مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نوشتن SOP برای رشته های مدیریتی

نوشتن SOP برای رشته های مدیریتی

دوره های MBA (Master of Business Administration course) در سرتاسر دانشگاههای جهان دستۀ خاصی از دانشجویان را جذب میکنند. متفاوت با سایر دورههای کارشناسی ارشد، برنامه های  MBA در دستهای جداگانه قرار گرفته اند. با بیانی ساده تر میتوان گفت که تفاوتهای بسیاری میان نوشتنSOP برای  MBA و سایر رشتههای کارشناسی ارشد وجود دارد. درواقع، دانشجو باید هنگام نوشتن SOP و درخواست یک دورۀ مدیریتی، توجهی مضاعف داشته باشد.

برای شروع باید گفت که پنج مرحلۀ اساسی نوشتن ( SOP در تمامی رشته ها) یکسان است. اگرچه علاوه بر این مراحل، چند کار دیگر نیز وجود دارند که دانشجو حین نوشتن SOP برای دورۀ MBA باید آنها را انجام بدهد، مانند:

مرحلۀ یک: لیستی جداگانه از اطلاعات فردی و شغلی خود تهیه کنید

نوشتن SOP یک تمرین خلاقانه است. با این وجود باید به خاطر داشته باشید که در عینحال فرآیندی کاملاً تکنیکی است و مانند نوشتن هرSOP باید با تهیۀ یک لیست، کار را شروع کنید. تفاوت تهیۀ SOP برای یک دورۀ مدیریت یا دورۀ MBA در این است که باید دو لیست جداگانه تهیه کنید- یکی اطلاعات فردی و دیگری شغلی.

بسیاری از دانشگاههای خارج از کشور برنامه های مدیریت MBA خود را مستلزم داشتن سابقۀ شغلی میدانند. به این ترتیب شما باید سابقۀ شغلی خود را نیز در SOPبگنجانید. هنگام نوشتن SOP برای دورههای، MBA مهم است که بدانیم چگونه میتوان توازنی میان این دو لیست برقرار کرد. بهترین راه برای انجام این کار؛ تهیه فهرستی از موارد مهم، نمونه ها و یا توانایی های ویژه است که مایلید در آن گنجانده شوند و سپس تفکیک آنها در دو لیست مجزا.

مرحله دو: مشخصه هایی را که مایلید برجسته شوند را انتخاب کنید

اغلب مدارس مختلف کسبوکار/ مدیریت، به دنبال توانایی ویژهای در متقاضی هستند. بسیار مهم است که پیش از نوشتنSOPخود در مورد اینکه آن دانشگاهها اغلب به دنبال چه مشخصهای هستند تحقیق کنید و بدانید که کدام یک از آن مشخصه ها را میخواهید ارائه دهید. این مشخصه میتواند هرچیزی باشد؛ از رهبری، کارآفرینی و درسهایی از شکستها و پشتکار گرفته تا حتی متمرکزبودن و هدفگرایی.

میتواند هرچیزی باشدکه شما میخواهید. مهم این است که شما چیزی را انتخاب کنید که دانشگاه به دنبال آن باشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید: شما همیشه برای تقویت رزومه خود میتوانید بیش از یک مشخصه را برجستهسازی نمایید.


مرحله سه: لیستها را با هم مطابقت دهید و یک لیست ترکیبی تهیه کنید

هنگامی که ایدۀ خود را پیدا کردید و لیستها هم آماده شد حالا باید آنها را بههم مطابقت دهید و یک لیست ترکیبی تهیه کنید.

هنگام نوشتن به یاد داشته باشید که لازم است فهرست SOP دوره MBA را کوتاه بنویسید، بنابراین باید تلاش کنید که از ذکر مواردی غیر ضروری اجتناب کنید. این که کدام یک از موارد را انتخاب میکنید مهم نیست ولی باید اطمینان حاصل کنید که تجربیات فردی یا شغلی مطابق یکدیگر تنظیم شده باشند.

مرحله چهار: در مورد باشگاه ها/تشکلات مرتبط تحقیق کنید

دوره های مدیریتی چیزی بیش از یک عرصۀ آموزشی هستند و باشگاه ها و انجمن های دانشجویی بخش عمدهای از این فرآیند یادگیری را تشکیل میدهند. بسیار مهم است که باشگاهها و سایر فعالیتهایی که در آن شرکت خواهید کرد را هم بگنجانید. باشگاهی را که انتخاب میکنید نیز باید مطابق با مشخصههایی باشد که ارائه میدهید.

مرحله پنج: پیشنویس اول را بنویسید، ویرایش کنید و بازنویسی کنید

این مرحله برای تمام SOPها یکسان است...اکنون آماده نوشتن آن هستید. پیشنویس اول باید تهیه و سپس ویرایش گردد. برای نشانه گذاری، املاء و انتخاب واژگان باید تمرکز بیشتری گذاشته شود. پس از اینکه پیشنویس اول خود را نوشتید و پیش از اینکه دوباره روی آن کار کنید چند روز فاصله بگذارید. این فاصله زمانی به شما دیدگاهی تازهتر میدهد. سپس پیشنویس را بازنویسی کنید و به خاطر داشته باشید که ایجاد تغییرات به تنهایی کافی نیست بلکه ویرایش و تصحیح همیشه باید به طور کامل در نوشته اعمال گردد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: