مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل

رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل

کانادا بواسطه‌ی آموزش عالی خود در سطح جهان شهرت دارد و این موضوع در عملکرد موسسات آموزشی آن در سه فهرست رتبه‌بندی جهانی بازتاب دارد. براساس رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهانی مجله‌ی تایمز، 7 دانشگاه کانادا در میان 150 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

10 دانشگاه برتر کانادا در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه تورنتو
18 26 22
دانشگاه بریتیش کلمبیا 37 46 42
دانشگاه مک گیل 44 27 67
دانشگاه مک مستر 80 140 82
دانشگاه مونترال 88 111 101 تا 150
دانشگاه آلبرتا 125 126 101 تا 150
دانشگاه آتاوا 162 230 201 تا 300
دانشگاه کلگری 201 تا 250 235 151 تا 200
دانشگاه سایمون فریزر 201 تا 250 298 301-400
دانشگاه واترلو 201 تا 250 149 151 تا 200

مهندسی شیمی شاخه‌ای از مهندسی است که علوم طبیعی و تجربی را با علوم زیستی و ریاضیات برای طراحی، توسعه، تولید، تبدیل، حمل‌و‌نقل، بهره‌برداری و مدیریت فرایندهای صنعتی ترکیب و مواد اولیه را به محصولات باارزش تبدیل می‌کند. مهندسان شیمی به‌دنبال راه‌های جدید برای تولید محصولات و بررسی مکانیسم‌های مختلف واکنش‌های شیمیایی و فرمول‌بندی این اطلاعات هستند. آنان از یک سو با طراحی و ساخت و بهره‌برداری از کارخانه‌ها و ماشین‌آلات برای انجام فرایندهای شیمیایی صنعتی و بیولوژیکی در مقیاس بزرگ سروکار دارند و از سوی دیگر با تولید مواد جدید یا سازگار برای طیف گسترده‌ای از محصولات در یک یا چند رشته تخصص کسب می‌کنند.

مهندسی شیمی یکی از رشته‌های مهندسی برتری است که در بیشتر صنایع تولیدی همچون نفت‌وگاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع داروسازی نقش مهمی ایفا می‌کند. دانشجویان مهندسی شیمی علاوه‌بر مفاهیم علمی، مفاهیم بازاریابی و تجارت و اقتصاد را یاد می‌گیرند. این امر به آنان کمک می‌کند تا در آینده مهندسان موفق‌تری باشند. نکتۀ مهم دیگر اینکه در رشته مهندسی شیمی، دانشجویان از نرم‌افزار‌های مختلفی برای طراحی و مدل‌سازی یا شبیه‌سازی استفاده می‌کنند؛ ازجمله هایسیس و متلب و فلوئنت.

مهندسی شیمی در دانشگاه‌های معتبر کانادا تدریس می‌شود و جزء رشته‌های پرطرفدار در بین دانشجویان بین‌المللی به‌حساب می‌آید. در این مطلب، قصد داریم درباره ی تحصیل رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل توضیحاتی ارائه دهیم.




رتبه‌بندی دانشگاه مک گیل

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، دانشگاه مک گیل رتبۀ بیست و هفت دانشگاه‌های معتبر دنیا را کسب کرده است. علاوه‌براین، در حوزۀ مهندسی شیمی در جایگاه چهل‌وهفتم جهانی جای دارد. رشته مهندسی شیمی دردانشگاه مک گیل در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی مهندسی شیمی

کارشناسی مهندسی شیمی ترکیبی از علوم فیزیک و ریاضی و شیمی است و از علوم بنیادین یادشده برای فهم کمّی صنایع فرایندی استفاده می‌شود. علاقه‌مندان به علوم زیستی نیز در حوزه‌های مربوط به صنایع فراوری، مانند فراوری مواد‌غذایی، تخمیر، زیست‌پزشکی و کنترل آلودگی آب کورس‌های درسی مدنظرشان را می‌توانند بگذرانند. کورس‌های عملیات فنی و اقتصاد صنایع فرایندی نیز ازجمله دروسی است که در دورۀ کارشناسی مهندسی شیمی باید گذرانده شود. دانشجویان رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل 143 واحد درسی را می‌گذرانند و کورس‌های طراحی را به‌کمک مهندسان حرفه‌ای حوزۀ طراحی یاد می‌گیرند. تحصیل کارشناسی مهندسی شیمی معمولاً چهار سال به‌طول می‌انجامد؛ اما دانشجویانی که در تابستان نیز واحدهای درسی انتخاب می‌کنند، آن را سه‌ساله می‌توانند به‌پایان برسانند. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیلِ رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل مدرک زبان معتبر (حداقل نمرۀ 6.5 برای آیلتس یا نمرۀ 90 برای آزمون تافل) باید ارائه دهند.

مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مک گیل

دپارتمان رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل این رشته را در مقاطع کارشناسی ارشد پایان‌نامه‌محور و کارشناسی ارشد پروژه‌محور (کورس‌محور) و دکتری ارائه می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل رشته مهندسی شیمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مک گیل مدرک زبان معتبر (حداقل نمرۀ 7 برای آیلتس یا نمرۀ 90 برای آزمون تافل) باید ارائه دهند. درادامۀ مطلب، دربارۀ هریک از این مقاطع به‌اختصار صحبت خواهیم کرد.




کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

تمام دوره‌های کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل دوره‌های آموزشی و پژوهشی دارند. درضمن، فرصت‌های بی‌شماری برای دانشجویانی وجود دارد که قصد دارند در زمینۀ پژوهش‌های مستقل فعالیت و با استفاده از روش‌های علمی تجربه کسب کنند. دورۀ پایان‌نامه‌محور کارشناسی ارشد (MEng with research focus) رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل مستلزم تکمیل پروژه‌ای تحقیقاتی به‌صورت فشرده است. گفتنی است این دوره بیست ماه طول می‌کشد و با سمینار و دفاع از پایان‌نامه همراه خواهد بود. نکتۀ مهم این است که در‌حال‌حاضر، دورۀ پایان‌نامه‌محور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل ارائه نمی‌شود.

آن دسته از دانشجویان کارشناسی ارشدی که به آموزش‌دیدن در کلاس درس علاقه‌مندند، در دورۀ پروژه‌محور (کورس‌محور) رشته مهندسی شیمی می‌توانند ثبت‌نام کنند. دانشجویان دورۀ پروژه‌محور کارشناسی ارشد (MEng with coursework focus) رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل 45 واحد درسی باید بگذرانند. آنان در انتخاب کورس‌هایشان آزاد هستند؛ البته حدود 20درصد از کورس‌های انتخابی‌شان بر حوزه‌ای مشخص باید متمرکز باشد تا درنهایت، در حوزۀ دلخواهشان بتوانند تخصص پیدا کنند. تحصیل در دورۀ پروژه‌محور (کورس‌محور) کارشناسی ارشد مهندسی شیمی نیز بیست ماه زمان می‌برد؛ اما دانشجویان مجبور نیستند پایان‌نامه ارائه دهند؛ بلکه زیر‌نظر دانشگاه روی پروژه‌ای تحقیقاتی و مستقل باید کار کنند.

دکتری مهندسی شیمی دانشگاه مک گیل

دورۀ دکتری رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مک گیل ویژۀ دانشجویانی است که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی خود را از مؤسسه‌ای معتبر گرفته‌اند. تحصیل این دوره حداقل سه‌ساله است و دانشجویان دورۀ دکتری معمولاً تحصیلاتشان را چهار تا پنج‌ساله به‌اتمام می‌رسانند. دو راه برای شرکت در دورۀ دکتری مهندسی شیمی وجود دارد:

  • یک سال پس از تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد، دانشجویان ممتاز بدون ارائۀ پایان‌نامه وارد دورۀ دکتری شوند؛
  • دانشجویان بااستعداد دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی با برآورده‌کردن شرایط مدنظر دانشگاه مک گیل، برای پذیرش مستقیم در دورۀ دکتری می‌توانند درخواست بدهند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: