مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

حدود 850 یورو در ماه: هزینه‌ی زندگی در آلمان

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، آلمان کشور خیلی گرانی نیست. هزینه‌ی غذا، مسکن، پوشاک و فعالیت‌های فرهنگی، کمی بالاتر از هزینه‌ی متوسط اتحادیه‌ی اروپاست. به طور متوسط، دانشجویان در آلمان حدود 850 یورو هر ماه برای هزینه‌های زندگی خود خرج می‌کنند. بالاترین هزینه مربوط به اجاره‌‌خانه است.

  • در طول اقامت خود در آلمان، شما باید انتظار پرداخت هزینه‌های زیر را داشته باشید:
  •  شهریه‌ی ترم تحصیلی
  •  هزینه‌های زندگی (اجاره‌‌خانه، غذا، پوشاک، کتاب‌ها، تلفن و...)
  •  بیمه‌ی سلامت
  •  هزینه‌های احتمالی آموزش

مطابق با آمار، دانشجویان در آلمان به طور متوسط حدود 850 یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی خود پرداخت می‌کنند. قیمت‌ها به شکل قابل‌توجهی بین شهرهای بزرگ آلمان متفاوت است. مثلاً برای زندگی و تحصیل در مونیخ، شما به پول بیشتری در مقایسه با لایپزیگ نیاز دارید. به‌عنوان یک قانون کلی، در شهرهای کوچک، شما می‌توانید با پول کمتری زندگی کنید تا شهرهای بزرگ. مقدار پولی که نیاز دارید، مشخصاً به میزان صرفه‌جو بودن شما بستگی دارد.

این به معنی آن است که 850 یورو، فقط یک نمونه است- شما می‌توانید با پول کمتری زندگی یا باید پول بیشتری را در شهرهای گران‌قیمت خرج کنید.

بیشترین هزینه‌ی ماهانه‌ی شما، اجاره‌‌خانه است. با این حال، اجاره‌خانه‌ها در آلمان به‌شدت متغیّر است. بسته به شهری که موسسه‌ی آموزش عالی‌ در آن واقع شده، دانشجویان بین 290 تا 560 یورو در ماه برای مسکن پرداخت می‌کنند. در برخی شهرهای بزرگ همچون کُلن، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت و ماین، اجاره‌خانه‌ها بالاتر از حد متوسط است.

بیشتر دانشجوها در Student Hall of Residence یا (Shared Flat (WG) زندگی می‌کنند. داشتن آپارتمانی برای خود، معمولاً خیلی گران تمام می‌شود. در شروع، شما باید مبلغی را به‌عنوان ودیعه برای گرفتن اتاق یا آپارتمان پرداخت کنید. مقدار ودیعه، می‌تواند کاملاً متغیّر باشد. شما معمولاً باید به صاحب‌خانه چند صد یورو به‌عنوان ودیعه بدهید.

شهریه‌ی هر ترم در آلمان

تمام دانشجویان یک موسسه‌ی آموزش عالی، باید شهریه‌ی ترم خود را پرداخت کنند. شهریه‌ی ترم با هزینه‌های آموزش فرق دارد. مقدار شهریه بسته به یک موسسه‌ی آموزش عالی، متغیّر است، چون خدمات متفاوتی در شهریه لحاظ می‌شود. به طور متوسط، شهریه حدود 250 یورو برای هر ترم است.

بخشی از شهریه‌ی ترم، برای هزینه‌های رفاه دانشجویان- کافه‌تریاهای دانشجویی، مسکن، امکانات ورزشی و همچنین هزینه‌های اجرایی- اختصاص داده می‌شود. این میزان از شهریه که به رفاه دانشجویی اختصاص داده می‌شود، ممکن است تا 100 یورو باشد.

در چند ایالت فدرال، هزینه‌های اجرایی نیز وجود دارد که می‌تواند بسته به یک موسسه‌ی آموزش عالی، بین 50 تا 75 یورو در ترم باشد.

در خیلی از موسسات آموزش عالی در آلمان، شهریه‌ی ترم شامل هزینه‌ای به‌نام 'بلیط ترم' نیز هست، یعنی هزینه‌ی حمل و نقل عمومی. با داشتن بلیط ترم، شما می‌توانید به‌مدت 6 ماه رایگان از حمل و نقل عمومی در نواحی اطراف موسسه‌ی آموزش عالی خود استفاده کنید. بسته به مکان زندگی خود و مسافتی که مجاز به سفر هستید، این بلیط می‌تواند بین 25 تا 200 یورو برای‌تان هزینه داشته باشد که قبلاً در شهریه‌ی ترم لحاظ شده است. با این حال، گاهاً شما باید علاوه بر شهریه، پولی نیز پرداخت کنید. در این‌صورت، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا خواهان خرید این بلیط هستید یا نه. اگر شما نزدیک موسسه‌ی آموزش عالی خود زندگی می‌کنید، ممکن است نیازی به آن نداشته باشید.


هزینه‌های آموزش

به‌عنوان یک قانون، موسسات آموزش عالی دولتی، هزینه‌های آموزش را برای دوره‌های کارشناسی یا خیلی از دوره‌های کارشناسی ارشد دریافت نمی‌کنند.

در این میان، یک استثناء وجود دارد: از ترم زمستان 18/2017، ایالت فدرال Baden-Württemberg  از شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، هر ترم 1500 یورو هزینه‌ی آموزش برای مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، مدرک دیپلم و امتحان‌های دولتی) دریافت می‌کند. این هزینه‌ها از دانشجویان دکتری گرفته نمی‌شود. دانشجویانی که از قبل یک دوره‌ی آموزشی را در Baden-Württemberg شروع کرده‌اند، اما تا ترم زمستان 18/2017 هنوز آن را کامل نکرده‌اند، مجبور نیستند این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

برای برخی دوره‌های کارشناسی ارشد و آن‌لاین، هزینه‌های آموزش باید پرداخت شود. این هزینه‌ها گاهاً ممکن است خیلی بالا باشد. در چند مورد استثنایی، ممکن است حتی بیش از 10000 یورو در هر ترم باشد. غالباً موسسات آموزش عالی خصوصی، هزینه‌های آموزش بالایی دریافت می‌کنند.

در آلمان، مقدار هزینه‌های آموزش، منعکس‌کننده‌ی کیفیت آموزش ارائه‌شده نیست. دوره‌های آموزشی فاقد هزینه نیز دارای کیفیت بالایی هستند.

بیمه‌ی سلامت

اگر بیمه‌ی سلامت کشور شما در آلمان اعتبار ندارد، شما باید یک بیمه‌نامه‌ی سلامت داشته باشید. اگر بیش از 30 سال سن ندارید یا ترم 14 رشته‌ی تحصیلی‌تان را هنوز تمام نکرده‌اید، بیمه‌ی سلامت عمومی حدود 80 یورو در ماه برای‌تان هزینه دارد. بعد از این دوره، هزینه‌ی پرداخت حق بیمه در ماه به حداقل 160 یورو افزایش پیدا می‌کند.

متوسط هزینه های ماهانه برای دانشجویان
مورد میانگین هزینه

(یورو)

اجاره خانه و وسایل خانه 323
غدا 168
پوشاک 42
تجهیزات آموزشی/کاری 20
هزینه های سفر

(ماشین و حمل و نقل عمومی)

94
بیمه سلامت، هزینه های پزشکی و دارو 80
تلفن، اینترنت،تلویزیون 31
تفریحات و ورزش 61
مجموع 819


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: