. به‌عنوان کالج فرانکوفون، کلاس‌های آهونتسیک به‌زبان فرانسه برگزار می‌شود. این کالج در محله‌ی Ahuntsic-Cartierville در شمال مونترال واقع شده است.
    • دوره‌های تحصیلی شاخص: علوم طبیعی، هنر، ادبیات و ارتباطات، رادیولوژی، مراقبت‌های اضطراری پیش‌بیمارستانی (پیراپزشکی)، فن‌آوری پلیس.

کدام رشته‌های تحصیلی در کبک محبوب هستند؟

دوره‌های محبوب تحصیلی در کبک شامل مهندسی، پرستاری و علوم کامپیوتر است.

شهرت دانشگاه مک‌گیل، دانشجویان زیادی را به‌سمت دوره‌های پزشکی، حقوق و مدیریت می‌کشاند. دانشگاه مونترال به‌خاطر صحنه‌های هنری خود معروف است و رشته‌های مرتبط با هنر و علوم انسانی، در این دانشگاه محبوب هستند. چندین موسسه‌ی آموزشی در کبک، بدلیل تخصص در مهمانداری و مدیریت گردشگری و رشته‌های آشپزی شناخته شده‌اند که این نیز برای دانشجویان جالب‌توجه است. علاوه بر دوره‌‌های فوق، موسسات سراسر کبک، طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی را برگزار می‌کنند.

هزینه‌ی تحصیل دانشجویان خارجی در کبک چقدر است؟

هزینه‌ی تحصیل در CEGEP در سراسر استان کبک، ثابت است و دانشجویان خارجی بسته به دوره‌ی تحصیل خود، باید انتظار داشته باشند سالانه بین 12000 تا 18602 دلار بپردازند. دانشگاه‌های کبک دارای تنوع زیادی در هزینه‌های تحصیلی خود هستند. دانشجویان خارجی باید انتظار داشته باشند که بسته به دوره‌ی تحصیلی‌شان، سالانه بین 10000 تا 30000 دلار بپردازند (برخی از دوره‌های تخصصی، ممکن است گران‌تر باشند). دانشجویان خارجی باید توجه داشته باشند كه كبک با كشورهای خاصی توافق كرده كه شهروندان این كشورها از پرداخت برخی هزینه‌های تحصیلی معاف باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به دانشجویان توصیه می‌شوند با وزارت آموزش کبک یا موسسه‌ی تحصیلات تکمیلی خود تماس بگیرند. دانشجویان خارجی که در کانادا تحصیل می‌کنند، لازم است قبل از ورود به کانادا، بیمه‌ی درمانی خریداری کنند. این کار غالباً از طریق موسسه‌ی آموزشی مورد نظر انجام می‌شود. با این حال، دانشجویان کشورهایی که با استان کبک توافق‌نامه‌ی متقابل دارند، ممکن است واجد شرایط دریافت پوشش بهداشت و درمان این استان شوند. این کشورها عبارتند از:

  • بلژیک
  • دانمارک
  • فنلاند
  • فرانسه
  • یونان
  • لوکزامبورگ
  • نروژ
  • پرتغال
  • رومانی
  • سوئد

لازم به ذکر است که فقط دانشجویان فرانسوی، واجد شرایط دریافت پوشش دارویی با نسخه هستند.




متوسط هزینه‌ی زندگی ماهیانه‌ی یک دانشجو در کبک چقدر است؟

برای گرفتن مجوز تحصیل، یک دانشجوی خارجی باید نشان دهد که علاوه بر هزینه‌های تحصیل، 11000 دلار برای تامین هزینه‌های زندگی در کبک دارد. این مبلغ معادل 917 دلار در ماه است. لازم به ذکر است که هزینه‌های زندگی می‌تواند در این استان به‌خصوص در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک‌تر متفاوت باشد. برای تخمین تقریبی هزینه‌ های زندگی در کبک، لطفاً به جدول زیر مراجعه کنید.

هزینه زندگی در کبک
موردماهانه (تقریبی)سالانه (تقریبی)
اقامت
550 دلار6،600 دلار
غذا200 دلار2400 دلار
لباس و پوشاک
150 دلار1800 دلار
تفریح و سرگرمی150 دلار1800 دلار
بیمه‌ی درمانی
83 دلار1000 دلار
حمل و نقل (شبکه‌ی مونترال، کرایه‌ی دانشجویان زیر 25 سال)49.75 دلار597 دلار
صورتحساب تلفن60 دلار720 دلار
اینترنت50 دلار600 دلار
هزینه‌ی خدمات عمومی100 دلار1200 دلار
هزینه‌ی کل زندگی1،442.75 دلار17،313 دلار

گزینه‌های کمک‌های مالی در استان کبک چیست؟

دانشجویان خارجی در کبک، می‌توانند با همان شرایط شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم، به وام‌های خصوصی دسترسی داشته باشند. وام‌ها ممکن است توسط بانک‌ها، تشکل‌های دانشجویی یا گروه‌های دیگر ارائه شود. بهتر است که قبل از تعهد به بستن هرگونه قراردادی، به‌درستی در مورد گزینه‌های وام تحقیق کنید. بسیاری از سازمان‌ها و موسسات آموزشی، بورسیه یا کمک هزینه‌ی تحصیلی به دانشجویان خارجی که در کبک تحصیل می‌کنند، ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، دانشجویان باید با بخش خدمات بین‌الملل موسسه‌ی تحصیلی مورد نظر خود تماس بگیرند. در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کمک‌ هزینه‌های مالی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در دوره‌ی کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است مستقیم با موسسه‌ی آموزشی‌ خود تماس بگیرید.

کدام کالج‌ها و دانشگاه‌های کبک، دوره‌های مهندسی برگزار می‌کنند؟

به‌عنوان یک دوره‌ی محبوب در کانادا، تحصیل در رشته‌ی مهندسی در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های کبک امکان‌پذیر است. دانشگاه مک‌گیل، بیشتر بواسطه‌ی دوره‌های مهندسی خود شناخته شده است. در سال 2016، مجله‌ی Maclean’s این دانشگاه را در رتبه‌ی پنجم بهترین دانشگاه‌های کانادا برحسب دوره‌های مهندسی قرار داد. دانشکده‌ی مهندسی و علوم کامپیوتر کنکوردیا، بیش از 50 دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های مهندسی برگزار می‌کند.

کدام کالج‌ها و دانشگاه‌های کبک، دوره‌های فن‌آوری کامپیوتر برگزار می‌کنند؟

در سال 2016، دانشگاه مک‌گیل توسط مجله‌ی Maclean’s در رتبه‌ی ششم بهترین دانشگاه‌های کانادا برحسب رشته‌های علوم کامپیوتر قرار گرفت. به‌عنوان یک دوره‌ی محبوب در کانادا، تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر و دوره‌های مرتبط با آن در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های کبک امکان‌پذیر است. علوم کامپیوتر و دوره‌های مرتبط در هر سه دانشگاه انگلیسی زبان کبک (بیشاپ، مک‌گیل و کنکوردیا) و همچنین در کالج‌های انگلیسی زبانی همچون داوسون و وانیر نیز برگزار می‌شود.

کدام کالج‌ها و دانشگاه‌های کبک، دوره‌های پرستاری برگزار می‌کنند؟

به‌عنوان یک دوره‌ی محبوب در کانادا، تحصیل در رشته‌ی پرستاری و دوره‌های بهداشت و درمان مرتبط در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های کبک امکان‌پذیر است. در سال 2016، مجله‌ی Maclean’s، دانشگاه مک‌گیل را برای رشته‌ی پرستاری در رتبه‌ی ششم کانادا قرار داد. دوره‌ی پرستاری کالج داوسون، فارغ‌التحصیلان را برای ورود به بازار کار آماده می‌سازد، اما همچنین آن‌ها را تشویق می‌کند تا در مقطع کارشناسی پرستاری ادامه تحصیل دهند- برای این منظور، یک دوره‌ی یکپارچه DEC-BAC را با مشارکت دانشکده‌ی پرستاری دانشگاه مک‌گیل، ایجاد کرده است.




چشم‌انداز اشتغال دانشجویان خارجی پس از فارغ‌التحصیلی در استان کبک چیست؟

بخش تجارت عمده و خرده‌فروشی، بزرگترین کارفرما در کبک است و پس از آن، بخش بهداشت و درمان و بخش کمک‌های اجتماعی قرار دارد. از سپتامبر 2015 تا سپتامبر 2016، رشد چشمگیری در اشتغال در بخش‌های تجاری، ساختمانی و سایر خدمات پشتیبانی، امور مالی، بیمه، املاک و مستغلات، اجاره و خدمات آموزشی دیده شده است.

آیا تحصیل در کبک گزینه‌هایی برای مهاجرت دائم به کانادا برای دانشجویان خارجی فراهم می‌سازد؟

  • برنامه‌ی تجربه‌ی کبک (Quebec Experience Program): بسیاری از دانشجویان خارجی که برای تحصیل به کبک می‌آیند، سرانجام از طریق برنامه‌ی کلاس کبک که به آن Program de l’expérience Québécoise یا PEQ نیز می‌گویند، اقامت دائم در کانادا می‌گیرند.
  • برنامه‌ی نیروی کار ماهر کبک (Quebec Skilled Worker Program): اگر دانشجویی تحصیلات خود را در کبک به‌پایان برساند و دارای CAQ معتبر و اجازه‌ی تحصیل باشد، ممکن است واجد شرایط درخواست از طریق برنامه‌ی نیروی کار ماهر کبک (QSWP) باشد. داوطلبانی که در کبک تحصیل کرده‌اند، باید حداقل نیمی از یک دوره‌‌ی تحصیلی را گذرانده و آماده‌ی ورود به بازار کار باشند. QSWP از سیستم مبتنی بر امتیاز برای ارزیابی درخواست‌های افرادی استفاده می‌کند که مایل به سکونت در این استان هستند.
  • Express Entry: داوطلبان مهاجرت به کانادا که تحصیلات خود را در مدرسه‌ای در کبک به‌پایان رسانده و در نهایت مایل به مهاجرت به استان یا قلمرو دیگری در کانادا هستند، می‌توانند از طریق سیستم انتخاب مهاجرت فدرال Express Entry، این کار را انجام دهند. به این افراد ممکن است بدلیل سطح بالای تحصیلات‌شان، امتیاز قابل‌توجهی اعطاء شود. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان خارجی موسسات آموزشی در کانادا، می‌توانند تجربه‌ی کاری قابل‌توجهی بدست آورند که این یکی دیگر از فاکتورهای بسیار ارزشمند تحت سیستم Express Entry است.

تحصیل در کبک مانع از آن نمی‌شود که یک فارغ‌التحصیل خارجی درخواست خود را به برنامه‌ی متقاضیان مهاجرت استانی (PNP) در نقاط دیگر کانادا ارائه ندهند. با این حال، متقاضیان باید قصد سکونت در استانی را داشته باشند که به آن استان، درخواست می‌دهند.

آب و هوا در کبک چگونه است؟

کبک بزرگترین استان کاناداست و در نتیجه، آب و هوا بین مرز جنوبی با ایالات متحده و خط ساحلی شمالی (که تقریباً به دایره‌ی قطب شمال گسترش می‌یابد) بسیار متفاوت است. بیشتر شهرهای بزرگ کبک، از جمله مونترال، در جنوب این استان واقع شده‌اند و تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و برفی را تجربه می‌کنند.

تحصیل در کبک چه مزایایی دارد؟

دانشگاه‌های کبک به این شهره هستند که فارغ‌التحصیلان خود را برای زندگی بعد از دانشگاه آماده می‌سازند. سه دانشگاه کبک از این منظر، جزو 10 دانشگاه برتر کانادا قرار دارند. در یک نظرسنجی که توسط مجله‌یMaclean’s  در سال 2016 انجام شد، فارغ‌التحصیلان، دانشگاه بیشاپ را در رتبه‌ی پنجم، دانشگاه شربروک را در رتبه‌ی ششم و UQAM را در رتبه‌ی هفتم قرار دادند.

بزرگترین شهرهای کبک، کدام‌ شهرها هستند؟

مونترال بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین شهر استان کبک است. فراوانی دانشگاه‌ها و کالج‌های موجود در مونترال و همچنین هزینه‌های نسبتاً پایین زندگی و فرهنگ‌های متنوع آن، مدت‌هاست که آن را به یک مقصد محبوب برای دانشجویان خارجی تبدیل ساخته است. در حالیکه کبک رسماً یک استان فرانسوی‌زبان است، بسیاری از انگلیسی‌زبانان، زندگی در این شهر دوزبانه را خوشایند می‌دادند.

مرکز استان کبک نیز به طور رسمی کبک نامگذاری شده است، اما اغلب از آن به‌عنوان شهر کبک یاد می‌شود. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی است و تاریخ محلی پُرافتخاری دارد. Université Laval در شهر کبک واقع شده است. از دیگر شهرهای بزرگ کبک می‌توان به گاتینو (آن سوی رودخانه‌ی آتاوا)، لاوال، ترویس ریویرس، شربروک و ساگنای اشاره کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: