مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای کامل تحصیل دکترا در فنلاند

راهنمای کامل تحصیل دکترا در فنلاند

در شمال اروپا و شبه جزیره اسکاندیناوی Scandinavian، کشور فنلاند موقعیتی خیره کننده و مناظر باشکوه و زیبا و همچنین فرصت های تحقیقاتی عالی را فراهم می کند. امکانات مدرن این کشور از یک سیستم آموزش عالی  پشتیبانی می کند که در بین دانشجویان بین المللی دکترا بسیار محبوب است. در این صفحه هر آنچه را که باید درباره دکتری در فنلاند بدانید، شامل مروری بر سیستم آموزش عالی، توضیحی درباره مقطع دکتری و همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه می توانید با موفقیت برای آن درخواست دهید را پوشش می دهد.

فرصت های تحصیلات تکمیلی در فنلاند - چه چیزی برای سال 2022 ارائه می شود؟

مناظر شگفت انگیز فنلاند، شهرهای امن و کیفیت بالای زندگی، این کشور را به مکانی دوستانه و دلپذیر جهت گذراندن وقت در مقطع دکترا تبدیل کرده است. در واقع، پایتخت فنلاند، به عنوان یکی از امن ترین شهرهای جهان انتخاب شده است. علاوه بر این، اکثر فنلاندی‌ها انگلیسی صحبت می‌کنند و دانشگاه‌های فنلاند تعداد زیادی دوره تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. امروزه دانشگاه های فنلاند با داشتن تعدادی از موسسات و سیاست های رتبه بندی شده جهانی که دانشجویان بین المللی را تشویق می کنند، به سرعت در حال توسعه هستند. در اینجا میپردازیم به چند دلیلی که چرا فنلاند می تواند مکانی عالی برای شروع مقطع دکترا در سال جاری باشد:

  • عدم پرداخت هزینه – صرف نظر از ملیت، برای تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند هزینه ای پرداخت نمی کنید.
  • تحقیق و توسعه - با داشتن تعداد زیادی دوره دکترا در بخش صنعتی، ممکن است بتوانید مهارت های تحقیقاتی خود را در یک محیط کاری به کار بگیرید.
  • دسترسی آسان به کار پس از فارغ التحصیلی – هیچ محدودیتی جهت کار برای شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و کشورهای شمال اروپا در فنلاند وجود ندارد و دانشجویان بین المللی از کشورهای دیگر می توانند ویزای خود را برای یافتن کار به مدت یک سال تمدید کنند.
  • یک تجربه درخشان - شفق شمالی هر شب بین سپتامبر و مارس در لاپلند Lapland و در جنوب فنلاند 10 تا 20 بار در سال قابل مشاهده است.

همچنین، فراموش نکنید که فنلاند کشوری عالی جهت حضور در دوران کریسمس است، که لاپلند Lapland خود تاریخچه کریسمس است.

تحصیلات دکترا در فنلاند 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 35
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه هلسینکی (1640)
تعداد جوایز نوبل 5
تعداد دانشجویان خارجی 23,794
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع دکترا 4 سال
میانگین هزینه‌ها متغیر هست
سال تحصیلی سپتامبر تا جون

دانشگاه های فنلاند برای تحصیل دکتری

دو نوع مؤسسه آموزش عالی در فنلاند وجود دارد، اما تنها یکی از آنها مدرک دکترا را ارائه می دهد.

سیستم آموزش عالی فنلاند شامل موارد زیر است:

 13 دانشگاه فنلاند دوره دکترا را ارائه داده و تحقیقات دانشگاهی مستقل را ترویج می کنند و آموزش عالی را بر اساس تحقیقات ارائه می دهند

22 دانشگاه علوم کاربردی فنلاند دوره های دکترا ارائه نمی دهند. آنها آموزش عالی را برای مشاغل تخصصی حرفه ای ارائه می دهند و تحقیق و توسعه کاربردی را در فعالیت هایی که صنعت را ارتقا می دهند، انجام می دهند.

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در مقطع دکترا برای دانشگاه های استاندارد این کشور درخواست ارسال خواهید کرد.

رتبه بندی دانشگاه های فنلاند

فنلاند دارای تعدادی مؤسسه معتبر جهانی است. هشت دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جدول رتبه بندی وجود دارد. این رتبه بندی شامل قدیمی ترین دانشگاه کشور - دانشگاه هلسینکی Helsinki نیز است.

دانشگاه برتر فنلاند در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه هلسینکی Helsinki
=101 104 82
Aalto دانشگاه آلتو 201-250 =112 301-400
دانشگاه فناوری Lappeenranta-Lahti LUT 251-300 =414 -
دانشگاه اولو Oulu 251-300 377 401-500
دانشگاه تامپره Tampere 251-300 =414 501-600
Jyväskyläدانشگاه 351-400 =358 701-800
دانشگاه تورکو Turku 351-400 =295 301-400
دانشگاه واسا Vaasa 401-500 - -
دانشگاه فنلاند شرقی Eastern Finland 501-600 =499 601-700

شهرهای دانشگاهی فنلاند

فنلاند تعداد نسبتاً کمی موسسات دارد، اما همه آنها برای دانشجویان بین المللی در مراکز فرهنگی پر رونق قرار دارند. مراکز اصلی آموزش عالی در فنلاند عبارتند از: هلسینکی Helsinki، تورکو Turku ، اولو Oulu ، تامپره Tampere و ییواسکیلا Jyväskylä.




ساختار دکتری در فنلاند

در سال 2005 مدارک تحصیلات عالی فنلاند با فرآیند بولونیا سازگار شد. به عنوان بخشی از این چارچوب، مدرک دکتری فنلاند یک مدرک معتبر دوره سوم(PhD) است.

مدرک لیسانس در فنلاند

در فنلاند در واقع دو مدرک پس از کارشناسی ارشد وجود دارد، یکی دکترا (tohtorin tutkinto) و دیگری مدرک تحصیلی (lisensiaatin tutkinto).

مدرک تحصیلی lisensiaatin tutkinto یک دوره تحقیقاتی کوتاه تر است که تقریباً با مدرک کارشناسی ارشد بریتانیا قابل مقایسه است، دو سال طول می کشد و به عنوان مدرک پیش از دکترا شناخته می شود که شامل دوره های تحصیلی مقطع دکترا و پایان نامه ای است که نصف کار یک دانشجوی دکترا است.

همانند یک دوره دکتری استاندارد، برای دریافت مدرک، باید از پایان نامه عمومی خود دفاع کنید. 

اگر می‌خواهید پروژه کوتاه‌تری را بگذرانید یا قصد دارید یک شغل تحقیقاتی حرفه‌ای - به جای آکادمیک - را دنبال کنید، مدرک تحصیلی lisensiaatin tutkinto می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در غیر این صورت، بهتر است یک دوره دکترا کامل بخوانید - که در ادامه این صفحه به آن می پردازیم. 

انواع مدرک دکتری فنلاند

دو نوع دکترا در فنلاند وجود دارد: دوره دکترای ملی رایج تر و دکترا تحقیقاتی استاندارد.

دوره های دکتری ملی برای گرد هم آوردن محققان و امکانات در هر رشته در سراسر کشور طراحی شده اند. هر رشته در فنلاند دارای یک برنامه دکتری مرتبط است که در همه موسسات پذیرفته شده است و این برنامه ها معمولاً به طور کامل تأمین مالی می شوند.

اگر نمی خواهید در یک دوره دکترا تحصیل کنید، می توانید یک دکترای تحقیقاتی اختصاصی انجام دهید. مشابه سایر کشورها، شما موضوع تحقیقاتی خود را پیشنهاد می‌کنید و آن را به طور مستقل دنبال می‌کنید - اگرچه ممکن است لازم باشد بودجه خود را شخصا تامین کنید.

طول دوره دکتری در فنلاند

سال تحصیلی فنلاند از اول ماه آگوست شروع می شود و در 31 ماه جولای به پایان می رسد.

دانشگاه ها در سازماندهی ترم های خود مستقل هستند، اما معمولاً دو ترم وجود دارد: یک ترم پاییز و یک ترم بهاره. برخی از موسسات بسته به دوره های خود، ترم سوم را نیز در تابستان برگزار خواهند کرد.

شما به مدت 4 سال به عنوان دانشجوی تمام وقت برای دکترا در فنلاند تحصیل خواهید کرد.




فرآیند مدرک دکترا PhD در فنلاند

دانشجویان دکترا در فنلاند تمایل دارند بسیار مستقل باشند و تمرکز اصلی دوره دکتری شما بر روی پروژه تحقیقاتی شماست که از سال اول شروع خواهید کرد.

ممکن است به موازات پروژه تحقیقاتی تان از شما خواسته شود در دوره ها، سمینارها و کنفرانس ها شرکت کنید. همه اینها توسط دانشکده تحصیلات تکمیلی یا سرپرست تان تصمیم گیری می شود و باید با تحقیقات شما مرتبط باشد.

شما در طول تحقیق خود یک پایان نامه دکتری اصلی تولید خواهید کرد و این جزء اصلی ارزیابی نهایی دکترای شما خواهد بود.

سوپروایزر در فنلاند

معمولاً یک سرپرست که در رشته تحصیلی شما متخصص باشد بر شما نظارت می کند.

علاوه بر این، در فنلاند دوره دکترا برای رشته های مرتبط با صنعت رایج تر است. بنابراین، ممکن است یک مربی از خارج از دانشگاه، با تجربه حرفه ای یا سازمانی مرتبط، به شما توصیه شود.

از طرف دیگر، ممکن است شما بخشی از یک دوره دکتری مشترک باشید، جایی که دوره دکترای شما توسط دانشگاهی در یک موسسه شریک نظارت خواهد شد.

ارزیابی دکتری در فنلاند

دکترای فنلاند از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) مطابق با فرآیند بولونیا  (Bologna Process)استفاده می کنند. مدرک دکتری شما در مجموع 240 واحد ارزش دارد که برای کسب مدرک دکترا باید همه آنها را کسب کنید.

شما باید دروس و امتحانات مربوط به دوره ها و سمینارهای تعیین شده برای شما را در برنامه دکترا تکمیل کنید. علاوه بر این، از شما انتظار می رود که گزارش های منظمی در مورد تحقیقات خود بنویسید و مقالاتی را با جزئیات نتایج خود بنویسید.

شکل نهایی ارزیابی برای تحصیلات دکترا، ارسال و ارزیابی پایان نامه شما است. این فرآیند دو مرحله دارد:

آزمون مقدماتی - دو کارشناس دست نویس های شما را ارزیابی می کنند و بیانیه ای کتبی ارائه می دهند که مطابق با استانداردهای تعیین شده برای پایان نامه ها است.

دفاع عمومی - حداکثر دو نفر از ممتحنین خارجی در مورد پایان نامه شما در برابر  یک مخاطب بحث می کنند (که برخی از آنها ممکن است سوالات خود را نیز مطرح کنند)

پایان نامه شما حداقل 10 روز قبل از دفاع منتشر و در دسترس قرار خواهد گرفت.




نمرات PhD فنلاند

اکثر دوره های دکترای فنلاند بر اساس رد یا قبولی نمره دهی می شوند (شما یا با مدرک فارغ‌التحصیل می‌شوید یا نمی‌گیرید). با این حال، برخی نیز نمره اضافی بر سازمان، از قبولی (نمره تأیید کننده) تا عالی (  کسی که از او تعریف شده و بزرگ گزارده شده است = laudatur) دریافت می کنند.

سیاست های سخاوتمندانه آموزش عالی فنلاند را به گزینه ای بسیار مقرون به صرفه برای تحصیل دکترا در خارج از کشور تبدیل می کند. در حال حاضر هیچ هزینه دکتری برای هیچ دانشجویی صرف نظر از ملیت وجود ندارد.

به پایان رساندن لیسانس و فوق لیسانس در فنلاند که در آن دانشجویان غیر اتحادیه اروپا معمولاً ملزم به پرداخت هزینه هستند.

هزینه های زندگی در فنلاند

حتی با وجود اینکه هیچ شهریه ای برای دانشجویان دکترا وجود ندارد، هزینه زندگی در فنلاند در مقایسه با سایر کشورها می تواند نسبتاً بالا باشد.

توصیه می شود بسته به شهری که برای تحصیل در آن انتخاب می کنید، بین 700 تا 900 یورو در ماه در دسترس داشته باشید.

علاوه بر هزینه های زندگی، باید هزینه اتحادیه دانشجویی را به دانشگاه پرداخت کنید که از 80 تا 100 یورو در سال متغیر است.

بورسیه های تحصیلی فنلاند

اگرچه هزینه تحصیل پرداخت نخواهید کرد، چندین بورس تحصیلی برای کمک به تامین هزینه های زندگی شما در حین تکمیل دکترا در فنلاند وجود دارد.

موارد زیر برای دانشجویان بین المللی در دسترس است:

بورسیه های آژانس ملی آموزش فنلاند (EDUFI) - برای دانشجویان دکترا از همه کشورها آزاد است، با ارائه 1500 یورو در ماه برای 3 تا 12 ماه

کمک هزینه فولبرایت - ارائه 1000-1500 یورو در ماه به مدت 9 ماه به دانشجویان آمریکایی که در خارج از کشور در فنلاند تحصیل می کنند.

قراردادهای کاری

ممکن است به عنوان دانشجوی دکترا که تحت قراردادی استخدام شده اید، از دانشگاه خود بودجه دریافت کنید. این معمولاً برای دانشجویانی که در برنامه‌های دکتری ملی درگیر هستند، کاربرد دارد. مانند هر کارمند دیگری، حقوق و مزایای تامین اجتماعی دریافت خواهید کرد. با این حال، شما باید مالیات بر درآمد بپردازید. در ازای دستمزد خود معمولاً از شما انتظار می رود که در دانشگاه کمک کنید، خواه این کمک به دانشجویان کارشناسی، انجام کارهای اداری و یا نمایش در آزمایشگاه ها باشد. بهتر است مستقیماً با دانشگاه بررسی کنید که شرایط قرارداد کاری آنها چیست.




درخواست برای دکترا در فنلاند

روند درخواست در فنلاند با سایر کشورها متفاوت است، زیرا معمولاً برای پروژه های تبلیغاتی درخواست نمی دهید. در عوض، اکثر موسسات اکنون دارای یک مدرسه تحصیلات تکمیلی با چندین برنامه دکترا هستند. شما معمولاً مستقیماً برای یکی از این برنامه ها درخواست می دهید تا در مقطع دکترا در آن تحصیل کنید.

شرایط ورود

شرایط ورود برای پذیرش در برنامه دکترا در فنلاند، باید مدرک کارشناسی ارشد (یا معادل آن) از یک موسسه معتبر داشته باشید. سایر الزامات به موضوعی که برای تحقیق درخواست می کنید و فرآیندهای خاص مورد استفاده دانشگاه شما بستگی دارد. اگر شک دارید، با بخش خود بررسی کنید.

الزامات زبان

الزامات زبان برای دکتری شما بسته به اینکه برنامه ای را انتخاب کنید که به زبان انگلیسی یا فنلاندی تدریس می شود متفاوت است. برای برنامه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی (مانند آیلتس و تافل) شرکت کنید. هیچ محدودیتی برای نمره آزمون سراسری ملی وجود ندارد، این امتیازات بسته به موسسه شما تنظیم می شود، این موارد را مستقیماً در صفحه وب پذیرش آنها بررسی کنید. برای دوره هایی که به زبان فنلاندی تدریس می شوند، انتظار می رود قبل از درخواست، مهارت های زبانی لازم را داشته باشید. شما باید مدرک سطح متوسط تا پیشرفته در گواهینامه ملی فنلاند مهارت زبان (YKI) داشته باشید.

فرآیند ارسال درخواست دکتری در فنلاند

شما باید مستقیماً برای پذیرش در یکی از برنامه های دکترا به دانشگاه خود درخواست دهید. معمولاً ایده خوبی است که از قبل با آنها تماس بگیرید و در مورد فرصت های موجود صحبت کنید. پس از انجام این کار می توانید درخواست خود را تکمیل کنید. مدارک مورد نیاز بسته به رشته و موسسه شما متفاوت است، اما بیشتر آنها باید موارد زیر را مشاهده کنند:

  • سوابق تحصیلی - ممکن است نیاز باشد که رونوشت کامل تحصیلی از موسسه قبلی خود و همچنین گواهی های مدرک خود را ارائه دهید. این اسناد ممکن است نیاز به ترجمه رسمی به فنلاندی و تایید یک وکیل داشته باشند.
  • مراجع - شما باید حداقل دو مرجع را همراه با درخواست خود ارائه دهید. اینها باید از اعضای دانشگاهی کارکنانی باشد که قبلاً با شما کار کرده اند.
  • نامه پوششی - گاهی اوقات به عنوان بیانیه هدف شما (یا بیانیه شخصی) نامیده می شود. این باید توضیح دهد که چرا به یک برنامه دکتری خاص علاقه مند هستید و شایستگی خود را برای آن شرح دهد.

مهلت های درخواست متفاوت است: برخی از دانشگاه ها پنجره های درخواست خاصی دارند، برخی دیگر از شنیدن نظرات دانشجویان در طول سال خوشحال خواهند شد.

مصاحبه و سنجش در پذیرش دکترا

درخواست‌های دکتری فنلاند اغلب رقابتی است، زیرا دانشگاه‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و فقط منابع مالی برای تعداد معینی از دانشجویان را در اختیار خواهند داشت. بنابراین، ممکن است مجبور شوید یک مصاحبه را به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب تکمیل کنید.

مصاحبه برای دانشجویان بین المللی معمولاً از طریق یک مرکز گفتگوی اینترنتی مانند اسکایپ انجام می شود.

ویزا دانشجویی فنلاند

بسته به ملیت خود ممکن است برای زندگی در فنلاند در حین تحصیل در مقطع دکترا به ویزا یا اجازه اقامت نیاز داشته باشید.

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (و اروپای شمالی).

اگر از اتحادیه اروپاEU ، یا منطقه اقتصادی اروپا EEA هستید، برای ورود به فنلاند نیازی به ویزا نخواهید داشت و می توانید بدون ثبت حضور خود تا 90 سال در این کشور بمانید. اگر از یکی از کشورهای شمال اروپا (دانمارک، ایسلند، نروژ و سوئد) هستید، همین امر صدق می کند، اما می توانید تا شش ماه قبل از اینکه نیاز به ثبت نام به عنوان مقیم داشته باشید، بمانید.

پس از اتمام این دوره ها، باید اقامت خود را در اداره مهاجرت فنلاند (Migri) ثبت کنید. علاوه بر این، از آنجایی که اقامت شما بیش از یک سال خواهد بود، باید در پلیس محلی نیز ثبت نام کنید

شهروندان غیر اتحادیه اروپا / غیر منطقه اقتصادی اروپا (EEA/EU)

دانشجویان سایر کشورها برای تحصیل در فنلاند به مجوز اقامت دانشجویی نیاز دارند. این به شما این امکان را می دهد که وارد کشور شوید و به اندازه کافی در آنجا بمانید تا دکترا را تکمیل کنید. شما باید فرآیند درخواست را به صورت آنلاین آغاز کنید و سپس مواد زیر را به نزدیکترین سفارت فنلاند خود ببرید:

  • نامه رسمی پذیرش از موسسه شما
  • اثبات وجوه (که نشان می دهد در طول دوره تحصیلی خود به حداقل 6720 یورو در سال دسترسی خواهید داشت)
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه مسافرتی و درمانی معتبر
    • اطلاعات بیشتر در مورد این الزامات را می توانید در وب سایت اداره مهاجرت فنلاند (Migri) بیابید.
  • بیمه سلامت
    • دولت فنلاند از همه دانشجویان می خواهد که در حین تحصیل در فنلاند بیمه درمانی معتبر داشته باشند.
    • اگر از یک کشور اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، کارت بیمه سلامت اروپا کافی است. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به خرید بیمه نامه ای داشته باشید که شرایط زیر را داشته باشد:
    • مبلغ اضافی نباید بیش از 300 یورو باشد
    • حداکثر مقدار پشتیبانی شده توسط سیاست بیمه نامه باید حداقل 30000 یورو برای مطالعات بیش از 2 سال باشد
    • بیمه باید کل اقامت شما را پوشش دهد

به یاد داشته باشید که قبل از اینکه بتوانید برای اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنید، باید بیمه درمانی خود را تنظیم کنید. پس از تحصیل در یک کشور پر رونق، با یک سیستم آموزش عالی توسعه یافته که برای تبدیل شما به یک محقق مستقل ماهر طراحی شده است، یک رزومه بسیار قوی برای کار آینده خواهید داشت.

آیا می توانم بعد از مقطع دکترا در فنلاند کار کنم؟

دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (از جمله سایر کشورهای شمال اروپا) پس از فارغ التحصیلی برای جستجوی کار در فنلاند نیازی به مجوز ندارند. برای دانش‌آموزان کشورهای دیگر، یک طرح توسعه سخاوتمندانه وجود دارد که به شما در یافتن کار کمک می‌کند. زمانی که به دنبال کار هستید می توانید برای تمدید اجازه اقامت خود به مدت یک سال اقدام کنید. تا زمانی که مجوز اقامت دانشجویی اصلی شما هنوز معتبر است، باید این کار را انجام دهید. سال تمدید شما پس از فارغ التحصیلی شما آغاز خواهد شد. اگر در این زمان کار پیدا کردید، می توانید برای اجازه اقامت بر اساس اشتغال درخواست دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 دانشگاه برتر  پزشکی در فنلاند
5 دانشگاه برتر پزشکی در فنلاند

فنلاند دارای استاندارد زندگی بالایی است و بر آموزش متخصصان پزشکی قوی و آماده در دانشکده‌های پزشکی خود اهمیت زیادی می‌دهد. در نتیجه، تحصیل در رشته‌ی پزشکی در فنلاند متضمن این است که شما آموزش خوبی دریافت خواهید کرد. تعداد زیادی از برنامه‌های تحصیلی در فنلان ...

بیشتر بخوانید
7 دانشگاه ارزان برای دانشجویان بین المللی در فنلاند
7 دانشگاه ارزان برای دانشجویان بین المللی در فنلاند

این سوالی است که بسیاری از دانشجویان خارجی در مورد تحصیل در فنلاند می‌پرسند. پاسخ به این سوال کوتاه این است: 'بله'، اما باید برنامه‌ریزی زیادی از قبل انجام دهید تا این امر محقق شود. ...

بیشتر بخوانید
7 دلیل برای انتخاب فنلاند
7 دلیل برای انتخاب فنلاند

آیا در مورد تحصیل در فنلاند کنجکاو هستید؟ فنلاند با داشتن یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان و همچنین با داشتن چند دانشگاه با رتبه‌ی بالا، برای هر فردی که به‌دنبال تحصیل با کیفیت بالا در خارج از زادگاه خود است ایده‌آل می‌باشد. چه پایتخت ساحلی هلسینکی ب ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: