مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ بورسیه تحصیلی کانادا 2020

اخذ بورسیه تحصیلی کانادا 2020

کشور کانادا دومین کشور پهناور دنیا است. این کشور 37 میلیون جمعیت دارد و جمعیتش رو به پیری است، از این رو پذیرای مهاجرین به خصوص دانشجویان بین المللی می باشد. بیش از نیم میلیون دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. برای تحصیل مهم ترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید، هزینه ی تحصیل و زندگی است؛ در بخش زیر می توانید هزینه ی تحصیل و زندگی در کانادا در سال 2021 را مطالعه بفرمایید اما در کنار این نکته لازم است درباره ی اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی نیز اطلاع داشته باشید، اخذ بورسیه و کمک هزینه در کنار امکان کار در حین تحصیل کمک بزرگی به شما است و می توانید هزینه ی زندگی و تحصیل خود را پرداخت نمایید.

فهرست عناوین

هزینه ی زندگی و تحصیل در کانادا در سال 2021

سال 2017 هزینه ی تحصیل در کانادا و تا حدی هزینه ی زندگی سالیانه 19،500 دلار کانادا بوده است، براساس آمار اعلام شده، برآورد می شود هزینه ی تحصیل در مقطع کارشناسی برای یکسال به طور میانگین 29،714 دلار کانادا و در مقطع کارشناس ارشد برابر با 17،744 دلار کانادا است. هزینه ی تحصیل در رشته ی مدیریت (MBA) به صورت سالیانه برابر با 27،397 دلار کاناداست. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و حقوق باید شهریه ای بالاتر پرداخت کنید در حالی که رشته های علوم اجتماعی، گروه انسانی و برنامه های آموزشی جز ارزان ترین رشته ها برای تحصیل هستند. برای تحصیل در کانادا، باید هزینه ی ارسال اپلیکیشن (Application Fee) را نیز در نظر بگیرید که حدودا 100 دلار کانادا است اما می تواند تا 500 دلار کانادا هم افزایش داشته باشد. این هزینه غیر قابل بازگشت است به این معنی که حتی اگر از دانشگاه پذیرش هم نگیرید، هزینه به شما عودت داده نمی شود.

هزینه ی اخذ ویزا کانادا

زمانی که برای اخذ اجازه ی تحصیل در کانادا در خواست می دهید باید مبلغ 150 دلار کانادا پرداخت نمایید، همچنین برای اخذ اجازه ی کار که 20 ساعت در هفته حین تحصیل است باید 155 دلار دیگر نیز پرداخت نمایید.

هزینه ی زندگی در کانادا

از آنجا که دانشجویان بین المللی اجازه ی کار حین تحصیل در کانادا را دارند، می توانید بخشی از هزینه های زندگی خود را با داشتن کار نیمه وقت پرداخت نمایید. شما برای یکسال زندگی در کانادا باید حداقل 10،000 دلار کانادا داشته باشید (بدون در نظر گرفتن هزینه ی اجاره ی محل اقامت). هزینه ی زندگی در خوابگاه دانشگاه حدود 3،000 تا 7،500 دلار کانادا در سال است در صورتی که هزینه ی زندگی در خانه ای با داشتن هم خانه حدود 8،400 دلار کانادا است. هزینه ی وعده ی غذایی موردی دیگر است که باید در نظر بگیرید، برای صرف یک وعده در رستوران باید هزینه ای بین 17 تا 35 دلار کانادا و برای صرف غذا در منزل 10 تا 15 دلار کانادا باید در نظر بگیرید. این نکته را به خاطر بسپارید که کانادا کشوری پهناور است و هزینه های زندگی نسبت به استان و شهری که زندگی می کنید، متفاوت است.




نگاهی کلی به اخذ فاند و اسکالرشیپ در کانادا

فاند و بورسیه تحصیلی (اسکالرشیپ) هر دو کمک هزینه تحصیلی محسوب می شوند اما تفاوت های اساسی دارند. فاند براساس نیاز دانشجو اعطا می شود. اصطلاحاً Need-based است. درآمد خانوادگی دانشجو و همینطور کشوری که در آن زندگی می کند حائز اهمیت است. در حالیکه بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی دانشجو می باشد، چه در زمینه علمی، چه فرهنگی و چه ورزشی. پس Merit-based است. اگر می خواهید بورسیه تحصیلی بگیرید حتماً باید یک CV- Curriculum Vitae  قوی ارائه نمایید. رزومه قوی شامل تألیف کتاب و مقاله (isi)، معدل بالا، اختراع، نمره زبان خوب، توصیه نامه و جوایز داخلی و خارجی در زمینه های علمی، هنری و ورزشی است. بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان است. فاند علاوه بر دانشجوها به مراکز علمی تحقیقاتی هم تعلق می گیرد. بورسیه تحصیلی بیشتر توسط نهادهای خیریه، بنیادها و افراد نیکوکار اعطا می شود، در حالیکه فاند توسط دانشگاه و دولت ها اعطا می شود. متقاضیان کمک هزینه تحصیلی باید شرایط بورسیه تحصیلی کانادا را داشته باشند تا در نهایت بتوانند تحصیل ارزان در کانادا داشته باشند و با اخذ ویزای تحصیلی وارد کانادا شوند. کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی انواع مختلفی دارند که معمولأ از دانشگاه ها یا مؤسسات خصوصی برای دانشجویان ممتاز و با استعداد در نظر گرفته می شود. معمولا برای اخذ بورسیه تحصیلی یا  fellowship داشتن توصیه نامه، مدرک GRE و معدل دانشجو اهمیت دارد. به طور کلی شرایط ورود تحصیلی به کانادا دو موضوع ذیل می باشد:

اولین موضوع پذیرش (Admission) از سوی یک مرکز آموزشی نظیر مدرسه، دانشگاه و یا کالج می باشد که برای دریافت کمک هزینه تحصیلی شخص باید دارای صلاحیت کافی برای اخذ بورسیه مورد نظر باشد. موضوع دیگر اخذ ویزای تحصیلی کانادا می باشد.

اگر متقاضیان شرایط اشاره شده را نداشته باشند نمی توانند از طریق تحصیل به کانادا مهاجرت کنند. به خصوص در مدت اخیر که سفارت و کنسولگری این کشور کمی سخت گیرانه تر رفتار می کند. از این رو اگر می خواهید به اقامت کانادا دست پیدا کنید و تنها می خواهید از طریق بورسیه تحصیلی، پذیرش یکی از مراکز آموزشی این کشور را اخذ نمایید باید از شرایط بورسیه تحصیلی کانادا اطلاع کافی داشته باشید. دلیل سخت گیری های اخیر در خصوص ویزای تحصیلی کانادا عدم ادامه تحصیل توسط دانشجویانی بوده است که ویزا اخذ نموده اند و وارد این کشور شده اند و به جای تحصیل درخواست پناهندگی داده اند. شرایط بورسیه تحصیل در کانادا مانند اغلب کشورها به شرایط و سوابق تحصیلی دانشجو بستگی دارد. 3 نوع بورسیه تحصیلی کانادا عبارتند از اسکالرشیپ (Scholarship)، گرنتس(Grants) و فاند (Fund). در ادامه این مقاله تفاوت ها و شرایط بورسیه تحصیل در کانادا، را بررسی می کنیم.

فول فاند به چه معنی است؟

برای بررسی شرایط بورسیه تحصیلی و Fund لازم است اول تعریف هر کدام را بدانیم. فول فاند یعنی تمام هزینه های تحصیل پرداخت می شود. شهریه، هزینه های زندگی و هر آنچه ممکن است شما بخواهید به طور کامل پرداخت می شود. فول فاند پرداخت شهریه ی تحصیل و همچنین پرداخت وجهی به دانشجو برای گذران زندگی دانشجویی است. این بدان معناست که هر زمان که از هر سازمانی بطور کامل شهریه دریافت کرده و یا هزینه های کل تحصیلات خود را دریافت کنید، بورسیه کامل می شوید. فول فاند به اين معناست كه سازمان يا دانشگاهی كه بورسيه تحصيلی ارائه مي دهد، تمام هزينه های مربوط به تحصيل شما را از قبيل هزينه ی درخواست، بلیط هوايی، هزينه های زندگی، هزينه ی دانشگاه و هزينه ی ماهانه و هزينه ی تحقيقات را تحت پوشش قرار می دهد.

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا و شرایط اخذ آن

سالیانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در کانادا به همراه بورسیه تحصیلی اقدام می نمایند که به دلیل ظرفیت محدود اعطای بورسیه، همه ی آن ها موفق به اخذ بورسیه نمی شوند. دانشجو می بایست شرایط خاصی را داشته باشد تا بتواند رضایت دانشگاه و مرکز آموزشی مورد نظرش را جلب نماید که به وی بورسیه اعطا کند. شرایط بورسیه ی تحصیل در کانادا به نوع بورسیه وابسته است. به محض برخورد نام بورسیه واژه هایی که به ذهن متقاضیان سوق می کند عبارتند از Scholarships ,grants ,fund که مدل های مختلف بورسیه تحصیل در کانادا هستند. Scholarships بر پایه شرایط تحصیلی متقاضیان می باشدکه توسط منابع دولتی یا شرکت های خصوصی یا دانشگاه ها عرضه می گردد که این قبیل اسکالرشیپ ها اصطلاحا فلوشیپ fellowship هم نامیده می شود. در اسکالرشیپ یا فلوشیپ معدل دانشجو در مقاطع پیشین، مدرک زبان و تحقیقات و سوابق پژوهشی مانند مقاله اهمیت دارد. متقاضی می بایست برای گرفتن این بورسیه ی تحصیلی کانادا، مدارک علمی مانند معدل بالا، مقاله، نمره زبان انگلیسی یا GRE بررسی می شوند. 

بورسیه اختصاصی دانشگاه تورنتو کانادا برای ایرانیان

پس از سانحه غم انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران در سال 98، دانشگاه تورنتو برای بزرگداشت یاد دانشجویان ایرانی که در این پرواز بودند، بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویان ایرانی در نظر گرفت. در این پرواز 6 دانشجو از دانشگاه تورنتو و 2 عضو دیگر این دانشگاه حضور داشتند. این بورسیه به دانشجویان ایرانی تعلق می گیرد که برای تحصیل در دانشگاه تورنتو به کمک مالی نیاز دارند. 




شرایط بورسیه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس کمی سخت تر از سایر مقاطع تحصیلی است. بهترین راه اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس این است که ابتدا با اخذ پذیرش تحصیلی وارد کانادا شوید و پس از یک یا دو ترم تحصیلی با ارائه نمرات و وضعیت تحصیلی مناسب، برای اخذ بورسیه ی تحصیلی اقدام کنید. مبلغ بورسیه ی اعطایی در مقطع لیسانس بین 2 تا 5 هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی و 2 تا 9 هزار دلار کانادا برای دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های کانادا می باشد.

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد مستلزم داشتن رزومه ی علمی قوی، مقالات و پژوهش های بین المللی، نمره زبان بالا، سن مناسب، داشتن توصیه نامه از اساتید برجسته دانشگاه و گاها مدرک GRE است. این بورسیه ها به صورت علمی- تحقیقاتی بوده و دانشگاه مورد نظر مبلغی را به عنوان بورسیه در ازای فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانشجو، برای دانشگاه در طول تحصیل، به وی ارائه می نماید. این بورسیه ها در حدود 14 هزار دلار کانادا هستند.

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

بورسیه های ارائه شده در مقطع دکترا در کانادا به صورت دستیار آموزشی و دستیار تحقیقاتی ارائه می شوند. دانشجو بسته به میل خود و نوع بورسیه می تواند در ازای مبلغی که برای بورسیه و تحصیل رایگان دریافت می کند، به تدریس در دانشگاه و یا انجام تحقیقات و فعالیت های علمی تا پایان مدت تحصیل مشغول شود که نوع دوم بیشتر برای دانشجویان رشته های فنی و علوم پایه است. این بورسیه ها مبالغی تا 18 هزار دلار کانادا را پوشش می دهند.

فول فاند پزشکی کانادا

شرایط بورسیه تحصیلی و Fund برای دانشجویان پزشکی نیز از آنجا که طول دوره تحصیل در پزشکی طولانی است و بورسیه و فاند منجر به کاهش هزینه ها می شود، بسیار حائز اهمیت می باشد. برای اخذ فول فاند پزشکی متقاضی اغلب باید در آزمون شرکت کند یا در مصاحبه ای که دانشگاه برگزار می کند، نمره قابل قبول را کسب نماید و همچنین داشتن سوابق درخشان تحصیلی، مهارت زبانی حتی بیشتر از رشته های غیر پزشکی و نیز معدل بالا فاکتورهای بسیار مهمی در اخذ فول فاند پزشکی است. کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا از پذیرش دانشجویان پزشکی با استعداد بسیار استقبال می کنند به دلیل آن که پزشکی یکی از مشاغل مهم و سخت و مورد نیاز در این کشورهاست و از نیروی نخبه حمایت می کنند. در صورتی که فرد سابقه ی درخشان تحصیلی دارد و او را اصطلاحاً نخبه بشمارند، با فول فاند و یا بورسیه های خوبی که اعطا می کنند زمینه تحصیلی او را در آن کشورها فراهم می کنند. فول فاند معمولاً از سوی بنیادهای خیریه و مراکز معتبر و افراد نیکوکار برای این دانشجویان اختصاص داده شده است.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مدارس

در حال حاضر بسیاری از والدین به دلیل امکانات و شرایط ایده آل مدارس این کشور اشتیاق دارند که فرزندانشان در مدارس کانادا تحصیل کنند. از طرفی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مدارس بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است و دانش آموزان بین المللی تنها شاید بتوانند در بخشی از هزینه های تحصیل تخفیفاتی دریافت کنند. 

بورسیه تحصیل در کانادا و دانشگاه های بین المللی آن

تمام دانشگاه های کانادا بورسیه تحصیلی ارائه نمی دهند و بنابراین این نکته را فراموش نکنید که حتما باید بررسی کنید که آیا دانشگاه شما بورسیه ی تحصیلی اعطا می کند یا خیر. بورسیه های تحصیلی کانادا عموماً از سه مرکز “موسسه تحصیقیاتی و بهداشتی کانادا، شورای علوم طبیعی و تحقیقات مهندسی و شورای تحقیقات علوم انسانی” ارائه می شوند، که 167 بورسیه ی تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته می شود. این تعداد کم به این دلیل است که دانشگاه ها و مراکز آموزشی کانادا تمایل بیشتری به اعطای بورسیه به متقاضیان کانادایی دارند تا دانشجویان بین المللی. در ادامه چند بورسیه ی تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در کانادا را معرفی می کنیم:

بورسیه  Banting

یک نوع بورسیه بین المللی جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های علوم طبیعی و اجتماعی و یا در زمینه تحقیقات بهداشتی می باشد.

کمک هزینه های دانشجویی کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد

این نوع بورسیه تحصیل در کانادا معمولا برای متقاضیان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا یک CGS-M اختصاصی می باشند. بورسیه پژوهش  (IDRC- International Development Research Centre)بورس های تحصیلی دولت کانادا برای دانش آموزان کشورهای در حال توسعه تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و یا پژوهش در مقطع دکترا در یک دانشگاه شناخته شده در کانادا امکان پذیر می باشد.

بورس تحصیلی کارشناسی ارشد- Natural Sciences and Engineering Research Council NSERC 

این نوع کمک هزینه تحصیلی دولت کانادا، کمک های مالی و برای دانش آموزان برجسته از لحاظ علمی، برای انجام تحصیل در رشته های علوم طبیعی و مهندسی در یک دانشگاه معتبر کانادا عرضه می گردد.




اسامی برخی از بورسیه های دانشگاهی در کانادا

  • بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی ترودو
  • بورس تحصیلی دانشگاه کارلتون
  • بورس تحصیلی دانشگاه کونکوردیا
  • بورس تحصیلی دانشگاه کلگری
  • بورس تحصیلی دانشگاه نیویورک
  • بورس تحصیلی دانشگاه ساسکاچوآن
  • بورس تحصیلی دانشگاه تورنتو انتاریو
  • بورس تحصیلی دانشگاه واترلو

در جدول زیر به اسامی برخی از دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه تحصیل در کانادا به همراه مبلغ بورسیه را مشاهده می کنید:

دانشگاه های ارائه دهنده بورسیهمبلغ بورسیهطول مدت تحصیل
دانشگاه بین المللی یورک6000 تا 100004 سال
دانشگاه ونیز کانادا50000 دلار3 سال
دانشگاه واترلو2205 تا 4090 دلار2 تا 3 سال
دانشگاه کلگری1000 تا 40000 دلار3 سال
دانشگاه اوراق بهادر پیرو60000 دلار3 سال

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

اگر سایر شرایط بررسی شده در این مقاله را دارید، زمان آن رسیده است که مدارک خود را برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا آماده کنید، مدارکی که برای اخذ بورسیه احتیاج دارید عبارتند از:

  • مدارک تحصیلی اسکن شده همراه با ترجمه
  • ریز نمرات اسکن شده همراه با ترجمه
  • عکس 3.5 در 4.5
  • کد پستی و آدرس دانشجو
  • انگیزه نامه یا SOP
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل (بسته به مقطع و دانشگاه محل تحصیل)
  • ارائه مقالات بین المللی و پروپوزال های دانشجو

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

در صورتی که دانشجو موفق به اخذ بورسیه ی تحصیلی ار دانشگاه های کانادا شود، در مرحله بعدی می بایست برگه پذیرش خود را به همراه مدارک هویتی و سایر مدارک مورد نیاز را برای بررسی در سفارت کانادا آپلود کنید. نکته ی مثبت در اخذ ویزای تحصیلی کانادا و صرفه جویی در وقت و هزینه ها این است که بخش اعظم پروسه اخذ ویزای تحصیلی کانادا را می توان به صورت آنلاین اخذ نمود. این پروسه عموماً 9 هفته طول خواهد کشید. مرحله نهایی نیز پروسه بایومتریک و مراحل اداری اخذ ویزای تحصیلی کاناداست که در انتهای این پروزسه به شما اعطا خواهد شد.

شرایط گرفتن فول فاند در کشورهای آمریکا و کانادا

شرایط گرفتن فول فاند از آمریکا

برای بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان، فرصت تحصیل در ایالات متحده فرصتی بسیار هیجان انگیز است. سیستم آموزشی ایالات متحده تنوع زیادی دارد. اما، علاوه بر اینکه به خاطر کیفیت آنها شناخته می شوند، کالج ها و دانشگاه های آمریکایی اغلب به گران بودن مشهورند. با این حال، برای دانشجویان بین المللی نحوه اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل به همراه Fund مهم است و این امکان هم وجود دارد. کالج ها و دانشگاه ها می توانند بسته های ارزنده مالی را برای دانشجویان بین المللی که قادر به ارائه مدارکی مبنی بر نیاز مالی هستند، ارائه دهند.

دانشمندان خارج از کشور که در ایالات متحده مشغول به تحصیل هستند نیز ممکن است با نشان دادن مهارت های ویژه، دستیابی به پیشرفت دانشگاهی یا کسب نمرات برجسته در زبان، بورسیه های مبتنی بر شایستگی کسب کنند. با این حال آگاه باشید که رقابتی سخت در انتظار دانشجویانی است که به دنبال این جوایز هستند. یک دانشجوی بین المللی همچنین می تواند از طریق سازمان های جهانی و از طریق دولت فدرال برای بورسیه های تحصیلی اقدام کند. دو مورد از بورسیه های تحصیلی مشهور با بودجه دولتی، برنامه دانشجویی خارجی فولبرایت و برنامه کمک هزینه تحصیلی Hubert H. Humphrey، هر ساله درخواست های دانشجویان بین المللی را می پذیرند. 

شرایط گرفتن فول فاند از کانادا

برای اینکه بورسیه یا فول فاند از کانادا دریافت کنید، باید مهارت های رهبری و سطح بالایی از معدل و رزومه علمی پژوهشی در رشته های مهندسی، علوم طبیعی، بهداشت، علوم اجتماعی یا علوم انسانی و همچنین نمره زبان بالا و انگیزه نامه قوی که نشان از هذف شما از تحصیل در کانادا است، نشان دهید. کانادا از جمله کشورهایی است که در اعطاء بورسیه تحصیلی بسیار فعال است و حدود صد و شصت و هفت بورسیه هر سال اعطا می کند.

در اینجا چند نکته مهم دیگر درباره فول فاند کانادا ذکر شده است:

  • ابتدا باید در یک مقطع از دانشگاه های کانادا ثبت نام کنید.
  • بورس تحصیلی گاهی تا سقف 50,000 دلار در سال ارزش دارد.
  • برای واجد شرایط بودن، سه معیار ارزیابی یکسان وجود دارد: پیشرفت دانشگاهی، پتانسیل تحقیق و رهبری
  • دانشجویان باید از طرف موسسه یا فرد اعطاکننده بورسیه معرفی شوند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: