مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی از دانشگاه های ترکیه باید در یکی از دو آزمون یوس یا اس ای تی شرکت کنید و پذیرش از طریق آزمون یوس بسیار آسان تر است. کشور ترکیه یکی از بهترین سیستم های آموزشی در دنیا را دارد، سیستم آموزشی ترکیه مشابه با کشور آمریکا است از این رو با داشتن مدرک دانشگاهی ترکیه می توانید برای زندگی و ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی و آمریکا بروید، در عین حال هزینه تحصیل در ترکیه مقرون به صرفه است.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی حدود 1500 لیر در سال است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی حدود 25000 لیر در سال است.

در ترکیه امکان اخذ بورسیه از طریق دولت ترکیه و سازمان های دیگر وجود دارد. لازمه ی دریافت بورسیه تحصیلی که به موجب آن میزان شهریه با کاهش شدیدی روبرو و یا رایگان می شود، به میزان تلاش و کوشش داوطلب بستگی دارد، به این صورت که در بعضی از دانشگاه به دانشجویان شاگرد اول و در بعضی از دانشگاه ها حتی به شاگرد دوم و سوم ها نیز این بورسیه تعلق می گیرد. این بورسیه شامل تخفیف های 25 درصد، 50 درصد و یا حتی تخفیف 100 درصد می باشد. نحوه ی پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی به این صورت هست که بعد از اخذ نامه ی پذیرش از دانشگاه می توانید در دانشگاه حضور پیدا کنید، در ترم مورد نظر ثبت نام کرده و اقدام به پرداخت شهریه نمایید. در بعضی موارد با موافقت دانشگاه می توانید روند پرداخت شهریه خود را بصورت قسطی انجام دهید.

نحوه ی پرداخت شهریه در دانشگاه های خصوصی به این صورت هست که پس از اخد نامه ی پذیرش اولیه، زمانی معادل 15 روز الی یک ماه برای پرداخت شهریه یک ترم و یا درصدی از شهریه در نظر گرفته شده است که این مدت زمان برای هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد و شما با پرداخت آن می توانید نامه پذیرش اصلی را دریافت نمایید. اگر شما بتوانید شهریه ی یک سال رو به صورت نقد یکجا پرداخت نمایید درصد خیلی زیادی تخفیف شامل شما خواهد شد. بعضی از دانشگاه های خصوصی هم امکان قسط بندی را در نظر گرفته اند و می توانید شهریه ی خود را در چندین قسط پرداخت نمایید. دانشگاه های ترکیه به دانشجویان واجد شرایط بورسیه تحصیلی اعطا می کند. این بورسیه ها بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است. در صورتی که دانشجویی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی شود، از پرداخت هزینه خوابگاه و بیمه سلامت و شهریه دانشگاه معاف خواهد شد و علاوه بر این امتیازات، ماهانه حقوقی نیز به وی اعطا خواهد شد.

دولت ترکیه در حدود 111 برنامه بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور در نظر گرفته است. معیار اعطای این بورسیه ها بر اساس صلاحیت علمی دانشجویان و سطح علمی آن ها می باشد. دانشجویان به منظور درخواست این بورسیه ها کافی است درخواست خود به همراه انگیزه نامه تحصیلی به صورت آنلاین به دانشگاه ارائه دهند. این بورسیه هزینه های تحصیل دندانپزشکی، هزینه خوابگاه، هزینه دوره های آمادگی زبان، هزینه بیمه سلامت و رفت و آمد به ترکیه را پوشش می دهد. مدارک زیر به منظور درخواست کمک هزینه تحصیلی در ترکیه مورد نیاز می باشد:

  • ریز نمره های دوره تحصیلی قبل و ترجمه آن؛
  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی؛
  • کپی مدارک تحصیلی دوره قبل؛
  • نامه ای درباره هدف از تحصیل؛
  • یک قطعه عکس؛

دانشجویانی که به تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه مشغول هستند از مزایای فراوانی برخوردار می شوند. از جمله مهم ترین این مزیت ها می توان موارد زیر را شرح داد: امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی؛ برخی از دانشگاه های ترکیه با اعطای بورسیه های کامل امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می کنند؛ ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان دندانپزشکی از ترکیه. بر اساس قوانین بسیاری از کشورها فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در صورتی می توانند مجوز طبابت و اشتغال در آن کشور را اخذ کنند که در دوره های آمادگی و یا کارآموزی شرکت کنند اما فارغ التحصیلان دندانپزشکی در ترکیه از این قاعده مستثنی می باشند؛

  • برخورداری دانشجویان از دانش و سطح علمی بالا؛
  • مورد تأیید بودن هفت دانشگاه دندانپزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران. در واقع مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان این دانشگاه ها برای کار و ادامه تحصیل در ایران معتبر می باشد؛
  • نزدیکی جغرافیایی و قرابت فرهنگی ایران و ترکیه؛
  • امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی و کار تا 30 ساعت در هفته؛
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه. هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. این هزینه ها در شهرهای کوچک تر کمتر نیز می باشد؛
  • بالا بودن استانداردها و کیفیت آموزشی دانشگاه؛
  • تحصیل به زبان انگلیسی؛
  • امکان استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه. دانشگاه های ترکیه از امکانات آموزشی و تحصیلی و تحقیقی فراوانی برخوردار می باشند. دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی می توانند از آزمایشگاه های مجهز و کتابخانه های بزرگ این دانشگاه ها استفاده کنند؛
  • عدم محدویت سنی برای تحصیل دندانپزشکی ترکیه؛
  • امکان اخذ ویزای همراه دانشجویی در ترکیه؛

دانشجویان فارغ التحصیل که قصد اقامت و کار در کشور ترکیه را دارند، می توانند به عنوان دندانپزشک در بیمارستان ها و کلینیک های دندانپزشکی مشغول کار شوند. دانشجویان در حین تحصیل با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می توانند بخشی از هزینه های تحصیل و هزینه زندگی در ترکیه را تأمین کنند. دانشجویان خارجی پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می توانند، اقامت دانشجویی خود را به مدت یک سال به منظور پیدا کردن کار در ترکیه تمدید کنند. در صورتی که دانشجو مسلط به زبان ترکی باشد، مراحل اخذ مجوز کار راحت تر می باشد.

چرا تحصیل دندانپزشکی در ترکیه؟

بالا بودن کیفیت آموزشی و رنکینگ جهانی دانشگاه های این کشور از دلایل مهم جذب مهاجران تحصیلی به شمار می آید. رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه طرفداران بسیاری دارد که این علاقه بنا به اعتبار و اهمیت مدرک صادر شده از دانشگاه های این کشور، پایین بودن هزینه های تحصیل در این دو رشته به نسبت کشورهای اروپایی، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی می باشد.




اعتبار بالای دانشگاه های دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه در سطح بین المللی بسیار مطرح و معتبر می باشند. دانشگاه های دندانپزشکی این کشور در رتبه بندی های جهانی از اعتبار علمی خوبی برخوردار می باشند. بسیاری از دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه با دانشگاه های جهان تفاهم نامه علمی مبنی بر انتقال دانشجو دارند. از آن جا که اساتید دانشگاه های این کشور از کشورهای آمریکا و اروپا می باشند، دانشجویان این فرصت بی نظیر را در اختیار دارند که در حین برخوداری از سطح کیفی بالای آموزشی و تحقیقی در پروژه های مشترک با دانشگاه های برتر و تراز اول جهان شرکت کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در رشته دندانپزشکی

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باشند. برای آن دسته از افرادی که قصد تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند مدرک مهارت زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 5.5) الزامی است. مهم ترین مدرک لازم برای دانشجویانی که قصد تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه را دارند، قبولی در آزمون SAT می باشد. هزینه دوره آزمون SAT برای یک سال در حدود 4500 دلار می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دانشجویان باید با توجه به دانشگاه انتخابی مدارک متعددی را ارائه دهند. از جمله مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمون های ورودی برای رشته دندانپزشکی در ترکیه

به طور کلی دانشگاه های ترکیه بر اساس نمره دو آزمون مهم اقدام به پذیرش دانشجو می کنند؛ آزمون YOS و آزمون SAT. هر کدام از این آزمون ها به شرح زیر می باشند:

آزمون YOS

آزمون یوس یکی از آزمون های پذیرش در دانشگاه های ترکیه می باشد. این آزمون برای دو گروه از دانشجویان برگزار می شود:

  • متقاضیان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
  • متقاضیان دوره های کارشناسی ارشد، دکترا و رشته های مهندسی

این آزمون سالی یکبار در هر دانشگاه ترکیه برگزار می شود و نتیجه آن تا دو سال معتبر است. بیشتر دانشگاه های دولتی ترکیه به طور جداگانه این آزمون را طراحی و برگزار می کنند. این آزمون دو بخش دارد که بخش اول آن شامل 45 سوال هوش و 35 سوال ریاضی بوده و مدت زمان پاسخ دهی 90 دقیقه می باشد. بخش دوم این آزمون مربوط به درک نگارش زبان ترکی است که مدت زمان پاسخ دهی 60 دقیقه می باشد. در صورتی که متقاضی فاقد مهارت زبان ترکی باشد، باید در دوره های آمادگی زبان ترکی شرکت کند و مهارت لازم را کسب نماید.

آزمون SAT

آزمون SAT  یک آزمون استاندارد به منظور پذیرش در دوره کارشناسی دانشگاه ها و یا کالج های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه می باشد. این آزمون به عنوان یکی از آزمون های استاندارد پذیرش در دانشگاه های آمریکا و انگلیس و کانادا و استرالیا نیز محسوب می شود. سوالات این آزمون شامل چهار بخش است و برای افرادی است که قصد تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی را دارند. این آزمون شش بار در سال برگزار می شود و مدت اعتبار نتیجه آن پنج سال می باشد.




بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه همواره در فهرست برترین دانشگاه ها قرار دارند. از برترین دانشگاه های دندانپزشکی این کشور که در رتبه بندی موسسه تایمز دارای جایگاه خوبی می باشند، می توان دانشگاه های زیر را نام برد:

  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
  • دانشگاه کوچ (Koc University)
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه کارابوک (Karabuk University)

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون ورودی

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه می توانند بدون آزمون ورودی نیز در این رشته تحصیل کنند. بدین منظور متقاضی باید واجد شرایط خاصی باشد. شرایط خاص متقاضیان شامل موارد زیر می باشد:

  • دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا علوم تجربی ( معدل 18 تا 20)؛
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6 یا تافل با نمره 80؛
  • در صورتی که معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی متقاضی کمتر از 18 تا 20 باشد، دارا بودن مدرک کارشناسی علوم طبیعی با معدل بالا ضروری می باشد؛

دانشگاه های خصوصی ترکیه، بدون آزمون ورودی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. برخی از این دانشگاه ها در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دارای رتبه های 500 تا 1000 می باشند. رشته دندانپزشکی کشور ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی تدریس می شود. با توجه به بورسیه تحصیلی که دانشگاه های دندانپزشکی به دانشجویان خود اعطا می کنند، می توان گفت که تحصیل در این رشته برای دانشجویان بسیار مقرون به صرفه و تا حدودی رایگان محسوب می شود.

هزینه تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

به طور کلی هزینه های دانشگاه های دندانپزشکی خصوصی ترکیه به نسبت دانشگاه های دولتی آن بیشتر است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه در حدود 20،000 دلار می باشد. هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه سالانه در حدود 2000 دلار می باشد، این مبلغ برای ایرانی ها کمتر و در حدود 500 تا 1000 دلار است.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی برای یک دانشجوی دندانپزشکی در کشور ترکیه ماهانه در حدود 300 تا 500 دلار است. دانشجو باید برای خوابگاه دانشجویی نیز ماهانه در حدود 200 دلار هزینه کند. برخی از هزینه های زندگی در ترکیه عبارت است از:

  • غذا در رستوران ارزان قیمت: 3.23 دلار؛
  • غذا در مک دونالد یا معادل آن: 3.05 دلار؛
  • یک لیتر شیر: 0.72 دلار؛
  • یک کیلوگرم فیله مرغ: 2.59 دلار؛
  • یک کیلوگرم گوشت قرمز: 8.44 دلار؛
  • رفت و آمد ماهانه: 24.41 دلار؛
  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 187.77 دلار؛
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: 321.68 دلار؛
  • آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر: 121.43 دلار؛
  • آپارتمان سه خوابه در خارج از مرکز شهر: 208.00 دلار؛

ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیازمند اخذ ویزای دانشجویی می باشند. در صورتی که دانشجویی در آزمون های ورودی و زبان نمره لازم را کسب کند، می تواند نامه پذیرش دانشگاه را اخذ کند. دانشجو با ارائه این نامه پذیرش می تواند به سفارت ترکیه در کشور محل زندگی خود مراجعه کند و درخواست ویزای تحصیلی دهد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه شامل موارد زیر است:

  • ارائه نامه پذیرش کالج یا دانشگاه دندانپزشکی ترکیه؛
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛
  • گواهی تمکن مالی متقاضی مبنی بر توانایی تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت تحصیل در ترکیه؛
  • رسید پرداخت هزینه شهریه کالج یا دانشگاه دندانپزشکی برای یک سال؛
  • گواهی و سند اثبات محل اقامت یا خوابگاه در ترکیه؛
  • مدرک مهارت به زبان انگلیسی؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: