مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا

دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند نیاز به دریافت ویزای دانشجویی دارند. اسپانیا هر ساله پذیرای هزاران دانشجو در دانشگاه ها و کالج های خود است و کیفیت و اعتبار آموزشی آن در سطح جهانی مشهور است. به همین دلیل است که اسپانیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای افرادی که قصد دارند از تحصیلات باکیفیت برخوردار شوند و در عین حال از آب و هوا، فضای باز عالی و فرصت‌های متعدد اسپانیا بهره مند شوند، است. اگرچه بسیاری از کشورها واجد شرایط سفر بدون ویزا به اسپانیا هستند، ولی شهروندان سایر کشورها باید قبل از واجد شرایط شدن برای ادامه تحصیل در اسپانیا، نوعی ویزای دانشجویی دریافت کنند. هر آنچه را که باید در مورد ویزای دانشجویی اسپانیا بدانید در زیر آمده است.

آیا برای تحصیل در اسپانیا به ویزا نیاز دارم؟

اگر شما یک دانشجوی بین المللی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا /  مناطق اقتصادی اروپا EEA یا سوئیس هستید، باید برای تحصیل در اسپانیا درخواست ویزا بدهید. شهروندان آمریکایی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند تنها در صورتی نیاز به ویزای دانشجویی دارند که طول دوره آنها بیش تر از 90 روز باشد. اگر آن ها قصد تحصیل کمتر از 90 روز در این کشور را دارند، نیازی به درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا نخواهند داشت. دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / مناطق اقتصادی اروپا EEA که مایل به انجام تحقیقات، آموزش یا ادامه تحصیل در اسپانیا هستند باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند.

دانشجویان بین المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس فقط باید برای کارت اقامت از مقامات اسپانیا درخواست دهند و نیازی به انجام مراحل درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا ندارند. هر شخص دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیست باید برای ویزای دانشجویی اسپانیا درخواست دهد و مدرکی مبنی بر تمکن مالی یا بیمه سلامت ارائه دهد. سه نوع اصلی از ویزای دانشجویی برای دانشجویان بین المللی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا هستند وجود دارد. 

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

چندین ویزا برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند در دسترس است. نوع ویزای مورد نیاز شما به ملیت و مدت زمان دوره تحصیلی شما بستگی دارد. 

انواع مختلف ویزای دانشجویی در اسپانیا به شرح زیر است: 

  • ویزای دانشجویی شینگن Schengen (کمتر از 3 ماه)
  • دانشجویان بین‌المللی از کشورهایی غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا/ مناطق اقتصادی اروپا EEA و سوئیس باید برای دوره‌های کم تر از ۹۰ روز برای ویزای دانشجویی شینگن درخواست دهند.
  • از سوی دیگر، دانشجویان کشورهایی که برای سفر به اسپانیا تا 90 روز نیازی به ویزا ندارند، واجد شرایط ادامه تحصیل در اسپانیا بدون درخواست ویزا هستند (در صورتی که دوره تحصیلی کمتر از 90 روز باشد). 
  • ویزای دانشجویی کوتاه مدت (3 تا 6 ماهه)
    • ویزای دانشجویی کوتاه مدت یا ویزای 180 روزه نوع D به دانشجویان این امکان را می دهد که دوره تحصیلی که حداکثر 180 روز (3 تا 6 ماه) طول می کشد را بگذرانند. این ویزاهای دانشجویی فرآیند درخواست ساده تری دارند و قابل تمدید نیستند. از طریق ویزای دانشجویی کوتاه مدت، دانشجو می تواند در هر دوره کوتاه مدتی تحصیل کند. اگر طول دوره بیش از 180 روز باشد، دانشجو باید برای ویزای دانشجویی بلند مدت اسپانیا اقدام کند. 
  • ویزای تحصیلی بلند مدت (بیش از 6 ماه)
    • ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا به شما این امکان را می دهد که دوره های بیش از شش ماه را در اسپانیا بگذرانید. با داشتن این ویزا شما واجد شرایط ثبت نام در دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خواهید بود و همچنین در طول دوره تحصیلی خود در اسپانیا اقامت خواهید داشت. فرآیند درخواست برای این نوع ویزا نسبت به نوع ویزاهایی که قبلا ذکر شد نیاز به ارائه مدارک بیشتری دارد. شما باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی و بیمه درمانی ارائه دهید. پس از اخذ ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا، دانشجویان بین المللی نیز ظرف یک ماه پس از ورود به این کشور باید برای دریافت کارت اقامت دانشجویی اقدام کنند. 




نحوه دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

برای دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا، ابتدا باید برای دوره یا رشته انتخابی خود در اسپانیا پذیرش بگیرید. نامه پذیرش یکی از الزامات ویزای دانشجویی است. پس از اخذ پذیرش، باید با سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود یا نزدیک ترین شعبه تماس بگیرید تا مدارک و فرم درخواست خود را ارسال کنید. در ادامه می پردازیم به شرایط ویزای دانشجویی اسپانیا.

شرایط ویزای دانشجویی اسپانیا

شرایط ویزای دانشجویی اسپانیا به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی ترین آنها کشور مبدا شما است. معمولاً مجموعه مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا شامل موارد زیر است:

  • دو فرم درخواست به موقع تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر شما
  • کارت شناسایی معتبر
  • دو قطعه عکس گذرنامه اخیر
  • نامه پذیرش از دانشگاه منتخب
  • مدرک بیمه درمانی
  • اثبات تمکن مالی:
    • صورت حساب بانکی.
    • مدرک کمک مالی/بورسیه.
    • نامه محضری از والدین / قیم قانونی (با فرض به عهده گرفتن مسئولیت مالی).
    • نامه از دانشگاه/مدرسه
    • اثبات توانایی پرداخت هزینه
  • گواهی پزشکی.
  • گواهی سابقه کیفری (حداکثر سه ماه اخیر). 

برای ویزای دانشجویی اسپانیا از کجا باید اقدام کرد؟

شما باید درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا خود را از طریق سفارت/کنسولگری اسپانیا در کشور خود (یا نزدیکترین آنها به کشور خود) ارسال کنید. اگر در زمان درخواست برای ویزای دانشجویی در اسپانیا هستید، باید از نمایندگی دولتی یا فرعی استانی که قصد تحصیل در آن را دارید مجوز اقامت در اسپانیا درخواست کنید. مطمئن شوید که درخواست خود را در زمان مقرر ارسال کرده اید، یعنی حداقل دو تا سه ماه قبل از تاریخ پرواز خود به اسپانیا. 

چه زمانی برای ویزای دانشجویی اسپانیا اقدام کنیم؟

درخواست برای ویزای دانشجویی به اسپانیا باید زمانی انجام شود که شما نامه پذیرش مربوط به رشته و دوره تحصیلی مورد نظرتان را دریافت کرده باشید. شما باید به محض دریافت نامه پذیرش، فرآیند آماده سازی را آغاز کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از هرگونه تاخیر در پردازش ویزا، لازم است که حداقل دو یا سه ماه قبل از سفر به اسپانیا برای ویزای دانشجویی اسپانیا اقدام کنید. 

چه مدت طول می کشد تا ویزای تحصیلی اسپانیا را دریافت کنید؟

زمان پردازش ویزای دانشجویی اسپانیا معمولا بین 1 تا 3 ماه بسته به حجم کاری هر سفارت است. گاهی اوقات ممکن است تا 15 روز نتیجه ویزای خود را دریافت کنید. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه تاخیر احتمالی، باید خیلی زودتر درخواست دهید. حتما در اسرع وقت به محض دریافت نامه پذیرش خود، شروع به آماده سازی مدارک مورد نیاز کنید. 

هزینه ویزای دانشجویی اسپانیا

هزینه ویزای تحصیلی شما بسته به نوع ویزا و کشور مبدا شما متفاوت است ولی معمولاً حدود 60 یورو است. در ضمن هزینه ویزای دانشجویی شینگن 80 یورو (برای شهروندان کشورهایی به جز ایالات متحده یا کانادا) می باشد.

شهروندان ایالات متحده باید 132 یورو (160 دلار) برای ویزای دانشجویی اسپانیا و 115 یورو (140 دلار) برای ویزای دانشجویی شینگن به اسپانیا بپردازند. متقاضیان کانادایی باید 80 یورو (98 دلار) برای ویزای دانشجویی اسپانیا و 97 یورو (118 دلار) برای ویزای دانشجویی شینگن به اسپانیا بپردازند.




 آیا درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا ممکن است رد شود؟

ویزای تحصیلی شما ممکن است در موارد خاصی رد شود. درخواست برای ویزای دانشجویی می تواند یک فرآیند پیچیده باشد زیرا باید تمامی مدارک مورد نیاز و شرایط لازم (از جمله اثبات تمکن مالی یا بیمه درمانی) را داشته باشید. 

در اینجا می پردازیم به برخی از دلایل رد شدن ویزای دانشجویی اسپانیا: 

  • عدم تمکن مالی.
  • مدارک نامعتبر یا مفقود شده
  • عدم ارائه پاسخ مناسب به افسر سفارتخانه در هنگام مصاحبه
  • دلایل شما برای تحصیل در این کشور مسئولین اسپانیایی را قانع نکرده است.
  • و غیره...

مطمئن شوید که مدارک صحیح ارائه کرده، برای مصاحبه آماده شوید و قصد خود از تحصیل در اسپانیا را به طور واضح و قانع کننده بیان کنید. 

آیا می توانم در حین تحصیل در اسپانیا کار کنم؟

بله، شما می توانید در طول تحصیل در حالی که ویزای دانشجویی دارید در اسپانیا کار کنید. ویزای دانشجویی اسپانیا به دانشجویان اجازه می دهد حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند و دانشجویان(دارای ویزای دانشجویی) نمی توانند در طول تحصیل خود در اسپانیا به صورت تمام وقت کار کنند. کارفرمای شما در اسپانیا باید از وزارت خارجه برای شما اجازه کار بگیرد. در ضمن اگر بخواهید یک دوره کارآموزی بدون حقوق بگذرانید، شناسه دانشجویی شما کافی است. 

سوالات متداول ویزای دانشجویی اسپانیا

1. ویزای دانشجویی اسپانیا چه زمانی منقضی می شود؟

مدت ویزای دانشجویی اسپانیا به مدت دوره/رشته شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر دوره تحصیلی شما شش ماهه باشد، ویزای تحصیلی شما نیز پس از شش ماه منقضی می شود. به همین ترتیب، اگر مدت دوره تحصیلی شما یک سال باشد، ویزای تحصیلی شما نیز به مدت یک سال معتبر خواهد بود. تاریخ انقضا در ویزای شما قید می شود.

2. چه زمانی باید برای تمدید ویزای دانشجویی خود اقدام کنم؟

در حالت ایده آل، شما باید برای تمدید ویزای دانشجویی خود تا 60 روز قبل از انقضای آن اقدام کنید، بنابراین به موقع اقدام کنید تا تاریخ انقضای آن تمدید شود. در برخی موارد خاص می توانید برای تمدید ویزای دانشجویی خود تا 90 روز پس از تاریخ انقضا اقدام کنید. پس از درخواست برای تمدید ویزای دانشجویی، اداره مهاجرت به شما مدرکی می دهد که اجازه می دهد تا زمان دریافت تمدید ویزا اجازه اقامت در اسپانیا داشته باشید.

3. چگونه می توان پس از ویزا برای کارت اقامت دانشجویی در اسپانیا اقدام کرد؟

پس از ورود به اسپانیا باید کارت اقامت دانشجویی خود (TIE یا کارت شناسایی خارجی)را دریافت کنید. شما باید ظرف یک ماه پس از ورود به این کشور برای دریافت این کارت اقدام کنید. این کار را با مراجعه به نزدیکترین شعبه اداره مهاجرت یا ایستگاه پلیس محلی در اسپانیا انجام دهید. شما باید مجموعه ای از مدارکی مثل نامه اقامت، نامه پذیرش تحصیلی، پاسپورت، شناسنامه و همچنین چند قطعه عکس که اخیرا گرفته شده است را ارائه دهید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های اسپانیا 2022
برترین دانشگاه های اسپانیا 2022

در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های مجله‌ی تایمز، اسپانیا دارای 50 دانشگاه است که برخی از آن‌ها در مادرید، بارسلون و شهرهای کوچکتری همچون سویا و گرانادا حضور دارند. هر منطقه‌ای از اسپانیا دارای ویژگی‌های خاص خود است. در نتیجه، دانشجویان باید مکان تحصیل خود را ...

بیشتر بخوانید
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد

کارشناسی ارشد یک گام بالاتر از مدرک کارشناسی است که دانشجویان را ملزم می کند در حالی که بر تخصص خاصی تمرکز می کنند، در روش های تحقیقاتی پیشرفته تر و مطالعه مستقل شرکت کنند. این راهنما برخی از روش های کلیدی را که در آن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاو ...

بیشتر بخوانید
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا

دانشجویان مقطع دکتری که در اسپانیا زندگی می کنند می توانند تجربه اصلی سبک زندگی و جاذبه هایی را که بازدیدکنندگان زیادی را به این کشور می آورد، کسب کنند. اگر تحصیل در مقطع دکتری اسپانیا را انتخاب می کنید ، می توانید از شهرها ، شهرک ها و سواحل مدیترانه ای و ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: