مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته زمین شناسی در ترکیه

رشته زمین شناسی در ترکیه

رشته زمین شناسی در ترکیه بسیار ارزان قیمت است و دانشگاه های مطرح این کشور از جمله دانشگاه کوچ سبب شده طرفداران خاص خود را داشته باشد. در واقع از بین کشورهای آسیای غربی از جمله امارات، ارمنستان، کویت و غیره، ترکیه هم دانشگاه های بهتر و مطرح تری دارد و هم ارزان تر است. مثلا در حالی که زندگی در امارات ماهانه بین 800$ تا 1100$ (دلار آمریکا) برای دانشجویان هزینه به دنبال خواهد داشت، در ترکیه زندگی دانشجویی بین 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) هزینه دارد. ترکیه همچنین برخلاف کشورهای عربی از جمله امارات و کویت، امکان اخذ پاسپورت را نیز برای فارغ التحصیلان در صورت وجود شرایطی از جمله 5 سال کار و اقامت قانونی در ترکیه فراهم آورده است. در حالی که در کشورهای مزبور افراد نهایتا می توانند اقامت دائم اخذ نمایند.

البته امارات از اوایل سال 2021 قانون جدیدی تصویب کرده و برای اولین بار امکان اخذ پاسپورت این کشور توسط خارجی ها را فراهم آورده است منتهی این مسئله فقط شامل حال کسانی است که ملکی به ارزش مشخصی در این کشور خریداری نمایند. علاوه بر مزایای گفته شده در خصوص تحصیل در ترکیه نباید فراموش کرد این کشور در حال توسعه است. همچنین با وجود این که اقتصاد رو به پیشرفت تری در قیاس با ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و غیره دارد، هنوز نرخ بیکاری در این کشور بالای 12% است. علیرغم این موضوع، تسلط به زبان ترکی استانبولی و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های مطرح ترکیه سبب می شود کاریابی در این کشور دشوار نباشد. 

هزینه های تحصیل در رشته زمین شناسی در ترکیه

در ترکیه نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، رشته انتخابی (پرستاری، پزشکی، زمین شناسی، فشن و غیره)، مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) به علاوه زبان تحصیلی (انگلیسی یا ترکی استانبولی) در تعیین میزان دقیق شهریه دانشگاه ها تاثیر عمده ای دارد. مثلا رشته زمین شناسی در ترکیه وقتی به زبان ترکی استانبولی تدریس شود شهریه کم تری به دنبال دارد تا در دوره هایی که به زبان انگلیسی هستند. همچنین تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه از جمله دانشگاه کوچ، هزینه های به مراتب بیشتری در قیاس با دانشگاه های دولتی به دنبال دارد. مثلا در رشته پزشکی و دندانپزشکی، شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه به سالی 20000$ (دلار آمریکا) هم می رسد. البته فراموش نشود در همین دانشگاه ها نیز دوره های ارزان قیمت هم وجود دارند؛ مثلا تعدادی از گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه کوچ در سال های 2021 و 2022 رایگانند.

رشته زمین شناسی جزو رشته های گران ترکیه به حساب نمی آید. همچنین چون نسبت به رشته هایی مثل جواهرسازی، فشن، دندانپزشکی و غیره، زمین شناسی در ترکیه بازار کار خوبی ندارد، طرفداران آن نیز کم تر است و نتیجتا اخذ پذیرش از آن دشوار نخواهد بود. شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه برای رشته زمین شناسی با توجه به مقطع تحصیلی در دوره های انگلیسی و ترکی به شرح ذیل است:

انگلیسی: سالی 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا)

ترکی استانبولی: سالی 240$ تا 900$ (دلار آمریکا)




بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در ترکیه

29 دانشگاه در ترکیه در سطح جهانی هم جایگاه خوبی دارند که امکان تحصیل در رشته زمین شناسی در بسیاری از آن ها وجود دارد. این دانشگاه ها در سال جاری عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته زمین شناسی در ترکیه
THE Ranking 2021
QS Ranking 2021
U.S. News & World Report Ranking 2021
Cankaya University
401 - -
Koc University
401
465
733
Hacettepe University
501
801
511
Sabanci University
501
521
901
Bilkent University
601
551
614
Bogazici University
601
651
-
Istanbul University
801
801
714


کار ضمن تحصیل با رشته زمین شناسی در ترکیه

کار ضمن تحصیل در ترکیه امکان پذیر است؛ یعنی در قوانین این کشور به رسمیت شناخته شده است. منتهی محدودیت هایی دارد؛ مثلا دانشجویان بین المللی برای این که بتوانند حین تحصیل رشته زمین شناسی یا سایر رشته های تحصیلی در این کشور مشغول به کار باشند، باید مجوز کار یا همان work permitاخذ نمایند. لازم به ذکر است دانشجویان مقطع کارشناسی در ترکیه تنها بعد از 1 سال حضور در این کشور اجازه کار ضمن تحصیل خواهند داشت.

همچنین محدودیتی که برای تمامی دانشجویان خارجی در این کشور برای کار ضمن تحصیل وجود دارد این است که تنها تا سقف 24 ساعت در هفته اجازه کار دارند. اجازه کار در غالب کشورهای دنیا تا 20 ساعت در هفته و در برخی کشورها از جمله هلند و سوئیس کمی کم تر است. اما یکسری دیگر از کشورهای دنیا از جمله ژاپن، امارات و آذربایجان نیز اصلا به خارجی ها اجازه کار ضمن تحصیل نمی دهند. با مشغول شدن به کار ضمن تحصیل در ترکیه دانشجویان می توانند قدری از هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین نمایند؛ اما درآمد آن ها معمولا ماهانه بین 50$ تا 150$ (دلار آمریکا) می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر به منظور ورود به ترکیه برای تحصیل داشتن ویزای تحصیلی ضروری است. مهم ترین مدارک به این منظور عبارت هستند از:

  • پاسپورتی که حداقل 90 روز معتبر باشد.
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه که باید تکمیل و امضا شده باشد.
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی.
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در ترکیه که دربردارنده مدت اقامت در این کشور است.
  • بیمه سفر در تمام مدت اقامت در ترکیه.
  • گواهی سلامت.

کار با رشته زمین شناسی در ترکیه

سطح درآمد زمین شناسان در ترکیه در کمترین حالت 6600 لیر در ماه هست و در بیشترین حالت 21000 لیر .یعنی زمین شناسان در ترکیه به طور میانگین ماهی 13500TRY (لیر) درآمد دارند و سالی 162000TRY (لیر) به طور متوسط حقوق دریافت می نمایند. البته فراموش نشود نرخ تورم در ترکیه در سال 2021 حدودا 13% است؛ یعنی قیمت ها در این کشور به مرور افزایش پیدا می کنند. هرچند درآمد همه مشاغل از جمله زمین شناسان نیز در ترکیه در گذر زمان افزوده خواهد شد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: