مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته گفتاردرمانی در کانادا

رشته گفتاردرمانی در کانادا

کانادا بواسطه‌ی آموزش عالی خود در سطح جهان شهرت دارد و این موضوع در عملکرد موسسات آموزشی آن در سه فهرست رتبه‌بندی جهانی بازتاب دارد. براساس رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهانی مجله‌ی تایمز، 7 دانشگاه کانادا در میان 150 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

10 دانشگاه برتر کانادا در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه تورنتو
18 26 22
دانشگاه بریتیش کلمبیا 37 46 42
دانشگاه مک گیل 44 27 67
دانشگاه مک مستر 80 140 82
دانشگاه مونترال 88 111 101 تا 150
دانشگاه آلبرتا 125 126 101 تا 150
دانشگاه آتاوا 162 230 201 تا 300
دانشگاه کلگری 201 تا 250 235 151 تا 200
دانشگاه سایمون فریزر 201 تا 250 298 301-400
دانشگاه واترلو 201 تا 250 149 151 تا 200

گفتاردرمانی (Speech Pathology) یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان شاخه‌ای از علوم توان‌بخشی به‌شمار می‌رود و متخصص گفتاردرمانی اختلال‌های ارتباطی، اختلال‌های درکی، اختلال‌های صوت و مشکلات بلع را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. شاید برخی تصور کنند گفتاردرمانی زیرشاخه‌ای از رشته روان‌شناسی باشد و با صحبت‌کردن با افراد، اختلال‌های رفتاری‌شان را اصلاح می‌کند یا شاید برخی رشته گفتاردرمانی را به اصلاح اختلال‌های تلفظی محدود بدانند. بااین‌حال، واقعیت این است گفتاردرمانی حوزۀ گسترده‌ای از موضوع‌های گفتار، زبان، بلع، صوت و ارتباط را شامل می‌شود. متقاضیان رشته گفتاردرمانی در طول دوران تحصیل، با آناتومی و فیزیولوژی اندام گفتار و مباحثی همچون زبان‌شناسی و روان‌شناسی آشنا خواهند شد. بنابراین، بهتر است گفتاردرمانی را رشته‌ای بین‌رشته‌ای بدانیم. جامعۀ هدف گفتاردرمانگان فقط کودکان نیستند و ممکن است شخصی مسن که سکتۀ مغزی کرده و توانایی تکلم را از دست داده است، به گفتار‌درمانی نیاز داشته باشد.

دانشگاه‌های معتبری در دنیا رشته گفتاردرمانی را ارائه می‌دهند. خدمات گفتاردرمانی حتی ممکن است در برخی از مدرسه‌ها به کودکان ارائه شود و این رشته اقبال درخورتوجهی در میان دانشجویان دارد. برخی از گرایش‌های رشته گفتاردرمانی در مقاطع کارشناسی عبارت‌اند از: علوم ارتباطی و اختلال‌ها، زبان‌شناسی، توسعۀ زبان، آموزش، روان‌شناسی و انگلیسی. مقطع کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی نیز معمولاً با تجربه‌های بالینی یا کارآموزی همراه است تا اطمینان حاصل شود دانشجویان تجربۀ یادگیری جامع و عملی را کسب کرده‌اند. در این مقاله، دربارۀ تحصیل رشته گفتاردرمانی در کانادا بیشتر سخن خواهیم گفت.

دانشگاه‌های برتر کانادا برای رشته ی گفتار درمانی

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته گفتاردرمانی در کانادا ازاین‌قرارند:

دانشگاه تورنتو برای رشته ی گفتار درمانی

دانشگاه تورنتو اولین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته گفتاردرمانی در کاناداست. این دانشگاه سال 1827 در شهر تورنتو تأسیس شد و در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، بیست‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا و برترین دانشگاه کانادا شناخته شده است. تاکنون، بیش از 560هزار نفر دانشجو از دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم‌اکنون، بیش از 74هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه تورنتو شامل سه پردیس دانشگاهی است: میسیساگا و اسکاربرو و سنت‌جورج. دورۀ کارشناسی ارشد علوم بهداشت (MHSc) در دانشگاه تورنتو دانشجویان را برای کسب علم و تجربه‌ای حرفه‌ای در حوزۀ گفتاردرمانی آماده می‌کند. تجربه‌های دانشگاهی و بالینی برای ارائۀ مهارت‌های مورد‌نیاز به‌منظور ارزیابی و درمان افراد مبتلا به اختلال‌های ارتباطی و بلع، دورۀ یادشده را یکپارچه و منسجم خواهد کرد. تحصیل دورۀ کارشناسی ارشد علوم بهداشت فقط تمام‌وقت است و این دوره نه‌تنها در کلاس‌های درسی، بلکه در آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات بالینی پیشرفته و یکی از گروه‌های آموزشی بالینی بزرگ و متنوع آمریکای‌شمالی تدریس می‌شود


دانشگاه مک‌گیل برای رشته ی گفتار درمانی

دانشگاه مک‌گیل نیز یکی از دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته گفتاردرمانی در کانادا به‌شمار می‌آید که سال 1821 در شهر مونترال بنیان نهاده شد. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، این دانشگاه دولتی جایگاه بیست‌وهفتم را در بین دانشگاه معتبر جهان و ردۀ دوم را در میان دانشگاه برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. در دانشگاه مک‌گیل، دورۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات و اختلالات گفتاردرمانی ارائه می‌شود که دوره‌ای مبتنی‌بر شایسته‌سالاری است و داوطلبان برای گذراندن دوره‌های تئوری درکنار دوره‌های عملی انتخاب خواهند شد. دورۀ یادشده دو‌ساله است و دانشجویان مبانی نظری و بالینی این حرفۀ هیجان‌انگیز را آموزش خواهند دید. از‌آنجا‌که دوره‌های بالینی در مناطق فرانسوی‌زبان نیز ارائه می‌شوند، بهتر است علاقه‌مندانِ این رشته به دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط باشند.

دانشگاه آلبرتا برای رشته ی گفتار درمانی

دانشگاه آلبرتا دیگر نام در فهرست دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته گفتاردرمانی در کانادا محسوب می‌شود. سال 1908، الکساندر رادرفورد و هنری تروی دانشگاه دولتی آلبرتا را در شهر ادمونتون استان آلبرتا کانادا بنیان نهادند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، دانشگاه آلبرتا صدونوزدهمین دانشگاه‌ معتبر جهان و پنجمین دانشگاه‌‌ برتر کانادا شناخته شده است. این دانشگاه پنج پردیس دانشگاهی دارد که میزبان دانشکده‌ها و مرکز‌های تحقیقاتی مختلفی است. پردیس‌های ذکرشده عبارت‌اند از: پردیس شمال، پردیس جنوب، پردیس سنت‌جین، پردیس آگوستانا و پردیس انترپرایز اسکویر. رشته گفتاردرمانی در دانشگاه آلبرتا در مقاطع تحصیلات تکمیلی دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش‌محور و پژوهش‌محور و دکتری را شامل می‌شود.

دورۀ کارشناسی ارشد کورس‌محور گفتاردرمانی بدون پایان‌نامه و دوساله است. دورۀ یادشده مهارت‌های دانشگاهی و بالینی موردنیاز برای تمرین در آسیب شناسی گفتار را ترکیب می‌کند تا دانشجویان هم‌زمان علم و تجربه کسب کنند. شایان ذکر است این دوره 51.5 واحد درسی و حداقل 350 ساعت تجربۀ بالینی و کار در پروژه را شامل می‌شود. دورۀ کارشناسی ارشد تزمحور گفتار‌درمانی نیز مشابه برنامۀ کارشناسی ارشد کورس‌محور است، با این تفاوت که دانشجویان در انتهای دوره پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند.

علاوه‌بر دوره‌های یادشده، دانشگاه آلبرتا دوره‌ای ترکیبی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری در حوزۀ گفتاردرمانی ارائه می‌دهد که مختص دانشجویان مستعد و علاقه‌مندی است که تمایل دارند در برنامۀ مطالعاتی یکپارچه و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی و دکتری علوم توان‌بخشی تحصیل کنند. متقاضیان دورۀ ترکیبی کارشناسی ارشد و دکتری تمامی کورس‌های دانشگاهی و بالینی دورۀ کارشناسی ارشد و تمامی دروس و الزامات تحقیقاتی برنامۀ دکتری را باید بگذرانند. پیش‌بینی شده است دورۀ یادشده پنج سال به‌طول بینجامد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: