مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا و بررسی شرایط آن 2020

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا و بررسی شرایط آن 2020

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کانادا یکی از بهترین فرصت ها است که می توانید شرایط شغلی خود را تضمین کنید. کانادا کشوری با اقتصاد قوی و پایدار است و یکی از بهترین سیستم های بهداشتی، درمانی در دنیا را دارد. در این مقاله شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا و دانشکده های دندانپزشکی را به شما می گوییم، دانشگاه هایی که دانشکده دندانپزشکی دارند را به شما معرفی می کنیم و هزینه ی تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در کانادا را بررسی می کنیم، مدارک لازم برای اخذ پذیرش از رشته ی دندانپزشکی در کانادا را خواهید خواهند.

این نکته را به خاطر بسپارید که مدارک دانشگاهی کانادا در سراسر جهان معتبر است و در حال حاضر کانادا یکی از بهترین نظام های آموزشی دنیا را دارد و کیفیت آموزش در این کشور بالاست، مدرک دانشگاه های کانادا تقریبا در تمام دنیا قابل قبول است و با داشتن مدرک کانادایی می توانید در هر کشوری که بخواهید کار و زندگی کنید. یکی از تفاوت های اصلی سیستم آموزشی کانادا با ایران این است که برای تحصیل در رشته های پزشکی لازم است در ابتدا لیسانس علوم زیستی داشته باشید. بنابراین اگر هدف شما تحصیل در یکی از رشته های گروه پزشکی در کانادا است، در ابتدا باید مدرک لیسانس بگیرید و بعد از آن در رشته ی مورد نظرتان تحصیل کنید.

تحصیل در دانشکده های پزشکی در کانادا به طور کلی شامل دوره‌های ۳ تا ۵ ساله دکترای پزشکی (Doctor of Medicine) و یا دکترای پزشکی و ارشد جراحی (M.D., Master of Surgery-C.M- Doctor of Medicine) می‌شود. درباره شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا باید توجه نمایید که حداقل سن ۱۸ سال است و با اینکه حداکثر سن مطرح نیست و شما در صورتی که شرایط مورد نیاز برای قبولی در مصاحبه دانشکده را داشته باشید، پذیرفته می‌شوید، شایان ذکر است که در صورت ایجاد فاصله تحصیلی با مقطع قبلی و یا سن زیاد نسبت به شروع دانشگاه، ویزای تحصیلی شما پذیرفته نمی‌شود. از این رو برای تحصیل در رشته های پزشکی و اخذ ویزا باید به سن و گپ تحصیلی دقت کرد.

شرایط ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

برای ورود به رشته ی پزشکی و دندانپزشکی در کانادا دانشجویان نخست باید در یک دوره ی لیسانس ۴ ساله علوم زیستی تحصیل کنند. در این رشته ها متناسب با عنوان رشته، انواع دروس علوم زیستی مثل سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، بیوشیمی و زیست شناسی جانوری و … تدریس می شود. بعد از به اتمام رساندن این دوره ی لیسانس، می‌توانند با داشتن نمرات مناسب و شرکت در آزمون ورودی، به دانشکده‌های پزشکی در این کشور وارد شوند و دوره ی ۳ تا ۵ ساله پزشکی (M.D.) را شروع کنند. البته لازم به ذکر است که برخی دانشکده‌های پزشکی کانادا، برای ورود پیش شرط خواندن لیسانس علوم زیستی را ندارند. برای مثال، برای ورود به دانشکده پزشکی کبک، متقاضیان باید دوره ۲ ساله دیپلما یا سِژِپ (Collège d'enseignement général et professionnel -CEGEP) را پشت سر گذاشته باشند که نوعی کالج پیش دانشگاهی در نظام آموزشی کبک است. دوره لیسانس علوم زیستی غالباً در غرب کانادا ۲ سال و در استان انتاریو ۳ ساله است. به طور کلی، پذیرش در دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا شامل چند بخش ارزیابی است:

  • انگیزه نامه
  • نمرات دوره تحصیلی قبلی و معدل
  • نمره آزمون پذیرش کالج پزشکی یا MCAT
  • مصاحبه

لازم به ذکر است که آزمون MCAT در دانشکده‌های فرانسوی زبان برگزار نمی‌شود. همچنین طول دوره های مربوط به هر رشته پزشکی نیز به شرح زیر است :

  • عمومی پزشکی: ۴ سال لیسانس و برنامه ۶ ساله می باشد و همینطور یک دوره عملی به مدت ۴۸ هفته
  • دامپزشکی: برنامه ۶ ساله
  • دندانپزشکی: برنامه ۵ تا ۶ ساله
  • داروسازی: برنامه ۵ تا ۶ ساله
  • پرستاری: برنامه ۳ تا ۴ ساله
  • فیزیوتراپی: برنامه ۳ تا ۴ ساله
  • تخصص پزشکی: برنامه ۳ تا ۶ ساله

دانشگاه های پزشکی در کانادا

در حال حاضر در کشور کانادا تعداد هفده تا هجده دانشکده در رشته‌های علوم پزشکی وجود دارد. در برخی دانشکده‌های علوم پزشکی مثل منیتوبا، مک‌مستر و تورنتو علاوه بر پزشکی، دوره‌های دو ساله لیسانس یا فوق لیسانس «دستیار پزشکی» (P.A- Physician Assistant) نیز برگزار می‌شود. در جدول زیر، نام دانشکده‌های پزشکی در کانادا معرفی می‌شود. 

نام دانشکدهشهرسال تاسیس
,University of Alberta Faculty of Medicine and Dentisityادمونتون (آلبرتا)1913
Cumming School of Medicineکلگری (آلبرتا)1967
University of British Columbia Factulty of Medicineونکوور، ویکتوریا (بریتیش کلمبیا)1950
University of Manitoba College of Medicineوینیپگ (منیتوبا)1883
Memorial University of Newfoundland Factualy of Medicineسنت جانز (نیوفاندلند)1967
Dalhousie University Faculty of medicineهلیفکس (نوا اسکوشیا)1867
Micheal G. DeGroote School of Medicineهمیلتن (انتاریو)1965
Northem Ontario School of Medicineسادبری (انتاریو)2005
Queen's School of Medicineکنیگستن (انتاریو)1845
Schulich School of Medicine & Dentisitryلندن (انتاریو)1881
University of Ottawa Faculty of Medicinemاتاوا (انتاریو)1995
 University of Toronto Faculty of Medicineتورنتو (انتاریو)1843
University Laval Faculty of Medicineکبک سیتی (کبک)1848
McGill University Faculty of Medicineمونرئال (کبک)1824
University of Sherbrook Faculty of Medicineشربروک (کبک)1966
University of Saskatchewan College of Medicineساسکاتون (ساسکاچوان)1926

دانشگاه بریتیش کلمبیا British Columbia University 

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) ونکور مرکزی فوق العاده برای تدریس، تحصیل و تحقیق است و نکته ی مهم دیگر این است که این دانشگاه رتبه ای بسیار خوب در زمینه های درسی جغرافی، مهندسی معدن و ریاضی دارد و یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی است. این دانشگاه برای PhD و برنامه های کارشناسی ارشد در تخصص های مختلف برنامه هایی را ارائه می دهد.

دانشگاه مونترال

دانشگاه (University of Montreal UdeM) یکی از پنج دانشگاه بزرگ کانادا و دومین دانشگاه بزرگ کانادا از نظر جمعیت و تعداد دانشجویان است. و مهم ترین دانشگاه فرانسوی زبان از نظر تعداد دانشجویان بین المللی و سطح بالای تحقیقات می باشد. همچنین این دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر جهان است و شهرت خوبی به واسطه ی فارغ التحصیلانش  در رشته ی دندانپزشکی دارد. دپارتمان دندانپزشکی در این دانشگاه در مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی در گروه های مختلف دندانپزشکی دانشجو می پذیرد.




دانشگاه مک گیل

دانشگاه McGill در شهر مونترال واقع شده است و یکی از معتبرترین دانشگاه ها در کانادا می باشد. در این دانشگاه سالیانه بیش از هزاران دانشجو از 150 کشور دنیا مشغول به تحصیل می شوند. فارغ التحصیلان در مقطع PhD از این دانشگاه معتبرترین مدرک در میان دانشگاه های کانادا را دارند. دانشگاه مک گیل این شهرت را مدیون این است که بیش از 50 مرکز تحقیقاتی دارد و بیش از 400 برنامه ی تحصیلی را برای تحصیل ارائه می دهد.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

یکی از مدارک اصلی برای پذیرش پزشکی در دانشگاه‌های کانادا داشتن معدل مناسب برای ورود به دانشکده پزشکی است. معدل ۳٫۵ به بالا از حداکثر ۴، نمره مورد نیاز است که هنگام پذیرش ارائه می‌شود. به طور کلی، مدارک مورد نیاز عبارت اند از:

  • مدرک لیسانس علوم زیستی یا دیگر دوره‌های مورد نیاز
  • معدل مناسب (Grade Point Average-GPA) معمولاً ۳٫۵ به بالا
  • نتیجه آزمون MCAT یا آزمون DAT- Dental Aptitude Test برای دندانپزشکی
  • انگیزه نامه

به این صورت است که دندانپزشکان تحصیل کرده در خارج از کانادا باید با ثبت نام در دوره‌های معادل سازی یا پیشرفته در دانشکده‌های مورد تأیید در کانادا یا آمریکا و کسب مدرک DMD- Doctor of Dental Medicine یا DDS- Doctor of Dental Surgery یکی از مراکز تحصیلی مورد تأیید، اقدام به معادلسازی مدرک دندانپزشکی در کانادا نمایند. دانشکده‌های مورد تأیید برای معادل سازی در پایین لیست شده اند:

  • Dalhousie University
  • University of Alberta
  • University of British Columbia
  • University of Toronto
  • University of Manitoba
  • University of Western Ontario
  • McGill University
  • Université de Montréal
  • University of Saskatchewan

هزینه های تحصیل در پزشکی و دندانپزشکی کانادا

هزینه‌های تحصیلی برای خواندن درس پزشکی در کانادا و یا رشته دندانپزشکی و دیگر رشته‌های علوم پزشکی باتوجه به رشته ی مورد نظر، دانشگاه و شهر متفاوت است. هزینه ی تحصیل پزشکی در کانادا مانند همه کشورهای جهان، نسبت به دیگر رشته‌ها گران‌تر است. در جدول زیر، شهریه دانشکده‌های پزشکی در کانادا آورده شده است تا با برخی شهریه‌های این رشته پرطرفدار و مهم آشنا شده و اطلاعات لازم را کسب نمایید:

نام دانشگاهمیانگین شهریه
University of Toronto91,760
Mc Master University95,996.68
University of British Columbia8,776.74
McGill University12,600
Queen's School of Medicine1050

بورسیه پزشکی در کانادا

یکی از راه‌های ذخیره هزینه‌ها در کانادا آگاهی از شرایط بورسیه پزشکی در کانادا است. در مورد شرایط بورسیه پزشکی در کانادا این نکته مهم است که معمولاً تحصیل در کانادا رایگان نیست ولی هر سال بورسیه‌هایی به عنوان جایزه ی تحصیلی به دانشجویان خارجی داده می‌شود که باید با توجه به شرایط تحصیلی، ملیت و مقطع تحصیلی خود آنها را پیدا کرده و مورد بررسی قرار دهید. برای مثال، بورسیه تحصیلی Gordon Signy Fellowships, 2021 برای دوره‌های تخصص در زمینه پاتولوژی برای همه تابعیت‌ها است و بخشی از هزینه‌های دانشجو را تامین می‌کند.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا به طور میانگین بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار کانادا به ازای هر ماه است. هزینه های خوابگاه برای دانشجویان حدود ۵۰۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود. در جدول زیر، قیمت برخی کالاها را ملاحظه می فرمایید:

کالامیانگین قیمت
رستوران متوسط برای 2 نفر70 دلار
مک دونالد 1 نفر10 دلار
یک لیتر شیر2.5 دلار
تخم مرغ 12 عدد3.5 دلار
بنزین (هر لیتر)1.5 دلار
حمل و نقل عمومی 3.5 دلار
باشگاه ورزشی (ماهانه)50 دلار
دبستان بین المللی14.500
اجاره آپارتمان 1 خوابه - مرکز شهرماهانه 1300 دلار
اجاره آپارتمان 3 خوابه مرکز شهرماهانه 2100 دلار

سایر رشته های علوم پزشکی

علاوه‌ بر پزشکی و دندانپزشکی دیگر رشته‌های پرطرفدار در زمینه‌ علوم پزشکی وجود دارند که مهم‌ترین آنها رشته‌های داروسازی و پرستاری اند. این دو رشته بسیار کاربردی اند. در نتیجه، مورد بحث در این بخش قرار می‌گیرند.

داروسازی

تحصیل در رشته ی داروسازی در کانادا یکی دیگر از فرصت‌های مناسب برای فراگیری و کار در این رشته کاربردی و پرطرفدار است. هزینه‌های تحصیل دارو سازی در کانادا بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه بین سالانه ۱۲ هزار تا ۴۰ هزار دلار ممکن است متفاوت باشد. برای اخذ دکترای داروسازی در کانادا نخست باید دوره یک یا دو ساله در یک رشته علوم پایه گذرانده شود. سپس، دوره ی چهار ساله ی حرفه‌ای داروسازی در نظر گرفته شده است. بعد از داشتن مدرک دکترای داروسازی، فارغ ‌التحصیلان باید در آزمون انجمن سنجش داروسازی کانادا (Pharmacy Examining Board of Canada -PEBC) شرکت کرده تا مجوز کار بگیرند. پس از آن نیز گذراندن یک دوره کارآموزی برای داروسازان در نظر گرفته شده است.

پرستاری

پرستاری در کانادا تنوعی از نظام‌های گوناگون را با انواعی از دوره‌های آموزشی دارد. در بیشتر استان‌ها برای تبدیل شدن به پرستار رسمی (Registered Nurse RN-) باید مدرک لیسانس پرستاری یا لیسانس علوم پرستاری (Bachelor of Science in Nursing -B.Sc.N) اخذ شود. دانشگاه مک ‌گیل کانادا دوره ی فوق لیسانس مستقیم پرستاری را ارائه می‌کند و پیش‌شرطی نیز برای تحصیلات دانشگاهی قبلی ندارد. به طور عادی فارغ ‌التحصیلان پرستاری می‌توانند تخصص خود را در مقاطع فوق لیسانس و دکترا ادامه بدهند. از جمله تخصص‌ها در پرستاری در کشور کانادا، پرستار متخصص (Nurse Practitioner)، پرستار مراقبت‌های پیشرفته (َA.P.N-Advanced Practice Nurse) و پرستار دستیار جراحی (R.N. First Assist) هستند. شایان ذکر است که به طور میانگین، شهریه یک سال تحصیل در رشته پرستاری در کانادا ۱۸ هزار دلار است.




دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای رشته ی دندانپزشکی

گرفتن ویزای تحصیلی کانادا مرحله‌ای مهم در تکمیل فرآیند اقامت تحصیلی کشور کانادا در مورد تمام رشته‌ها در این کشور است. مهم‌ ترین مدارکی که برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا به آن احتیاج دارید در زیر آمده است:

  • پاسپورت معتبر 
  • نامه پذیرش دانشکده علوم پزشکی
  • تمکن مالی 
  • عکس‌های سایز پاسپورت
  • معاینه پزشکی مهاجرت
  • نمره مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • انگیزه‌ نامه تحصیل در کانادا
  • پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی 
  • ترجمه مدارک تحصیلی مثل دیپلم پایان دبیرستان
  • بیومتریک
  • سوپیشینه

کار پزشکی در کانادا بعد از تحصیل می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا شخص تحصیل کرده در کانادا با اقامت کاری بتواند مراحل اقامت دائم کانادا را کسب نماید. کانادا از نظر شرایط کاری وضعیت مطلوبی در سال ها و دو دهه اخیر داشته است. در ژانویه ۲۰۲۰، نرخ بیکاری در کشور کانادا ۵٫۵ درصد بوده است که شاید جزء مطلوب ترین وضعیت‌های اشتغال در سراسر جهان به شمار بیاید. آمار بیکاری ماه اخیر نشان می دهد که شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان در کانادا نیز اثر گذاشته است.

درباره ی حرفه ی دندانپزشکی لازم به توضیح است که حرفه دندانپزشکی در کانادا زیر نظر « انجمن ملی سنجش دندانپزشکی کانادا » (NDEB- National Dental Examining Board of Canada) و هماهنگی با نهادهای دیگری چون کمیسیون اعتبارسنجی دندانپزشکی کانادا و رویال کالج دندانپزشکان کانادا انجام می‌شود. برای اشتغال به حرفه دندانپزشکی در کانادا، شخص باید از استان مورد نظر خود پروانه اشتغال به این رشته را داشته باشد. برای کسب این پروانه، داوطلب باید در آزمون ملی انجمن NDEB شرکت کرده و پذیرفته شود. برخی از استان های کانادا در آزمون دندانپزشکان، مباحث قانونی و حقوق و اخلاق پزشکی را نیز گنجانده اند تا پزشک با قوانین و اخلاق پزشکی آشنایی دقیق‌تری پیدا کند.

تخصص دندانپزشکی در کانادا

تخصص دندانپزشکی در کانادا یکی از روش‌های جذاب برای ادامه ی تحصیل دانشجویان دندان پزشکی می باشد. اگر دندانپزشکی را در خارج از کانادا خوانده باشید، پس از معادلسازی مدرک دندانپزشکی در کانادا می توانید یک دوره تخصص را بگذرانید. تخصص هایی نظیر کودکان یا ارتودنسی از جمله تخصص‌های دندانپزشکی در کانادا هستند.تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا در دوره تخصص نیز معتبر و است، در این زمینه هر سال جوایزی به عنوان بورسیه برای دوره های تخصص تعلق می گیرد، این جوایز عبارتند از:

  • Mrs. I.N. Pesner Memorial Prize
  • Doreen E. Laszlo Graduate Fellowship
  • E.T. & Mrs. Marjorie Bourke Award
  • James P. Lund Fellowship in Dentistry
  • Lyon Bercovitch Memorial Award
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: