مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
انگیزه نامه چیست؟

انگیزه نامه چیست؟

انگیزه نامه چیست؟

یک نامه تقریبا یک صفحه ای است که برای بیان نکته ای در مورد اینکه چه چیزی شما را کاندیدای عالی برای یک موقعیت خاص در یک دانشگاه یا یک سازمان می کند استفاده می شود. معمولاً از شما خواسته می شود که این سند را به همراه رزومه خود پیوست کنید. به طور کلی، انگیزه نامه در چهار سناریو خاص که در زیر ذکر شده است نوشته می شود:

*زمانی که می خواهید برای یک برنامه آموزشی در دانشگاه درخواست دهید.

*زمانی که به دنبال درخواست برای یک سازمان غیرانتفاعی (NGO) هستید.

*وقتی می خواهید به عنوان داوطلب در یک سازمان کار کنید.

*زمانی که به دنبال کارآموزی در یک شرکت هستید.

شما نباید انگیزه نامه را با نامه حمایتی اشتباه بگیرید که هدف آن صحبت در مورد اطلاعات خاص در رزومه شما مطابق با فرصت شغلی است. انگیزه نامه باید به عنوان یک پیشنهاد قوی برای درخواست شما در نظر گرفته شود که شامل رزومه شما، گواهینامه های موفقیت شما، تمام اسناد مربوط به اعتبار شما و نامه پوشش شما می شود.

ممکن است تعجب کنید که چرا این نامه با وجود داشتن یک رزومه کاملاً آگاهانه اهمیت زیادی دارد. پاسخ به آن این است که همه سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به دنبال فیلتر کردن صدها برنامه برای انتخاب افرادی با اشتیاق واقعی هستند که نمی‌توان آنها را از طریق رزومه یا برگه امتیاز قضاوت کرد. آن‌ها می‌خواهند افرادی را با قصد و هیجان واقعی برای این موقعیت نهایی کنند.

نکات مهمی که باید قبل از نوشتن نامه انگیزشی در نظر بگیرید:

1. خوب تحقیق کنید، واضح و مختصرو همچنین  با اطلاعات باشید

قانون اساسی برای نوشتن انگیزه نامه این است که درک دقیقی از دلیل نوشتن انگیزه نامه داشته باشید. الزامات، چشم اندازها و انتظارات یک برنامه کاربردی باید در انگیزه نامه منعکس شود.

2. با اضافه کردن مقداری اطلاعات شخصی بداهه، قصد/افکار خود را منتقل کنید

این یک سند در درخواست شما است که در آن مجاز به غیر رسمی بودن هستید. از آن استفاده کنید و اشتیاق خود را برای این موقعیت نشان دهید و اجازه دهید متن شخصیت و سبک شخصی شما را منعکس کند. وقتی سعی می‌کنید با به اشتراک گذاشتن نگاهی گذرا از زندگی‌تان، روند تفکرتان و اینکه چگونه برجسته هستید، با خواننده‌تان ارتباط برقرار کنید.

3. اولویت گذاری

هنگام نوشتن انگیزه نامه باید اولویت ها را تعیین کرد و نگاهی اجمالی به محتوا به خواننده ارائه داد. یک انگیزه نامه باید هدف شما را با موفقیت و بدون هیچ گونه اظهارنظرهای متلاطم بیان کند. مستقیم به سر اصل مطلب بروید. مطمئن شوید که سند بیشتر از یک صفحه A-4 نباشد. مهارت ها و دستاوردهای کیفی که برای برنامه ی  شما مهم است را بنویسید و خواننده خود را متقاعد کنید که با بازخورد مثبت نظر دهد.

4. هدف خود را به وضوح بیان کنید

هنگام نوشتن یک نامه انگیزشی باید هدف یا نیت را برآورده کرد و در نظر داشت که شما قبلاً یک CV/رزومه دارید که تمام اطلاعات شخصی و حرفه ای را ارائه می دهد.به یاد داشته باشید که CV و انگیزه نامه باید مکمل یکدیگر باشند و از نظر اطلاعاتی که در مورد خود ارائه می دهید باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

5. از بیان اظهارات بحث برانگیز خودداری کنید

هنگام نوشتن نامه انگیزشی باید از اصطلاحات سیاسی یا ایدئولوژیک پرهیز کرد و با لحنی خنثی و بدون جانبداری نوشت. نوشتن در مورد سیاست ممکن است برای برخی طنز به نظر برسد، اما برای برخی می تواند توهین آمیز باشد. شما هرگز نمی دانید که شخص دیگری هنگام صحبت در مورد چنین سناریوها یا ایده هایی چه پیشنهادی دارد. هنگام نوشتن انگیزه نامه باید از چنین موضوعاتی پرهیز کرد.

6. هنر متقاعدسازی

به وضوح توضیح دهید که انگیزه شما چیست و چرا برای این موقعیت مناسب هستید. ذکر کنید که چه چیزی شما را از رقبایتان جدا میکند و چگونه پیشرفت مثبتی به برنامه اضافه می‌کنید. در مورد ویژگی های مورد نظر استخدام کننده بخوانید و در مورد نحوه مطابقت آنها با شما بنویسید. تمام دستاوردهای خود و همه چیزهایی را که به آنها افتخار می کنید بدون اینکه متکبرانه به نظر بیایید برجسته کنید.

7. از استفاده از عبارات عمومی خودداری کنید

این کافی نیست که به طور تصادفی خودتان را تحسین کنید، از آنچه می گویید حمایت کنید، نمونه هایی از دستاوردهای خود ارائه دهید و سعی نکنید از عبارات رایجی مانند "سریع برای یادگیری" یا "فوق سازماندهی شده" استفاده نکنید. اورجینال بودن شما را راه زیادی می برد.

8. بدانید به چه کسی خطاب میکنید

هنگام نوشتن انگیزه نامه، باید بدانید که نامه را به چه کسی ارسال کنید. اطلاعات اولیه مانند نام، نام خانوادگی، آدرس و غیره باید به درستی ذکر شود.

ساختار یک انگیزه نامه

در اینجا ساختاری وجود دارد که یک نامزد باید برای نوشتن نامه انگیزشی میتواند از آن پیروی کند.

معرفی

در این بخش، شما باید در مورد خودتان خلاصه کنید و هدف خود را از نوشتن نامه به نمایش بگذارید. شما باید یک طرح کلی از محتوا ارائه دهید. انگیزه نامه خود را اگر نامی وجود ندارد با مضمون هایی مانند "محترم/آقای عزیز/خانم" شروع کنید، سعی کنید در صورت وجود نامی برای ارتباط شخصی با خواننده وارد کنید.

مشخصات علمی/حرفه ای

این بخش باید شامل تمام دستاوردها و حرفه حرفه ای شما باشد که با نمای جدول زمانی ایجاد شده است. شما باید به دلیل انتخاب رشته خاصی اشاره کنید و چه چیزی شما را وادار می کند آن حرفه خاص را دنبال کنید. ثابت کنید که نمایه شما با نامزدی شما برای برنامه مطابقت دارد و حقایق و ارقام مرتبط با دستاوردهای خود را ارائه دهید.

چرا این دوره

در مورد انتخاب رشته خود، دلیل آن و اینکه با ادامه این دوره به چه برتری خواهید رسید، باید اطلاعات مربوطه را ذکر کنید. هنگام اطلاع رسانی قصد خود در مورد دوره، باید از لحن متقاعدکننده ای پیروی کنید.

اهداف بلند مدت/کوتاه مدت

هنگامی که در مورد اهداف بلند مدت و کوتاه صحبت می کنید، باید در مورد اهدافی که می خواهید در آن جدول زمانی خاص به دست آورید، شفافیت داشته باشید.

اهداف کوتاه مدت شامل دلیل تعهد شما به دوره، چارچوبی که برای دنبال کردن در طول دوره ایجاد کرده‌اید، و چه مهارت‌ها/تخصصی را در طول دوره و بعد از آن تعیین کرده‌اید.از سوی دیگر، اهداف بلندمدت باید شامل چشم اندازهای شما، آنچه در درازمدت زندگی می خواهید و آنچه شما را تشویق می کند تا با تعهد خود نسبت به آن سازگار باشید، باشد. فراموش نکنید که ذکر کنید چه فوایدی به دست خواهید آورد.

نتیجه

بخش مهمی از انگیزه نامه نتیجه گیری است که بر خواننده تأثیر می گذارد. هنگام پایان دادن به نامه انگیزشی، متقاضی باید نکات اصلی نوشته شده در نامه را خلاصه کند و هدف اصلی نامه - پذیرش در برنامه را ذکر کند. برداشت نهایی به اندازه برداشت اول مهم است.

تصحیح

پس از نوشتن نامه خود، مطمئن شوید که بدون خطا است. آن را از نظر گرامری درست کنید، بدون اینکه جایی برای اشتباهات املایی و عبارات مبهم وجود داشته باشد. قبل از ارسال، نامه خود را بارها تصحیح کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

چگونه یک انگیزه نامه را شروع کنیم:

در حین نوشتن انگیزه نامه، خود و هدف خود را در مقدمه معرفی کنید. ارائه یک تصویر واضح از خود در نامه ضروری است تا مطمئن شوید که با هدف مطابقت دارد. در بدن، دستاوردهای خود را برجسته و توصیف کنید. باید توجه داشته باشید که جملات توضیحی طولانی ندارد. نامه را با تشکر از خواننده به پایان برسانید.

نحوه پایان دادن به نامه انگیزشی

تمام نکات ضروری را ذکر کنید و اهداف خود را با تمام علاقه ای که شما را وادار به درخواست برای آن دوره تحصیلی خاص می کند، خلاصه کنید. پیشاپیش قدردانی را به نمایش بگذارید. اگر برای این برنامه پذیرفته شدید، چگونه از این فرصت برای کار استفاده خواهید کرد و چه کمکی به دانشگاه خواهید کرد.

باید ها و نباید ها

در حالی که آرزوهای شما برای مطالعه شما را هیجان زده می کند، اما زیاده روی  نکنید. به یاد داشته باشید که در صورت رعایت قوانین باید از برخی شکست ها اجتناب کرد.

نامه باید به شخص مربوطه ارسال شود و قبل از درخواست برای دانشگاه خاص باید به درستی تحقیق کنید.

اطلاعات مربوط به الزامات و موارد ضروری باید در حین توضیح نامزدی شما در نامه جمع آوری شود.

پیشنهادات، اهداف و دیدگاه خود را که با دانشگاه و شغلی که انتخاب می کنید مطابقت دارد، بیان کنید.

سوالاتی که در نوشتن انگیزه نامه باید پاسخ دهید : 

1. چرا می خواهید در خارج از کشور تحصیل کنید؟

در حالی که پاسخ ممکن است برای شما واضح به نظر برسد، باید یک استدلال معتبر برای افسران پذیرش ارائه دهید. از گفتن اینکه می خواهید کشور خود را ترک کنید، خودداری کنید، زیرا این کار را به این دلیل انجام می دهید که همتایان شما این کار را انجام داده اند یا به این دلیل که می خواهید مدرک بین المللی برای خودنمایی داشته باشید. به جای آن بنویسید که چگونه به فرهنگ و میراث آنها علاقه مند هستید، چگونه همیشه استعداد برقراری ارتباط داشته اید و می خواهید بخشی از یک جامعه دانشجویی جهانی باشید یا چگونه می توانید در یک صنعت خاص با مدرک خارجی خاص مشارکت کنید.

2. اینکه آیا قبلاً در معرض دید بین المللی قرار گرفته اید

دانشگاه ها به دنبال داوطلبانی هستند که تجربه دور از خانه بودن را داشته باشند. بنابراین، به جای اینکه صراحتاً بگویید که هرگز در خارج از کشور زندگی نکرده اید یا تجربیات بدی در خارج از کشور داشته اید، بگویید که سازگار هستید و به اندازه کافی در مورد کشور تحقیق کرده اید تا بدانید که می توانید در آنجا ساکن شوید. ذکر کنید که چگونه عاشق سفر و تجربیات جدید هستید و مشتاق به گسترش افق های خود هستید.

3. چرا شخصیت شما با یک آموزش بین المللی مطابقت دارد؟

مثال هایی از این که چرا قرار است بخشی از یک جامعه جهانی باشید و اینکه چقدر به شمول اجتماعی و حساسیت فرهنگی اهمیت می دهید، بیاورید. اگر فردی بسیار اجتماعی یا به شدت محجوب هستید، از ذکر این موضوع خودداری کنید، در عوض، در مورد توانایی خود برای قرار گرفتن در گروه ها و قدردانی خود از فرهنگ های مختلف بنویسید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نحوه نگارش رزومه
نحوه نگارش رزومه

رزومه یک سند مختصر و ساختار یافته است که تصویری از پیشینه حرفه ای، صلاحیت ها، مهارت ها و تجربه یک فرد ارائه می دهد. این سند یا رزومه به عنوان یک نمای کلی از دستاوردهای تحصیلی، تجربه کاری و دستاوردهای مرتبط با آن ها عمل می کند. رزومه در درجه اول برای اهداف ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: