مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان2020

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان2020

حتی بعد از صرف زمان زیاد برای تهیه‌ی درخواست خود و ارسال آن، این احتمال وجود دارد که ویزای دانشجویی، به شما داده نشود.

دلیل آن هم این است که مقامات مسئول در آلمان، درباره‌ی کسانی که قرار است وارد کشورشان شوند، کاملاً سخت‌گیرانه عمل می‌کنند و بنابراین، شرایطی را برای درخواست ویزای دانشجویی اعمال کرده‌اند.

بنابراین، اگر قصد درخواست ویزای دانشجویی به آلمان را دارید یا قبلاً این کار را انجام داده‌اید و منتظر نتایج احتمالی آن هستید، فهرستی از دلایل احتمالی را تهیه کرده‌ایم که ممکن است باعث رد درخواست ویزای دانشجویی شما در آلمان شود.

ویزای دانشجویان خارجی، در سه گروه اصلی زیر قرار می‌گیرد:

1- ویزای دانشجویی

2- ویزای متقاضیان دانشجویی

3- ویزای دوره‌ی زبان

هر سه‌ی این ویزاها، شرایط خاص خود را دارند. به همین دلیل، مهم است که برای ویزایی اقدام کنید که با نیازهای شما مرتبط باشد تا بتوانید بر روی جمع‌آوری اسناد و مدارک مناسب متمرکز شوید و هنگام فرا رسیدن زمان ارسال مدارک، چیزی را از دست ندهید.

1- برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

به‌سادگی می‌توانید اطلاعات مربوط به انواع مختلف ویزا را جمع کنید تا دریابید کدامیک برای‌تان مناسب‌تر است.

به‌عنوان مثال، ویزای دوره‌ی زبان، برای کسانی مناسب است که می‌خواهند زبان آلمانی را در یک دوره‌ی آموزشی یاد بگیرند. ویزای متقاضیان دانشجویی، در دسترس کسانی است که می‌خواهند در آلمان تحصیل کنند، اما همچنان در جستجوی یک دوره‌ی آموزشی مناسب هستند یا باید به‌صورت حضوری، درخواست پذیرش دهند. اگر قبلاً در دانشگاهی در آلمان پذیرفته شده‌اید و برای شروع تحصیل‌تان، فقط به ویزا نیاز دارید، باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

2- تمکن مالی

باید بدانید که شرایط مالی، وسیله‌ی مهم بقای شماست. حال، اگر به‌عنوان دانشجو وارد یک کشور خارجی شوید، این کشور می‌خواهد شما پول کافی برای تامین هزینه‌های خود در طول تحصیل‌تان داشته باشید. این بدان معنی است که آن‌ها شما را ملزم خواهند کرد تا مدارک ثبات مالی‌تان را به‌عنوان یک شرط لازم، برای درخواست ویزای خود ارائه دهید. این یکی از مهم‌ترین شرایط است. بنابراین، ناتوانی در انجام درست و به‌موقع آن، باعث رد درخواست ویزای‌تان خواهد شد.

از سال 2020، تخمین زده می‌شود که مبلغ لازم برای تامین هزینه‌های یک دانشجو در آلمان، 10236 یورو در سال باشد. این بدان معناست که یک دانشجو باید حداقل 853 یورو در ماه داشته باشد تا بتواند راحت در آلمان زندگی کند. بهترین روش اثبات ثبات مالی برای سفارت آلمان، از طریق یک حساب مسدود شده (Blocked Account) است. این یک حساب بانکی است که از طریق آن، می‌توانید مبلغ 853 یورو در ماه و نه بیشتر برداشت کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اجتناب از عدم ثبات مالی، بسیار واضح و گویاست. با این حال، نکاتی وجود دارد که می‌توانیم به شما اطمینان دهیم که وضعیت منابع مالی خود را به‌درستی و مختصر ارائه می‌دهید و از هرگونه سوءتفاهم جلوگیری می‌کنید. همانطور که گفته شد، حساب مسدود شده، بهترین راه برای اثبات ثبات مالی شماست. بسته به مدت زمان اقامت خود در آلمان، باید مبلغ کافی در حساب خود داشته باشید که ثابت کند حداقل به 853 یورو در ماه، دسترسی دارید.

حامی مالی شما لزوماً نباید عضوی از خانواده‌تان باشد، بلکه باید شخصی باشد که مایل به حمایت از شماست. با این حال، آن‌ها باید ثابت کنند که منابع مالی کافی برای حمایت مالی از شما را دارند. در عین حال، آن‌ها باید نشان دهند که دارای درآمد ماهانه‌ی منظمی هستند و از افراد دیگری حمایت نمی‌کنند. سفارت آلمان، تمام این جزئیات را بررسی می‌کند و اگر ببیند که چیزی درست نیست، حق دارد درخواست ویزای شما را رد کند.

3- فقدان دستاوردهای رضایت‌بخش آکادمیک

آلمان به‌خاطر سیستم آموزشی معروف است که یکی از سخت‌ترین سیستم‌های آموزشی در اروپا، شناخته می‌شود. برای اطمینان پیدا کردن از اینكه دانشجویان خارجی كه وارد آلمان می‌شوند، دارای انگیزه و مهارت کافی برای گذراندن یک دوره‌ی تحصیلی هستند، مقامات آلمانی، دستاوردهای آکادمیک قبلی متقاضی را بررسی می‌کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

تا زمانی‌که متقاضی ویزای تحصیل در آلمان هستید، تقریباً هیچ کاری برای تغییر دستاوردهای آکادمیک قبلی خود ندارید. اما، وقتی در مصاحبه‌ی ویزای سفارت آلمان در کشور خود حضور پیدا می‌کنید، امکان توجیه آن‌ها را دارید. مقامات سفارت را آگاه کنید که به‌اندازه‌ی کافی انگیزه دارید تا هر وظیفه‌ی مشخصی را در دانشگاه‌های آلمان انجام دهید و برای رسیدن به‌ موفقیت، بسیار باانگیزه هستید. اگر دلایلی وجود دارد که نتوانسته‌اید در سال‌های تحصیل قبل، به دستاوردهای تحصیلی رضایت‌بخشی برسید، به آن‌ها اطلاع دهید. ضمناً به آن‌ها اطمینان دهید که شما همه چیز را برای موفقیت در سیستم آموزش عالی آلمان، در اختیار دارید.

4- عدم تسلط به مهارت‌های زبانی

عدم تسلط به مهارت‌های زبانی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که ویزای دانشجویی شما، ممکن است رد شود. از آنجایی‌که دوره‌های تحصیلی که به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، به مهارت‌های زبان آلمانی نیاز دارند، این احتمال وجود دارد که مصاحبه‌ی سفارت نیز به زبان آلمانی انجام شود. اگر نتوانید به زبان آلمانی با مصاحبه‌کننده ارتباط برقرار کنید، بلافاصله کنار زده خواهید شد. شما همچنین باید اثبات كنید كه مسلط به زبان انگلیسی نیز هستید. در صورتی‌که دوره‌ی تحصیلی شما بین‌المللی باشد و به همین دلیل، درس‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باز هم لازم است تسلط خود به زبان آلمانی را نشان دهید تا به‌عنوان متقاضی واجد شرایط شناخته شوید.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

این مورد، خیلی ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، تمرین مهارت‌های زبانی خود است. اگرچه ممکن است در امتحانات زبان، نمره‌های مناسبی داشته باشید، اما هنوز هم باید نشان دهید که می‌توانید زبان آلمانی را بفهمید و درک کنید. کسی را پیدا کنید که به زبان آلمانی/انگلیسی صحبت می‌کند و زبان را به طور مداوم با او تمرین کنید. گذشته از این، تمرین باعث تکامل می‌شود. بنابراین، قبل از مصاحبه‌ی خود، تا حد امکان، خود را در معرض هر دو زبان قرار دهید، فیلم تماشا کنید، ارتباط برقرار کنید، در دوره‌های زبان شرکت کنید- در عصر اینترنت، این کارها خیلی ساده است.

اگر فهمیدید که هنوز آماده‌ی صحبت کردن و برقراری ارتباط با هر یک از این زبان‌ها نیستید، درخواست خود را به تعویق بیندازید تا اینکه مهارت‌های کافی را در زبان بدست آورید.


5- انتخاب نامربوط رشته‌ی تحصیلی

رشته‌ی تحصیلی هم در تعیین رد یا قبول شدن ویزای دانشجویی شما موثر است. اگر مثلاً رشته‌ی کارشناسی ارشدی را انتخاب کنید که با مدرک لیسانس‌تان مرتبط نباشد و هیچ تجربه‌ای در آن نداشته باشید، ممکن است مصاحبه‌کننده قصد و نیت شما را زیر سوال ببرد. علاوه بر این، اگر برای مدرک کارشناسی ارشد دوم خود درخواست می‌دهید، در حالیکه یکی قبلاً دارید، مصاحبه‌کننده ممکن است در هدف و نیّت تحصیلی شما، شک کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اگر رشته‌ی تحصیلی‌تان، با تحصیلات عالی قبلی‌تان غیرمرتبط باشد، مصاحبه‌کننده‌ی ویزا را از دلایل انتخاب رشته‌‌ی تحصیلی خود، مطلع می‌کنید. اگر مدارکی دال بر تجربه‌ی قبلی در آن رشته‌ی خاص (مانند تجربه‌ی کاری) دارید، عالی خواهد بود.

در غیر این‌صورت، اگر هنوز رشته‌ی تحصیلی را انتخاب نکرده‌اید، به خاطر داشته باشید که بهتر است رشته‌ای را انتخاب کنید که با تجربه‌ی قبلی شما مرتبط باشد تا شانس دریافت ویزای دانشجویی‌تان، افزایش پیدا کند.

6- پرونده‌ی شما، نامناسب تشخیص داده می‌شود

آلمانی‌ها تصویری در ذهن خود دارند که فکر می‌کنند برای توسعه‌ی این کشور و نیازهای آن، ضروری است. در حال حاضر، آلمان به افراد تحصیل‌کرده‌ای نیاز دارد که بتوانند به ظرفیت نیروی کار ماهر موجود در این کشور، کمک کنند. آلمان تا جای ممکن، متخصصان و مهندسین را جذب می‌کند، اما این بدان معنی نیست که اگر شما به این ویزا تعلق ندارید، رد خواهید شد. این یک امتیاز عالی برای‌تان خواهد بود. تا زمانی‌که شما در شاخه‌ی تخصصی خود ماهر هستید، آلمان همچنین به متخصصانی در زمینه‌های دیگر نیز احتیاج دارد. اما، اگر شاخه‌ی تحصیلی شما برای مقامات آلمانی غیرضروری تشخیص داده شود، ممکن است درخواست ویزای شما را رد کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

خُب، اول و مهم‌تر از همه، به جستجوی اطلاعات در مورد نیازهای آلمان به افراد ماهر بپردازید (به‌ویژه، استان یا ایالتی که می‌خواهید به آنجا بروید). در طول تحقیقات خود، ممکن است دریابید که مجموعه‌ای از مهارت‌هایی را دارید که آلمان، آن‌ها را مناسب تشخیص می‌دهد. به مهارت‌هایی فکر کنید که در حال حاضر در اختیار دارید و برای آلمان ضروری است و آن‌ها را در درخواست خود ذکر کنید.

7- عملکرد ضعیف در مصاحبه

در صورتی که بخواهید ویزای دانشجویی به شما داده شود، مصاحبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عدم برقراری ارتباط صحیح با مصاحبه‌کننده‌ی ویزا، عدم پاسخگویی به سوالات آن‌ها، سوءرفتار یا عدم ارائه‌ی اطلاعات کافی، وقتی آن‌ها از شما مشخصات‌تان را می‌خواهند، می‌تواند به رد ویزای دانشجویی شما منجر شود. تاثیر گذاشتن بر روی مصاحبه‌کننده در طول مصاحبه، بسیار مهم است. شما باید به این مصاحبه، به اندازه‌ی مصاحبه‌های شغلی خود اهمیت دهید. تاثیری که می‌گذارید، بسیار مهم است.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

روش‌های زیادی وجود دارد که به‌هنگام مصاحبه‌ی ویزای دانشجویی، می‌توانید از اشتباهات خودداری کنید. ابتدا، ممکن است بخواهید از افرادی که چنین مصاحبه‌ای را گذرانده‌اند، بخواهید تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند. روش دیگر و از همه مهم‌تر، اطمینان حاصل کنید که از سوالات متداولی که در طول مصاحبه پرسیده می‌شود، آگاه هستید.

قبل از حضور در مصاحبه، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی در مورد کشور آلمان، دوره‌ی تحصیلی‌تان، دانشگاه خود و همچنین شهری که می‌خواهید در آن زندگی کنید، در اختیار دارید. لباس مناسبی بپوشید و به‌موقع در مصاحبه، حضور پیدا کنید!

8- فقدان بیمه‌ی سلامت سفر (کافی)

قانون آلمان همه، از جمله دانشجویان خارجی، را ملزم می‌کند که در زمان اقامت خود در آلمان، بیمه‌ی درمانی داشته باشند. اما، برای دانشجویانی که برای تحصیل در آلمان، به ویزای دانشجویی احتیاج دارند، اخذ بیمه‌ی درمانی قبل از ورود به آلمان آغاز می‌شود. در اصل، شما باید مدارک بیمه‌ی درمانی خود را به‌عنوان بخشی از فرایند درخواست ویزای خود، ارائه دهید و عدم توانایی در انجام این کار، می‌تواند به رد درخواست ویزای شما منجر شود.

در این مورد، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

بیمه‌ی درمانی دانشجویان خارجی در آلمان، ضروری است. ما این مسئله را برای‌تان مشخص کردیم. حال، به برخی نکاتی می‌پردازیم که باید درباره‌ی بیمه‌ی درمانی دانشجویان خارجی در آلمان بدانید.

در درجه‌ی اول، دانشجویان خارجی در آلمان، معمولاً تحت پوشش سیستم بیمه‌ی خدمات درمانی عمومی هستند که از نظر مزایا و هزینه‌ها، شگفت‌آور است. با این وجود، شما قادر نخواهید بود قبل از ثبت‌نام درست و حسابی در دانشگاه خود، در یک شرکت بیمه‌ی درمان عمومی در آلمان، ثبت‌نام کنید. بنابراین، از آنجایی‌که برای اخذ ویزای دانشجویی، به یک بیمه‌ی درمانی نیاز دارید، تا زمانی‌که به آلمان بروید و یک بیمه‌ی درمانی عمومی دریافت کنید، باید در یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی بیمه‌ی درمان خصوصی ثبت‌نام کنید. این کار دشوار نیست، شما فقط باید یک شرکت بیمه‌ی درمان خصوصی خوب و مقرون به صرفه پیدا کنید.

می توانید طرح بیمه‌ی درمانی دانشجویی EDUCARE24 را که توسط شرکت معتبر بیمه‌ی درمانی DR-WALTER در آلمان ارائه می‌شود، انتخاب کنید.

چرا EDUCARE24 برای دانشجویان خارجی که متقاضی ویزای آلمان هستند، یک انتخاب مناسب است؟

  • تمام شرایط ویزای تحصیلی در آلمان را برآورده می‌کند
  • در کلیه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آلمان، پذیرفته می‌شود
  • خرید یا دریافت این نوع بیمه به‌صورت آنلاین است و همچنین دریافت اسناد و مدارکی که برای سفارتخانه‌ها و نهادها نیاز دارید، در طی چند دقیقه، انجام می‌شود.


9- نقص در اسناد و مدارک

وقتی لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی خود به آلمان را مرور می‌کنید، به خاطر داشته باشید که هر کدام از آن‌ها، اهمیت خاص خود را دارند و ممکن است در دریافت یا عدم دریافت ویزای دانشجویی‌تان، موثر باشند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که این لیست را به طور کامل بررسی کرده‌اید، چون عدم ارائه‌ی یکی از مدارک ضروری، می‌تواند منجر به رد درخواست ویزای‌تان شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

وقتی لیست کاملی از شرایط ویزای دانشجویی را بدست آورید، چک‌لیستی آماده ‌کنید و موارد مهم را علامت‌گذاری کنید تا بتوانید روی تهیه‌ی آن‌ها، متمرکز شوید. در این مرحله، مهم است که نظم داشته باشید و همه‌چیز را پیگیری کنید. شما نباید مدرکی را از دست بدهید (یا فراموش کنید که آن را بدست آورید) و ناگهان در روز ارائه‌ی مدارک، متوجه شوید که آن را ندارید. به خاطر داشته باشید، هر مدرک، نقش مهمی در نتیجه‌ی درخواست ویزای شما ایفا می‌کند.

اگر درخواست ویزا دانشجویی من رد شد، چه کاری باید انجام دهم؟

احتمال رد ویزای دانشجویی شما وجود دارد، اما مهم است که اُمید خود را از دست ندهید. در صورتی‌که درخواست ویزای دانشجویی شما در آلمان رد شد، باید این کارها را انجام دهید:

نامه‌ی تجدید نظر بنویسید

اگر فکر می‌کنید که رد درخواست‌تان، نادرست بوده است، سفارت به شما توصیه می‌کند تا ظرف مدت یک ماه، درخواست تجدید نظر دهید. نامه‌ی تجدید نظر، باید به صورت عینی نوشته شود، یعنی باید به این نکته اشاره کنید که چرا فکر می‌کنید رد درخواست شما، نادرست بوده است. برای بررسی مجدد، باید مبنای واقعیت یا قانون را برای آن‌ها بازگو کنید. به‌خاطر داشته باشید که هر سفارتخانه، زمان مشخص خود را برای ارسال تجدید نظر دارد. البته، توجه داشته باشید كه نوشتن نامه‌ی تجدید نظر، لزوماً به این معنا نیست كه ویزای خود را دریافت خواهید كرد.

درخواست دوباره‌ی ویزای دانشجویی خود

اگر فکر می‌کنید دفعه‌ی بعد، می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید، امکان درخواست مجدد ویزای دانشجویی وجود دارد. اما برای موفقیت در این امر، مهم است که از اشتباهات خود مطلع شوید و از آن‌ها درس بگیرید. تمام اسناد و مدارک لازم را جمع‌آوری کنید، برای مصاحبه‌ی مناسب آماده شوید و دلایلی را که احتمالاً برای اولین بار، باعث رد درخواست ویزای دانشجویی‌تان شده است، تصحیح کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: