مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای کار آلمان_بخش دوم

ویزای کار آلمان_بخش دوم

ادامه ی مراحل درخواست ویزای کار در آلمان

مدارک مورد نیاز برای درخواست کار در آلمان

نامه پوششی

نامه پوششی به کارفرمای شما کمک می‌کند تا تمام تحصیلات و آموزش‌های رسمی و غیررسمی و تجارب شما و ارتباط و تأثیر آن با شغلی که در آن اپلای می‌کنید را در یک یا دو صفحه ببیند. نامه پوششی را ابتدا کارفرما می‌خواند و اگر به درستی ارائه شود او را ترغیب می‌کند تا دیگر مدارک درخواست شما را هم بررسی کند. بعضی وقت‌ها یک نامه پوششی بد ممکن است فرصت شما برای گرفتن شغل را از بین ببرد.

رزومه (Curriculum Vita (CV

رزومه یک مدرک است که حاوی اطلاعاتی جامع در مورد تحصیلات، آموزش، تجربه کاری، اطلاعات فردی و مهارت‌های ویژه است. کارفرمایان اروپا معمولاً یک شکل استانداردشده از رزومه با عنوان Europass CV را از متقاضی درخواست می‌کنند. تمام اطلاعات را به ‌روز کنید و اطلاعاتی واقعی ارائه بدهید. همچنین می‌توانید این فرم را به صورت آنلاین هم پر کنید، و دستورالعمل‌ها و نمونه‌های مورد نیاز را بررسی کنید.

تحصیلات

به عنوان یک متقاضی باید تمام اطلاعات مربوط به تحصیلات خود را ارائه بدهید. این شامل مدارسی که در آن ها درس خوانده‌اید، مدرک/ مدارک و نمرهای به‌دست آمده و تمام فعالیت‌های تحصیلی مربوطه می‌شود. باید مدارک مربوط به هر یک از این اطلاعات ارائه شود. همچنین این اطلاعات باید به ترتیب زمانی ارائه شود و باید تحصیلات رسمی، غیررسمی و حرفه‌ای از هم جدا شوند. 

مهارت در کامپیوتر

باید توانایی‌های خود در حوزه کامپیوتر را عنوان کنید، به خصوص اگر به حوزه شغلی شما مربوط باشد.

مهارت‌های زبانی

باید تمام اطلاعات مربوط به توانایی‌های زبانی و زبان‌هایی که می‌توانید درک کنید و با آنها صحبت کنید و بنویسید را ارائه بدهید.

دیگر مهارت‌ها و استعدادها

درخواست شما با ارائه اطلاعاتی مثل توانایی در ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شنیداری، مذاکره، تصمیم‌ گیری، حل مسئله، تکمیل‌تر می‌شود. همچنین اگر مهارت خاصی دارید، حتی اگر به صورت مستقیم به شغل شما مربوط نمی‌شود، عنوان کردن آن می‌تواند باعث جذاب‌ تر و منحصربه‌ فردتر شدن درخواست شما شود.

گواهی‌نامه

بخش مهمی از درخواست اثبات تحصیلات، شامل تحصیلات و آموزش رسمی، غیررسمی و حرفه‌ای است. برای اینکه به درخواست شما به درستی رسیدگی شود باید گواهی‌های خود را بر اساس اطلاعاتی که در دیگر بخش‌های درخواست عنوان کرده‌اید ارائه بدهید. 

حضور در مصاحبه شغلی

در صورت انتخاب شدن، شرکتی که در آن اپلای کرده‌اید شما را برای مصاحبه دعوت می‌کند. مصاحبه شغلی یک جلسه رسمی با نمایندگان شرکت، معمولاً کارمند/ های منابع انسانی،‌ برای بحث کردن در مورد اطلاعاتی که در درخواست خود ارائه داده‌اید و مسائل دیگر است. شرکت‌ها معمولاً از داوطلب‌ها می‌خواهند به صورت حضوری در ساختمان شرکت حضور پیدا کنند و در مورد تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌ها، استعدادها و سایر مسائل به طور مستقیم با داوطلب صحبت کنند. مصاحبه شغلی بهترین زمان برای تأثیر گذاشتن بر کارفرمای آینده خود و اثبات اینکه می‌توانید سرمایه خوبی برای شرکت آن ها باشید است. لباس مناسب بپوشید و در زمان معین در مصاحبه حاضر شوید. با دقت به سؤالات گوش کنید و در مورد جواب آنها فکر کنید. اطلاعاتی که می‌دهید باید مطابق با اطلاعات ارائه ‌شده در درخواستتان باشد. از طریق بخش سؤالات رایج مصاحبه شغلی خودتان را برای مصاحبه آماده کنید.

معمولاً شرکت‌های آلمانی هزینه‌های مصاحبه داوطلب را تقبل می‌کنند. در صورتی که نتوانید به دلیل حضور در کشور خود به صورت حضوری در مصاحبه حاضر شوید باید از قبل به شرکت اطلاع بدهید و درخواست مصاحبه تلفنی یا مجازی کنید. حتماً برای عدم توانایی خود در حضور فیزیکی و درخواست مصاحبه آنلاین دلیل قانع ‌کننده‌ای ارائه بدهید. در صورتی که حضور فیزیکی الزامی باشد از شرکت بپرسید که آیا هزینه سفر و اسکان را تقبل می‌کند یا نه. در هر دو صورت وقتی که در مصاحبه حاضر می‌شوید، نوشتن یک نامه تشکرآمیز به خاطر فرصت شغلی پیشنهادی و حضور در جلسه قطعاً شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این نامه بحث‌های اصلی انجام‌ شده در مصاحبه را مجدداً مورد تأکید قرار دهید، و به آنها یادآور شوید که چرا بهترین نامزد برای این شغل هستید.


در صورت استخدام

بعد از مصاحبه شرکت ظرف چند روز به شما اعلام می‌کند که برای این پست پذیرفته شده‌اید یا نه. در صورت استخدام شرکت در مدت کوتاهی قرارداد کار را برای شما صادر می‌کند. قرارداد کار شرکت سند قانونی استخدام شما است که توسط شرکت صادر می‌شود و توافق شما به عنوان کارگر، و شرکت شما به عنوان کارفرما برای همکاری در چهارچوب مفاد و شرایط قرارداد را اثبات می‌کند. قرارداد به صورت مکتوبه است و باید توسط هر دو طرف، شما و شرکت، به امضا برسد. قبل از امضای قرارداد حتماً تمام بندهای آن را با دقت بخوانید.

قراردادهای کار معمولاً حاوی این بخش‌ها هستند:

  • طرف‌های قرارداد
  • اسم و آدرس کارگر و کارفرما
  • شرایط قرارداد
  • مدت زمان اعتبار قرارداد
  • مدت زمان دوره آزمایشی
    • مدت زمانی که شما باید به دوره آزمایشی اختصاص بدهید

محل کار

باید در قرارداد عنوان شود که شما در همان محل کار می‌کنید یا به جاهای مختلف نقل مکان می‌کنید.

توصیف شغلی کارگر

باید در قرارداد دامنه کار و تمام مشخصات شغلی عنوان شود. همچنین چهارچوب زمانی مورد نیاز برای انجام وظایف در این قرارداد ذکر می‌شود.

حقوق کارگر

در قرارداد میزان دستمزد، زمان وصول حقوق، پرداختی‌های اضافه‌ کار، آخر هفته و روزهای تعطیل ذکر می شود. میزان حقوق به صورت ناخالص عنوان می‌شود، یعنی مالیات‌ها، بیمه سلامت، پرداختی‌های بیمه (social contribution)، بیمه مراقبت بلند مدت، مستمری و بیمه بیکاری از آن کسر می شود.

ساعات کاری

در قراراد ساعات کاری کارگر ذکر می‌شود.

روزهای تعطیل

در قرارداد تعطیلات رسمی که به کارگر اجازه می‌دهد به مرخصی برود عنوان می‌شود. 

اطلاع ‌رسانی

باید زمان اتمام کار به اطلاع کارگر برسد. همچنین در صورت فسخ پیش از موعد قرارداد این موضوع باید از قبل به اطلاع کارگر برسد.

موافقت ‌نامه‌های مشترک کار 

همراه موافقت ‌نامه‌های کار اغلب موافقت ‌نامه‌های مشترک (joint agreements یا collective agreements) مطرح می شوند. این موافقت ‌نامه‌ها در مورد صنایع خاصی اعمال می‌شوند که دارای انجمن کارفرمایان یا اتحادیه‌های صنفی هستند، که می‌توانند حقوق، روزهای تعطیل و پاداش‌ها را سامان ‌دهی کنند. در بعضی موارد ممکن است شرکت‌ها یک اتحادیه کارگری داشته باشند که می‌تواند نماینده منافع کارگران در شرکت باشد. در این موافقت ‌نامه‌ها معمولاً اطلاعات به صورت مستقیم توسط کارفرما جمع ‌آوری می‌شود (Typically about these agreements, the information can be taken directly by the employer)

مالیات‌هایی که یک کارگر خارجی باید در آلمان پرداخت کند:

یک کارگر در آلمان مشمول پرداخت مالیات است، درست مانند کارگران آلمانی. مهمترین مالیاتی که کارگران در آلمان پرداخت می‌کنند مالیات بر درآمد است.

چیزهایی که باید در مورد پرداخت مالیات‌ها و دریگر هزینه‌ها که به عنوان یک کارگر در آلمان پرداخت می‌کنید:

  • اگر در یک شرکت استخدام شده باشید، این شرکت با کسر کردن از حقوق ناخالص شما، مالیات‌ها را پرداخت می‌کند.
  • شرکت از طرف شما «مالیات یکپارچه» (solidarity tax) و «مالیات کلیسا» (church tax) را پرداخت می‌کند.
  • شرکت از طرف شما، مقرری، بیمه سلامت و بیمه بیکاری شما را پرداخت خواهد کرد.
  • از سال ۲۰۱۴ حقوق‌های بالای ۳۴۵ یورو مشمول مالیات بر درآمد هستند.
  • نرخ‌های مالیات حداق ۱۴٪ است، که برای حقوق بالاتر به ۴۵٪ هم می‌رسد (برای حقوق سالانه ۲۵۰.۷۳۰ یورو برای افراد مجرد و ۵۰۱.۴۶۰ یورو برای افراد متأهل)
  • میزان مالیات یکپارچه ۵.۵٪ از مالیات بر درآمد شما است.
  • میزان مالیات کلیسا متغیر است چون توسط گروه‌های مذهبی تعیین می‌شود. با این وجود این مالیات می‌تواند ۸٪، ۹٪ یا بیشتر از میزان مالیت بر درآمد شما باشد.
  • کاهش‌های مالیاتی برای والدین مجرد و خانواده‌ها وجود دارد که به ۶ دسته تقسیم می‌شوند.
  • مالیات به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. با این وجود می‌توانید در صورت پرداخت مالیات بیش از اندازه از دولت درخواست اطلاعات کنید و در صورت تشخیص مبلغ اضافی به شما بازداخت می‌شود. این کار به صورت اظهارنامه مالیات بر درآمد ارائه می‌شود.

سیستم تامین اجتماعی

به عنوان یک کارگر در آلمان شما مشمول پرداخت عوارض تأمین اجتماعی هستید. هدف از این هزینه‌ها حفاظت از شما در برابر اتفاقات غیرمترقبه مثل بیماری، حادثه، بیکاری یا سالخوردگی است.

یک کارگر به عنوان جزئی از سیستم تأمین اجتماعی می‌تواند مشمول هر یک از این گروه‌های تأمین اجتماعی باشد:

  • بیمه درمانی (برای مثال PROVISIT که توسط DR-WALTER ارائه می‌شود)
  • مراقبت بلند‌ مدت
  • مستمری
  • بیمه حادثه
  • بیمه بیکاری

کارت تأمین اجتماعی 

کارت تأمین اجتماعی به تمام کارگران در آلمان داده می‌شود و حاوی یک شماره تأمین اجتماعی است. این شماره ارائه چند مزیت اجتماعی به شما در آلمان را تضمین می‌کند. همچنین برای ثبت ‌نام به عنوان کارگر، کارفرما این شماره را از شما درخواست می‌کند. در صورت گم کردن شماره تأمین اجتماعی باید از صندوق بازنشستگی آلمان بخواهید تا شماره دیگری را برای شما صادر کند.

مستمری

به عنوان یک کارگر در آلمان که تصمیم به بازگشت به کشور خود را دارید می توانید از صندوق بازنشستگی به میزان سال‌هایی که در آلمان کار کرده‌اید مستمری بگیرید.

بیمه درمانی فریلنسرها و کارگرها در آلمان

بیمه درمانی کار هرگونه حالت اضطراری و حادثه‌ای را تا ۵ سال پوشش می‌دهد. به افراد خارجی به شدت توصیه می‌شود تا این طرح بیمه درمانی را کسب کنند. در صورتی که یک فرد خارجی هستید باید قبل از هرگونه تعهدی در آلمان اقدام به خرید بیمه درمانی کنید. بیمه کار برای افراد آلمانی که به خارج سفر می‌کنند هم مناسب است.


کنار هم جمع شدن اعضای خانواده

یک کارگر قانونی در آلمان می‌تواند همسر و فرزندان خود را با خود به آلمان ببرید. شهروندان عضو اتحادیه اروپا می‌توانند خانواده خود را به آلمان بیاورند و آنها می‌توانند در آلمان کار و زندگی کنند، و نیازی به اخذ مجوز اقامت ندارند. کارگران شهروندان غیرعضو اتحادیه اروپا هم می‌توانند همسر و فرزندان خود را به آلمان بیاورند.

برای آوردن همسر و فرزندان به آلمان باید:

  • دارای مجوز اقامت یا کارت آبی اتحادیه اروپا باشید
  • اجاره اسکان مناسب برای یک خانواده را اثبات کنید
  • توانایی مالی برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی خانواده را اثبات کنید
  • همسر یا فرزند شما باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد

باید همسر شما مقدمات زبان آلمانی را بداند تا مجوز اقامت برای او صادر شود. با این وجود نیازی به دانستن زبان آلمانی نیست اگر:

  • شما دارنده کارت آبی اتحادیه باشید
  • دارای شغلی قانونی در آلمان باشید
  • همسر شما دارای مدرک دانشگاهی باشد
  • شهروند استرالیا، کانادا، ژاپن، جمهوری کره، نیوزیلند یا ایالات متحده باشید

آوردن فرزندان به آلمان

شما می‌توانید فرزندان خود را به آلمان بیاورید و آن ها می‌توانند مجوز اقامت آلمان را دریافت کنند اگر:

  • شما و همسر شما مجوز اقامت داشته باشید
  • در صورتی که یک والد مجرد هستید، حق حزانت داشته باشید و فرزند شما حداقل ۱۶ سال داشته باشد

آوردن خانواده به آلمان

شما می‌توانید خانواده خود را به آلمان بیاورید. روند اخذ مجوز اقامت اعضای خانواده:

  • اعضای خانواده شما در سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور مقصد برای مجوز اقامت در آلمان با هدف تجدید دیدار خانواده اپلای می‌کنند
  • زمانی که خانواده شما وارد آلمان می‌شود آنها را در Resident’s Registration Office و Foreigner’s Registration Office خود ثبت ‌نام می‌کنید

شرایط زندگی و کار در آلمان برای خانواده من

اعضای خانواده شما با داشتن مجوز اقامت از فرصت زندگی و کار در آلمان برخوردار هستند. همچنین به آن ها امکان داده می‌شود تا به آموزش، از جمله دبیرستان، تحصیلات عالی، آموزش حرفه‌ای و دیگر انواع آموزش موجود در آلمان دسترسی داشته باشند.

دیگر مزایای ملحق شدن به اعضای خانواده

  • بهره‌ مندی از مرخصی زایمان
  • بهره ‌مندی از حمایت‌های موجود به عنوان یک خانواده جوان و ... .
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: