مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
برنامه ی مهاجرتی اکسپرس اینتری

برنامه ی مهاجرتی اکسپرس اینتری

افراد و خانواده ها در سراسر دنیا می توانند ظرف مدت چند ماه با برنامه ی مهاجرتی Express Entry به کانادا مهاجرت کنند. برنامه ی اکسپرس اینتری برای اولین بار در سال 2015 معرفی شده است این برنامه، برنامه ی اصلی مهاجرت کاری به کانادا است و  یکی از شناخته شده ترین برنامه ی مهاجرتی جهانی است.

برنامه ی Express entry به چه صورت است؟

برنامه ی اکسپرس اینتری برنامه ایی است که توسط اداره ی مهاجرت کانادا (IRCC) برای مدیریت و بررسی درخواست هایی که برای مهاجرت به کانادا از طریق کار ارسال می شود، رسیدگی می کند.

اکسپرس اینتری برنامه ایی رقابتی است، که به تمامی کاندیدها در مقابل یکدیگر درجه بندی می کند و کاندیدی که بالاترین امتیاز را داشته باشد ، می تواند اقامت دائم کانادا را بدست بیاورد. کاندیدها براساس سن، تحصیلات، مهارت زبانی، تجربه ی کاری و فاکتورهای دیگر رتبه بندی می شوند.

با برنامه ی اکسپرس اینتری افراد و خانواده هایی که می خواهند در کانادا زندگی کنند، در عرض چند ماه می توانند اقامت دائم کانادا را داشته باشند.

Express Entry به چند گروه تقسیم می شود؟ 

1.    واجد شرایط بودن: کاندیدها باید برای یکی از برنامه های سه گانه واجد شرایط باشند:

  • (The Federal Skilled Worker Class FSWC)
  • (The Canadian Experience Class CEC)
  • (The Federal Skilled Trade Class FSTC)

گروهی از افراد برای برنامه ی( Provincial Nominee Programs PNPs)  در راستای برنامه ی اکسپرس اینتری است، اما کاندیدها باید برای ورود به Pool اکسپرس اینتری برای یکی از برنامه ی سه گانه واجد شرایط باشند.

هرچند که شرایط لازم برای هریک از برنامه های هم راستا با برنامه ی Express Entry متفاوت است اما داشتن حداقل یک سال سابقه ی کار برای تمام کاندیدها اجباری است، همچنین داشتن سطح مشخصی از زبان انگلیسی یا فرانسوی که فرد برای اثبات سطح زبانی اش باید در یکی از آزمون های مورد تایید شرکت کنند. همچنین تمامی کاندیدها  باید برای عدم سوپیشینه و سلامت مدارک لازم را رائه دهند، در غیراینصورت نمی توانند پذیرش بگیرند.

2.    ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری: هر فرد واجد شرایط باید پروفایلی درPool کاندیدهای اکسپرس اینتری بسازد. این پروفایل به عنوان(  Expression of Interest EOI) است. کاندیدها به صورت اتوماتیک و براساس پروفایلشان امتیاز میگیرند و رتبه بندی می شوند. این رتبه بندی براساس سیستم (Comprehensive Ranking System CRS) است. کاندیدها می توانند امتیاز خود را افزایش دهند.هرچه امتیاز CRS فرد درخواست دهنده بیش تر باشد، شانش انتخاب شدنشان بیشتر می شود.

امتیاز CSR آستانه ی امتیاز Express Entry را تعریف می کند و نشان می دهد که آیا کاندید می تواند در شرایط اقتصادی کانادا موفق شود یا خیر؟ و کاندیدها براساس شغل و تحصیل، مهارت های زبانی، و داشتن یا نداشتن جاب آفر امتیاز میگیرند.

اگر کاندیدها پیشنهاد شغلی از کارفرمایی کانادایی را داشته باشند یا نامزد استانی را دریافت کرده باشند، امتیازه اضافه می گیرند.

3.    داشتن پروفایل job bank(اختیاری): کاندیدهایی که جاب آفر ندارند یا نامزد استانی نشده اند، می تواند در بانک کار کانادا ثبت نام کنند، منبعی برای که برای کارفرمایان کانادایی است که بتوانند نیروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، این مرحله در اوایل این طرح اجباری بوده است ولی از جون 2017 اختیاری شده است.

4.    دریافت دعوت نامه برای اپلای (Invitation to Apply): اداره ی مهاجرت کانادا (IRCC) معمولا هر دو هفته ایی یکبار برنامه ی Express Entry و انتخاب افراد را انجام می دهند.  در این قرعه کشی ، کاندیدهایی که امتیازشان از امتیازی مشخص شده بالاتر باشند، برای اخذ اقامت دائم کانادا دعوت می شوند. اگر کاندیدی انتخاب نشود، پروفایل آنها بعد از 12 ماه منقضی می شود که در اینحا باید پروفایلی دوباره بسازند.

5.    افزایش امتیاز CRS: کاندیدهایی که در pool هستند و انتخاب نشده اند می توانند پروفایل و امتیاز خود را افزایش دهند. این کار را می توانند با ارسال مدارک جدید و آپدیت کردن اطلاعات انجام شود. به طورمثال: افزایش نمره ی زبان، اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی، افزایش تجربه ی کاری، بدست آوردن جاب آفر یا درخواست استانی. (پیشنهادات ما برای افزایش امتیاز CRS)

6.    ارسال اپلیکیشن برای اخذ اقامت دائم: اگر دعوت نامه ی پذیرش (ITA) را دریافت کردید، 60 ورز زمان دارید تا اپلیکیشن خود را به صورت کامل برای اخذ اقامت دائم ارسال کنید، در این اپلیکیشن  شما باید اطلاعات شخصی به طور کامل و مدارک خود را ارسال کنید. اپلیکیشن به صورت الکترونیکی ارسال می شود. بعد از ارسال اپلیکیشن، شما باید منتظر تصمیم نهایی باشید.فرشایند بررسی 80 درصد از اپلیکیشن ها  تا شش ماه است، و اگر اپلیکیشن شما تایید شود، شما وارد مرحله ی اخذ اقامت دائم کانادا می شوید.




برای ساخت پروفایل اکسپرس اینتری چه چیزهایی لازم است؟

برای ارسال پروفایل اکسپرس اینتری شما به سه مدرک اصلی احتیاج داریدو اگر به برنامه ی Express Entry علاقه دارید، جمع آوری این سه مدرک فدم اول شما است:

1.    شرکت در آزمون زبان انگلیسی/فرانسوی: تمام کاندیدهایی برنامه ی اکسپرس اینتری باید توانایی زبان خود (فرانسوی یا انگلیسی) را اثبات کنند. از شما خواسته می شود، در آزمونی که مورد قبول است شرکت کنند. کمترین نمره ی قابل قبول با توجه به برنامه ی مورد نظر متفاوت است، اگر می خواهید مهارت زبانی خود را نشان دهید باید در یکی از دو آزمون آیلتس جنرال یا CELPIP شرکت کنید و اگر می خواهید مهارت زبان فرانسوی خود را اثبات کنید باید در آزمون TEF یا TCF شرکت کنید.

2.    Educational Credentials Assessment ECA): ECA) به منظور ارزیابی مدرک تحصیلی افرادغیرکانادایی با استاندارهای کانادا است. در نظر داشته باشید که این ارزیابی فقط برای برنامه ی Federal skilled Worker Class اجباری است اما برای افزایش امتیاز CRS بسیار مهم است.نکته: ECA برای برنامه های تحصیل کشور کانادا لازم نیست.

3.    پاسپورت: برای ساخت پروفایل داشتن پاسپورت  لازم است. در مواردی نادر شاید مدرک شناسایی جایگزین قابل قبول باشد.

زمانی که این 3 مدرک را داشتید، می توانید پروفایل Express Entry خود را بسازید.

اخذ پذیرش همراه با پارتنر قانونی یا همراه: زمانی که شما همراه با پارتنر یا همسر خود برای Express Entry اقدام می کنید، یکی از شما به عنوان درخواست کننده ی اصلی امعرفی می شود و اکثر امتیاز ها براساس ویژگی های آن فرد محاسبه می شود.

نکاتی که باید برای اپلیکیشن اکسپرس اینتری خود در نظر بگیرید.

اگر شما دعوت نامه برای اپلای دریافت کرده اید، شما باید اپلیکیشن رسمی برای اقامت دائم را ارسال کنید. این اپلیکیشن باید به صورت آنلاین کامل و ارسال شود. در اینجا چند نکته مهم را به شما می گویم.

1.شاید لازم باید مدارک مالی ارائه دهید.

تمام درخواست دهندگان برنامه های FSWC و FSTC باید اثبات کنند که تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و افراد تحت حمایتشان را دارند. درخواست کنندگانی که پیشنهاد کاری در کانادا را دارند از اثبات تمکن مالی معاف هستند.

جدول زیر در ژانویه 2023 ارائه شده است.

سرمایه لازم برای اکسپرس اینتری کانادا 2023
تعداد اعضای خانواده سرمایه مورد نیاز
(دلار کانادا)
1
$13,310
2

$16,570

3
    $20,371    
4
$24,733
5

$28,052

6

$31,638

7

$35,224

هر عضو دیگر که اضافه شود

$3,586

2.    'جاب آفر' به معنای واقعی پیشنهاد کار است.

تصوری اشتباه در میان افرادی که در کانادا با ویزاهایی از قبل ویزای IEC که اجازه ی کار در تعطیلات را میدهد وجود دارد، که فکر میکنن که داشتن این کار موقتی، همان کار و پیشنهاد کاری است که IRCC  از آن به عنوان جاب آفر نام می برد.

 زمانی که از کلمه ی 'valid job offer' صحبت می شود، به این معنی است که آن شغل باید شرایط مشخصی که Express Entry مشخص کرده است را دارا باشد.

3.    همه چیز می تواند در پروفایل اکسپرس اینتری شما تاثیر داشته باشد.

آیا چند ماه تجربه ی کاری که واقعیت ندارد را در پروفایل اکسپرس اینتری خود ثبت کرده اید، بدون آنکه از عواقبش اطلاع داشته باشید؟

لازم است بدانید بخش بزرگی از اطلاعات ی که در پروفایل خود ثبت می کنید، به صورت اتوماتیک وارده پرونده ی اقامت دائم شما می شود و هر تغییراتی می تواند برای اپلیکیشن شما مشکل ساز شود.

از این رو بسیار مهم است که همه ی اطلاعات را در اولین مرحله به صورت صحیح وارد کنید، زیرا در آینده از شما می خواهند که مدارکی برای اثبات آنها ارائه دهید.

دروغ گفتن در پرونده ی مهاجرتی، جرمی جدی است و نتیجه ی آن پنج سال ممنوعیت از ورود به کانادا است.

4.    اپلیکیشن های FSTC و CEC- ارزیابی مدرک خود را انجام دهید.

هرچند ارزیابی مدرک ECA برای اپلیکیشن FSTC و CEC لازم نیست، اما این کار باید انجام شود. زمانی که ECA انجام شود و به پروفایل اکسپرس اینتری شما اضافه شود، امتیاز شما به شدت افزایش پیدا می کد. بنابراین هرچه سریع تر برای ارزیابی مدرک خود اقدام کنید.

برای مهاجرت به کانادا از Express Entry چند امتیاز لازم است؟

بهترین جواب به این سوال در دو بخش است: قبل از ورود به pool و زمانی که وارد pool اکسپرس اینتری شدید.

    قبل از ورود به  pool

همانطور که گفتیم سه برنامه ی مهاجرتی برای ورود به Express Entry تعریف شده است:

برنامه ی FSTC مناسب برای بازرگانان است، برنامه ی CEC برای افرادی مناسب است که اخیرا تجربه ی کار در محیط کانادا را داشته اند  هردو برنامه از داوطلبین می خواهند که مدارک مشخصی را برای واجد شرایط بودن داشته باشند.

برنامه ی مهاجرتی FSWC برای افرادی است که مینیمم شرایط را دارند. نکته: این سیستم کاملا متفاوت از سیستم امتیاز دهی CRS است. در برنامه مهاجرتی FSWC شما باید حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز را داشته باشید تا وارد پول اکسپرس اینتری شوید.

    زمانی که وارد pool اکسپرس اینتری شدید

در این pool بدون در نظر گرفتن برنامه ایی که انتخاب کرده اند، امتیاز میگیرند و این امتیاز بندی رتبه ی هر فرد را مشخص می کند. زمانی که IRCC قرعه کشی را انجام می دهد، این رتبه، فاکتور اصلی برای دعوت افراد برای مهاجرت دائم به کانادا است.  امتیاز آساتانه برای داوطلبین برنامه ی FSWC و CEC در گذشته 413 امتیاز بوده است و آستانه امتیاز برنامه ی FSTC از این امتیاز پایین تر است.

هرچند امتیاز آستانه از پیش تعریف نشده و با توجه به داوطلبین و شرایط قرعه کشی متغیر است. و در آخر می توان گفت امتیاز مشخص شده ایی برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری مشخص نشده است و با توجه به انتخاب های گذشته داوطلبین باید تلاش کنند بهترین امتیاز و بالاترین امتیاز را داشته باشند.

هزینه ی مهاجرت از طریق روش اکسپرس اینتری چقدر است؟

جدول زیر براوردی کلی از هزینه های مهاجرت از طریق روش اکسپرس اینتری است. در این جدول هزینه های حمل و نقل و برخی هزینه های شخصی دیگر براورد نشده است.

قبل از ورود به pool

قبل از ورود به pool
مورد هزینه

(دلار کانادا)

اجباری یا اختیاری؟
ECA +200 برای FSWC پیشنهاد می شود و برای FSTC و CEC داوطلبینی که خارج از کانادا تحصیل کرده اند،اجباری است.
آزمون زبان +200 اجباری است
گرفتن سوپیشینه تا 100 اجباری است
گزارش پزشکی +200 اجباری است
اقدام از طریق وکیل بین 2 تا 5 هزار اختیاری است


هزینه های دولتی
مورد هزینه

(دلار کانادا)

اجباری یا اختیاری؟
هزینه بررسی مدارک 550 اجباری است
هزینه اقامت دائم 490 اجباری است
هزینه همراه 550 دلار برای برسی و 490 دلار برای اقامت اجباری است
هزینه برای هر فرزند تحت تکفل 150 به ازای هر فرزند اجباری است

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ی اکسپرس اینتری چقدر زمان می برد؟

سیستم اکسپرس اینتری به منظور مهاجرت سریع به کاندا طراحی شده است، برای کاندیدهای واجد شرایط که دعوت نامه (ITA) را بعد از ورود به pool دریافت کرده اند، و مدارک خود را در سریع ترین زمان ممکن ارسال کرده اند، پروسه ی پردازش حدود 6 ماه یا حتی کمتر زمان می برد، هرچند بعضی از اتفاقات ممکن است این پروسه را به تاخیر بی اندازند:

  • در حالی که بعضی از داوطلبین بلافاصله بعد از ورود به pool دعوت نامه را دریافت می کنند، داوطلبین دیگر براساس CRS و آستانه ی آن، ممکن است ماه ها زمان ببرد تا دعوت نامه را دریافت کنند و یا  دریافت نکنند.
  • بعضی از داوطلبین ممکن است بلافاصله بعد از دریافت امکان مهاجرت را داشته باشند و بعضی دیگر شاید تا 60 روز زمان ببرد.
  • در حالی که هدف IRCC بررسی اپلیکیشن ها تا 6 ماه است، بعضی از اپلیکشن ها طولانی تر می شوند و برخی دیگر کمتر از 6 ماه بررسی می شوند.




این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

بیاموزید، کسب درآمد کنید و اقامت بگیرید.
بیاموزید، کسب درآمد کنید و اقامت بگیرید.

دانشجویان بین المللی زیادی کانادا را برای تحصیل از میان کشورهایی از جمله آمریکا، استرالیا، انگلستان و فرانسه انتخاب می کنند، زیرا شرایطی که کانادا برای تحصیلات در نظر گرفته است در خیلی از کشورها دیده نمی شود. ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی PGWP
اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی PGWP

اجازه ی کار بعد از تحصیل اولین قدم در سیستم مهاجرت به کانادا است. این اجازه موقعیتی را فراهم می کند که دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی تا سه سال اجازه ی کار داشته باشند. که این اجازه ی کار ،فارغ التحصیلان را به ساکنین دائم تبدیل می کند. ...

بیشتر بخوانید
کار در هنگام تحصیل در کانادا
کار در هنگام تحصیل در کانادا

دانشجویان بین المللی در کاناد می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند و اجازه ی کار تمام وقت را در زمان تعطیلات و استراحت میان ترم هایشان دارند. کار در هنگام تحصیل به شما کمک می کند که هزینه های زندگی خود را پرداخت نمایید و بتوانید با افراد جدید آشنا شوید و ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: