مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی (پزشکی و دندانپزشکی) درآمریکا از نظر زمان، هزینه و تلاش فکری بسیار چالش برانگیز است. ضوابط پذیرش بسیار سختگیرانه است و آموزش بسیار فشرده است، اما دانشجویان پس از فارغ التحصیلی مهارت هایی دارند که می توانند به افراد نیازمند کمک کنند و در زندگی افراد تفاوتی واقعی ایجاد کنند. این به خودی خود ارزش ساعت ها سخت کار کردن را دارد. دانشجویان بین المللی که دوست دارند به مردم کمک کنند و با تجارب جدید و چالش برانگیز روبرو شوند، ممکن است بخواهند تحصیل در آمریکا را مد نظر بگیرند. مسیر طولانی و سخت است، اما پاداش آن دسته از دانشجویانی که می خواهند پزشکی بخوانند، شغلی ایمن و پر درآمد است که می توانند به آن افتخار کنند. برخلاف تحصیلات پزشکی در اروپا ، تحصیل رشته پزشکی در آمریکا عموماً پس از اتمام چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی شروع می شود که شامل گذراندن دروس پیش نیاز تحصیلی دوره قبل از پزشکی، به همراه اخذ یک مدرک لیسانس (BA) در هر رشته ای است. پیش نیازها برای تحصیل پزشکی در ایالات متحده از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، اما تقریباً همیشه شامل زیست شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی به عنوان دوره های اصلی علوم است. همچنین ممکن است برخی از دانشگاه ها از شما بخواهند کلاسهای علوم انسانی، انگلیسی، ریاضیات و علوم را نیز بگذرانید، بنابراین حتماً زمانی که هنوز دانشجوی کارشناسی هستید به دانشکده های پزشکی مراجعه کنید تا بتوانید کلاسهای خود را به درستی انتخاب کنید.

تحصیلات پزشکی دانشگاهی در آمریکا یک دوره 4 ساله است که به دو مؤلفه تقریباً مساوی تقسیم می شود: پیش بالینی (متشکل از دوره های آموزشی در علوم پایه) و بالینی (کارآموزی متشکل از چرخش در بخش های مختلف یک بیمارستان آموزشی). بسته به دانشکده پزشکی این برنامه آموزشی میتواند منجر به پزشک متخصص بیماریهای پوستی (D.O.) یا دکترای پزشکی (M.D.) شود. هر دو مدرک به دارنده اجازه می دهند که پس از اتمام برنامه کارآموزی (رزیدنسی)، مشغول به طبابت شوند. شرط اصلی، داشتن مدرک لیسانس زیست شناسی، شیمی یا سایر رشته های مرتبط با پزشکی است.

شرایط ورود به رشته پزشکی در آمریکا

پزشکی در آمریکا چند سال طول می کشد؟ در کشورهای اروپایی دانش آموزان با قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی و کسب امتیاز های لازم می توانند به تحصیل در این رشته موفق شوند در صورتی که در آمریکا اینگونه نیست و دانش آموزان وارد مقطع کارشناسی که 4 ساله است می شوند و مقطع کارشناسی خود را در رشته های علوم پایه به اتمام می رسانند. از جمله دروسی که در این رشته ها حتما باید مورد مطالعه قرار گیرد شامل زیست شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی و … است که به عنوان پیش نیاز های اصلی برای تحصیل رشته پزشکی و رشته های مرتبط با آن می باشد. بهتر است دانش آموزان قبل از ورود به دوره کارشناسی به دانشکده های پزشکی آمریکا و یا سایت های آنها مراجعه کنند و اطلاع دقیقی از رشته های پیش نیاز بیابند و متناسب با آن به انتخاب رشته در مقطع کارشناسی بپردازند. لازم به ذکر است با توجه به گرایش های مختلف رشته پزشکی مدت زمان دوره تحصیل و همچنین دستیاری متفاوت است؛ به طوری که

  • تحصیل در گرایش پزشکی داخلی 5 سال
  • تحصیل در گرایش انواع جراحی ها 7 سال
  • تحصیل در گرایش مغز و اعصاب 8 سال

به طول می انجامد.

تنها دانش آموزانی موفق به تحصیل پزشکی در آمریکا و تحصیل دندانپزشکی در آمریکا می شوند که از معدل دیپلم 12 ساله بالایی برخوردار باشند و دوره 4 ساله کارشناسی در رشته های علوم پایه گذرانده باشند. پس از آن فارغ التحصیلان در دوره کارشناسی باید در آزمون MCAT شرکت نموده و امتیاز لازم را کسب نمایند. قبولی و پاس کردن آزمون MCAT در این پروسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت عدم قبولی در این آزمون و دست نیافتن به حد نصاب امتیازات لازمه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور برای متقاضیان امکان پذیر نخواهد بود.

داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره 5.5 برای دانش آموزانی که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی دارند مورد نیاز است. در صورتی که مدرک زبان در این سطح را در اختیار نداشتند امکان گذراندن یک الی دو ترم دوره زبان قبل از ورود به دوره کارشناسی و رسیدن به نمره زبان لازم برای تحصیل در این مقطع وجود خواهند داشت. شایان ذکر است که محدودیت و شرایط سنی تحصیل پزشکی در آمریکا وجود دارد و متقاضیان حداکثر تا سن 21 سالگی قادر به اقدام خواهند بود برای این مهم اقدام نمایند. دانشجویان در سال آخر تحصیل در دوره پزشکی باید درخواست خود را برای گذراندن دوره های کارورزی ارائه دهند تا پس از فارغ التحصیلی وارد دوره کارورزی در گرایش پزشکی مورد نظرشان شوند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بیشتر مواقع دانشجویان به جهت استفاده از وقت و ورود سریعتر به پروسه کاری و یا ورود به دوره تخصص، دوره کارورزی و سال اول دستیاری در گرایش مد نظر خود را در کنار هم می گذرانند.

متقاضیان که قصد تحصیل پزشکی در آمریکا را دارند از این نکته مهم باید اطلاع داشته باشند که تنها فارغ التحصیلانی در رشته های علوم پایه می توانند در آزمون MCAT شرکت نموده و با دریافت نمرات لازم در رشته پزشکی و گرایشات آن مشغول به تحصیل گردند که از دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشند. مدارک جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آمریکا عبارتند از :

  • سوابق تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی)
  • امتیازات در MCAT
  • توصیه نامه از اساتید
  • فعالیت های فوق برنامه
  • مدارک هویتی
  • تعهد نامه به پزشکی

شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در آمریکا

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در آمریکا چقدر طول می کشد؟ تحصیل دندان پزشکی در آمریکا نیز همانند دوره پزشکی نیاز به گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی در رشته های علوم پایه نظیر زیست شناسی، شیمی، بیوشیمی و… دارد. تحصیل دندان پزشکی به دو مرحله تقسیم می شود که مرحله اول آن همانطور که ذکر شد گذراندن دوره کارشناسی در رشته های علوم پایه (پیش بالینی) و در مرحله دوم متقاضیان باید دوره های کارآموزی را در بیمارستان ها و مراکز درمانی سپری نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان باید پس از اتمام دوره های کارشناسی بین گرایش های دندان پزشکی، جراحی دندانپزشکی یکی را انتخاب نموده و مشغول به تحصیل شوند.

همانطور که ذکر شد دانشجویان رشته دندانپزشکی در طول مدت تحصیل دندانپزشکی در آمریکا با حضور در کلینیک های دندان پزشکی و در بیمارستان ها می توانند به یادگیری و آموزش بپردازند. دانشجویان بین المللی که مستعد تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا هستند، می توانند در مدارس دندانپزشکی که توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا DAT اداره می شود ادامه تحصیل دهند که به آنها در مورد وجوه مختلف تمرین دندانپزشکی مانند پریودنتیکس، ارتودنسی، اندودنتیکس، دندانپزشکی کودکان و کودکان، پروتز دندان و جراحی دهان و دندان آموزش داده می شود. برنامه های دندانپزشکی در طول مدت تحصیل دندانپزشکی در آمریکا مضاف بر یادگیری دروس تخصصی به صورت تئوری و عملی به یادگیری نحوه مدیریت یک عمل و کار با انواع مختلف بیماران نیز می پردازند. دانشجویان برای گذراندن دوره های دندانپزشکی در آمریکا پس از سپری نمودن مقطع کارشناسی باید در آزمون مربوط به این رشته، نمرات لازم را کسب نمایند. در کنار داشتن نمرات و امتیازات بالا در آزمون، دارا بودن مدرک زبان در سطح آیلتس 5.5 و همچنین داشتن دیپلم دوازده ساله با معدل بالا الزامی خواهد بود.




دانشگاه های پزشکی و دندان پزشکی در آمریکا

تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در ایالات متحده سخت است چون گزینه‌های خیلی زیادی وجود دارد. فکر کردیم شاید دوست داشته باشید بدانید که طبق آمار سال 2021 Times Higher Education World University Rankings دانشگاه‌های برتر در ایالات متحده کدام دانشگاه‌ها هستند. صد و هشت و یک دانشگاه و کالج ایالات متحده در بین بهترین‌ها هستند و هر وقت بخواهید در ایالات متحده تحصیل کنید همیشه یک گزینه ی برتر در دسترس شما است. تقریباً تمام ایالت‌ها و 130 شهر در فهرست دانشگاه‌های برتر قرار دارند. ایالت کالیفرنیا با داشتن 15 دانشگاه دارای بیشترین تعداد است. نیویورک با 13، تگزاس با 12 و ماساچوست با 10 دانشگاه در رده‌های بعدی قرار دارند.

دانشگاه های برتر آمریکا 2021
رتبه ی جهانی رتبه در آمریکا دانشگاه استان شهر
2
1 دانشگاه استنفورد کالیفرنیا استنفورد
3 2 دانشگاه هاروارد کمبریج ماساچوست
4
3 انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا کالیفرنیا پاسادنیا
5 4 دانشگاه ماساچوست کمبریج ماساچوست
7
5 دانشگاه کالیفرنیا کالفرنیا باراکلی
8 6 دانشگاه یل Connecticut New Haven
9 7 دانشگاه پریستون نیوجرسی پریستون
10 8 دانشگاه شیکاگو ایلی نو شیکاگو
12 9 دانشگاه جانزهاپکینز مری لند بالتیمور
13 10 دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا پنسیلوانیا
15 11 دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس کالیفرنیا لوس آنجلس
17 12 دانشگاه کالیفرنیا نیویورک  نیویورک سیتی
19 13 دانشگاه کورنل نیویورک ایتاکا
20 14 دانشگاه دوک کارولینای شمالی دورهم
22 15 دانشگاه میشیگان، آنا آربور میشیگان  آنا آربور
24 16

Northwestern University

ایلی نو Evanston
26 17 دانشگاه نیویورک نیویورک نیویورک سیتی
28 18

Carnegie Mellon University

پنسیلوانیا پیتزبورگ
29 19 دانشگاه واشنگتن واشنگتن سیتل
33 20 دانشگاه کالیفرنیا، سن دیاگو کالیفرنیا سن دیاگو
38 21 انستیتو فنی جورجیا جورجیا آتلانتا
44 22 دانشگاه تگزاس، آستین تگزاس آستین
48 23

University of Illinois at Urbana-Champaign

ایلی نو Champaign
49 24 دانشگاه ویسکانسین، مدیسون ویسکانسین مدیسون
50 25 دانشگاه واشنگتن، سنت لوییس میزوری سنت لوییس
53 26

University of Southern California

کالیفرنیا لوس آنجلس
54 27 دانشگاه بوستون ماساچوست بوستون
56 28

University of North Carolina at Chapel Hill

کارولینای شمالی Chapel Hill
61 29 دانشگاه براون  رود آیلند Providence
64 30

دانشگاه کالیفرنیا، دیویس

کالیفرنیا دیویس

مدارک لازم برای پذیرش رشته های پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاههای آمریکا

از جمله مهمترین مدرکی که به سبب اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آمریکا می گردد و ارائه آن الزامی است، مدرک کارشناسی در رشته های علوم پایه در آمریکا و یا کانادا می باشد. یعنی متقاضی تحصیل پزشکی در آمریکا و یا دندان پزشکی در آمریکا باید مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته های علوم پایه از دانشگاه های آمریکا و یا از دانشگاه های کانادا اخذ نموده باشد. در ادامه به بررسی دیگر مدارکی که به جهت اخذ پذیرش نیاز است خواهیم پرداخت:

  • گذرنامه
  • عکس
  • ارائه توصیه نامه از اساتید
  • ارائه گواهی امتیازات دریافتی در آزمون MCAT به همراه ریز نمرات
  • فرم آنلاین کامل شده درخواست پذیرش از دانشگاه
  • پرداخت Application Fee
  • ارائه مدرک کارشناسی در یکی از رشته های علوم پایه در یکی از دانشگاه های آمریکا و یا کانادا

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

افرادی که می خواهند برای تحصیل در آمریکا اقدام کنند، قبل از آنکه بخواهند برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کنند باید از دانشگاهی در امریکا پذیرش بگیرند. نوع ویزای تحصیلی شما با توجه به دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید و دوره ی تحصیل شما مشخص می شود. اصلی ترین ویزاهای دانشجویی کانادا F-1 و M-1 هستند.

ویزای F-1 آمریکا: این ویزای برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند به صورت تمام وقت در دانشگاه تحصیل کنند.

ویزای M-1 آمریکا: این ویزای برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند به صورت تمام وقت در دوره های فنی حرفه ای تحصیل کنند.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم DS-160
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  •  بیمه
  • سوء پیشینه
  • تعیین زمان مصاحبه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: