مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

محصلان می‌توانند برای بورسیه تحصیلی که توسط دفتر مرکزی دانشگاه منطقه توسکانی در ایتالیا (عنوان کامل Agenzia Regionale Diritto allo Studio Universitario یا به اختصار DSU) ارائه می‌شود درخواست بدهند. بورسیه DSU شامل این امکانات است:

  • اسکان رایگان
  • وعده‌های غذایی رایگان در سالن‌های غذاخوری دانشگاه
  • وجه ماهانه برای مخارج اضافی (فعالیت‌های ورزشی، کتاب‌ها و ...)
  • معافیت از شهریه‌های دانشگاه
  • کمک‌هزینه برای محصلان
  • DSU شکل‌های مختلفی از کمک‌های اقتصادی را بنا به درخواست یا از طریق رقابت، به شایسته‌ترین دانشجویانی که شرایط اقتصادی سختی دارند ارائه می دهد.
  • مزیت اصلی برای تقبل هزینه‌هایی که محصلان برای کسب کردن شرایط آکادمیک لازم با ‌آنها روبرو هستند، کسب بورسیه است؛ اما مزایای اقتصادی دیگری هم وجود دارد.
  • اطلاعیه‌های رقابت هرساله اعلام می‌شوند. برای رقابت اصلی می‌توانید به صورت آنلاین درخواست بدهید. در بعضی موارد، درخواست باید چاپ، امضا و به بخش Monetary Intervention Services مسئول در هر محل ارسال شود.
  • رتبه‌های مسابقات طبق ملاک‌های اعلام‌شده در فراخوان‌های مربوطه اعلام می‌شوند.
  • کمک مالی به دانشجویانی که بورسیه گرفته اند، براساس شیوه‌ای که در فراخوان‌های مربوطه اعلام شده است، و به صورت اعتبار بر روی حساب بانکی یا کارت می باشد.

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یا به‌اختصار DSU یکی از دلایل مهم و شاید اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی است. این بورسیه یکی از بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیاست و به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در مقاطع تحصیلی مختلف در ایتالیا تحصیل می‌کنند. دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا به دانشجویان در تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور کمک بسزایی می‌کند. نکتۀ جالب دربارۀ بورسیه DSU این است که سوابق و رشته و مقطع تحصیلی و زبان تحصیل بر دریافتش تأثیرگذار نیست و تمامی دانشجویان می‌توانند برای دریافت آن درخواست بدهند. بنابراین، اگر به‌د­­نبال کسب تجربۀ تحصیل در دانشگاه‌های تاریخی و مطرح ایتالیا هستید، استفاده از این کمک‌هزینۀ دولتی شرایط بسیار مناسبی برایتان فراهم خواهد کرد‌. در این مقاله، نگاهی کوتاه به شرایط دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا و مدارک لازم برای دریافت آن خواهیم انداخت.

هدفِ بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

ایتالیا همواره یکی از کشور‌های محبوب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا بوده است. دانشگاه‌های این کشور جزو دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان به‌شمار می‌روند و هر‌ساله دانشجویان زیادی تلاش‌ می‌کنند تا به یکی از این دانشگاه‌های مطرح و طراز‌اول راه یابند. باوجوداین، سهم درآمد‌های ناشی از تحصیل دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا به‌مراتب کمتر از دیگر کشور‌های مشهور دنیا، مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و فرانسه است. از‌این‌رو، دولت ایتالیا با هدف افزایش سهم بازار دانشجویان بین‌المللی و درآمدهای ناشی از آن و کمک به دانشجویان و تشویق آنان به ادامه‌تحصیل در این کشور، کمک‌هزینه‌هایی در نظر گرفته است که می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهد. با اینکه تحصیل در ایتالیا رایگان نیست و دانشجویان موظف‌اند به‌طور متوسط در هر سال تحصیلی حدود 2،000 یورو به دانشگاه‌های دولتی این کشور شهریه بپردازند، وجود این کمک‌های مالی دولت ایتالیا موجب شده است تا این کشور همچنان یکی از مقاصد تحصیلی پرطرفدار در میان دانشجویان بین‌المللی باشد.


شرایط دریافت بورسیه استانی یا جهان سوم ایتالیا

همان‌طور‌که در مقدمه گفتیم، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا بر‌پایۀ نیاز (Need-based) به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌شود و برای پرداخت آن سوابق تحصیلی متقاضیان در نظر گرفته نمی‌شود‌. این بورسیه به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند ثابت کنند به‌دلیل وضعیت مالی نامناسب، نمی‌توانند ازپسِ تأمین هزینه‌های تحصیلشان بربیایند و این مسئله مانع بزرگی برای دستیابی آنان به اهداف تحصیلی‌شان است. اگر دانشجویان هنوز زیر پوشش والدینشان باشند و والدین آنان به‌دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزندشان را تأمین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواستشان را ارائه دهند. البته اعطاکنندگان بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا ممکن است عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرند؛ مانند شرایط سنی متقاضیان، میزان درآمد سالانۀ خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران.

ناگفته نماند اگر دانشجویان شاغل باشند، مدارک مربوط به درآمدشان ارز‌یابی می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت بورسیه‌‌های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدینشان نمی‌توانند شهریۀ دانشگاه را پرداخت کنند. حتی در بعضی مواقع، ممکن است دانشجویان به‌دلیل سوابق تحصیلی عالی علاوه‌بر بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا، با‌توجه‌به نوع دورۀ تحصیلی و دانشگاه، بتوانند از بورسیه شایستگی (Merit-based) نیز بهره‌مند شوند. مزایای بهره‌مندی از بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا عبارت‌اند از:

  1. معافیت از پرداخت شهریۀ دانشگاه؛
  2. خوابگاه رایگان به‌علاوۀ یک وعده غذای رایگان در روز و کمک‌هزینۀ نقدی تا 3،000 یورو در سال (در‌صورت تعلق‌نگرفتن خوابگاه و غذا‌، کمک‌هزینه تا 5،200 یورو در سال افزایش خواهد یافت)؛
  3. تخفیف استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی.

دراین‌میان، نکتۀ مهم این است که اولین قسط بورسیه استانی ایتالیا دوسه ماه پس از شروع تحصیل پرداخت می‌شود؛ از‌این‌رو، دانشجویان برای ماه‌های نخست تحصیلشان باید مبلغی را در نظر بگیرند. هزینۀ زندگی شامل غذا، مسکن و... در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت و مهم‌ترین تفاوتشان در اجاره‌بهای مسکن است. به‌عنوان مثال، اجاره‌بهای مسکن در شهرهای ارزان‌تر ایتالیا همچون جنوا و باری و تورین حدود 350 تا 450 یورو و در شهرهای گران‌تر نظیر میلان حدود 400 تا 500 یورو در سال است.

مدارک موردنیاز برای دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

برای دریافت این بورسیه، اولین قدم اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست. دانشجویانی که موفق شده‌‌اند از آکادمی‌های هنری و کنسرواتوارهای موسیقی دولتی (AFAM) پذیرش بگیرند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه نیز اقدام کنند. علاوه‌بر نامۀ پذیرش از دانشگاه ‌(Admission Letter)، مدارک دیگری نیز به‌منظور اقدام برای دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا لازم است. این مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند و به تأیید وزارت امورخارجه و وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران برسند. برخی از مدارک یادشده عبارت‌اند از: فیش حقوقی سرپرست خانواده (متقاضیان برای دریافت بورسیه باید عدد زیر 23،000 یورو داشته باشند)، اجاره‌نامۀ محضری مربوط به سال قبل، اقرارنامه، شناسنامۀ سرپرست خانواده و پرینت حساب سرپرست خانواده.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: