مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای تحصیلی سوئد

ویزای تحصیلی سوئد

حدود 10 میلیون نفر در سوئد زندگی میکنند که از آن ها حدود 2 میلیونشان زیر 18 سال هستند. 85 درصد آن ها در شهرها زندگی می کنند، سوئد کشوری چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشورِ دیگری متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده اش،سوئدی نیستند. پایتخت سوئد، استکهلم، با بیش از 950 هزار ساکن، همچنین بزرگترین شهر این کشور هم هست. دیگر شهرهای بزرگ گوتنبرگ در غرب سوئد (750هزار جمعیت) و مالمو (340 هزارجمعیت) در جنوب هستند. همچنین شهرهای اپسالا و لوند به دلیل دانشگاه هایشان اعتبار و شهرت دارند. کمتر از 3 درصد زمین های سوئد ساخت و ساز شده اند و جنگل ها 69 درصد این کشور را در برمیگیرند. سوئد به لحاظ ظاهری دراز است – حدود 1574 کیلومتر از سر تا ته – و میتوان آن را به سه ناحیه ی عمده تقسیم کرد: گوتلند در جنوب، سوئیلند در مرکز و نرملند در شمال. 

در کشور سوئد بیش از 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که اکثر رشته های تحصیلی را طبق آخرین استانداردهای اروپا ارائه می دهند. در مقطع کارشناسی تدریس در اکثر دانشگاه‌ های این کشور به زبان سوئدی انجام می‌شود اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل به زبان انگلیسی در سوئد ممکن است. تسلط به زبان سوئدی بخش بزرگی از ملزومات مهاجرت تحصیلی به سوئد را تشکیل می‌دهد و ارائه مدرک دیپلم دبیرستان با ترجمه رسمی نیز اهمیت دارد. برای تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم اولین دوره ای که دانشجویان وارد آن می شوند دوره کارشناسی می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئد حداکثر 4 سال به طول می‌انجامد و در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجویان می توانند در 1 تا 2 سال تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

ویزای تحصیلی سوئد برای مدارس سوئد

تحصیل در کشور سوئد برای تمامی اتباع این کشور از سن 7 سالگی اجباری و افراد می توانند در مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان تحصیلات خود را ادامه دهند. البته تحصیل اجباری در مدارس از سن 6 سال شروع می شود که از پیش دبستانی تا در مدرسه ابتدایی می باشد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه جز دوره های اجباری در سوئد است، این دوره تحصیلی شامل 9 سال می باشد که پس از آن 3 سال دوره ی دبیرستان است تا سال 12 که پس از این دوره، افراد برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع عالی دانشگاهی آماده می شوند.

تحصیل برای اتباع کشورهای اتحادیه اروپا در این کشور نیز امکان پذیر است و اتباع این کشورها می توانند از رایگان بودن تحصیل برای فرزندان خود استفاده کنند. شرایط تحصیل برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا در صورتی که والدین به واسطه یکی از روش های مهاجرتی اقامت این کشور را اخذ نموده باشند، برای فرزندان آنها رایگان می باشد. در غیر این صورت اگر فردی بخواهد فرزند خود را در مدارس کشور سوئد ثبت نام کند باید در این کشور فردی را به عنوان قیم قانونی فرزند خود معرفی کند یا اینکه از مدارس شبانه روزی این کشور برای فرزند خود درخواست پذیرش کند که در این دو صورت هزینه های بالایی را افراد باید تقبل کنند.

ویزای تحصیلی سوئد در مقطع کارشناسی

تحصبل در مقطع کارشناسی برای اتباع کشورهای دیگر امکان پذیر است و تحصیل در این مقطع بیشتر شامل مطالعات تکمیلی و تمرکز بر روی دروس می باشد. دوره لیسانس در سوئد به دو زبان سوئدی و انگلیسی برگزار می شود که برای ورود به دوره انگلیسی زبان، فرد باید مدرک زبان آیلتس 6 را داشته باشد. دوره کارشناسی در سوئد معمولاً 3 ساله یا 4 ساله است که البته بستگی به رشته و دانشگاه دارد. در مجموع فرد باید 180 واحد درسی را در این دوره بگذراند. افراد متقاضی ورود به مقطع لیسانس باید توجه داشته باشند که ارائه مدرکِ دیپلمِ 12 ساله تحصیلی اجباری است.

ویزای تحصیلی سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز همانند دوره ی لیسانس به دو زبان انگلیسی و سوئدی برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر می باشد. برنامه ها و رشته های ارائه شده در این مقطع برای دانشجویان بین المللی به سرعت در حال گسترش است. رشته های ارائه شده در دانشگاه های سوئد در حال حاضر بیش از 900 رشته می باشد که اغلب این رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند. مدرک زبانی که افراد برای ادامه تحصیل در این مقطع باید ارائه دهند مدرک زبان آیلتس 6.5 است. دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئد یک سال نیم تا دو سال می باشد و افراد باید طی گذراندن این دوره تعداد 60 الی 120 واحد درسی را بگذرانند. برای اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس افراد باید آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهند یا اینکه معادل مدرک لیسانس ارائه شود.

ویزای تحصیلی سوئد در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در سوئد مانند دیگر کشورها مستلزم ارائه تاییدیه از سوی استاد راهنما می باشد. تحصیل در این مقطع بیشتر متمرکز بر تحقیق و پژوهش، مطالعات آموزشی و سمینارها می باشد. دوره تحصیل در این مقطع معمولا 4 سال می باشد. افراد باید پس از ورود به مقطع دکترا حدود 240 واحد درسی را پاس کنند. اجازه کار در این مقطع 30 الی 40 ساعت در هفته می باشد که این درآمد به وجود آمده از می تواند بخشی از هزینه های افراد را پوشش دهد. برای درخواست پذیرش در مقطع دکترا دانشجویان می توان به دو طریق عمل کرد:

  • در دکترای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی اغلب عنوان پروژه های خاصی اعلام می شود. شما باید زمینه های تحقیقاتی اعلام شده را بررسی کنید و با توجه به آن ها پروپوزال تحقیقاتی خود را ارائه دهید. این اغلب به معنای ارائه یک بیانیه شخصی به همراه CV تحصیلی شما است.
  • دانشجویان هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی معمولاً ایده های خود را ارائه دهند. شما می توانید پس از کسب راهنمایی و مشورت از یک استاد سوپروایزر، پروپوزال تحقیقاتی خود را آماده کنید.




ویزای تحصیلی سوئد به همراه بورس تحصیلی

در کشور سوئد در مقاطع مختلف بورسیه تحصیلی ارائه می شود که هیچ یک از آن ها به ایرانی ها تعلق نمی گیرد. این بورسیه ها مخصوص کشورهایی که به شرح ذیل است. 

Guest scholarship program

  • این نوع بورسیه تحصیلی ویژه دانشجویانی است که به صورت مهمان در رشته زبان و ادبیات سوئدی مشغول به تحصیل هستند و این افراد توانایی پرداخت هزینه های خود را ندارند و جزء اتباع کشورهای جنگ زده و فقیر به حساب می آیند. کشورهایی که اتباع آن ها می توانند این بورسیه را اخذ نمایند شامل لبنان، فلسطین، بوسنی و … می باشند. این نوع بورسیه در هر سه مقطع دانشگاهی ارائه می شود.

Visby

  • بورسیه تحصیلی ویسبی برای اتباع کشورهای حوزه دریای بالتیک و اروپای شرقی می باشد. این کشورها شامل استونی، لیتوانی، لاتویا و همچنین کشورهای بلاروس، اوکراین، روسیه و لهستان است. این بورسیه نیز در هر سه مقطع تحصیلی دانشگاهی صادر می شود.

Swedish-Turkish program

  • این نوع بورسیه تحصیلی در برخی رشته های علوم اجتماعی و رشته حقوق برای اتباع کشور ترکیه صادر می شود.

ویزای تحصیلی سوئد و کار دانشجویی

برای دانشجویان بین المللی و متقاضیان ویزای تحصیلی سوئد، کار دانشجویی و امکان کار کردن حین تحصیل پیش بینی شده است. بنابراین افرادی که اجازه اقامت دارند، امکان کار ضمن تجصیل نیز برای آنان فراهم می باشد که البته ساعات کاری آنها نباید به هیچ عنوان از 40 ساعت در هفته تجاوز نماید. این به این منظور است که به تحصیل و درس دانشجویان لطمه ای وارد نشود. امکان کار کردن در محیط دانشگاه ها در کتابخانه و کافه تریا برای دانشجویان میسر می باشد، همچنین امکان کار کردن در خارج از محیط دانشگاه در فروشگاه های لباس و فروشگاه های مواد غذایی و موسساتی که نیازمند نیرو به صورت پاره وقت می باشند نیز وجود دارد.

ویزای تحصیلی سوئد و بررسی ویزای همراه

از مهم ترین دغدغه های افراد متقاضی ویزای تحصیلی سوئد، خصوصا افرادی که متاهل می باشند، بررسی ویزای همراه در این کشور است. طبق قوانین کشور سوئد، افرادی که به عنوان همراه محسوب می شوند، عبارتند از:

  • همسر
  • فرزندانی که زیر 18 سال سن داشته و ازدواج نکرده باشند.
  • شریک زندگی

در صورتی که ویزای تحصیلی شخص برای بیش از 6 ماه صادر شده باشد، اجازه ی کار به همراه داده می شود. برای درخواست ویزای همراه مدارکی لازم است که باید به صورت واضح و شفاف مورد بررسی قرار گیرند. مدارکی که برای درخواست ویزای همراه مورد نیاز است عبارنتد از:

  • کپی صفحه هایی از گذرنامه که نشانگر اطلاعات شخصی شما باشد.
  • کپی گواهی ازدواج
  • کپی مدارکی که ثابت کند شما با هم زندگی مشترک داشته اید.
  • کپی وضعیت اقامت شخص ساکن در سوئد
  • گواهی تولد یا اسناد معادل آن
  •  عکس




ویزای تحصیلی سوئد و معرفی دانشگاه های برتر سوئد

سوئد مقصدی شگفت انگیز برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند، می باشد. باید سوال کرد چه چیزی سوئد را به چنین مقصد جذابی تبدیل کرده است؟ در این میان نمی توان گفت، آب و هوا. زیرا که سوئد جز کشور های سردسیر می باشد. بنابراین می توان گفت سطح کیفی آموزش و دانشگاه های سوئد است که توانسته این چنین در طول سال های گذشته، هزاران دانشجو بین المللی را به خود جذب کند. 5 دانشگاه سوئد جز 200 دانشگاه برتر دنیا در سال 2021 در رتبه بندی Times Higher Education قرار دارند. بنابراین می توان گفت شرایط تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم در بهترین دانشگاه های این کشور رقم می خورد.

دانشگاه های برتر سوئد 2021
رتبه ی جهانی رتبه در سوئد دانشگاه شهر
36
1

Karolinska Institute

استکهلم
103 2 دانشگاه لاند لاند
111
3 Uppsala University Uppsala
183 4

دانشگاه استکهلم

استکهلم
191
5 دانشگاه گوتنبرگ گوتنبرگ

ویزای تحصیلی سوئد و مدارک مورد نیاز اخذ آن

شما می توانید با تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنید و تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید و به دنبال کار بگردید، نکته ی قابل توجه این است که مدت زمان کار همزمان با تحصیل در کشورهای آلمان و کانادا 20 ساعت در هفته است.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک

ویزای تحصیلی سوئد و موقعیت کار پس از تحصیل

هدف بسیاری از افرادی که برای ویزای تحصیلی سوئد درخواست می نمایند، این است تا بعد از تحصیل بتوانند با کاریابی و کار کردن در این کشور، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نموده تا از این طریق بتوانند در سوئد به اقامت خود ادامه دهند. فاکتور اول که در این مورد باید مورد توجه قرار بگیرد، نرخ بیکاری در این کشور است که در حال حاضر نرخ بیکاری در سوئد 6% گزارش شده است. به منظور کار در سوئد پس از تحصیل در این کشور نیاز به یک پیشنهاد کار معتبر می باشد (Job Offer). این پیشنهاد کاری حتما باید از طرف یک کارفرمای معتبر در این کشور صادر شده باشد. مساله مهم این است که برای آنکه کارفرمایان در این کشور بتوانند برای اتباع غیر اتحادیه اروپا درخواست نمایند، باید حتما زودتر از آن بررسی شود تا از اتباع کشور سوئد شخصی دارای شرایط مطلوب برای به عهده گرفتن آن شغل وجود نداشته باشد و برای این منظور 3 ماه در کشور سوئد و 3 ماه هم در کل اتحادیه اروپا آگهی شود.

ویزای تحصیلی سوئد و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

ویزای تحصیلی سوئد و اخذ اقامت دائم سوئد مستلزم ورود فرد متقاضی به بازار کار تمام وقت پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه می باشد. زمانی که فرد وارد بازار کار شد و به صورت تمام وقت کار کرد الزاما باید مالیات پرداخت کند. همین پرداخت مالیات به نوعی نقش تعیین کننده ای در اخذ اقامت دائم دارد پروسه اخذ اقامت دائم پس از 4 سال می باشد و زمانی که فرد اقامت دائم خود را دریافت کرد در صورتی که شرایط لازم جهت پاسپورت و تابعیت را داشته باشد می تواند در سال پنجم پاسپورت خود را دریافت نماید. البته برای اخذ پاسپورت باید اثبات کند به قوانین این کشور متعهد است و زبان سوئدی را به صورت کامل تسلط دارد و جرم کیفری مرتکب نشده و در جامعه سوئد ادغام شده است. دانشجویانی که در حال تحصیل دکترا در سوئد می باشند در صورتی که در 7 سال گذشته به مدت 4 سال مشغول به تحصیل در مقطع دکترا بوده اند، می توانند برای خود و اعضای خانواده درخواست اقامت دائم دهند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: