مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
فرآیند اخذ اجازه کار در کانادا

فرآیند اخذ اجازه کار در کانادا

هر ساله حدود ۳۰۰ هزار کارگر خارجی با استفاده از ویزاهای کاری موقت برای کار به کانادا می‌آیند. 

اگرچه استثناهایی هم وجود دارد، اما به عنوان یک قاعده کلی، کارگران خارجی برای کار در کانادا باید یک ویزای کار داشته باشند.

اخذ ویزای کاری موقت کانادا فرایندی چند مرحله‌ای است که ممکن است چندین هفته زمان ببرد. راه‌های مختلفی برای اخذ ویزای کاری وجود دارد. بسته به ملیت، شغل و کار مد نظر در کانادا ممکن است راه‌کارهایی برای سرعت بخشیدن به این فرایند وجود داشته باشد.

برای اعطای یک ویزای کاری موقت باید کارفرماهای کانادایی تأییدیه دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا (Employment and Social Development Canada (ESDC یا یک شماره پیشنهاد کار (Offer of Employment) که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا صادر می‌شود را در اختیار کارگران خارجی قرار بدهند.

بسته به تابعیت، ممکن است کارگران خارجی برای سفر به کانادا به یک ویزای اقامت موقت (Temporary Resident Visa (TRV نیاز داشته باشند. 

  • مرحله ۱: در صورت نیاز، کارگر در «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» (Labour Market Impact Assessment) یا «معافیت از ارزیابی تأثیر بر بازار کار» (Labour Market Impact Assessment Exemption) اپلای می‌کند.
  • مرحله ۲: کارفرما «پیشنهاد کار موقت» (Temporary Job Offer) را ارائه می‌دهد.
  • مرحله ۳: کارگر خارجی برای ویزای کار اپلای می‌کند.
  • مرحله ۴: ویزای کار صادر می‌شود.

مرحله ۱: در صورت نیاز، کارگر در «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» یا «معافیت از ارزیابی تأثیر بر بازار کار» اپلای می‌کند.

کارفرماهای کانادایی که می‌خواهند کارگر خارجی موقت استخدام کنند باید یک ارزیابی خنثی یا مثبت را از طرف دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا دریافت کنند («ارزیابی تأثیر بر بازار کار»)، و این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا مطمئن باشد هیچ شهروند یا مقیم دائمی کانادا که این کار را انجام بدهد وجود ندارد.

همچنین اگر کارفرمای کانادایی برای کار در استان کبک کارگر خارجی استخدام کند، فرد کارگر باید یک گواهی پذیرش کبک (Certificat d'acceptation du Québec (CAQ را اخذ کند تا بتواند به صورت موقت در کبک کار کند. درخواست گواهی پذیرش کبک باید به سازمان مهاجرت فرانسه با عنوان (Quebec’s Ministère de l'Immigration ,Francisation et de l'Intégration (MIFI ارائه شود. همچنین به طور همزمان باید درخواست «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» به دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا ارائه شود.

دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا و «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» یک پروسه ساده ارزیابی را در اختیار کارفرماها قرار داده‌اند تا موقعیت‌های شغلی منتخب در کبک را بدون نیاز به ارائه مدرک اقدام برای جذب نیرو، پر کنند. 

در موقعیت‌هایی محدود ممکن است کارگران خارجی بتواند بدون نیاز به «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» ویزای کار بگیرند. معمولاً به این ویزاهای کاری LMIA Exempt Work Permits گفته می‌شود و شامل موارد زیر هستند: 

  • مزایای آن ها برای کانادا
    • به دلیل مزایای اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی مهم برای مردم کانادا؛
    • به دلیل توافق ‌نامه‌های دوجانبه بین کانادا و استان‌ها/ سرزمین‌های آن با کشورهای دیگر، مثل برنامه‌های تبادل جوانان و معلمان (youth and teacher exchange programs)؛
    • فراهم کردن شرایط برای دانشجویان بین ‌المللی در تحقق شروط موسوم به کاریابی تعاونی (co-op placement)؛
    • امکان دادن به همسر/ شریک قانونی دارندگان انواع خاصی از ویزای کاری یا ویزای تحصیلی ساکن در کانادا برای کار در این کشور؛
    • فراهم کردن شرایط کار خیرخواهانه یا با اهداف دینی؛
    • پذیرش اینکه افرادی خاص در کانادا به دلایلی به جز دلایل فوق ‌الذکر، مثل درخواست پناهندگی، مجبور به تأمین مخارج خود هستند؛
    • بعضی از متقاضیان اقامت دائم در کانادا؛
    • بعضی از کارگران مهاجر و افراد تحت تکفل آن ها در کانادا دارای ویزاهای کاری مخصوص کارفرما، که در معرض بدرفتاری قرار گرفته‌اند یا با خطر بدرفتاری مواجه هستند؛


مرحله ۲: کارفرما «پیشنهاد کار موقت» (Temporary Job Offer) را ارائه می‌دهد.

بعد از اعطای یک «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» خنثی یا مثبت، کارفرمای کانادایی باید یک کپی از نامه تأیید «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» به همراه یک نامه مشروح درخواست کار را در اختیار کارگر خارجی قرار بدهد. او به منظور اپلای کردن برای ویزای کار به این اسناد نیاز دارد.

مرحله ۳: کارگر خارجی برای ویزای کار اپلای می‌کند.

با نامه تأیید «ارزیابی تأثیر بر بازار کار»، نامه درخواست کار و، در صورت نیاز، گواهی پذیرش کبک، کارگر خارجی می‌تواند برای اخذ ویزای کاری موقت در دفتر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا درخواست بدهد. بسته به تبعیت، ممکن است لازم باشد کارگر خارجی برای سفر به کانادا یک ویزای کاری موقت داشته باشد، که در این صورت باید در یک دفتر ویزای کانادایی در خارج از این کشور درخواست ویزای موقت کار بدهد.

مرحله ۴: ویزای کار صادر می‌شود.

ویزای موقت کار در زمان ورود کارگر خارجی به کانادا توسط آژانس خدمات مرزی کانادا (Canada Border Services Agency (CBSA صادر می‌شود. 

یک ویزای موقت کار ممکن است برای چند روز و یا چند سال صادر شود.

بیشتر ویزاهای کاری در کانادا مختص کارفرماها هستند، که به این نوع ویزاها «closed» هم گفته می‌شود، و برای تنها یک کار مشخص صادر می‌شوند. لذا یک کارگر خارجی فقط می‌تواند برای کارفرمای معین در ویزای کاری خود کار کند. در نتیجه اگر کارگر خارجی شغل دیگری پیدا کند و هنوز اقامت دائم نگرفته باشد باید قبل از تغییر شغل یا موقعیت خود در کانادا برای یک ویزای کاری جدید اپلای و آن را دریافت کند.

دقت کنید که ویزای موقت کار کانادا برای کارگران خارجی است که می‌خواند برای مدتی محدود در این کشور کار کنند. برای کار و زندگی دائم در کانادا، کارگران خارجی باید پروسه اخذ اقامت دائم را طی کنند. با این وجود، یک ویزای کاری موقت می‌تواند آغازی برای کسب اقامت دائم باشد. یک کارگر خارجی دارای ویزای کار موقت در کانادا ممکن است از طریق (Canadian Experience Class (CEC، دسته کارگر ماهر (Skilled Worker) یا یکی از برنامه‌های Provincial Nominee Programs، شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم را کسب کند. 

کار در کانادا: واقعیات

  • از نظر اهداف مهاجرتی کانادا، تعریف «کار» خیلی گسترده است: فعالیتی که در قبال آن دستمزد یا کارمزد (commission) پرداخت می‌شود، یا اینکه به طور مستقیم با فعالیت‌های شهروندان یا ساکنان دائم کانادایی رقابت می‌کند، صرف نظر از مدت فعالیت مورد نظر.
  • معمولاً مقامات مهاجرتی کانادا ویزای کار را تنها در صورتی صادر می‌کنند که نامه تأییدیه «ارزیابی تأثیر بر بازار کار» توسط دفتر کاریابی و توسعه اجتماعی کانادا صادر شده باشد، به این معنی که شغل مد نظر بر روی کارگران کانادایی تأثیر منفی ندارد.
  • در بیشتر موارد، شرط اخذ ویزای کار در کانادا ارائه یک پیشنهاد شغلی توسط یک کارفرمای کانادایی است.
  • در مواردی محدود قوانین مهاجرتی کانادا امکان ویزاهای کاری باز (Open Work Permits) را فراهم کرده‌اند، که مختص کارفرماها نیستند.
  • یک ویزای کار همیشه موقت است، ولی اغلب می‌توان در داخل کانادا آن را تمدید کرد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: