مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه 2021

اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه 2021


اگر می‌خواهید فرهنگ جدیدی را تجربه کنید و به شرق و غرب نزدیک باشید، ترکیه مقصد تحصیلی مناسبی است. جدا از ترکیب ایده‌آل بین فرهنگ‌های اروپایی و شرقی، ترکیه دارای شهرت آموزشی رو به افزایشی در ارائه‌ی آموزش‌های رقابتی به دانشجویان خارجی است. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم به بررسی شرایط تحصیلی در ترکیه بپردازیم. با استفاده از اطلاعات پورتال ‌مان و OECD، رشته‌ها و دانشگاه‌هایی را در ترکیه بررسی می‌کنیم که بیشتر دانشجویان خارجی به آن علاقه‌مند هستند و همچنین به بررسی کشورهایی می‌پردازیم این دانشجویان خارجی از آنجا می‌آیند. این اطلاعات زمانی مفید خواهد بود که بخواهید برای دوره‌ای تحصیلی در ترکیه، درخواست پذیرش دهید، چون الهام‌ بخش شما، در انتخاب دوره و دانشگاه مناسب خواهد بود. این مقاله همچنین شما را برای جامعه‌ی دانشجویی خارجی آماده می‌کند که احتمالاً به هنگام شروع تحصیلات خود در ترکیه، با آن‌ها مواجه خواهید شد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و دلایل تحصیل در ترکیه

1- فرصت‌های آموزشی با سطح و کیفیت بالا

با 94.2% نرخ آموزش، ترکیه دومین کشور جهان بر حسب دسترسی به آموزش عالی است. ترکیه که در ناحیه‌ی آموزش عالی اروپا مشارکت دارد، Bologna Process The را تمام و کمال اجرا می‌کند. گزارش بولونیای ما، 5 از 5 است. پس مدرکی که شما از دانشگاهی در ترکیه دریافت می‌کنید، در تمام کشورهای اروپایی پذیرفته می‌شود! به‌عنوان یک سیستم آموزش عالی مبتنی بر واحد درسی، ECTS در هماهنگی با اروپا اعمال می‌شود و به تمام دانشجویان، یک Supplement Diploma داده می‌شود. علاوه بر آن، ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورهای شرکت‌ کننده در برنامه‌های تبادل دانشجو تحت نظارت Erasmus + است. علاوه بر Erasmus، دوره‌های تبادل دانشجوی بسیاری در ترکیه وجود دارد، همچون دوره‌های مولانا و فارابی که از جابجایی دانشجویان و اساتید پشتیبانی می‌کند.

2- دانشگاه‌ها و تنوع دوره‌ها

در ترکیه‌ی 82 میلیون نفری، 206 دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. تعداد دانشجویان در ترکیه، نزدیک به 8 میلیون نفر است. با این تعداد دانشجو، ترکیه نخستین کشور با بیشترین تعداد دانشجو در ناحیه‌ی آموزش عالی اروپاست. 58092 دوره‌ی تحصیلی گوناگون در 206 دانشگاه ترکیه وجود دارد. با چنین تنوعی، شما قطعاً دانشگاه و دوره‌ای مناسب با نیازهای‌تان را پیدا خواهید کرد.

3- زندگی چند فرهنگی

ترکیه که هزاران سال، میزبان تمدن‌های ریشه ‌داری در قلمرو خود بوده، تقریباً تلاقی فرهنگ‌هاست. در این کشور که میزبان شهروندان بی‌شماری از کشورهای گوناگون جهان بوده، همه نسبت به هم صبور هستند و به یکدیگر احترام می‌گذارند. ترکیه جایی است که می‌توانید یک قطعه از تمدن خود را در آنجا پیدا کنید و شاید بتوانید با افرادی ملاقات کنید که زبان مادری شما را صحبت می‌کنند و این برای دانشجویانی ایده‌آل است که به ‌دنبال فضای امن و آرامی برای تحصیل هستند.

4- زیبایی‌های طبیعی

ترکیه 4 فصل می‌باشد و به ‌خاطر زیبایی‌های طبیعی خود، در سراسر جهان مشهور است. شما می‌توانید از شنا کردن و ورزش‌های آبی در دریاهایی که در اطراف ترکیه هستند، لذت ببرید. می‌توانید همچنین در کوهستان‌های خیلی از شهرهای این کشور، از اسکی کردن لذت ببرید. می‌توانید از قایقرانی در رودخانه‌ها و تجربه‌ی ورزش‌های دیگر نیز لذت وافری ببرید. در ترکیه، حس در آسمان‌ها بودن را خواهید داشت، جایی‌که زیبایی‌ها و مناظر طبیعی بی‌شماری خودنمایی می‌کند.




5- میراث تاریخی و فرهنگی

بر اساس تاریخ کهن، هزاران بنای تاریخی و فرهنگی در ترکیه وجود دارد که از خیلی از آن‌ها، به‌عنوان میراث فرهنگی یونسکو محافظت می‌شود. حتی در زندگی روزانه‌ی خود، شما با مکان‌های تاریخی و فرهنگی زیادی برخورد خواهید کرد.

6- کشوری صمیمی با دانشجوها

با داشتن حداقل یک دانشگاه در هر شهر، ترکیه کشوری صمیمی با دانشجوهاست. باشگاه‌های اجتماعی، تیم‌های ورزشی و رویدادهای فرهنگی در هر دانشگاه، دانشجویان را در کنار هم قرار می‌دهند و جغرافیاهای دور را به هم نزدیک می‌کنند. وقتی به ترکیه می‌رسید، خواهید فهمید که فعال ‌ترین نقاط شهر، مکان‌هایی هستند که دانشجویان با هم تعامل دارند. با توجه به کافه‌ها، رستوران‌ها و کتابخانه‌هایی که دانشجویان را در کنار هم قرار می‌دهند، شهرها زندگی 24 ساعته را در طور روز تجربه می‌کنند.

7- مردم ترکیه، مهمان‌ نواز هستند

مهمان‌ نوازی مردم ترکیه، در سراسر جهان مشهور است. به‌عنوان یک دانشجو، اگر درخواست کمک کنید، مردم ترکیه نهایت تلاش خود را با تمام صداقت و دوستی‌شان برای کمک به شما انجام می‌دهند. ترک‌ها از شما همچون یک مهمانان استقبال می‌کنند و شما را راضی نگه می‌دارند. مطمئن باشید که در ترکیه، دلتنگ خانه‌ی خود نخواهید شد.

8- ساختمان‌های مدرن دانشگاهی

صرف نظر از اینکه به کدام ‌یک از 206 دانشگاه ترکیه می‌روید، شما از یک محیط دانشگاهی راحت و مدرن بهره خواهید بُرد که به آخرین تکنولوژی‌ها، مجهز شده است.

9- شرایط زندگی آسان

زندگی در ترکیه، ارزان‌تر از خیلی از کشورهاست. شما می‌توانید با قیمت‌های ارزان، نیازهای خود همچون مسکن، غذا، نوشیدنی و سرگرمی و تفریح را تامین کنید. شما می‌توانید در خوابگاه‌هایی درون یا نزدیک دانشگاه سکونت بگزینید یا خانه‌ای را با اجاره‌ بهایی منطقی کرایه کنید. علاوه بر این‌ها، با هر وسیله‌ی حمل و نقلی که سفر کنید، به ‌عنوان دانشجو، تخفیف در بلیط سفر خود دریافت خواهید کرد یا فیلمی را در سالن سینما با قیمتی ارزان تماشا خواهید کرد. رسیدن به ترکیه همچنین ساده است، چون در وسط قاره‌های آسیا و اروپا واقع شده است. به هر شکلی که بخواهید به ترکیه برسید که میزبان مکان‌های جذاب بی‌شماری است، می‌توانید به سادگی و به راحتی برسید.

10- فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

چندین دوره‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید به زبان ترکی تحصیل کنید که پنجمین زبان زنده‌ی جهان است. شما می‌توانید احتمال یادگیری یک زبان جدید را در دوره‌های تحصیلی در ترکیه بدست آورید و می‌توانید با افرادی از فرهنگ‌های گوناگون دوست شوید.

اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه 2021

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران 2021
گروه الف

(ممتاز)

اسم دانشگاه ردیف
Bilkent University / Bilkent Universitesi
1
Bogazici University / Bogazici Universitesi
2
Hacettepe University / Hacettepe Universitesi
3
Istanbul Technical  University / Istanbul Teknik Universitesi
4
Koc University / Koc Universitesi
5
Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi
6
Sabanci University
7
گروه ب

(خوب)

Anadolu University
1
Ankara University / Ankara Universitesi
2
(Bahçeşehir University (BAU
3
Dokuz Eylul University
4
Ege University / Ege Universitesi
5
Erciyes University / Erciyes Universitesi
6
Gazi University / Gazi Universitesi
7
Istanbul University / Istanbul Universitesi
8
Izmir Institute of Technology
9
Cukurova University
10
Marmara University / Marmara Universitesi
11
Ondokuz Mayis University
12
Selcuk University / Selcuk Universitesi
13
University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi
14
Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi
15
Cankaya University
16
Atılım University
17
گروه ج

(متوسط)

Istanbul Aydin University
1
Izmir University of Economics
2
KTO Karatay Universitesi
3
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
4
Uludag University / Uludag Universitesi
5
Yeditepe University
6

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و هزینه تحصیل در ترکیه

آزمون یوس، آزمون ورودی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه برای دانشجویان بین المللی است و سالیانه 5000 داوطلب در این آزمون ثبت نام می کنند، آزمون YOS به صورت سالیانه توسط موسسه Student Assessment and Selection Center برگزار می شود، برخلاف کنکور ایران که یک آزمون واحد برای دانشگاه ها برگزار می شود، در ترکیه هر دانشگاه آزمون منحصر به فرد خود را دارد و بدین صورت شانس پذیرش شما برای اخذ پذیرش در رشته ای که می خواهید افزایش می یابد.

به طور معمول سوالات آزمون یوس پنج گزینه دارند و نمره منفی در این آزمون حساب می شود، هر چهار سوال اشتباه، یکی از پاسخ های صحیح شما را حذف می کند. مباحثی که در آزمون یوس مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از: هوش، ریاضی و هندسه. هر دانشگاه با توجه به قوانین آموزشی خود تعداد سوالات مشخصی را طراحی می کند و تعداد سوالات در همه دانشگاه ها مشابه نیست. سوالات در حد ریاضیات دبیرستان هستند، بنابراین آزمون یوس، آزمون سخت و دشواری به حساب نمی آید، آزمون یوس به زبان ترکی برگزار نمی شود و شما می توانید زبان آزمون خود را انگلیسی، فارسی یا ترکی انتخاب کنید. با شرکت در آزمون یوس و کسب نمره ی قابل قبول می توانید از دانشگاه تخفیف شهریه و بورسیه نیز کسب نمایید.

آزمون های مورد قبول برای تحصیل در ترکیه، آزمون اس ای تی و یوس می باشد، اما با توجه به مباحت این آزمون ها پیشنهاد ما به شما این است با شرکت در آزمون یوس شانس بالاتری در تحصیل در دانشگاه های ترکیه و رشته ی مورد نظرتان دارید. اگر می خواهید در رشته ی پزشکی یا سایر رشته های گروه پزشکی تحصیل کنید و از امکانات آموزشی و تحصیل با کیفیت استفاده کنید و در کنار تمام این موارد هزینه ای نه چندان گزاف را پرداخت نمایید، ترکیه بهترین مقصد برای تحصیل پزشکی است. در ادامه هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را بررسی می کنیم.

هزینه تحصیل در دانشگاه حاجت تپه

هزینه ی تحصیل در دانشگاه حاجت تپه ترکیه
رشته تحصیلی شهریه سالیانه
(لیر)
پزشکی 47345 ₺
دندانپزشکی 17987 ₺
داروسازی 18010
هنرهای زیبایی 11666
مهندسی 2130
پرستاری 7250


هزینه تحصیل در دانشگاه آتاتورک

هزینه ی تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه
رشته تحصیلی شهریه سالیانه
(لیر)
پزشکی 8350 ₺
دندانپزشکی 8350 ₺
داروسازی 7200
دامپزشکی 7050
پیراپزشکی 4650
هنرهای زیبایی 4400
تربیت بدنی 4000
موسیقی 7000
مهندسی 5100
پرستاری 4600


هزینه تحصیل در دانشگاه استانبول

هزینه ی تحصیل در دانشگاه استانبول ترکیه
رشته تحصیلی شهریه سالیانه
(لیر)
پزشکی 32000 ₺
دندانپزشکی 21500 ₺
داروسازی 16500
معماری 8670
حقوق 9100

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و دانشگاه های برتر ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها، توسط دولت اداره می‌شوند. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، نسبتاً جوان هستند: در سال 1970، فقط 8 دانشگاه دولتی در ترکیه وجود داشت و نخستین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال 1984 تاسیس شد. در میان جوان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه بین‌ المللی آنتالیا (AIU) قرار دارد که نخستین دانشجویان خود را در سال تحصیلی 13/2012 ثبت ‌نام کرد و بیش از نیمی از دانشجویان آن، از خارج از ترکیه هستند. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه، به توافق بولونیا پایبند هستند که دوره‌‌های آموزشی را در سرتاسر اروپا استاندارد سازی می‌کند. خیلی از دانشگاه‌های ترکیه، در برنامه‌ی Erasmus+ نیز شرکت می‌کنند که از تبادل دانشجویان خارجی حمایت می‌کند. در آخرین ویرایش QS Higher Education System Strength Rankings، سیستم آموزش عالی ترکیه، در رتبه‌ی 43 جهان قرار دارد.

10 دانشگاه ترکیه در فهرست QS World University Rankings® 2019 قرار دارند و 45 دانشگاه ترکیه در ویرایش 2019 QS University Rankings: EECA جای گرفته‌اند. EECA، فهرست دانشگاه‌های برتر کشورهای نو ظهور اروپایی و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه‌های برتر ترکیه، یا در آنکارا قرار دارند یا در استانبول که دو تا از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شوند. در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بلیکنت و دانشگاه Hacettepe قرار دارد (که همه جزو 50 دانشگاه برتر ترکیه هستند)، در حالی که استانبول، میزبان Boğaziçi Üniversitesi ،Koç University Sabancı University، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول است که همگی، جزو 30 دانشگاه برتر ترکیه هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (MEUT) که در پایتخت ترکیه - آنکارا- قرار دارد، در فهرست EECA، امسال با یک رشد قابل ‌توجه، در رتبه‌ی هجدهم قرار گرفته است. این دانشگاه که تخصص اصلی آن، در علوم اجتماعی و علوم طبیعی است، در سال 1956 تاسیس شد و نقش حیانی خود را در توسعه و پیشرفت ترکیه و کشورهای خاورمیانه ایفا کرده است و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد که خیلی از آن‌ها، دانشجویان انتقالی هستند که برای یک ترم یا یک سال، در این دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند. از آنجایی که تقاضا برای حضور در این دانشگاه خیلی بالاست، MEUT فقط از میان 1.5 درصد بالای 1.5 میلیون متقاضی سالانه‌ی خود، دانشجو می‌پذیرد. زبان آموزش در این دانشگاه، انگلیسی است.

Boğaziçi Üniversitesi

Boğaziçi Üniversitesi که در آخرین فهرست EECA، در میان 10 دانشگاه برتر قرار دارد (رتبه‌‌ی دهم)، در سال 1863 با نام Robert College تاسیس شد و نخستین دانشگاه آمریکایی بود که خارج از آمریکا تاسیس می‌شد. Boğaziçi Üniversitesi در استانبول، نزدیک تنگه‌ی Bosphorus و قصر تاریخی Rumelihisar واقع شده است. همچون دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان رسمی آموزش در این دانشگاه، انگلیسی است و این دانشگاه، ارتباطات محکم و قوی با سیستم آموزش عالی در آمریکا دارد.




Koç University

Koç University در سال 1993 در استانبول تاسیس شد و در حال حاضر، رتبه‌ی 12 فهرست EECA را به خود اختصاص داده و به نام موسس نیکوکار آن، Vehbi Koç نام‌گذاری شده است. به‌عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی در ترکیه، Koç University آموزشی در سطح و کلاس جهانی، در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. این دانشگاه دارای 22 رشته در سطح کارشناسی، 32 رشته در سطح کارشناسی ارشد و 18 رشته در سطح دکتری است و در حال حاضر، حدود 5500 دانشجو دارد. این دانشگاه ماموریت خود را 'پرورش توانمندترین فارغ‌التحصیلان در ترکیه' توصیف کرده که 'در سطح بین‌المللی، واجد شرایط باشند و بتوانند خلاقانه، مستقل و بی‌طرفانه فکر کنند و به رهبران با اعتماد به نفسی، تبدیل شوند.'

Bilkent

نام این دانشگاه که در رتبه‌ی 14 فهرست EECA در سال 2019 قرار دارد، مخفف واژه‌ی “bilim kenti” است که در زبان ترکی، به‌معنی 'شهر یادگیری و علم' است. دانشگاه Bilkent، نخستین موسسه‌ی غیرانتفاعی و خصوصی است که در سال 1984 توسط استاد ترک، İhsan Doğramacı تاسیس شد و به داشتن یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها‌ی آموزشی در ترکیه می‌بالد. این دانشگاه، یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقی در ترکیه است و در حال حاضر، حدود 13000 دانشجوی ثبت‌نامی در 9 دانشکده و دو مدرسه‌ی حرفه‌ای دارد که خیلی از آن‌ها، دانشجویان خارجی هستند.

Sabanci

دانشگاه Sabanci که در استانبول واقع شده، پنجمین دانشگاه برتر ترکیه در فهرست امسال EECA و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. این دانشگاه جوان دیگری است که فرایند آموزشی خود را در پاییز سال 1999 شروع کرد و در حال حاضر، حدود 4000 دانشجو دارد. در دانشکده‌ی علوم طبیعی و مهندسی و همچنین دانشکده‌ی علوم اجتماعی و هنر خود، این دانشگاه در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، دارای رشته‌هایی است. 42 درصد دانشجویان دوره‌ی کارشناسی این دانشگاه، بورسیه دریافت می‌کنند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و بیمه درمانی دانشجویان

افرادی که به عنوان دانشجویان بین المللی به ترکیه می آیند، موظف هستند در طول اقامت رسمی خود از بیمه درمانی برخوردار باشند. دو نوع بیمه درمانی وجود دارد. در صورت تمایل می توانید به هر آژانس خصوصی بیمه درمانی مراجعه کنید و از سیاست های متناسب با افراد خارجی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پوشش این بیمه ها محدود است و فقط در بیمارستانهایی که شرکت بیمه با آن قرارداد دارد معتبر است!

 گزینه دیگر بیمه سلامت عمومی (GSS) است. این نوع بیمه که توسط مؤسسه تأمین اجتماعی جمهوری ترکیه اداره می شود، به شما این حق را می دهد که در کلیه بیمارستان های دولتی بصورت رایگان از معالجه درمانی بهره مند شوید. از این طریق می توانید داروهای تجویز شده خود را نیز با پرداخت مقدار بسیار کمی از سهم هزینه، دریافت کنید. مهمترین نکته ای که باید در مورد GSS به آن توجه داشته باشید این است که شما باید درخواست خود را ظرف سه ماه پس از ثبت نام در دانشگاه، انجام دهید. تمدید بیمه درمانی خصوصی یا دولتی شما در ترکیه هر ساله یک ضرورت قانونی است و شما را از پرداخت هزینه های درمانی برای یک مشکل سلامتی غیر منتظره نجات خواهد داد. خدمات بهداشتی همه ی دانشگاه های ترکیه دارای مراکز درمانی خاص خود هستند. در این مراکز که عموماً با عنوان MEDİKO شناخته می شوند ، همه دانشجویان می توانند به راحتی بررسی های بهداشتی اساسی (check up) و معاینات پزشکی را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات دقیق در مورد مرکز بهداشت دانشگاه خود، می توانید با بخش های مربوطه ی دانشگاه تماس بگیرید. داروخانه ها در ترکیه تا ساعت 19:00 عصر به جز یکشنبه ها باز هستند. بعد از ساعت 19 و یکشنبه ها، تعداد مشخصی از داروخانه های در حال انجام وظیفه در هر شهر در حال خدمت هستند. واحدهای خدمات اورژانس بیمارستان ها و مراکز بهداشتی دانشگاه ها برای خدمات اضطراری 24 ساعته و 7 روز هفته خدمات ارائه می دهند. برای خدمات آمبولانس، شماره ی مرکز تماس 112 است و می توانید از هر نقطه ی ترکیه بصورت رایگان تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: