مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نوشتن SOP برای دانشگاه های کانادا

نوشتن SOP برای دانشگاه های کانادا

تصمیم شما این است که برای اخد پذیرش در دوره ی کارشناسی یا کارشناسی ارشد در کانادا اقدام کنید و نگران هستید که چطور SOP بنویسید تا اخذ پذیرشتان تضمین شود؟

خب در این مقاله ما تمام نکاتی را که برای نوشتن SOP لازم دارید را به شما می گوییم.

اس او پی چیست؟

اس او پی، توضیحی کوتاه درباره ی هدف شما است و یکی از مهم ترین جنبه های اپلیکیشن شما برای ورود به مدارس و دانشگاه های کانادا است. دانشگاه های کانادا همانند دیگر دانشگاه های دنیا از شما می خواهند که برای اخذ پذیرش در دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا، متنی درباره ی هدف تحصیلتان (SOP Statement of Purpose) بنویسید. اگر دانشگاه تعداد کلمات را مشخص نکرده باشد، اس او پی شما باید حدود 1200 تا 1500 کلمه باشد و این اولین شانس شما است تا خودتان را به کمیته ی پذیرش معرفی کنید، هدفتان، دست آوردتان، و چرا می خواهید دربرنامه ایی مشخص ادامه تحصیل دهید را بگویید و به شما  کمک می کند تا خود را از دیگر درخواست دهندگان متمایز کنید.

چرا SOP مهم است؟

کانادا یکی از پرطرفدارترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است، در واقع تعداد دانشجوهای بین المللی در این کشور در سال 2018 برابر با 572،415 نفر بوده است. با تعداد زیادی درخواست دهنده که می خواهند در این کشور تحصیل کنند، دانشگاه ها از میان درخواست دهندگان، بهترین را انتخاب می کنند. در این سناریو SOP یکی از فاکتورهای اصلی در تمایز قائل شدن میان درخواست دهنده ها می شود. کمیته تصمیم گیرنده هیچ وقت شما را نمی بینید، بنابراین اس او پی شما به این کمیته کمک می کند تا شما را بشناسد، و با اهداف و انتظارات شما آشنا شود و به آنها دلیلی می دهد تا از میان صدها نفر شما را انتخاب کنند.

با اس او پی که واضح نباشد یا کپی باشد، هیچ شانسی نخواهید داشت و اگر داوطلبی با پروفایل علمی که ازشما کمی پایین تر است، SOP بهتری داشته باشد شانس اخذ پذیرشش بالاتر است. بنابراین صرف نظر از سوابق تحصیلی و حرفه ایی، دست آوردهای علمی باید توجه ویژه ایی به نوشتن SOP داشته باشید و این نکته را بدانید هرچه رنک دانشگاه بالاتر باشد، SOP شما باارزش تر می شود.




پارامترهای ارزیابی SOP کدامند؟

پارامترهایی که برای ارزیابی SOP شما هستند با توجه به برنامه ایی که می خواهید در آن تحصیل کنید مشخص می شوند ولی هدف از نوشتن SOP این است که شما خود را از بقیه افراد متمایز کنید، فاکتورهایی مانند سوابق تحصیل، تجربه ی کاری (اگر دارید)،دست آوردهای آکادمیک و حرفه ایی، فعالیت های اجتماعی و شفافیت در هدف همه ی مواردی هستند که بررسی می شوند.

دانشگاه های کانادا می خواهند پاسخ چه سوال هایی را در اس او پی شما ببینند؟

خب دانشگاه های کانادا در این سوال که منتظر چه پاسخ هایی هستند، تفاوتی با دانشگاه های دیگر کشورها ندارند، ما در اینجا پنج سوال که حتما باید در SOP به آن پاسخ دهید را برای شما آورده ایم.

  • شما کی هستید؟

دانشجو باید به دانشگاه بگوید که در کدام دانشگاه و کشور تحصیل کرده است و تجارب کاری خود را بگوید.

  • در چه برنامه میخواهید تحصیل کنید؟

در پاسخ به این سوال باید، اسم کامل برنامه ایی که میخواهید درآن تحصیل کنید را بگویید. نکته از نوشتن کلمات اختصار مانند “MS in CS” خودداری کنید و به جای آن کامل بنویسید “Masters of Science in Computer Science”

  • چرا می خواهید در این موضوع به خصوص تحصیل کنید؟

شما باید به کمیته ی پذیرش بگوید که چرا می خواهید در این برنامه تحصیل کنید، درباره ی انگیزه ی خود در انتخاب این برنامه بگویید.

  • در این زمینه ی تحصیلی تا به حال چه کارهایی انجام داده اید؟

داوطلب حتما باید تجاری که در این زمینه ی تحصیل داشته است را بگوید- مدرک، مقاله یا پروژه ایی تحقیقاتی-

  • چرا این دانشگاه را انتخاب کرده اید؟

داوطلب باید با دلایلی قانع کننده برای کمیته ی پذیرش به آنها بگوید که چرا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده است. در واقع داوطلب باید دانشگاه و برنامه ی تحصیلی را به گونه ایی مورد تقدیر قرار دهد. نام بردن از یک یا دو استادی که در زمینه ی موردنظرتان کار می کنند و عنوان کردن یکی دو مورد از تحقیقاتشان که نظرتان را جلب کرده است، این کار باعث می شود امتیاز مثبت بگیرید.

این نکته را فراموش نکنید پاسخ به این سوالات باید به صورت مناسب و در درون متن باشد، نه به این صورت که به 5 سوال پشت سرهم پاسخ داده اید.

چه SOP برای دانشگاه های کانادا خوب است؟

حال شما با پنج سوال اصلی و مهم در اس او پی آشنا شدید، زمان آن است که بگوییم اس او پی خوب چه ویژگی هایی دارد.

  • SOP شما باید منحصر به فرد باشد، استفاده از نوشته ی دیگران اشتباهی بزرگ است و عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد، شما می توانید SOP فردی که از دانشگاه موردنظر شما پذیرش گرفته است را به عنوان مرجع قرار دهید ولی آن را کپی نکنید.نمونه های زیادی را مطالعه نکنید، با دیدن نمونه های زیاد نوشته ی شما از منحصر به فرد بودن خارج می شود.
  • اگر می خواهید SOP فوق العاده ایی برای دانشگاه های کانادایی بنویسید باید از ساختاری واحد و درست پیروی کنید، این ساختار از مقدمه ایی مناسب، بدنه و نتیجه گیری تشکیل می شود، ساختاری دقیق و طبقه بندی شده، باعث می شود کمیته ی پذیرش جذب شود.
  • در اولین پاراگراف باید هدف خود از اپلای کردن را بگویید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که SOP شما باید به طور خاص برای دانشگاه مدنطرتان نوشته شود، می توانید در ابتدا SOP خود را کلی بنویسید و بعد اطلاعات دانشگاه را به آن اضافه کنید، تحقیق درباره ی دانشگاه و دپارتمان مد نطرتان می تواند در این امر به شما کمک کند.
  • به نکاتی که در رزومه ی خود آورده اید اشاره نکنید اگر به نکاتی که در CV شما هست دوباره اشاره کنید،SOP شما خسته کننده می شود. اگر می خواهید این موارد را در SOP خود بیاورید خلاقیت به خرج دهید و با نوشتن شاید داستانی هیجان انگیز این نکات را تکرار کنید.
  • نوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در یک SOP خوب امری حیاتی است.
  • نوشتن سرگرمی ها و فعالیت های اجتماعی که خارج از برنامه ی درسی شما است، می تواند جذاب باشد و باعث تمایز شما از دیگران شود.
  • یک اس او پی خوب ساکن نیست و جریان دارد، و برای خواندن جالب است. کمیته ی پذیرش نمی خواهد یک دانشجوی MBA شبیه به شکسپیر بنویسد اما اس او پی جالب باعث می شود در میان صدها درخواست دهنده در یادشان بمانید، داستانی زیبا، از اهدافتان، دست آورد و رویاهایتان و انگیزه ی شما.
  • لحن SOP شما باید میان رسمی و غیر رسمی باشد، زبانی ساده.باید SOP خود را به گونه ایی بنویسید که برای خواندن و متوجه شدن آسان باشد و ترکیباتی که فهم آنها سخت هست نداشته باشد و به هیچ وجه اشتباه گرامری نداشته باشید!!!!!!!!!!!

اشتباهات رایج در هنگام نوشتن SOP کدامند؟

  • هرچند در نوشتن SOP باید موفقیت های خود را اعلام کنید،اما این کار باید نامحسوس باشد. از تاکید زیاد برروی موفقیت هایتان خود داری کنید و بیشتر درباره ی نتیجه ی آنها و تاثیری که برروی شما داشته اند صحبت کنید.
  • زبان نکته ی کلیدی در نوشتن اس او پی است، به هیچ وجه از اصطلاحات عامیانه استفاده نکنید.
  • به هیچ وجه نگویید که با تحصیل در این برنامه می توانید کاری با حقوق بالا داشته باشید، تمرکز خود را برروی نوشتن برروی اینکه این برنامه به شما کمک میکند تا رشد کنید، قرار دهید.
  • از تعداد کلمات مشخص شده، بیشتر ننویسید، SOP شما نباید خسته کننده شود.
  • از کلمات تکنینکی بیش از حد استفاده نکنید و تکرار بپرهیزید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: