مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته دندانپزشکی در آلمان

رشته دندانپزشکی در آلمان

آلمان یک قدرت بزرگ در آموزش عالی است و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی مجله‌ی تایمز (پس از آمریکا و بریتانیا)، رتبه‌ی سوم را از آن خود کرده است.

5 دانشگاه برتر آلمان در سال 2022
دانشگاه THE 2021 QS 2021 ARWU 2020
LMU مونیخ
32 64 48
دانشگاه فنی مونیخ 38 50 52
دانشگاه هایدلبرگ 42 63 57
Charité - Universitätsmedizin Berlin 73 - -
دانشگاه هومبولت برلین 74 128 -

آلمان کشوری با فرهنگ و تاریخ غنی و باشکوه و سیستم آموزش عالی‌اش به‌ویژه در زمینۀ سلامت و پزشکی و رشته‌هایی همچون دندانپزشکی، در جهان پیشتاز است. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی برای تحصیل در این رشته‌ها بسیاری دانشگاه‌های مطرح آلمان را می‌توانند انتخاب کنند. دانشگاه‌های بزرگ همچون مونیخ و برلین و دیگر مؤسسه‌های کوچک مثل گریفشوالد و اسن ازجمله دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان هستند. در مجموع، 35 دانشگاه رشته پزشکی و 30 دانشگاه رشته دندانپزشکی را در آلمان ارائه می‌دهند. در این مطلب، دربارۀ شرایط و هزینه‌های تحصیل و دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان سخن خواهیم گفت.

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

برای تبدیل‌شدن به دندانپزشکی حرفه‌ای در آلمان به‌پشت‌سرگذاشتن دورۀ منظم تحصیلی نیاز است. این دوره ده نیمسال به‌طول می‌انجامد و علاوه‌برآن، شش ماه تکمیلی هم درنظر گرفته شده است. بعد از گذراندن پنج نیمسال که در آن تمرکز بر مطالعۀ علوم طبیعی و پزشکی و مواد دندانپزشکی است، امتحان مقدماتی دنداپزشکی را با موفقیت باید ‌پشت‌سربگذارند تا به دورۀ بعدی تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان وارد شوند. سپس، آنان پنج نیمسال دیگر مطالعۀ بالینی شامل سخنرانی‌ها و سمینارها و آموزش‌های عملی را سپری می‌کنند تا دانش پزشکی و مهارت‌های دندانپزشکی‌شان را افزایش دهند. بعد از موفقیت در دومین امتحان دندانپزشکی که دولت آن را برگزار می‌کند، دانشجویان مدرک دندانپزشکی دریافت می‌کنند؛ البته ممکن است برای تکمیل آموزش‌ها و کسب تخصص جراحی دهان و ارتودنسی یا بهداشت عمومی، سه تا چهارسال دیگر ‌تحصیل کنند.

دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند و دانشجویان در هر نیمسال 200 تا 300 یورو بابت هزینه‌های ثبت‌نام باید بپردازند. گفتنی است دانشگاه‌های استان بادن_وورتمبرگ برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا 1،500 یورو شهریه در هر نیمسال درنظر گرفته‌اند. متقاضیان تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان مهارت و دانش زبان آلمانی‌شان باید در سطح B2 و براساس سیستم نمره‌دهی آلمان میانگین‌ نمره‌های دبیرستان‌شان بیش از 3.5 باشد.

چندین شاخه‌ از رشته دندانپزشکی در آلمان وجود دارد که دانشجویان بعد از سپری‌کردن دوره‌های مقدماتی در آن‌ها، تخصص می‌توانند به‌دست آورند. این رشته‌ها عبارتند از: دندانپزشکی زیبایی (Esthetic Dentistry)، دندانپزشکی عمومی پیشرفته (Advanced General Dental Practice)، پریودنتولوژی (Periodontology) و دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی (Restorative and Aesthetic Dentistry).


تحصیل دندانپزشکی زیبایی در آلمان

دانشگاه گوته (University of Goethe) رشته دندانپزشکی زیبایی را در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد و بر تحصیل نیمه‌وقت دانشجویان بین‌المللی به‌ زبان انگلیسی تمرکز دارد. این رشته مخصوص دانشجویانی است که دندانپزشکی عمومی را گذرانده‌اند و برای کسب تخصص و مهارت‌ها و روش‌شناسی‌های زیبایی‌ دندان آمادگی دارند. در این رشته، دوره‌ها و واحدهای مرتبط با جراحی فک و دهان، پروتز دندان، پریودنتولوژی و ارتودنسی نیز تدریس می‌شود. دانشجویان در طول دوسال تحصیل در این رشته، سه‌بار به دانشگاه گوته باید مراجعه کنند و هربار تقریباً برای ده تا یازده روز از سمینارها و سخنرانی‌ها و آموزش‌های عملی بهره‌مند خواهند شد. هزینۀ تحصیل رشته دندانپزشکی زیبایی در آلمان 35هزار یورو اعلام شده است که امکان پرداخت آن در دو قسط یکی هنگام ثبت‌نام و دیگری بعد از یکسال تحصیل وجود دارد. ازجمله شرایط ورود به دانشگاه گوته برای تحصیل این رشته به حداقل دوسال تجربۀ کار حرفه‌ای و مدرک زبان تافل با نمرۀ 87 می‌توان اشاره کرد.

تحصیل دندانپزشکی عمومی پیشرفته در آلمان

دانشگاه‌هایی مثل کالج بین‌المللی پزشکی (International Medical College) و دانشگاه دوزبرگ-ایسن (University of Duisburg-Essen) ازجمله دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته دندانپزشکی عمومی پیشرفته در آلمان به‌شمار می‌روند. این رشته مطالب نظری مقدماتی و تخصصی را شامل می‌شود که در هربخش از دانشجویان امتحان گرفته می‌شود و علاوه‌برآن ارائۀ پایان‌نامه و گذراندن امتحان شفاهی الزامی است. برای تحصیل در دورۀ دوسالۀ دندانپزشکی عمومی پیشرفته به یکی از این مدارک نیاز است:

  1. مجوز پزشکی یا دندانپزشکی در آلمان؛
  2. تحصیلات عمومی پزشکی دانشگاهی؛
  3. مجوز معادل پزشکی تأییدشدۀ هیئت پزشکی یا دندانپزشکی آلمان. دروس این رشته به‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و حداقل مهارت دانشجویان باید در سطح B باشد.

 برخی واحدهای رشته مذکور از این قرارند: 

  1. پزشکی دهانی و مقدماتی؛
  2. مقدماتی جراحی دهان؛
  3. پروتزهای دندان و دهان؛
  4. ایمپلنتولوژی

تحصیل پریودنتولوژی در آلمان

دیگر رشته مرتبط با دندانپزشکی که کالج بین‌المللی پزشکی و دانشگاه دوزبرگ-ایسن ارائه می‌دهند، کارشناسی ارشد پریودنتولوژی است. در این دوره نیز دانشجویان بعد از دوره‌های مقدماتی و تخصصی، پایان‌نامه و آزمون نهایی شفاهی را باید پشت‌سر بگذارند. این دانشگاه‌ها برای رشته ذکرشده دوره‌‌های نیمه‌وقت با حدود 1،500 ساعت مطالعه به زبان آلمانی و انگلیسی و تمام‌وقت با حدود 3،000 ساعت مطالعه در زمینۀ‌ دندانپزشکی به زبان انگلیسی درنظر گرفته‌اند. ثبت‌نام دوره‌های پاره‌وقت هرسال در ماه جولای و دوره‌های تمام‌وقت در ماه اکتبر انجام می‌شود و ازجمله شرایط مهم ورود به این رشته تحصیل نیز حداقل دوسال تجربۀ کاری در زمینه‌های مختلف دندانپزشکی است.

تحصیل دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در آلمان

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دیگر رشته دندانپزشکی در آلمان است که کالج بین‌المللی پزشکی و دانشگاه دوزبرگ-ایسن ارائه می‌دهند. دندانپزشکان دارای مجوز در زمینۀ دندانپزشکی زیبایی در این رشته می‌توانند تحصیل کنند. این رشته به‌ دو شکل پاره‌وقت و تمام‌وقت مشابه با رشته پریودنتولوژی ارائه می‌شود و شرایط ورود دانشجویان به این رشته تفاوتی با دیگر رشته‌های دندانپزشکی در آلمان ندارد. دانشجویان بعد از سپری‌کردن دوره‌های مقدماتی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی دوره‌های تخصصی را با ارائۀ پایان‌نامه و شرکت در آزمون شفاهی باید به‌اتمام برسانند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: