مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
10 دانشگاه ارزان برای تحصیل در ایتالیا

10 دانشگاه ارزان برای تحصیل در ایتالیا

بی‌شک ایتالیا یکی از زیباترین و فرهنگی‌ترین کشورهای اروپایی است که با داشتن منابع غنی در معماری، تاریخ، فرهنگ، مُد و آشپزی، به یک مقصد برتر گردشگری تبدیل شده است.

بواسطه‌ی این تاریخ و فرهنگ غنی، حقیقت این است که این کشور از بیش از 20 ناحیه‌‌ی گوناگون تشکیل شده و هر یک از این نواحی دارای سطح خاصی از استقلال هستند و بنابراین، گرایش خاص خود را به غذاها، گویش‌ها، سنت‌ها و ... غیره دارند.

گرچه ایتالیا در تاریخ خود، هیچگاه مسیر همواری نداشته است، این کشور هم‌اکنون تجربه‌ی زیبایی را با ترکیب غنی از سنت و رنگ ارائه می‌دهد.

این جامعه‌ی شکوفا که با تنوع تاریخی، فرهنگی، آشپزی و ... درهم آمیخته است، عاملی است که دانشجویان را برای تحصیل- چه برای یک دوره‌ی تمام‌وقت و چه برای یک دوره‌ی یک ساله- به ایتالیا جذب می‌کند.

بنابراین، جای شگفتی نیست که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی زیادی در سطح جهان با دانشگاه‌های ایتالیا همکاری‌های آموزشی دارند.

آموزش در ایتالیا همیشه جزو بخش‌های اصلی این کشور بوده و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، یعنی دانشگاه بولونیا در این کشور قرار دارد.

ایتالیا چیزهای زیادی برای ارائه به دانشجویان خود دارد. اگرچه این کشور مکان مناسبی برای تحصیل است، اما این قطعاً به‌معنای پرداخت هزینه‌های بالای تحصیل یا زندگی نیست.

در این مقاله، چند تا از ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا را برای شما فهرست کرده‌‌ایم و به‌شدت توصیه می‌کنیم که اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، این گزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید.

فهرست عناوین

چگونه می‌توانم در ایتالیا تحصیل کنم؟

این سوالی است که دانشجویان خارجی به دلایل گوناگون آن را می‌پرسند. فرایند پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا ممکن است دشوار باشد، چون دانشجویان خارجی اطلاعات زیادی راجع‌به آن ندارند.

آیا تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا رایگان است؟

تحصیل در همه‌ی سطوح برای دانشجویان و کودکان تمام کشورها رایگان است، به‌شرط اینکه آن‌ها ساکن ایتالیا باشند. متاسفانه، دانشجویان خارجی مجاز به تحصیل بدون پرداخت شهریه نیستند.

با این حال، در صورت نیاز، بورسیه و کمک هزینه‌ی تحصیلی از طریق دانشگاه یا دولت به دانشجویان پرداخت می‌شود. در شرایط استثنایی، این بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند گاهاً کل هزینه‌های تحصیل دانشجو را دربربگیرد.

هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا چقدر است؟

هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا، به دانشگاه آینده‌ی دانشجو، شرایطش در این کشور و موقعیت فردی او بستگی دارد. هزینه‌های تحصیل در ایتالیا بسیار ارزان است و معمولاً در دانشگاه‌های دولتی بین 850 تا 1000 یورو در سال متغیّر می‌باشد.

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به‌شکل معناداری بالاتر است. دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا شهریه‌ی کمتری پرداخت می‌کنند. هزینه‌های کلی زندگی در ایتالیا بین 1000 تا 1500 یورو در ماه متغیّر است.

زبان اصلی آموزش در ایتالیا چیست؟

زبان ایتالیایی، زبان اصلی آموزش در این کشور است. با این حال، به‌واسطه‌ی هجوم دانشجویان خارجی به این کشور، دوره‌های تحصیلی زیادی در چندین دانشگاه دولتی و خصوصی به‌زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برای تحصیل به زبان انگلیسی، دانشگاه‌های ایتالیا دانشجویان خارجی را ملزم به ارسال نمرات آزمون‌های آیلتس یا تافل خود می‌کنند.

محبوب‌ترین دوره‌های تحصیلی در ایتالیا کدام‌ دوره‌ها هستند؟

ایتالیا دارای دوره‌های تحصیلی محبوبی برای دانشجویان خارجی است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • کسب و کار
  • کامپیوتر
  • پزشکی
  • پرستاری




آیا دانشجویان خارجی واجد شرایط کار در ایتالیا هستند؟

بسته به شرایط خود به‌عنوان شهروند اتحادیه‌ی اروپا، دانشجویان خارجی می‌توانند تحت محدودیت‌های خاصی با ویزای دانشجویی کار کنند. شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا معمولاً در طول مدت ترم می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته و نه بیشتر کار کنند.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه فلورانس (University of Florence)

هزینه‌ی تحصیل: از 1040 یورو

دانشگاه فلورانس، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در ایتالیاست که در شهر زیبای فلورانس قرار گرفته است. این دانشگاه، یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین موسسات آموزش عالی در ایتالیا محسوب می‌شود و تاسیس این دانشگاه به اوایل قرن 14 بازمی‌گردد. دانشگاه فلورانس دارای 12 دپارتمان اصلی است که از کشاورزی و اقتصاد گرفته تا حقوق و پزشکی را شامل می‌شود.

در مجموع، بیش از 126 دوره‌ی تحصیلی گوناگون در این دانشگاه ارائه می‌شود. تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از 52000 نفر می‌باشد.

این دانشگاه ارزان‌قیمت در ایتالیا پیوسته به‌عنوان یکی از موسسات برتر آموزشی در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. در فهرست QS از بهترین دانشگاه‌های جهان، این دانشگاه در میان 500 دانشگاه برتر جهان جای گرفته است.

این دانشگاه همکاری‌های بین‌المللی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و این فرصت را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا در دوره‌های مشترک بین این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر تحصیل کنند. علاوه بر این، این دانشگاه، یک مرکز تحقیقاتی مهم و یکی از مراکز فکری ایتالیاست.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه سیه‌نا (University of Siena)

هزینه‌ی تحصیل: از 1800 یورو

دانشگاه سیه‌نا در شهر سیه‌نا در توسکانی واقع شده و یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سال 1240 پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت. این دانشگاه، قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه منطقه‌ی خود و اولین موسسه‌ای بود که با بودجه‌ی دولتی اداره می‌شد. دانشگاه سیه‌نا در حال حاضر بیش از 22000 دانشجوی ثبت‌نامی دارد.

این دانشگاه از 15 دپارتمان دانشگاهی تشکیل شده که تحت 5 دانشکده‌ی اصلی علوم پزشکی، علوم تجربی، اقتصاد، علوم سیاسی و حقوق و هنر مشغول فعالیت هستند.

برخلاف اکثر دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه سیه‌نا یک شهر پردیس‌مانند است و این موسسه بخش جدایی‌ناپذیری از شهر سیه‌ناست. دانشجویان به یکی از زنده‌ترین جوامع ایتالیا دسترسی دارند که عطش زیادی برای تحقیق، دانش و یادگیری در آن وجود دارد. این دانشگاه دارای امکانات آموزشی پیشرفته‌ای است.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه آزاد بوزن-بولزانو (Free University of Bozen-Bolzano)

هزینه‌ی تحصیل: از 1340 یورو

دانشگاه آزاد بوزن-بولزانو، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی-دولتی است که در سال 1997 در بولزانو در شمال ایتالیا تاسیس شد و یکی از جدیدترین دانشگاه‌هایی است که به سیستم آموزش عالی ایتالیا اضافه می‌شود.

هدف از تاسیس این دانشگاه ارزان‌قیمت در ایتالیا، فراهم کردن یک تجربه‌ی آموزشی چندزبانه و عملگرا برای دانشجویان است. در نتیجه، دوره‌های تحصیلی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی یا ایتالیایی برگزار می‌شود. با تمرکز بر آموزش‌های کاربردی و عملی، بخش عمده‌ای از آموزش، آموزش‌های عملی است که در کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

این دانشگاه هم‌اکنون دارای بیش از 5000 دانشجوست که تقریباً 20٪ آن‌ها، دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه بیش از 30 دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته‌های گوناگون از جمله علوم طبیعی، علوم اجتماعی، آموزش، مهندسی و اقتصاد برگزار می‌کند. فرایند آموزش در این دانشگاه در 3 پردیس بزرگ بولزانو، برونک و بریکسن انجام می‌شود.




دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه تورین (University of Turin)

هزینه‌ی تحصیل: از 2800 یورو

دانشگاه تورین، یک دانشگاه دولتی است که در شهر تورین (یا تورینو) در شمال غربی ایتالیا واقع شده است. این دانشگاه در سال 1404 تاسیس شده و از قدیمی‌ترین موسسات آموزشی در اروپاست و در میان برترین دانشگاه‌های ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه جزو 500 دانشگاه برتر جهان جای گرفته است.

این دانشگاه هم‌اکنون بیش از 70000 نفر دانشجو دارد که دانشجویان به رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی گوناگون ارائه شده توسط 55 دپارتمان دانشگاهی دسترسی دارند. چندین دوره‌ی تحصیلی همچون بیوتکنولوژی، علوم ورزشی، علوم نظامی و محیط‌زیست منحصراً در این موسسه‌ی آموزشی ارائه می‌شود.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه پادوا (University of Padua)

هزینه‌ی تحصیل: از 2500 یورو

دانشگاه پادوا که به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی جهان شناخته می‌شود، در سال 1222 تاسیس شد. این دانشگاه ارزان‌قیمت در ایتالیا که ابتدا به‌عنوان دانشکده‌ی حقوق تاسیس شد، جزو بهترین دانشگاه‌های ایتالیا قرار دارد و هم‌اکنون بیش از 61000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. پردیس مرکزی این دانشگاه در شهر پادوا در شمال ایتالیا واقع شده است.

چند تا فارغ‌التحصیلان برجسته‌ی این دانشگاه عبارتند از: نیکولاس کوپرنیکوس (مبدع مدل سیستم خورشیدی فعلی)، وسالیوس (پدر آناتومی انسان مدرن) و فدریکو فاگین (مخترع ریزپردازنده).

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا- دانشگاه Ca’Foscari ونیز

هزینه‌ی تحصیل: از 1844 یورو

دانشگاه Ca’Foscari ونیز یک دانشگاه دولتی است که در شهر زیبای ونیز قرار گرفته است. این دانشگاه ابتدا در سال 1868 به‌عنوان مدرسه‌ی بازرگانی تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 25000 دانشجو دارد. این دانشگاه از 8 دپارتمان تشکیل شده است.

علاوه بر این، رشته‌های اقتصاد و زبان‌های مدرن در بالاترین رتبه‌های ایتالیا قرار دارند. با بیش از 700 برنامه‌ی تبادل دانشجو که از طریق مشارکت با دانشگاه‌های خارجی انجام می‌شود، دانشگاه Ca 'Foscari  هر ساله بیش از 1500 دانشجوی خارجی را به موسسه‌ی خود جذب می‌کند. دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی برگزار می‌شود.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا-  دانشکده‌ی مطالعات پیشرفته سانت آنا (Sant Anna School of Advanced Studies)

هزینه‌ی تحصیل: از 3500 یورو

دانشکده‌ی مطالعات پیشرفته‌ی سانت آنا، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر پیزای ایتالیا واقع شده است. این موسسه در سال 1987 تاسیس شده و یکی از جدیدترین موسساتی است که به سیستم آموزشی ایتالیا اضافه شده است. تمرکز آموزشی این دانشگاه، آموزش علوم کاربردی است. برخی از دوره‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه شامل علوم بازرگانی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، مطالعات کشاورزی، علوم پزشکی و علوم صنعتی است.

در نتیجه، بیش از 2000 دانشجویی که هم‌اکنون در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند به بیش از 50 دوره‌ی تحصیلی گوناگون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دسترسی داشته باشند. این دانشگاه یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا و جزو 10 دانشگاه برتر فهرست Times Higher Education 150  جای گرفته است.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا-  دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

هزینه‌ی تحصیل: از 2000 یورو

دانشگاه بولونیا به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان در سال 1088 تاسیس شد و یکی از افتخارات سیستم آموزش عالی در ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه با بیش از 80000 دانشجو، نه‌فقط بزرگترین موسسه‌ی تحصیلی این کشور به‌حساب می‌آید، بلکه پیوسته برترین دانشگاه ایتالیا نیز شناخته می‌شود. 11 مدرسه‌ی بزرگ و 33 دپارتمان دانشگاهی، سیستم آموزشی این دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

در این دپارتمان‌‌ها، 101 دوره‌‌ی سطح اول (دوره‌های 3 ساله) و 108 دوره‌ی سطح دوم (دوره‌های 2 ساله) برگزار می‌شود. سپس دانشجویان می‌توانند در دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکترا نیز ثبت‌نام کنند.

این دانشگاه دارای 5 پردیس اصلی (بولونیا، فورلی، چزنا، ریمینی و راونا) و همچنین یک پردیس بین‌المللی در بوینس آیرس است. دانشگاه بولونیا خود را به‌عنوان یک قطب جهانی آموزش و تحقیقات دانشگاهی تثبیت کرده که با دانشگاه‌های متعدد سراسر جهان رابطه‌ی آموزشی دارد.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا-  دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan)

هزینه‌ی تحصیل: از 3500 یورو

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان که بر اساس  ثبت‌نام دانشجویان به‌عنوان بزرگترین دانشگاه فنی ایتالیا محسوب می‌شود، موسسه‌ای دولتی است که در سال 1863 تاسیس شد. این دانشگاه عمدتاً در رشته‌های مهندسی، طراحی و معماری تخصص دارد.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به‌عنوان بهترین دانشگاه ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی شناخته می‌شود و دارای دو پردیس اصلی در شهر میلان و چند پردیس دیگر در پنج شهر ایتالیاست.

بیش از 30 دوره‌ی کارشناسی و 20 دوره‌ی کارشناسی ارشد در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. دوره‌‌های بین‌المللی همچون ATHENS و ERASMUS سالانه حدود 1000 دانشجوی خارجی جذب این دانشگاه می‌کند.

دانشگاه‌های ارزان در ایتالیا-   دانشگاه ترنتو (University of Trento)

هزینه‌ی تحصیل: از 1000 یورو

دانشگاه ترنتو یک دانشگاه دولتی است که در شهر ترنتو در شمال ایتالیا قرار گرفته است. این موسسه‌ی آموزشی در سال 1962 تاسیس شد و به یک موسسه‌ی تحقیقی و آموزشی با کیفیت بالا با جمعیت دانشجویی بیش از 17000 نفر تبدیل شده است.

این دانشگاه دارای 7 دانشکده و حدود 51 دوره‌ی تحصیلی و همچنین چند دوره‌ی تحصیلات تکمیلی است. دانشگاه ترنتو اعتقاد جدی به آموزش جهانی دارد و در نتیجه، بیشترین تعداد مشارکت آموزشی را با دیگر دانشگاه‌ها دارد.

با توجه به رتبه‌بندی‌های بهترین دانشگاه‌های جهان، این دانشگاه از سال 2007 پیوسته جزو 500 دانشگاه برتر جهان جای داشته است (براساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در مجله‌ی تایمز).


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: