مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ساختار آموزشی کانادا

ساختار آموزشی کانادا

علاوه بر مدارس دولتی، در کشور کانادا هزاران مدرسه غیر دولتی سکولار و مبتنی بر دین (Religious-based) تاسیس شده است. هنگامی که کشور کانادا در حال شکل گیری (تاسیس) بود، سیستم آموزشی در تمام استان ها براساس مذهب بوده است اما در زمان حال بیشتر استان ها این سیستم Public-Religious را لغو کرده اند. استان های انتاریو و البرتا (بخش شمال غربی) از این قاعده مستثنی هستند و چند شهر مشخص در استان ساسکاچوان استثنا هستند از این نظر که همچنان سیستم شورای شهری در مورد مدارس عمومی-دولتی تصمیم می گیرند و اکثریت مدارس کاتولیک هستند که در این بین مدارس پروتستان نیز وجود دارد.

در استان کبک سیستم تقسیم بندی French/English در سال 1998 جایگزین سیستم Catholic/Protestant شده است. در حال حاضر دانش آموزان در استان کبک باید تا پایان تحصیلات دبیرستان در یک مدرسه فرانسوی تحصیل کنند مگراینکه یکی از والدین وی در شهر دیگری از کانادا در مدرسه انگلیس زبان تحصیل کرده باشد، به همین ترتیب شرکت در مدارس فرانسوی زبان در دیگر استان ها برای کودکانی که حداقل یکی از والدین فرانسوی زبان هستند یا شهروند کانادایی هستند که آموزش زبان فرانسه دیده اند محدودیت هایی دارد. 

بیشتر سیستم های اموزشی تا مقطع تحصیلی 12 (17-18 سالگی) ادامه پیدا می کنند. در استان کبک دوره ی دبیرستان تا دوره ی V/Grade II ادامه می یابد، در ادامه دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل دارند وارد کالج می شوند.

ساختار تحصیل در کانادا

همانطور که گفته شد، سیستم آموزشی در کانادا به چهار بخش تقسیم می شود: Pre-elementary, elementary, secondary, post-secondary

پیش دبستانی در کانادا

برنامه پیش دبستانی برای کودکان سنین 4-5 سال قبل از شروع دوره ی ابتدایی در سن 6 سال می باشد و به صورت عمومی، خصوصی و فدرال برگزار می شود. همچنین این شرایط برای کودکانی که مشکل شنوایی یا دیداری دارند نیز وجود دارد. 

والدینی که از نظر قضایی در منطقه ایی قرار دارند که هزینه دوره پیش دبستانی فرزندشان رایگان است، می توانند فرزندشان را در مدارس خصوصی تا واجد شرایط شدن از نظر سن در مدرسه خصوصی ثبت نام کنند. پیش دبستانی (برنامه ایی یک ساله قبل از سال اول) برای کودکانی که تا یک روز خاص که طبق قانون هر استان مشخص می شود 5 سال می شوند، می باشد. ورود به این دوره فقط در استان های Nova Scotia  و New Brunswick اجباری می باشد و در سایر استان ها اختیاری است. در استان کبک یک سال Publicly-funded  برای کودکان 4 ساله ایی که ناتوانی دارند و یا از نظر سطح اقتصادی شرایط مناسبی ندارند، وجود دارد.در استان انتاریو (Ontario) لزوم یک سال تحصیلی اضافه برای کودکان 4 سال با توجه به صلاح دید هیئت مدیره وجود دارد و هزینه ی این دوره را وزارت اموزش و پرورش متقبل می شود و این برنامه به تمام دانش آموزان پیشنهاد می شود. در استان منیتوبا (Manitoba) یک سال آموزش قبل از دبستان به صورت اختیاری در مدارس دو ناحیه ارائه می شود که بودجه این دوره توسط دپارتمان آموزش پرداخت نمی شود. در استان ساسکاچوان (Saskatchewan) برنامه ایی دو سال ارائه می شود در صورتی که کودکان آمادگی شرکت در مهدکودک و Grade I را نداشته باشند، این برنامه اجباری نیست و در همه ی مدارس برگزار نمی شود. در استان (Alberta) نیز همانند ساسکاچوان  دو سال آموزش بدون شهریه برای کودکانی که ناتوانی دارند و یا کودکانی که استعداد خاصی دارند ارائه می شود. 

برنامه ی درسی دوره ی مهدکودک به صورت ثابت و بدون تغیر نیست و می تواند تغیر کند. به دانش آموز الفبا، مهارت های ریاضی و خواندن، موزیک، هنر و بازی های مختلف آموزش داده می شود. نحوه آموزش کودکان در سنین پایین به صورتی طرح ریزی شده است که کودکان را برای ورود به دوره ی بعدی و همچنین برای ورود به جامع با قرار گرفتن در گروه و همکاری با هم گروهیان و آموزش یار آماده می سازد.




تحصیلات ابتدایی در کانادا

نحصیلات ابتدایی برای تمام کودکان در سنین 6-7 سال اجباری می باشد و از  Grade I  شروع می شود. دانش آموزان در این مقطع شش سال آموزش خواهند داشت که به ترتیب زیر می باشد:

  • Grade 1 (ages 6-7)
  • Grade 2 (ages 7-8)
  • Grade 3 (ages 8-9)
  • Grade 4 (ages 9-10) 
  • Grade 5 (ages 10-11)
  • Grade 6 (ages 11-12)

دانش آموزان در هر سال آموزشی توسط یک آموزش یار آموزش میبینند و این آموزش را در یک کلاس واحد دریافت می کنند، و آموزش مخصوص کودکانی که ناتوانی دارند توسط یک تا چهار آموزش یار انجام می شود.

برنامه درسی دوره ابتدایی از چند درس مشخص تشکیل شده است که عبارتند از : مهارت ریاضی، مهارت خواندن، شعر (Language arts)  (معمولا زبان انگلیسی و در استان کبک زبان فرانسوی)، مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، موسیقی، هنر و تربیت بدنی. به طور معمول با گذراندن هر دوره (هر سال) سختی مطالب با توجه به آموزش دیدن دانش آموزان افزایش می یابد.

تحصیلات ثانویه (Secondary) در کانادا

تحصیلات ثانویه در کانادا به دو بخش تصمیم می شود: 

 intermediate (junior high school) ، high school. Intermediate Education

هنگامی که دانش آموزان سال آخر دوره ی ابتدایی (Grade) را با موفقیت به پایان می رسانند، وارد دوره intermediate می شوند که این بخش از تحصیلات به دو دوره تقسیم می شود:

  • Grade 7 (ages 12-13)
  • Grade 8 (ages 13-14)

در Grade 7 ، دانش آموزان وارد دوره هایی می شوند که برای هر مبحث آموزشی یک مدرس که مدرک مربوط به آن درس را دارد،آن دوره را تدریس می کند. 

هدف آموزشی این مقطع دو ساله آماده سازی دانش اموزان برای ورود به مقطع بعدی (دبیرستان) است. دروسی که در این دوره تدریس می شود شباهت زیادی به دروس دوره ی ابتدایی دارد با این تفاوت که میزان سختی دروس به طور قابل ملاحظه ایی تغیر می کند، و یک درس دیگرآموزش زبان خارجی (فرانسه، اسپانیایی و انگلیسی (در استان کبک)) به دروس تحصیلی اضافه می شود.




High School Education در کانادا

دانش آموزان بعد از گذارندن grade 8 وارد دوره ی 4 ساله ی دبیرستان می شوند، دوره ایی 4 ساله که به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

  • Grade 9 (ages 14-15)
  • Grade 10 (ages 15-16)
  • Grade 11 (ages 16-17)
  • Grade 12 (ages 17-18)

در استان انتاریو (Ontario)، دبیرستان به 5 دوره تقسیم می شود که دوره ی اخر را Grade 12+ نامیده می شود. با توجه به قانون دانش آموزان تا سن 16 سالگی بدون در نظر گرفتن کلاسشان باید در دبیرستان تحصیل کنند، این قانون در تمامی استان ها به جز Ontario  و New Brunswick اجرا می شود و در این دو استان دانش اموزان تا سن حداقل 18 سال و یا زمانی که مدرک دیپلم خود را دریافت می کنند باید در دبیرستان بمانند. در کانادا 90% دانش آموزان موفق به دریافت مدرک دیپلم می شوند.

تحصیلات ثانویه در استان کبک تا مقطع یازدهم (Secondary V) ادامه دارد و بعد از آن تحصیلات کالج است (دوره دو سال ایی که قبل از ورورد به دانشگاه باید گذرانده شود و برای افراد مقیم استان کبک این دوره سه سال است به جز رشته های مهندسی) یا دانش آموزان دوره ی سه سال فنی و حرفه ایی را بعد از پایان دوره ی دبیرستان می گذرانند. 

برنامه تحصیلی تمام مدارس دبیرستان در کانادا به صورتی برنامه ریزی شده است که دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آماده شوند و یا مهارت های لازم برای ورود به بازار کار (فنی و حرفه ایی) آماده سازد و برنامه های آموزشی به دو گروه آکادمیک و فنی حرفه ایی تقسیم می شود. در بعضی از مناطق برنامه ی آموزشی دوگانه ایی برگزار می شود که به صورت هم زمان مدرک دبیرستان و post-secondary به دانش آموز اعطا می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: