مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط و امکان تحصیل رایگان در فرانسه

شرایط و امکان تحصیل رایگان در فرانسه

فرانسه درارائه ی برنامه های عالی تحصیلات تکمیلی شهرت بسزایی دارد. کسانی که می خواهند برای تحصیلات تکمیلی به اروپا بروند، اغلب برای این کار به فرانسه مراجعه می کنند. دانشجویان بین المللی واقعاً از این کشور لذت می برند و برنامه های تحصیلات تکمیلی که در فرانسه ارائه می شود واقعاً بهترین هستند. همه موسسات فرانسه از نظر تحصیلات، رتبه ی بسیار بالایی دارند و کسانی که در چنین برنامه هایی در این کشور شرکت می کند، بسیار یاد می گیرند و این غالباً به این معنی است که در تلاش های آینده خود به موفقیت دست می یابند. در یک نظرسنجی از بین 1600 دانشجوی بین المللی مورد بررسی، 67 درصد آنها فرانسه را به عنوان دومین کشور جذاب برای تحصیل انتخاب کردند. فقط کاناداست که از این کشور اروپایی جلوتر است و 69 درصد از پاسخ دهندگان آن را به عنوان جذاب ترین کشور انتخاب می کنند.

 این نظرسنجی در بازه زمانی از جولای تا اکتبر 2020 انجام شده است. Campus France این بررسی سالانه را از سال 2011 انجام می دهد تا موقعیت فرانسه به عنوان مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، نقش زبان فرانسوی در جذابیت آن، آنچه دانشجویان بین المللی از اقامت خود به یاد می آورند و مواردی دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته های آنها طی سالهای اخیر نشان می دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یک مقصد جذاب برای دانشجویان خارجی است. 

دانشجویانی که در این نظرسنجی شرکت کردند به سه گروه تقسیم شدند: دانشجویان بین المللی که قصد دارند برای تحصیل به فرانسه بیایند (2550)، افرادی که در حال حاضر در فرانسه تحصیل می کنند (4890) و کسانی که قبلاً تحصیل کرده اند (7000). تقریباً دو سوم شرکت کنندگان (%67) فرانسه را به عنوان یک کشور جذاب برای تحصیل انتخاب کردند. آلمان (%51)، آمریكا (%48) و انگلیس (45%) در رده های بعدی جذاب ترین كشورها برای دانشجویان بین المللی قرار گرفتند. وقتی در مورد دلایل انتخاب فرانسه سؤال شد، بیشتر آنها (%46) به کیفیت آموزش اتکا داشتند. جالب اینجاست که فرهنگ (38%) و یادگیری زبان فرانسوی (41%) از ارزش مدرک تحصیلی دریافت شده، مهمتر بودند. این دانشجویان بین المللی از فرانسه و سیستم آموزشی آن راضی بودند. بخش عظیمی از آنها این کشور را به عنوان یک مقصد تحصیلی برای دانشجویان آینده توصیه کردند. 92 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی فرانسه را به عنوان یک مکان مناسب برای تحصیل توصیه کردند.

تحصیل رایگان در فرانسه در مدارس

تحصیل رایگان در فرانسه در مدارس این کشور برای افراد بومی و افراد مقیم این کشور امکان پذیر می باشد. مدارس فرانسه شامل مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه می باشد و تحصیلات برای تمامی افراد مقیم فرانسه تا پایان مقطع دبیرستان الزامی می باشد. این مدارس برای فرزندان افراد بومی و همچنین برای فرزندان اشخاصی که تابع کشوری دیگر بوده اند، اما اقامت کشور فرانسه را دارا می باشند، می توانند از تحصیل رایگان در فرانسه در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس استفاده نمایند. زبان تدریس در این مدارس فرانسوی می باشد. مدارس نیمه دولتی نیز در این کشور وجود دارد که بسیار کم هزینه هستند و آنچنان هزینه بر نمی باشند. مدارسی مانند Le lycee  سالانه برای دانش آموزان 3000 تا 4000 یورو هزینه دارد. زبان تدریس دراین مدارس نیز به صورت فرانسوی و انگلیسی می باشند. در کشور فرانسه مدارس انگلیسی زبان نیز برای فرزندان افرادی که مایل به تحصیل به زبان فرانسوی نمی باشند، وجود دارد.

مدارس مانند L Enseigneme حالت خصوصی دارند و افراد بابت تحصیل در آن ها بایستی هزینه و شهریه سالانه ای تا حدود 10.000 یورو پرداخت نمایند. اگر چه تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دبستان و راهنمایی نیاز به مدارک فرانسوی ندارد، اما الزامی است که دانش آموزان برای فراگیری دروس آشنایی و تسلط به زبان فرانسوی را دارا باشند. همچنین برای ورود به دبیرستان نیاز به سطح زبان فرانسوی تا حد B2 و نیاز به داشتن سطح زبان A2 در یک زبان خارجی دیگر می باشد. دوره اصلی مدارس رایگان در ماه سپتامبر آغاز می شوند و به مدت 9 ماه طول خواهد کشید. تحصیلات اصلی در فرانسه معمولاً از مقطع ابتدایی شروع می شود و تا انتهای دبیرستان به طول می انجامد. در پایان دبیرستان، دانش آموزان با شرکت در آزمون پایان تحصیلی، موفق به اخذ مدارک تحصیلی دبیرستان خود و واجد شرایط برای ورود به دانشگاه این کشور می شوند.

شرایط تحصیل در مدارس فرانسه
عنوان دولتی نیمه دولتی خصوصی سطح زبان
ابتدایی
زبان فرانسوی _ _ در حد متوسط
راهنمایی زبان فرانسوی زبان فرانسوی + انگلیسی _ در حد متوسط
دبیرستان
زبان فرانسوی زبان فرانسوی + انگلیسی زبان انگلیسی

B2 فرانسوی

A2 زبان دیگر

هزینه _ 4000- 3000 یورو 10.000 یورو _

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی چهار ساله می باشد که امکان تحصیل در این مقطع در تمامی دانشگاه های آن امکان پذیر می باشد. جهت پذیرش تحصیل رایگان از دانشگاه های این کشور، نیاز است افراد با موفقیت مدراک تحصیلی خود شامل دیپلم 12 ساله و پیش دانشگاهی خود را اخذ کرده باشند. همچنین نیاز است جهت تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی افراد دارای مدرک زبان فرانسوی در حد B2 را داشته باشند. اگر چه بعضی از دانشگاه های فرانسه امکان تحصیل به دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی را می دهد، اما گفتنی است این دانشگاه ها هزینه بر هستند. در بعضی از دانشگاه های این کشور جهت تسلط افراد بر زبان فرانسوی و دروس ابتدایی در دانشگاه، دوره های کوتاه مدت یک ساله برگزار می کنند که می تواند بسیار مفید واقع شود. یکی دیگر از شرایط تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی داشتن معدل خوب مدرک دیپلم خود و پیش دانشگاهی است. افراد برای اخذ پذیرش بایستی معدل بالای 14 را داشته باشند. از جمله رشته های بسیار پر متقاضی در دانشگاه های فرانسه می توان به رشته های فنی-مهندسی، مدیریت، اقتصاد، فناوری اطلاعات، طراحی صنعتی و هنر اشاره نمود. شروع ترم های تحصیلی در مقطع کارشناسی، سپتامبر می باشد. بعضی از دانشگاه ها علاوه بر شروع ترم های اصلی خود، در اواسط سال دانشجو بین المللی را می پذیرند که معمولاً این پذیرش در ماه ژانویه می باشد.

حقایقی درباره پذیرش رایگان در مقطع کارشناسی:

  • نیاز به داشتن معدل بالای 14.
  • نیاز به داشتن مدرک B2 فرانسوی.
  • تاریخ شروع ترم تحصیلی اول سپتامبر.

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد دو ساله می باشد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد مانند مقطع کارشناسی زبان تحصیل فرانسوی می باشد. همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد که با پرداخت شهریه همراه می باشد. ترم های اصلی مقطع کارشناسی ارشد در سپتامبر و ژانویه شروع می شود. برای پذیرش در مقطع کارشناسی لازم است که دانشجویان مدارک تحصیلی خود شامل دیپلم 12 ساله و مدرک کارشناسی خود را ارائه بدهند. همچنین مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 را نیز بایستی ارائه بدهند. همچنان شرط معدل برقرار می باشد و افراد دارای معدل بالا 14 در الویت می باشند. در هرسال دانشجو دو ترم تحصیلی را اخذ می نماید. در مجموع تحصیل دانشجویان شامل 4 ترم تحصیلی همراه با چهار تعطیلات ( تعطیلات سال نو + تعطیلات تابستانی ) در بین ترم های آن ها می باشد. معمولاً بعد از پایان دوره تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد، از دانشجویان پایان نامه اخذ می شود که بعد از ارائه آن می توانند در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شوند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رایگان در مقطع کارشناسی ارشد:

  • معدل بالای 14
  • مدارک تحصیلی ( دیپلم 12 ساله + مدرک کارشناسی )
  • مدرک B2 فرانسوی

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دکتری

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دکتری با در دست داشتن مدرک کارشناسی ارشد خود می تواند برای دانشجویان بین المللی رقم بخورد. در کشور فرانسه متقاضیان می توانند با در دست داشتن آیلتس 6.5 و یا مدرک فرانسه در سطح B2 و با یافتن استاد راهنما در دانشگاه های این کشور، مشغول به تحصیل دردانشگاه های این کشور بشوند. دوره های تحصیل در مقطع دکتری به صورت پژوهشی است که الزام می آورد، دانشجویان بیشتر وقت خود را صرف کارهای مطالعاتی و تحقیقی بنمایند. مقطع دکتری در فرانسه ممکن است با توجه به رشته تحصیلی شما، مدت زمان های متفاوتی را برای اتمام دوره تحصیلی شما رقم بزند. معمولاً برای رشته های فنی-مهندسی و ریاضیات می تواند بین سه تا چهار سال به طول بیانجامد. رشته هایی مانند اقتصاد، مدیریت و علوم پایه ای نیز می تواند دوره هایی پنج تا شش سال را رقم بزند. گفتنی محدودیتی در به پایان رساندن تحصیلات خود در طول سال های ذکر شده وجود ندارد.

آنچه که مهم است، نتیجه تحقیقات شما و ارائه پایان نامه می باشد. به طور کلی برای تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دکتری جهت اخذ استاد راهنما در زمینه رشته تحصیلی خود بایستی رزومه متقاضیان بررسی شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رایگان در مقطع دکتری:

  • مدرک c1 فرانسوی یا آیلتس 7
  • دوره تحقیقاتی و پژوهشی سه تا 6 ساله
  • اخذ استاد راهنما جهت پذیرش دانشگاه




تحصیل رایگان در فرانسه به همراه بورسیه تحصیلی

تحصیل رایگان در فرانسه برای دانشجویان هزینه های شهریه و تحصیل را برطرف می کند، اما به طور کلی هر فردی جهت ثبت نام اولیه و خرید منابع درسی در دانشگاه دارای هزینه های جزیی می باشند. با چنین شرایطی، بسیاری از دانشجویان در پی اخذ بورسیه تحصیلی جهت هزینه های جانبی خود می باشند. گفتنی است که اخذ بورسیه تحصیلی بر اساس ظرفیت و طبق شرایط خاص اخذ می شود. برای دانشجویان بین المللی بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی امکان پذیر نمی باشد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی به ندرت داده می شود. در مقطع دکتر دانشجویان بین المللی که مایل به اخذ بورسیه تحصیلی می باشند، بایستی نمره زبان آیلتس 7 به بالا و یا مدرک زبان فرانسوی در سطح c1 به بالا را ارائه بدهند. از دیگر شرایط آن می توان به داشتن مقالات ISI و معدل بالای 18 اشاره نمود. به طور کلی بورسیه تحصیلی فرانسه بر اساس ظرفیت می باشد. بنابراین افراد واجد شرایط جهت اخذ بورسیه تحصیلی بایستی رزومه خود را جهت بررسی به دانشگاه های این کشور ارسال بنمایند.

در جدول قسمت زیر، نام چند بورسیه تحصیلی از دانشگاه های فرانسه عنوان شده است:

بورسیه تحصیلی فرانسه
عنوان بورسیه توضیحات
انتخاب بین المللی elecole

+ هر ساله به 30 دانشجوی ممتاز تعلق می گیرد.

+ در زمینه های علوم انسانی ارائه می شود.

+ این بورسیه شامل یک دوره 2 تا 3 ساله است.

+ معمولا 1000 یورو ماهانه به دانشجویان داده می شود.

بورس تحصیلی de Lyon

+ ارائه شده برای دانشجویان بین المللی

+ در زمینه های علوم انسانی و هنر

+ شامل دوره یک ساله می باشد.

+ معمولا 1000 یورو ماهانه به دانشجویان داده می شود.

بورس HCE پاریس

+ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد

+ در زمینه های مختلف و مختص دانشجویان ممتاز

+ شامل دوره یک ساله می باشد.

+ هزینه های 5000 تا 25000 را تحت پوشش قرار می دهد.

بورس تحصیلات عالی

+ ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

+ در زمینه ها و رشته های مختلف تحصیلی

+ شامل دوره یک ساله می باشد.

معمولا برای مقطع ارشد 1400 یورو و برای مقطع دکتری 1800 یورو به دانشجویان داده می شود.

تحصیل رایگان در فرانسه و کار دانشجویی

تحصیل رایگان در فرانسه علاوه بر معاف بودن از هزینه های دانشگاه، به دانشجویان بین المللی امکان کار دانشجویی به صورت پاره وقت می دهد. کار دانشجویی را می توان به عنوان کمک هزینه ای برای مخارج زندگی در فرانسه در نظر گرفت. به طوری چنانچه شخصی ویزای دانشجویی داشته باشد، در مقطع لیسانس مجاز به کار دانشجویی تا هفته ای 20 ساعت خواهد بود. این تایم کاری در کارشناسی ارشد نیز 20 ساعت در هفته است. در مقطع دکتری افراد علاوه بر بورسیه تحصیلی، مجاز به کار نیز می باشند. ساعات کاری پاره وقت که برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری در نظر گرفته شده است، تا 40 ساعت در هفته می باشد. نوع کار دانشجویی می تواند متفاوت باشد. کار دانشجویی ممکن است خارج از دانشگاه باشد و یا امکان کار دانشجویی در داخل دانشگاه ضمن تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد. همچنین قابل ذکر است، در فاصله زمانی تعطیلات تابستانی که دانشجویان فارغ از هر گونه تحصیل و فعالیت درسی می باشند، امکان کار به صورت تمام وقت را دارا می باشند.

تحصیل رایگان در فرانسه و بررسی ویزای همراه

تحصیل رایگان در فرانسه این موقعیت را می تواند برای افراد به وجود آورد که علاوه بر خود، همراه او نیز در طی مدت تحصیل شخص اصلی به او ملحق شود و از امکانات زندگی مانند کار و تحصیل بهره مند شود. شخص اصلی می تواند پس از ورود به فرانسه و ضمن بهره بردن از تحصیل رایگان در فرانسه، پس از ثبت نام در دانشگاه، درخواست الحاق همراه را به خود بدهد. همراه شخص اصلی شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال می شود. در این مدت همراه اجازه کار تمام وقت و تحصیل را نیز دارا می باشد. تحصیلات فرزندان نیز در این مدت رایگان می باشد. نکته قابل توجه این می باشد که اشخاص برای اقامت در فرانسه، بایستی در محل اقامت خود به تعداد هر نفر 10 متر فضا داشته باشند. چنانچه درخواست الحاق صادر شود، همراه برای درخواست ویزا بایستی اقدام کند. پس از صدور ویزا، شخص همراه 3 ماه فرصت دارد تا داخل خاک فرانسه شود.




تحصیل رایگان در فرانسه و معرفی دانشگاه های برتر 2021

بر اساس رنکینگ بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2021، چهل و یک مؤسسه فرانسه در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. در این رنکینگ 10 مؤسسه مربوط به پاریس هستند که دارای بیشترین نماینده است. دانشگاه‌های دیگر در شهرهای مختلف این کشور پراکنده هستند. پنج دانشگاه تاپ اول در پاریس هستند، اما مؤسساتی از لیون، مارسی و مونتپولیه هم در بین ده دانشگاه تاپ قرار گرفته‌اند. بهترین دانشگاه فرانسه، دانشگاه پی‌اس‌ال یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University) است، یک دانشگاه با دانشکده‌های مختلف است که از 25 مؤسسه تحقیقاتی و تحصیلات عالی در پاریس و 3 مؤسسه تحقیقاتی ملی تشکیل شده است.

  • دانشگاه پی‌اس‌ال یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University)
  • اکول پلی‌تکنیک (مدرسه پلی‌تکنیک) (École Polytechnique)
  • دانشگاه سوربن (Sorbonne University)
  • دانشگاه پاریس (University of Paris)
  • دانشگاه پاریس-ساکلی (Paris-Saclay University)
دانشگاه های برتر فرانسه 2021
رتبه ی جهانی رتبه در فرانسه دانشگاه شهر
46
1 Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris پاریس
87 2 دانشگاه 

École Polytechnique

پاریس
87
3 دانشگاه سوربن پاریس
136 4 دانشگاه پاریس پاریس
178
5 Paris-Saclay University پاریس
201-250 6

Télécom Paris

پاریس
251-300
7

École des Ponts ParisTech

پاریس
251-300 7

École Normale Supérieure de Lyon

لیون
301-350
9

دانشگاه مونپلیه

مونپلیه
351-400 10

Aix-Marseille University

مارسی
351-400
10

Grenoble Alpes University

Grenoble
351-400 10

IMT Atlantique

برست
351-400
10

Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines

Versailles
401-500 14

University of Bordeaux

Bordeaux
401-500
14

Centrale Nantes

نانتز
401-500
14

Federal University of Toulouse Midi-Pyrénées

Toulouse
401-500
14

L’institut Agro

پاریس
501-600 18

CentraleSupélec

Various
501-600
18

Claude Bernard University Lyon 1

لیون
501-600 18

University of Côte d’Azur

نیس
501-600 18

Sciences Po

پاریس
501-600 18

دانشگاه استراسبورگ

استراسبورگ
501-600
18

Télécom SudParis

Evry
601-800 24

Université Bourgogne Franche-Comté (UBFC)

Besançon
601-800
24

University of Clermont Auvergne

Clermont-Ferrand
601-800 24

École des Mines de Saint-Étienne

Saint-Étienne
601-800
24

École Normale Supérieure Paris-Saclay

Cachan
601-800 24

دانشگاه لیل

لیل

تحصیل رایگان در فرانسه و مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

اعزام دانشجو به فرانسه بعد گذراندن پروسه اخذ پذیرش وارد مرحله اخذ ویزا می گردد و شخص با در دست داشتن پذیرش دانشگاه و جمع آوری مدارک مربوطه می تواند به سفارت فرانسه جهت اخذ ویزا مراجعه نماید:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی 
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک

تحصیل رایگان در فرانسه و وضعیت اقامت و تابعیت پس از تحصیل

همانطور که گفته شد، تمامی دانشجویان بین المللی پس از مهاجرت تحصیلی به فرانسه به منظور تحصیل رایگان در این کشور می توانند در داخل این کشور بمانند و در جستجوی کار باشند. چناچه اشخاص در این مدت با یک پشنهاد شغلی از شرکت های فرانسوی دریافت کنند، می توانند با کارفرمای آن شرکت قرارداد ببندد و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار فرانسه تبدیل نمایند. چنانچه افراد ویزای کاری خود را در فرانسه تا 5 سال تمدید بنمایند، می توانند واجد شرایط برای دریافت تابعیت کشور فرانسه باشند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: