مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا

انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا علاوه برداشتن مدارک تحصیلی و زبانی لازم است استاد راهنما داشته باشید، زمانی که تصمیم می گیرید برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام کنید، باید این نکته را بدانید که اولین قدم یافتن استاد راهنما و اخذ پذیرش از وی است تا بتوانید از دانشگاهی در آلمان پذیرش بگیرید. شما با تحصیل رایگان در آلمان و تحت نظارت یک سوپروایزر می توانید به عنوان استادیار یا محقق مشغول به کار شده و کسب درآمد کنید و این شرایط به شما کمک می کند تا بعد از اتمام تحصیل در آلمان مانده و با اخذ ویزای کاری خود را برای اخذ اقامت دائم آلمان آماده کنید. برای ارتباط با سوپروایزر (استاد راهنما) باید تز خود را ارائه دهید و درباره ی برنامه ی تحقیقاتی خود با وی صحبت کنید. بنابراین اولین نکته، در انتخاب سوپروایزر (استاد راهنما) این است که زمینه ی کاری استاد شما باید با تز و پروژه ی شما یکی باشد. تحصیل در آلمان رایگان است اگر تصمیم بگیرید برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان اقدام کنید می توانید به زبان انگلیسی تحصیل کرده و بعد از آن تحصیل خود را ادامه دهید.

در این مقاله شرایط انتخاب سوپروایزر را بررسی می کنیم.

انتخاب بهترین سوپروایزر برای شما


برای انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا به دنبال چه مواردی بگردیم؟


برای پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا چه جاهایی را باید جستجو کنیم؟


نکات طلایی برای برقراری ارتباط با استاد راهنما


واقعیت مهم جهت پیدا کردن استاد راهنما برای مقطع دکترا


انتخاب بهترین سوپروایزر برای شما

آنچه که در خصوص موضوع انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا و تحصیل از دانشجویان در حال حاضر میشه پی برد این است که علاوه بر اینکه متقاضیان یک سری دلایل شخصی جهت وارد شدن به دانشگاه ها به صورت مشخص شده دارند اما اصلی ترین آیتم ها و همچنین دلایل اصلی آنها به ارتباط استاد راهنما و تحقیات و گروه تحقیقاتی مربوط خواهد بود. که موارد زیر را شامل خواهد شد :

یک پروژه و منطقه موضوعی:

در خصوص بحث انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا این گزینه جهت انتخاب شرایط تحصیل از متداول ترین علل متقاضیان دانشجو در انتخاب آنها خواهد بود .

چه کسی؟ یک فرد متخصص؟

این گزینه مربوط به این سوال می شود که آیا این امکان وجود دارد که شخصی پیدا شود که دانشجو بتواند با او ارتباط خوبی برقرار کند و با اشتیاق بخواهد با او کار انجام دهد؟

پیدا کردن یک استاد راهنما (سوپروایزر)

در رابطه با افرادی که به دنبال انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا هستد و در رشته های علوم پایه تحصیل نموده اند، این احتمال وجود دارد، که یک پروژه ی تبلیغاتی را انتخاب کنند، اما نکته ای که در این راستا مهم می باشد، این است که دانشجو باید در بدو امر روی شخص مورد نظر که در حال راهنمایی او می باشد شناخت بیشتری داشته باشد، تا جایی که شخص راهنما تا اتمام مقطع تحصیلی دکترا، بعنوان همکار پژوهشی دانشجو محسوب شود .اما متقاضیانی که برای پروژه های تبلیغاتی اقدام نکرده اند و همچنین به دنبال انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا می باشند، پروژه ی خود را از طریق شناختن موضوع خود که می خواهند در آن قسمت و در آن موضوع تحقیق نمایند و صاحب دستاوردهایی شوند، کار خود را آغاز می نمایند و قبل از پیدا کردن سوپروایزر (استاد راهنما) دانشجو می بایست پروپوزال (طرح پیشنهادی) خودش را بنویسد. (در اکثر موارد در بخش های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر خواهد بود). در بحث انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا، می توان بیان نمود که در تمامی موضوعات شخص متقاضی و رابطه او با استاد راهنما (سوپروایزر) به شدت تعیین کننده و مهم خواهد بود تا جایی که نقش پررنگ و خیلی مهمی در تحقیقات اولیه ی دانشجو و همچنین موفقیت او در دوره دکترا خواهد داشت. بنابراین تحقیقات لازم و کافی در این زمینه واجب خواهد بود.

در رابطه با انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا می توان بیان نمود که دانشجو احتیاج دارد که بداند در رابطه با چه چیزی قصد دارد تحقیق انجام دهد و ممکن است که یک پیش نویس از طرح پیشنهادی (پروپوزال) خود تهیه کرده باشد و اگر دانشجو هنوز این مرحله را انجام نداده باشد به صورت کامل بحث متفاوت می شود. این بدان معنا خواهد بود که معلوم نیست کدام موضوع علت و کدام موضوع معلول خواهد بود، به چه صورت ممکن خواهد بود که متقاضی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا بدون آگاهی از این امر که آیا تحقیقی مرتبط در خصوص آن موضوع انجام شده است و چه کسی این تحقیق را انجام داده است چگونه قادر خواهد بود در خصوص سوالات پیش آمده در رابطه با موضوع پروژه در آینده آگاه شود. در این صورت دانشجو همیشه خواهد توانست با توجه به مهارت و توانایی و تخصص استاد راهنما طرح پیشنهادی و پیش نویس تحقیق خودش را جمع آوری نماید و در صورتی که در آینده یک پیشنهاد کامل از دانشجو درخواست شود، می تواند آن را ارائه نماید.

بصورت خلاصه می توان در خصوص انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا بیان نمود که دانشجو خواهد توانست پیشنهادی را برای یک تحقیق کامل با توجه به موقعیت مناسب خود با استفاده از یک ارزیابی جامع از دانش های حاضر ایجاد نماید و همچنین یک سوپروایزر (استاد راهنما) را پیدا نماید، با این حال دانشجو به اعتماد بالایی برای پیشنهاد تحقیقاتی احتیاج خواهد داشت. نکته ی بسیار مهم دیگر این است که طرح پیشنهادی نباید از یک حد خاصی طولانی باشد، زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت طولانی بودن، پیشنهاد خوانده نشود. با این حال باید یک خلاصه از پیشنهاد جهت انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا ارائه شود .

چه کسی را می توانید به عنوان سوپروایزر انتخاب کنید؟

سوپروایزر (استاد راهنمای) دانشجو می تواند از میان افراد ذیل باشد :

1.     اشخاصی که زمان تحصیل در مقطع فوق لیسانس و یا در مقطع تحصیلات تکمیلی روند مثبتی را داشته باشند. (یک سرپرست فوق لیسانس، مشاور دائم و یا مدرس)

2.    اشخاصی که در دانشگاه هستند ولی دانشجویان آنها را نمی شناسند، اما از دید دانشجو کار آنها با پروژه و تحقیقات او ارتباط مثبت خواهد داشت .

3.    اشخاص فرهنگی و مدرس در سایر مراکز آموزشی و دانشگاه ها .

دانشجویی که قصد پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا را دارد اگر موقعیت مناسبی را جهت دیدار با سوپروایزر خود را بدست آورد، حتما باید از این موقعیت استفاده نماید و باید نشان بدهد که به انجام دکترا در آن موضوع مرتبط به استاد راهنما علاقمند می باشد. دانشجویان باید در صورتی که از مقاطع قبل این اساتید را می شناسند به آنها ابراز نمایند که قصد همکاری با آنها را خواهند داشت و دانشجویان متقاضی انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا برای پروژه های مالی و منافع مشترک و هر پروژه دیگری که اکنون برای آن تبلیغ شده است و یا در خصوص اینکه آن موضوع با تخصص آنها ارتباط دارد یا خیر و جهت بحث در زمینه آنها جلسات طولانی را پیشنهاد نمایند.

همچنین دانشجو می تواند در بخش ها و قسمت های اداری دانشگاه فعلی خود جستجو نماید. این جستجو باید به صورت ناخواسته و مودبانه و گاهی اوقات از دانش آموزانی که به صورت ناگهانی با اساتید دفتر روبرو خواهند شد تاثیرگذار خواهد بود. البته دانشجویان جهت پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا می توانند ایمیل بدهند، دانشجو اگر جهت بحث در خصوص انجام دکترا از ایمیل به جای بازدید استفاده نماید می توانند مسئول دفتر دپارتمان و یا شخص مربوطه در مقطع کارشناسی ارشد را نیز در متن ایمیل قید نمایند، چرا که این اشخاص می توانند به دانشجو کمک بیشتری نمایند .دانشجو که به دنبال انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا است می تواند از یک اینترنت پرسرعت استفاده نماید که روش برقراری تماس به احتمال فراوان ایمیل خواهد بود، پس باید با دقت برنامه ریزی نمایند، از جمله راه ها و روش های دیگر جهت برقراری ارتباط و دیدار با استاد راهنما برای مقطع دکترا چت به صورت آنلاین و یا توییتر که از طرف دانشگاه خواهد بود و یا اسکایپ چت خواهد بود، دانشجو همچنین می تواند جهت دیدار با استاد راهنما در همایش های مربوطه و یا کنفرانس ها شرکت نماید و یا از یک دانشگاه بازدید نماید، زیرا این اقدامات برای انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا بسیار موثر و با ارزش خواهد بود. 


برای انتخاب استاد راهنما در مقطع دکترا به دنبال چه مواردی بگردیم؟

دانشجویی که به دنبال پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا می باشد، زمانی که همه اقدامات لازمه را انجام داد باید فهرست مختصری از اساتید را تهیه نماید و همچنین باید در خصوص تاریخچه ی تحقیقات خودش اطلاعات لازمه را بدست آورد. نکات مهمی که در تحقیق برای انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا مدنظر قرار خواهد گرفت مشتمل بر سرمقاله ها، گزارشات، مقالات مطبوعات، کتاب ها، کارهای تعامل عمومی و نمایشگاه ها بسیار مفید واقع خواهند شد و البته تحقیقات PhD زیر نظر اساتید راهنمای دانشجو و همچنین وب سایت دانشگاه برای این امر بسیار مفید خواهد بود.

برای پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا چه جاهایی را باید جستجو کنیم ؟

1.    پایگاه داده های علمی:

در این مرحله، دانشجوی متقاضی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا، می تواند برای اصلاح جستجوی خود داده های فراوانی را بدست آورد. برای مثال، دانشجو می تواند بیشترین موارد ذکر شده را جستجو نماید و همین مسئله باعث خلق ایده می شود و معلوم خواهد شد که چه افرادی پژوهشگران ماهری می باشند .

2.    کتاب های درسی آکادمیک:

دانشجوی متقاضی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا می بایست وبلاگ های علمی را به صورت دقیق انتخاب نماید و همچنین مشخص نماید که کدام یک از وبلاگ ها توسط کارشناسان نوشته شده است .

3.    وب سایت های دانشگاهی و پروفایل های دانشگاهی:

این روش در کشورهایی مانند انگلستان که در حال انجام نظر سنجی های تحقیقات ملی هستند ارتباط دارد و البته در وب سایت دانشگاه ها به روز خواهند شد .

4.    لیست پروژه (مانند پایگاه داده FindAPhD)

در ادامه ی بحث انتخاب استاد راهنما، در مقطع دکترا می توان به جستجوی  “مرکز برترین ها centers of excellence ” نیز اشاره نمود که این روش می تواند ممکن است در یک گروه یا نهادی همچون استخرهای پژوهش اسکاتلند در کشور اسکاتلند باشد معتبر می باشد. بنابراین هدف دانشجو فقط به تنهایی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا نمی باشد بلکه در پی پیدا نمودن دانشگاه هایی می باشد که دارای بالاترین امکانات و تجهیزات برای زندگی و سایر امور خواهد بود .

نکات طلایی برای برقراری ارتباط با استاد راهنما

قوانین طلایی برای برقراری ارتباط اول در پیدا کردن استاد راهنما در مقطع دکترا:

  • دانشجو باید سمت و مقام آن ها را بررسی نماید و در صورتی که پروفسور نبودند با لفظ و لقب پروفسور آن ها را خطاب ننمایید. دانشجو باید آن ها را به خود جذب نماید به این صورت که موضوع و بحث جالب بیان نماید و به آن ها ثابت کند که تا چه اندازه به موضوع علاقمند هستند، همچنین سعی نماید که نکاتی را قید نماید که نزدیک به تجربه های تحقیقاتی باشد .
  • نکته ی دیگر در خصوص انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا این است که دانشجو نباید چندین ایمیل را به دانشگاه های مختلف ارسال نماید .دانشجویی که قصد دارد از مطالب ایمیل دیگری جهت ایمیل نمودن به استاد راهنمای خود استفاده نماید باید تمام مطالب ایمیل را بررسی کند و آنها را با افرادی که می خواهد ایمیل را به آنها ارسال نماید مطابقت نمایند و تغییر دهند.
  • دانشجو زمانی که در پی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا می باشد، باید تلاش نماید که ایمیل مختصر و کوتاه ارسال باشد و به نکته اصلی اشاره نماید و باید از بزرگنمایی و اغراق کردن پرهیز نماید مانند این مطالب: رویا و آرزوی من جهت انجام دکترا، یا اینکه من پروژه ای دارم با هدف تغییر جهان .
  • همچنین از دیگر نکات انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا این است دانشجو نباید تقاضا نماید که سریع به ایمیل او پاسخ داده شود و همچنین دانشجو باید مقالات و نشریات آن ها را مطالعه کرده باشد .
  • از سوالات مهمی که از دانشجو پرسیده می شود این است که شما چرا اینجا هستید؟

واقعیت مهم جهت پیدا کردن استاد راهنما برای مقطع دکترا

نکته ی مهم دیگر در خصوص انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا این است که تمامی اساتید راهنما ممکن است پاسخ ندهند و یا برای ملاقات با دانشجو موافقت نکنند می توان گفت که این موضوع شخصی نخواهد بود و دلیل این رفتار مشغول بودن آنها است، آن ها دانشجویان زیادی دارند و اطمینان ندارند که موضوع تحقیق دانشجو بدون نقص باشد. در هر صورت اگر دانشجو با صداقت در رابطه با پروژه ی خود تحقیق نماید به پیدان کردن استاد راهنما در مقطع دکترا بسیار نزدیک شده است .


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: