مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بورسیه ی تحصیلی آلمان

بورسیه ی تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان همیشه یکی از اولویت های ایرانیان است، زیرا تحصیل در این کشور رایگان است و می توانید تحصیلات خود را به زبان انگلیسی داشته باشید، با تحصیل در آلمان این اجازه به شما داده می شود که همزمان با تحصیل کار کنید و بعد از اتمام تحصیلتان تا 18 ماه در آلمان بمانید، تحصیل در دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز در آلمان رایگان است. کشور آلمان یکی از کشورهای صنعتی دنیاست و کارخانه های این کشور نیازمند نیروی کار متخصص و جوان هستند، زیرا جمعیت آلمان پیر شده است و بازار کار این کشور پذیرای نیروهای جدید است، برای تحصیل در آلمان، باید این نکته را بدانید که اکثر رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می شوند، بنابراین لازم است مدرک زبان B2 آلمانی داشته باشید، اما در مقاطع ارشد و دکترا تدریس در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی است و برای دوره ی ارشد به طور معمول لازم است نمره ی 6.5 آیلتس یا معادل تافل آن و برای مقطع دکترا نمره ی 7.0 آیلتس و معادل آن در تافل را ارائه دهید (نمره ی زبان باتوجه به رشته ی تحصیلی و دانشگاه متفاوت است). باتوجه به اینکه تحصیل در آلمان رایگان است، برای تحصیل در آلمان بورسیه های زیادی تعریف نشده است، علی الخصوص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بورسیه های محدودی در نظر گرفته شده است، اما در مقطع دکترا تحصیل شما رایگان است و شما گاها در حین تحصیل حقوق دریافت خواهید کرد، علاوه بر این بورسیه های تحصیلی متنوعی هم برای مقطع دکترا در نظر گرفته شده است. بورسیه های تحصیلی در آلمان با توجه به رایگان بودن تحصیل در آلمان، برای مخارج زندگی است و برای اخذ بورسیه ی تحصیلی آلمان دانشجویان باید نمره ی زبان بالا، مقالات بین المللی و معدل بالا داشته باشند و از دانشگاهی که مورد قبول دولت آلمان است، فارغ التحصیل شده باشند، از طرفی مکاتبه با سوپروایزر و تاییدیه او نیز از الزامات اخذ پذیرش در مقطع دکترا می باشد. تحصیل مقطع دکترا در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی صورت می پذیرد، البته دانشجویان می توانند با تسلط به سطحی از زبان آلمانی نیز اقدام کنند و پس از ورود دانش زبان خود را به سطح مورد نظر برسانند. جالب است بدانید بورسیه تحصیلی در آلمان به دو صورت اعطا می شود یا به طور کامل تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را در برمی گیرد و یا قسمتی از هزینه ها را پوشش می دهند. موضوعاتی که در این مقاله بررسی می شوند، عبارتند از:

بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی


شرایط بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد


بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا


بورسیه تحصیلی در آلمان و انواع آن


بورسیه تحصیلی در آلمان و مدارک مورد نیاز


بورسیه تحصیلی در آلمان و ویزای آن


بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی

به طور کلی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی به دلیل وجود دانشگاه های برتر و تنوع رشته ها به شدت مورد استقبال است. بورسیه تحصیلی در آلمان در رشته های همچون مهندسی، علوم کامپیوتر، مدیریت، شیمی، اقتصاد، پزشکی و حقوق ارائه می شود و بازار کار بسیار عالی هم در آلمان و هم در سایر کشورهای اروپایی برای فارغ التحصیلان فراهم است. دریافت بورسیه ی تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی از ایران تا حدی سخت بوده و قطعی نمی باشد، زیرا بورسیه ی تحصیلی بیشتر برای مقاطع بالاتر و مقطع دکترا می باشد. لازم به ذکر است که هزینه ی تحصیل در آلمان رایگان می باشد، بنابراین دانشجویان می توانند برای تحصیل به آلمان رفته و آنجا پس از گذشت مدتی با کسب نمرات بالا و رزومه علمی قوی بورسیه تحصیلی نیز دریافت کنند. تحصیل در دوره کارشناسی 3 تا 4 سال به طول می انجامد که در پایان تحصیل متقاضیان در مقطع ارشد تحصیلات خود را ادامه می دهند یا در آلمان و سایر کشورهای اروپایی مشغول کار می شوند، دانشجویان در حین تحصیل نیز اجازه ی 20 ساعت کار در هفته را دارند، از بهترین کمک های مالی ملی و بین المللی می توان به بودجه ی فدرال و دیگر انواع کمک های مالی اشاره کرد. انواع بورسیه تحصیلی در آلمان که در مقطع کارشناسی ارائه می شود عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی Hach&rose و LPP
  • این بورسیه بودجه ای به مبلغ 5،000 یورو برای دانشجویان در نظر گرفته است. این بورسیه مخصوص افراد بالای 18 سال است که مجروح شده اند.
  • بورسیه TRENDHIM 
  • این بورسیه، در رشته های فناوری اطلاعات، مد و فروش و بازاریابی داده می شود و مبلغی در حدود 2300 دلار را به دانشجویان واجد شرایط اعطا می کنند.
  • بورسیه  MAilchek1500usd
  • این نوع بورسیه ی تحصیلی 1500 دلار آمریکا است.

شرایط بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان برای رشته های مختلف و از سوی دانشگاه های گوناگون ارائه می شود، از نکاتی که تحصیل در این مقطع را مورد توجه قرار داده است، امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی و به صورت رایگان می باشد. تحصیل در این مقطع 2 ساله می باشد و دانشجویان به این ترتیب امکان تحصیل در دانشگاه های با رتبه بالا و رشته های عالی را خواهند داشت از طرفی بازارِ کارِ بسیار عالی پس از تحصیل نیز برای متقاضی فراهم است. دانشجویان حین تحصیل اجازه ی کار پاره وقت 15 تا 20 ساعت در هفته را دارند. دانشجویان با به پایان رساندن تحصیلات خود باید پژوهش علمی مورد نظر را ارائه دهند. تعدادی از بورسیه ها تحصیلی در آلمان که برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود، عبارتند از:

بورسیه ی تحصیلی DAAD 

این نوع بورسیه ی تحصیلی در واقع از بزرگترین سازمان مالی در جهان ارائه می شود و در واقع کمک هزینه ای می باشد که برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است.

بورسیه ی تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت

این بورسیه برای دانشجویان آلمانی و بین المللی که رزومه ی علمی قوی دارند، در نظر گرفته شده است و کمک مالی در حدود 1000 یورو در ماه به دانشجویان پرداخت می شود.

بورسیه ی Konrad Stiftung

این بورسیه ی تحصیلی به دانشجویان بین المللی به مدت 1 سال ارائه می شود.

بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا

کشور آلمان با وجود دانشگاه های برتر، بیشترین بورسیه را در مقطع دکترا ارائه می دهند که مورد استقبال بسیاری از دانشجویان است. به طور کلی متقاضیان دریافت بورسیه ی تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا در ابتدا نیازمند به سوپروایزر هستند به عبارتی باید با استاد مورد نظر که متناسب با اهداف تحصیلی و شغلی او می باشد را انتخاب کرده و شروع به مکاتبه و دریافت تاییدیه از او کند. از طرفی ارائه ی مقالات بین المللی و مدرک زبان با ایلتس 7 نیز مورد نیاز است. لازم به ذکر است به طور کلی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا به دو صورت است:

دوره ی ساختاری دکترا

در این دوره مباحث درسی توسط دانشگاه ارائه می شود و در آن تعدادی از متخصصان به دانشجویان آموزش های لازم را می دهند.

دوره ی فردی دکترا

اغلب دانشجویان بین المللی این نوع از پذیرش را انتخاب کرده و در آن تحصیل می کنند. این دوره 3 تا 5 سال به طول می انجامد که در آن استاد متخصص همراه دانشجو بوده و او را در تمام مراحل و تحقیق و پژوهش راهنمایی می کند.

دانشجویان در حین تحصیل در آلمان اجازه کار نیمه وقت به مدت 20 ساعت در هفته و حتی بیشتر را خواهند داشت. از مزایای اخذ بورسیه ی تحصیلی در آلمان، می توان به امکان اخذ ویزای جست و جوی کار در آلمان پس از پایان مدت تحصیل اشاره نمود.

شماری از بورسیه های تحصیلی در آلمان برای مقطع دکترا عبارتند از:

بورسیه ی تحصیلی بنیاد ملی علم آلمانی

این بورسیه کمک هزینه ای به مبلغ 1250 یورو در ماه به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.

خدمات بورسیه  DAAD

این بورسیه به دانشجویان بین المللی مقطع دکترا ارائه می شود و مبلغ 1200 یورو در ماه برای آنها در نظر گرفته شده است.

خدمات بورسیه سازمان stipendiumplus  

این بورسیه توسط 13 سازمان اعطا می شود و برابر با 1350 یورو در ماه است.

بورسیه تحصیلی در آلمان و انواع آن

بورسیه ی تحصیلی در آلمان که بیشتر در مقاطع مختلف ارائه می شود و متقاضیان امکان تحصیل در دانشگاه های با کیفیت بالا و به زبان انگلیسی را خواهند داشت و این بورسیه فقط شامل دانشجویان واجد شرایط با رزومه ی آکادمیک قوی می شود. البته به دلیل رایگان بودن هزینه ی تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان، بورسیه به سختی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. 

بورسیه های دولتی آلمان

  • بورسیه تحصیلی DAAD
  • بورسیه تحصیلی اراسموس
  • بورسیه های تحصیلی غیر دولتی آلمان
  • بورسیه تحصیلی Heinrich boll
  • بورسیه تحصیلی konder adenauer stiftung
  • بورسیه تحصیلی kurt Hansen
  • بورسیه تحصیلی Deutschland scholarship
  • بورسیه تحصیلی ماری کوری

بورسیه تحصیلی DAAD

یک سازمان بین المللی به نام DAAD با هدف گسترش روابط بین دانشگاه ها تاسیس شده است و کمک هزینه هایی برای دانشجویان در نظر گرفته است. این بورسیه اصولاً برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. مبلغ کمک این بورسیه 507 یورو برای فارغ التحصیلان و 1000 یورو برای دانشجویان مقطع دکترا می باشد.

بورسیه تحصیلی در آلمان به نام Deutschland scholarship

برای تمام دانشجویان از سراسر دنیا امکان اخذ این بورسیه وجود دارد و مبلغی در حدود 300 یورو برای 2 ترم به دانشجویان با استعداد اعطا می شود.

بورسیه  hinrech bool

این بورسیه از سمت دانشگاه های دولتی در آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می شود و مبلغی در حدود 850 تا 1000 یورو در ماه در نظر گرفته شده است.

بورسیه تحصیلی گوته

دانشگاه گوته به مدت 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد مبلغ 1000 یورو در ماه با هدف پشتیبانی از دانشجویان ارائه می دهد.

بورسیه تحصیلی بیگز دانشگاه برمن

دانشگاه ژاکوبر برمن ماهیانه 1300 یورو به دانشجویان با معدل بالا کمک هزینه پرداخت می کند و به این ترتیب امکان تحصیل در رشته های سیاسی، روانشناسی و علوم جامعه شناسی را خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کوفی عنان

دانشجویان با استعداد کشورهای توسعه یافته، در صورتی که یک سال در رشته MBA در آلمان تحصیل کرده باشند، می توانند از دانشگاه کوفی عنان کمک هزینه ی شهریه ی دانشگاه و هزینه ی زندگی خود را دریافت کنند.

بورسیه ی تحصیلی در آلمان و مدارک مورد نیاز

اولین قدم برای اخذ بورسیه ی تحصیلی در آلمان این است که مدارک لازم را آماده کنید و بررسی کنید که با مدارک مورد نیاز واجد شرایط هستید یا خیر؟ از طرفی چگونگی ارائه مدارک نیز بسیار حائز اهمیت بوده و با اخذ پذیرش و ویزا رابطه ی مستقیمی دارد. مدارک مورد نیاز باتوجه به رشته و دانشگاه متفاوت است، اما مدارک کلی به شرح زیر می باشد، قبل از اقدام برای اخذ بورسیه ی تحصیلی آلمان، حتما سایت دانشگاه را مطالعه بفرمایید. مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان عبارت است از:

  • ارائه رزومه متقاضی
  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی مقاطع گذشته
  • مدرک زبان ایلتس و یا مدرک زبان آلمانی مورد نیاز هر مقطع
  • پاسپورت معتبر
  • ریز نمرات
  • تاییدیه سوپروایزر در مقطع دکترا
  • انگیزه نامه یا  SOP
  • توصیه نامه از استاد
  • مقالات بین المللی

بورسیه تحصیلی در آلمان و ویزای آن

مهم ترین بخش در پروسه ی بورسیه ی تحصیلی در آلمان، اخذ ویزا می باشد. این مورد را در نظر داشته باشید که در صورتی که نتوانید ویزای تحصیلی آلمان را بگیرید، برنامه ی تحصیلی شما لغو می شود و با در نظر گرفتن طولانی شدن وقت گیری از سفارت آلمان در ایران پیشنهاد می شود که مدارک خود را قبل از هر اقدامی تکمیل کرده و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای دانشجویی آلمان به شرح زیر است:

  • فرم تکمیل شده ویزای دانشجویی
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس 
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • رزومه کاری و تحصیلی متقاضی
  • ارئه نامه تمکن مالی که بسته به میزان دریافت بورسیه متقاضی متفاوت است (تمکن مالی بدون بورسیه در سال 2020 برابر با 10،236 یورو است)
  • نامه بیمه درمانی
  • ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی تولد و ازدواج
  • گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی

نکته: همسر و فرزند زیر 18 سال شما می توانند بعد از شما به آلمان بیایند و بهتر است سطح زبان همسر شما حداقل A1 باشد، فرزند شما می تواند در مدارس آلمان تحصیل کرده و اگر زیر 16 سال باشد، نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارد و در مدرسه زبان آلمانی را خواهد آموخت، برای اینکه همسر و فرزند شما به آلمان بیایند، باید اثبات کنید می توانید هزینه ی زندگیشان را تامین کنید و خانه ای مناسب برای زندگی دارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: