مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو و کاخ زمستانی در سن‌ پترزبورگ، تنها تعدادی از مکان‌های دیدنی هستند که به ذهن دانشجویان خارجی می‌آید که روسیه را به‌ عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. با این حال، تحصیل در روسیه، تجربه‌ای است که چیزهایی فراتر از این مکان‌های دیدنی در اختیار شما قرار می‌دهد. با داشتن تاریخ غنی و متنوع، فرهنگ روسیه امروز ترکیبی پیچیده از سنت و نوآوری است. روسیه که میزبان برخی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی جهان از داستایوفسکی گرفته تا چایکوفسکی، تولستوی، پلیسهسکایا و ... است، نقش به‌ سزایی در توسعه‌ی چشم‌اندازهای جهانی در رشته‌های هنری همچون باله، موسیقی کلاسیک، ادبیات و هنرهای زیبا گذاشته است.

دو شهر بزرگ روسیه مسکو و سن‌پترزبورگ هستند که هر دو در بخش غربی این کشور واقع شده‌اند. مسکو پایتخت شلوغ روسیه و پُر از تناقض است که به‌واسطه‌ی سیستم متروی خود، اغلب به‌ موزه تشبیه شده و میزبان دانشگاه دولتی مسکو است، قدیمی‌ترین دانشگاه روسیه که قدمت آن به سال 1755 بازمی‌گردد. سن‌ پترزبورگ به‌ عنوان یک پایتخت فرهنگی در جهان شناخته می‌شود و مرکز تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی حفاظت‌شده‌ی یونسکو ثبت شده است. با داشتن بیش از 100 موزه، تحصیل در سن‌ پترزبورگ به دانشجویان خارجی فرصت‌های بی‌پایانی برای کشف تنوع فرهنگ روسی می‌دهد که در طول تاریخ این کشور توسعه یافته است.

در حالی که دو شهر بزرگ روسیه دارای جاذبه‌های هیجان‌ انگیزی برای دانشجویان خارجی هستند که می‌خواهند در این کشور تحصیل کنند، اما نادیده گرفتن سایر مراکز شهری و شهرهای روسیه که به دانشجویان تجربه‌ی تحصیلی خوبی می‌دهد، اشتباه است. مقاصدی همچون نیژنی نوگورود، چلیابینسک و تامبوف شما را از نواحی غربی روسیه بیرون آورده و تنوع فرهنگ روسیه و فرصت‌های آن برای آموزش عالی را در سراسر این قلمروی وسیع جغرافیایی نشان می‌دهد.




بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت، روسیه بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع از اروپا تا آسیا را دربرمی‌گیرد و دارای 776 دانشگاه برای دانشجویان خارجی است! با این مساحت بزرگ، یک جمعیت ناهمگن بوجود می‌آید، چون این کشور محل زندگی حدود 200 گروه قومی است که تخمین زده می‌شود به 100 زبان منحصر به‌ فرد صحبت می‌کنند. اگر به‌ دنبال تقویت مهارت‌های زبان روسی خود قبل از شروع تحصیل‌تان هستید، گزینه‌های زیادی برای تحصیل به زبان روسی در خارج از روسیه وجود دارد. روسیه کشوری فوق‌العاده متنوع است، پُر از آداب و رسوم و فرهنگ‌های گوناگون و رنگارنگ و دارای موسسات آموزش عالی در هر شکل و اندازه‌ای می‌باشد. آموزش عالی در روسیه به‌ویژه برای موفقیت در تحقیقات علمی خود شهره است.

روسیه به‌ دلیل آموزش عالی خود در رشته‌های مرتبط با علوم مشهور است، اما در علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز نباید از آن غافل شد. انتخاب تحصیل در روسیه به‌ معنای تحصیل در زادگاه چند تا از بهترین هنرمندان و نویسندگان پُرکار جهان است.

جدا از فرهنگ متنوع و رنگارنگ آن، تحصیل در روسیه با این حقیقت که این کشور دارای 26 میراث ثبت‌ شده‌ی جهانی در یونسکو است و میلیون‌ها گردشگر را به‌ خود جذب می‌کند، حتی هیجان‌ انگیزتر می‌شود. در روسیه، مرسوم است که دانشگاه‌ها سفرهای دانشجویی را به نقاط دیدنی همچون میدان سرخ، کرملین و کوه‌های طلایی آلتای و بسیاری مناطق دیگر ترتیب می‌دهند که این امر روسیه را به مقصد مناسبی برای دانشجویان علاقمند به تفریح تبدیل ساخته است. توسعه و پیشرفت سریع روسیه در دو دهه‌ی گذشته، این کشور را به مقصدی فوق‌ العاده متفاوت از روسیه‌ای که والدین شما با آن آشنایی دارند، تبدیل ساخته است. با گسترش فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی، روسیه ممکن است برای برخی افراد، مقصد تحصیلی دورافتاده‌ای باشد و برای شما مقصد تحصیلی جذاب‌‌تر!

تحصیل کارشناسی در روسیه 2022

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. برای تحصیل به زبان روسی، دانستن زبان این کشور یا شرکت در دوره پادفک روسیه ضروری است. برای مقطع کارشناسی، دروس پایه نیز برای متقاضیان در دوره پادفک تدریس می‌شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه 4 سال طول می‌کشد و افراد حین تحصیل در این مقطع، اجازه کار بدون گرفتن مجوز را دارند.

دانشگاه‌های روسیه، از دانشگاه‌های برتر جهان به‌ شمار می‌روند. در رده‌ بندی QS سال 2022، 17 دانشگاه از دانشگاه‌های کشور روسیه رتبه زیر 500 را کسب کردند.

دانشگاه های برتر روسیه در سال 2022 طبق رده بندی QS
 نام دانشگاهرتبه QS  در سال 2022
دانشگاه لومونسوف مسکو78
دانشگاه سن پترزبورگ242
دانشگاه نوسیبیرسک246
دانشگاه ایالت تومسک272
دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو281
موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو290
دانشگاه HSE305
دانشگاه RUDN317
موسسه مهندسی فیزیک مسکو319
دانشگاه فدرال اورال351

دانشگاه های برتر روسیه در سال 2022

علاوه بر رتبه‌ بندی جهانی، وجود دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در روسیه و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه، از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تحصیل دراین کشور به‌ شمار می‌رود. در سال 2021، تعداد 97 دانشگاه روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران و 9 دانشگاه آن مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفت. تحصیل در روسیه به هردو زبان انگلیسی و روسی امکان‌پذیر است و برای تحصیل به زبان روسی اثبات دانش زبان روسی مورد نیاز است و در غیر این‌ صورت باید در دوره پادفک شرکت نمود.




بورسیه‌های تحصیلی کشور روسیه

کشور روسیه با وجود اینکه در مقایسه با کشورهای دیگر، هزینه‌های تحصیل پایینی دارد، امکان دریافبت بورسیه را نیز برای متقاضیان فراهم کرده است. بورسیه‌های تحصیلی روسیه، به صورت سازمانی، دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود. با داشتن رزومه مناسب و یا روند تحصیلی مناسب، امکان دریافت بورسیه برای افراد فراهم است. بورسیه‌های ارائه شده در کشور روسیه، می‌تواند همه یا قسمتی از هزینه‌های تحصیل شخص را پوشش دهد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه، باید به کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کنید. مدارک موردنیاز دریافت ویزای تحصیلی برای کشور روسیه عبارتند از:

  • اصل و کپی پاسپورت معتبر؛
  • دعوت‌نامه رسمی برای ورود به کشور روسیه (دریافت شده از یک دانشگاه معتبر)؛
  • فرم‌های مورد نیاز؛
  • عکس به ابعاد 3.5 در 4.5 سانتی‌متر؛
  • تست سلامت (ایدز)؛
  • اجازه پدر و مادر (برای افراد زیر 18 سال)؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
دوره ها و برنامه های انگلیسی زبان در روسیه
دوره ها و برنامه های انگلیسی زبان در روسیه

هر ساله دانشگاه‌های روسیه دوره‌‌های آموزشی جدیدی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: