مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای کامل تحصیل ارشد در نروژ

راهنمای کامل تحصیل ارشد در نروژ

یکی از بهترین موارد در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ، استقبال گرم از دانشجویان خارج از کشور و رویکرد برابری طلبانه برای تمامی دانشجویان در زمينه آموزش عالی است. تمام دوره های کارشناسی ارشد در نروژ بدون شهریه هستند و همچنین بسیاری از آنان نيز به زبان انگلیسی ارائه می شوند. به همین دلیل است که این کشور در حال حاضر میزبان حدود 10/000 دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی است. در این صفحه هر آنچه را که باید درباره تحصیلات تکمیلی در کشور نروژ بدانید، شامل اطلاعاتی در مورد دانشگاه ها و دوره ها و مشاوره در مورد درخواست ها، ویزاها و بودجه آورده شده است. ما همچنین به تأثیر ویروس کرونا بر دانشجویان نروژ میپردازیم.

فرصت های تحصیلات تکمیلی در نروژ - چه چیزی برای سال 2022 ارائه می شود؟

موقعیت مکانی نروژ فرصت ها و تجربیات تحقیقاتی منحصر به فردی ایجاد می کند. بخشی از قلمرو این کشور bg-white shadow-sm مرز گرد p-3 w-100 در قطب شمال قرار دارد و برخی از دانشگاه‌های برتر نروژ در پروژه‌های تحقیقاتی علمی پیشگام با یکدیگر همکاری می‌کنند. اگر بیشتر به تحقیقات علوم انسانی علاقه مند باشید، به طور منحصر به فردی جهت مطالعه تاریخ و فرهنگ اکتشاف و بقا در شمال، با آرشیوها و مطالب میراثی از سکونتگاه وایکینگ ها تا سفرهای اولیه قطبی، برگزیده‌ می شوید. موارد زیر تنها برخی از قانع کننده ترین دلایل برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ هستند:

  • کیفیت بالای زندگی – نروژ که به طور پیوسته در صدر جدول کیفیت زندگی قرار دارد، مکانی فوق العاده برای زندگی، کار و تحصیل است.
  • مناظر زیبا - دوستداران طبیعت خوب می دانند که هیچ جایی مثل نروژ با آبدره های بکر، خورشید نیمه شب و تاندرای قطب شمال نیست.
  • زبان - زبان انگلیسی به طور گسترده با استانداردهای عالی به عنوان زبان دوم صحبت می شود، بنابراین نیازی نیست نگران یادگیری زبان نروژی باشید - اگرچه انجام این کار می تواند مفید باشد!
تحصیلات کارشناسی ارشد در نروژ 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 22
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه اسلو (1811)
تعداد دانشجویان خارجی 12400
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال
میانگین هزینه‌ها برای دانشجویان نروژی رایگان است
سال تحصیلی آگوست تا جون

دانشگاه های نروژ برای تحصیل ارشد

دانشگاه های نروژ ممکن است دولتی یا خصوصی باشند، اما اکثریت آنان دولتی هستند. در مجموع، هفت دانشگاه دولتی در نروژ و 22 کالج دولتی وجود دارد. این مؤسسات هرکدام طیف نسبتاً جامعی از رشته های مختلف ارائه می دهند و در زمینه های مختلف تحقیق می کنند. همچنین 9 دانشگاه تخصصی و دو کالج ملی هنر، به علاوه مجموعه ای از ارائه دهندگان خصوصی دوره های معتبر نیز وجود دارند. 

اکثر دانشجویان در نروژ (حدود 85٪) در موسسات دولتی تحصیل می کنند و به احتمال زیاد شما در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ در این موسسات تحصیل خواهید کرد. دانشگاه‌های دولتی دارای طیف گسترده‌تری از رشته های تحصیلی هستند و همچنین مکانی برای دنبال کردن دوره های کارشناسی ارشد اغلب در بخش‌های تحقیقاتی فعال هستند. با اینکه کالج های دانشگاهی تمایل دارند بر دوره های کارشناسی حرفه ای تمرکز کنند، اما برخی از آنان مدرک تحصیلات تکمیلی را نیز ارائه می دهند.

آموزش عالی در نروژ از استانداردهای تعیین شده توسط فرآیند بولونیا پیروی می کند و دوره های لیسانس 'دوره اول' به نوبه خود با مدارک کارشناسی ارشد 'چرخه دوم' و مدارک دکتری 'چرخه سوم' دنبال می شود، یعنی یک دوره کارشناسی ارشد در نروژ مدرکی را به شما ارائه می دهد که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شود و شرایط برای ادامه تحصیلات تکمیلی در کشورهای دیگر را برآورده می کند. 


رتبه بندی دانشگاه های نروژ در سال 2022

با وجود سیستم آموزش عالی نسبتا کوچک، نروژ در لیست های رتبه بندی بین المللی دارای رتبه بسیار بالایی است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید، چند مؤسسه نروژی در بین 300 مؤسسه برتر جهان در هر سیستم رتبه بندی اصلی قرار دارند.

5 دانشگاه برتر نروژ در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه اوسلو
119= 102 61
دانشگاه برگن 201-250 194 301-400
UiT The Arctic University of Norway 351-400 440= -
Norwegian University of Science and Technology 401-500 369= 101-150
University of Stavenger 401-500 - -

انواع دوره های کارشناسی ارشد در نروژ

سال تحصیلی نروژ از ماه آگوست تا ژوئن، شامل تعطیلات زمستانی و بهاری و تعطیلات طولانی‌تر بین ژوئن و آگوست به طول می انجامد. البته، به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در نروژ، به احتمال زیاد از این تعطیلات طولانی تر برای انجام تحقیق و نوشتن برای جزء پایان نامه مدرک خود استفاده می کنید.

دوره های کارشناسی ارشد نروژ معمولاً دو سال است و شامل 120 واحد ECTS می شود. در برخی موارد، برنامه های دوره دوم معادل مدرک کارشناسی ارشد تنها شامل 90 واحد ECTS جهت تحصیل رسمی است، اما تنها برای داوطلبانی با آموزش و تجربه کاری موجود در زمینه مربوطه قابل استفاده است. 

محتوای دوره ارشد در نروژ

تدریس در دوره های کارشناسی ارشد با ترکیبی از سخنرانی ها، سمینارها، کارگاه ها و آموزش ها شبیه به دوره های لیسانس است. همه مقاطع کارشناسی ارشد در نروژ معمولاً در پایان یک دوره از داوطلبان می خواهند که یک پایان نامه تحقیق مستقل را تکمیل کنند. 

اعتبار سنجی و رتبه بندی در دانشگاه های نروژ

هر ماژول به صورت جداگانه روی مقیاسی که از A تا E درجه بندی داره انجام میشه که F نماد Fail و وزن کشی اعتبارشون (اعتبارسنجی) اوناست که تصمیم میگیره نمره نهایی شما چند میشه. پایان نامه معمولا از نظر اعتباری ارزش بالایی دارد ( معمولا بین 30 تا 60 ECTS ، بسته به زمان اختصاص داده شده به پروژه) 


ارزیابی پایان نامه کارشناسی ارشد در نروژ

ارزیابی پایان نامه ممکن است علاوه بر ارزیابی کتبی شامل یک امتحان شفاهی نیز باشد که گاهی اوقات به عنوان 'امتحان نهایی کارشناسی ارشد' نامیده می شود و شامل دو جزء است. ابتدا از شما خواسته می شود که کار خود را به مخاطبان آزاد ارائه دهید. معمولاً در این مرحله مورد بازجویی قرار نمی‌گیرید، بلکه در یک جلسه غیرعلنی با ممتحنین خود که شما را برای مدت معینی به صورت شفاهی ارزیابی می‌کنند، بحث می کنید.

ارائه یک سخنرانی عمومی و دفاع شفاهی از پایان نامه کارشناسی ارشد ممکن است در ابتدا کمی دلهره آور به نظر برسد، اما این فرصت خوبی است تا از دوستان و خانواده دعوت کنید تا به موفقیت شما افتخار کنند (و به آنها نشان دهید که زندگی در نروژ چگونه است. ). به علاوه، موفقیت در این امتحانات در رزومه شما عالی به نظر می رسد، چه برای دوره دکتری درخواست دهید یا با مدرک کارشناسی ارشد خود به دنبال شغل حرفه ای باشید. 

هزینه ها و بودجه کارشناسی ارشد در نروژ

بهترین خبر در مورد هزینه های تحصیل در نروژ این است که از نظر فنی هیچ هزینه ای وجود ندارد! به عنوان بخشی از تعهد کشور به آموزش عالی برای همه افراد، تحصیل در دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رایگان است، این در مورد دانشجویان بین المللی نیز صدق می کند. البته ممکن است هر ترم هزینه اندکی بین حدود 30 تا 60 یورو برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال شود، اما این امر همچنین به شما امکان عضویت در سازمان رفاه دانشجویان دانشگاهتان را می دهد و شامل مزایای مرتبط مختلفی از جمله کاهش قیمت در حمل و نقل عمومی می شود. 

هزینه ی زندگی و تحصیل در نروژ

اگرچه معمولاً برای مدرک کارشناسی ارشد نروژ شهریه پرداخت نمی کنید، اما خوب است بدانید که هزینه زندگی در نروژ نسبتاً بالا است. به همین دلیل بهتر است که نوعی بودجه خارجی جهت پوشش هزینه های نگهداری در طول دوران تحصیل خود در نروژ داشته باشید. تعدادی بسته های بودجه و بورس تحصیلی برای کمک به شما وجود دارد که بسیاری از آنها را می توانید در وب سایت رسمی نروژ پیدا کنید.

کمک های مالی به دانشجویان مناطق اقتصادی اروپایی EEA / کمک های مالی نروژ به دانش پژوهان 16 کشور مختلف در منطقه بالتیک و اروپای مرکزی/جنوبی کمک می کند تا در نروژ تحصیل کنند و کمک مالی ماهانه بین 600 تا 1200 یورو دریافت کنند.

آموزش عالی Nordplus از دانشجویان کشورهای شمال اروپا یا بالتیک برای تحصیل در سایر کشورهای شمال اروپا حمایت می کند و ممکن است بودجه ای برای برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ قابل دسترسی باشد.

برنامه کمک هزینه تحصیلی عالی شمال به طور خاص برای حمایت از دانشجویانی از کانادا، ایالات متحده آمریکا، روسیه، ژاپن و کره جنوبی که قصد تحصیل در بخش شمالی نروژ را دارند طراحی شده است. این بودجه از طریق وزارت امور خارجه نروژ تامین می شود و کمک هزینه سفر و همچنین کمک هزینه ماهانه حدود 970 یورو را ارائه می دهد.

صندوق وام آموزشی دولتی نروژ در درجه اول برای شهروندان نروژی در نظر گرفته شده است (اما برای برخی از شهروندان خارجی نیز بسته به کشور محل سکونت و ارتباط آنها با نروژ قابل دسترسی است). نروژ این صندوق وام های قابل بازپرداخت و کمک های بلاعوض را برای پوشش هزینه های تحصیل در نروژ ارائه می دهد.

شما ممکن است واجد شرایط دریافت حمایت از طریق طرح Erasmus+ باشید، که بودجه برای دوره های انتخابی مثل Erasmus Mundus Joint Master و همچنین وام اراسموس برای دانشجویانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند، فراهم می کند. 

ارسال درخواست برای کارشناسی ارشد در نروژ

پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در نروژ معمولاً نیاز به مدرک لیسانس در زمینه موضوعی مرتبط دارد. فراتر از این، ارائه دهندگان آموزش عالی معیارهای خود را برای نامزدها تعیین می کنند. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید بتوانید گواهینامه صلاحیت های قبلی را ارائه داده و آماده باشید تا بیانیه ای در مورد علاقه خود به دوره و تناسب آن با تجربه و اهداف شغلی خود تحویل دهید. دانشجویان بین المللی همچنین ممکن است نیاز داشته باشند ثابت کنند که توانایی مالی لازم برای حمایت از خود در نروژ را در طول تحصیل (چه از طریق منابع شخصی یا بودجه خارجی) دارند. 


الزامات زبان برای تحصیل ارشد در نروژ

از آنجایی که زبان انگلیسی به طور گسترده ای توسط بسیاری از مردم صحبت می شود تعداد زیادی از دوره های کارشناسی ارشد در نروژ به زبان انگلیسی ارائه می شوند. به همین دلیل، معمولاً برای تحصیل در نروژ نیازی به دانستن زبان نروژی نخواهید داشت. با این حال، اگر انگلیسی زبان اول شما نیست، ممکن است لازم باشد در آزمون مهارت انگلیسی شرکت کنید. همچنین می توانید اطلاعات بیشتری را در رابطه با آزمون های زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد بخوانید.

حتی اگر دوره شما نیازی به صحبت به زبان نروژی نداشته باشد، ممکن است بخواهید که برای آسان تر شدن کارها نروژی هم یاد بگیرند. زبان نروژی می تواند چالش برانگیز به نظر برسد (با دو فرم نوشتاری و گویش های متعدد) اما در عمل یادگیری زبان نروژی از بسیاری از زبان های اروپایی دیگر آسان تر است و این مزایا را دارد که کاملاً شبیه سایر زبان های اسکاندیناوی مانند دانمارکی و سوئدی است. 

ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در نروژ

به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در نروژ، معمولاً برای اقامت بیش از سه ماه در این کشور، باید مجوز اقامت دانشجویی را از اداره مهاجرت نروژ دریافت کنید. برای دانشجویان کشورهای شمال اروپا (ایسلند، دانمارک، سوئد و فنلاند) به مجوز اقامت نیازی نیست. درخواست برای اجازه اقامت باید به یک نمایندگی خارجی نروژ در کشور شما ارائه شود. شما می توانید از پورتال رسمی وب نروژ برای تعیین محل نزدیک ترین ماموریت یا سفارت خود استفاده کنید. ورود به نروژ بدون مجوز اقامت از پیش تایید شده امکان پذیر است، اما باید اطمینان حاصل کنید که می توانید در طی سه ماه مجوز اقامت دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت معمولا شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست تکمیل شده با عکس پاسپورت پیوست شده.
  • گواهی قبولی در یک موسسه آموزشی معتبر.
  • بیانیه ای که ثابت کند شما دارای بودجه کافی هستید.
  • اثبات بیمه درمانی معتبر، از طریق یک بیمه نامه خصوصی یا طرح متقابل. 

اگر در خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس ساکن هستید، ممکن است لازم باشد موارد زیر را نیز ارائه دهید:

  • اسناد محل اقامت.
  • طرحی کلی از مطالعات پیشنهادی شما

هزینه پردازش برای درخواست های مجوز نیز وجود دارد، اما این هزینه برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا، EEA و EFTA لغو می شود. 

شماره هویت نروژی

به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در نروژ، معمولاً بیش از شش ماه در این کشور می مانید، و این بدان معناست که شما باید در سازمان ثبت احوال ثبت نام کنید و یک شماره شناسایی دریافت کنید که به شما امکان می دهد حساب بانکی باز کنید و کارت دانشجویی بگیرید. 

بیمه سلامت دانشجویان بین المللی در نروژ

به دلیل توافقات متقابل، اکثر دانشجویان در نروژ تحت پوشش طرح بیمه ملی نروژ برای اهداف مراقبت های اضطراری و درمان های ضروری قرار می گیرند. اگر شما تحت پوشش ترتیبات تامین اجتماعی در کشور خود نباشید و جزوی از دانشجوی یک EEA یا کشور شمال اروپا یا سوئیس نیز نباشید، ممکن است استثنائاتی برایتان اعمال شود. می توانید اطلاعات بیشتر را از Nav، آژانس رفاه عمومی نروژ کسب کنید. 

مراحل بعدی برای تحصیل در نروژ

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ مدرکی با کیفیت بالا و بین المللی به رسمیت شناخته شده برای شما فراهم می کند که از شما در اهداف شغلی آینده حمایت می کند، خواه قصد ادامه تحقیقات در سطح دکتری را داشته باشید یا بخواهید شغلی خارج از آکادمی داشته باشید. علاوه بر این، نروژ مجموعه ای از فرصت ها را در اختیارتان قرار می وهد که تا مدت ها پس از فارغ التحصیلی به ارتقای رزومه شما ادامه خواهد داد. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در نروژ، توانایی خود را برای انطباق با شرایط جغرافیایی متفاوت و پذیرش دیدگاه های فرهنگی مختلف نشان داده اید. همچنین ممکن است از این فرصت برای یادگیری یک زبان خارجی استفاده کرده باشید که در سراسر منطقه اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می گیرد و سازگاری و تدبیر خود را برای کارفرمایان آینده نشان می دهد.

در نهایت، چه بخواهید فرصت‌های تحقیقاتی منحصربه‌فرد نروژ را دنبال کنید یا یک پست حرفه‌ای را در خانه انتخاب کنید، زمان صرف شده برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به یاد ماندنی و ارزشمند خواهد بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و ورزش در نروژ
فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: