مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در کانادا با معدل پایین

تحصیل در کانادا با معدل پایین

زمانی که برای مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنید، معدل یکی از معیارها برای سنجش شما توسط دانشگاه و کشور مقصد است. در واقع معدل یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار روی شانس پذیرش و ویزای شما خواهد بود. حالا سوال اینجا است که اگر معدل پایین داریم، دیگر باید از مهاجرت تحصیلی ناامید شویم؟ جواب «خیر» است. با انتخاب‌های درست و هوشمندانه می‌توانید معدل پایین خود را جبران کنید. باتوجه به ناحیه دانشگاه و مقطع تحصیلی، سیستم نمره دهی در کانادا (نمره GPA) ترکیبی از سیستم درصدی، جی پی ای (Grade Point Average) و گزارش نمره با استفاده از حروف (Letter grades) است. سوالی که در این شرایط پیش می آید این است که چه نمره ایی گرفته اید؟ و برای پاسخ دادن به این جمله باید محاسبات ریاضی انجام داد. کانادا بخش از آمریکای شمالی است و برای اینکه بدانید نمره ی شما براساس چه سیستمی محاسبه می شود، باید نقشه کانادا را داشته باشید، با توجه به دانشگاهی که می خواهید در آینده در آن تحصیل کنید، می توانید بدانید نمره ی شما در هر سیستم اموزشی چه ارزشی دارد و شما قبول یا رد شده اید.

اهمیت معدل برای مهاجرت تحصیلی

زمانی که مدارکتان را برای یک دانشگاه خارجی ارسال می‌کنید، معدل شما اولین چیزی است که به چشم می‌آید. هر چه رنکینگ دانشگاه مورد نظر بالاتر باشد، حساسیت آن دانشگاه روی معدل هم بیشتر خواهد بود. برای مثال اگر بخواهید در یکی از دانشگاه های برتر کانادا درس بخوانید، حتما باید معدل بالاتر از 16 ارائه کنید. همه دانشگاه‌های خارجی یک معدل حداقلی برای پذیرش دارند که در سایت آن‌ها قابل مشاهده است. سوال اینجا است که اگر به تحصیل در یک دانشگاه علاقه‌مند بودیم و حداقل معدل لازم برای اخذ پذیرش آن دانشگاه را در اختیار نداشتیم چه کنیم؟ دو راه وجود دارد:

دانشگاه دیگری پیدا کنید: همانطور که گفتیم هر دانشگاهی حداقل‌های مربوط به خود را برای پذیرش دانشجو دارد. اگر شرایط شما با دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید هم‌خوانی ندارد، می‌توانید گزینه‌های دیگری را هم به‌صورت موازی پیش ببرید. 

معدل را جبران کنید: معدل تنها معیار سنجش توانایی و دانش شما نیست. کارشناسان دانشگاه مقصد مدارک شما را به‌طور کامل بررسی می‌کنند تا به صلاحیت شما برای تحصیل در آن دانشگاه پی ببرند. در چنین شرایطی اگر در مدارکتان سابقه کار مرتبط با رشته یا نمره زبان بالا وجود داشته باشد، معدل جبران خواهد شد. در ادامه به شما می‌گوییم با چه کارهایی می‌توانید معدل خود را جبران کنید.

جبران معدل برای دانشگاه‌های خارجی

برای اینکه در مهاجرت تحصیلی با معدل پایین موفق شویم، لازم است دستاوردهایی فراتر از معدل برای ارائه داشته باشیم. دستاوردهایی مثل سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی. در این بخش قصد داریم انواع روش‌های جبران معدل را به شما نشان دهیم.


رزومه کاری مرتبط با رشته

داشتن سابقه کار در زمینه رشته تحصیلی به کارشناسان دانشگاه مقصد ثابت می‌کند که شما در مورد رشته خود دانش عملی دارید. البته نمی‌توان گفت که دانش عملی جایگزین دانش تئوری است. اما داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی تا حدی پایین بودن معدل شما را توجیه کرده و مهاجرت تحصیلی با معدل پایین را ممکن می‌کند.

مدرک زبان با نمره بالا

زمانی که مدرک زبان معتبر با نمره بالا ارائه می‌دهید، اعتماد کردن به شما برای کارشناس پذیرش و ویزا ساده‌تر می‌شود. البته لازم است توجه داشته باشید که ارائه مدرک زبان با نمره بالا از نظر اثرگذاری روی شانس پذیرش و ویزا با ارائه رزومه کاری یا مقاله ISI برابر نیست؛ اما در هر صورت یک فاکتور مثبت به‌حساب می‌آید.

ارائه گواهینامه دوره‌های تخصصی

در دنیای امروز ده‌ها مدرک و گواهینامه غیردانشگاهی اما معتبر وجود دارد. شما با ارائه این مدارک ثابت می‌کنید که در زمینه رشته خود کارهایی فراتر از شرکت در کلاس‌های درسی انجام داده‌اید. مدرک شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی هم می‌تواند امتیاز مثبتی برای شما محسوب شود و معدلتان را جبران کند.

ارائه مقاله ISI

چاپ مقاله در مجله‌های معتبر پژوهشی نشان می‌دهد که دانشجو فراتر از سرفصل‌های درسی خود فعالیت کرده است. سابقه پژوهشی قوی به‌حدی مهم است که می‌تواند پایین بودن معدل شما را بی‌اثر کند. اگر پایان‌نامه شما موضوع جالبی دارد می‌توانید از درون آن یک یا چند مقاله ISI استخراج کنید. اگر به مهاجرت تحصیلی با معدل پایین فکر می‌کنید، حتما مقاله‌نویسی را به‌عنوان یک راه تاثیرگذار جبران معدل در نظر بگیرید.

ارتباط با اساتید

این راه فقط برای متقاضیان تحصیل ارشد و دکتری در خارج از کشور ممکن است. در این روش شما با یک استاد مکاتبه ایمیلی دارید و او را قانع می‌کنید که برای تحصیل در دانشگاه و کشور مورد نظر گزینه مناسبی هستید. اگر توصیه‌نامه یا حمایت یک یا چند استاد دانشگاه را داشته باشید، شانس شما برای مهاجرت تحصیلی با معدل پایین بالاتر می‌رود.

انگیزه‌نامه قوی

انگیزه نامه تحصیلی یا SOP یکی دیگر از مدارک مهمی است که به دانشگاه ارائه می‌کنید. این مدرک هدف شما از تحصیل در دانشگاه و کشور مقصد را مشخص می‌کند. نوشتن SOP با توجه به استانداردهای دانشگاهی که می‌خواهید در آن درس بخوانید بسیار مهم است. 

معدل یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورهای مرتبط با مهاجرت تحصیلی است. مهاجرت تحصیلی با معدل پایین غیرممکن نیست اما آسان هم نخواهد بود. شما باید یا دانشگاهی را انتخاب کنید که با معدل شما سازگاری داشته باشد یا با ارائه مدرک مکمل مثل مقاله ISI و انگیزه‌نامه قوی، معدل پایین خود را جبران کنید. در واقع لازم است ثابت کنید که با وجود معدل پایین، صلاحیت لازم برای تحصیل در دانشگاه مقصد را دارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: