مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آزمون GCSE

آزمون GCSE

اگر قصد تحصیل در انگلستان را داشته باشید، حتما در رابطه با آزمون‌های GCSE شنیده‌اید. شرکت در  آزمون‌های GCSE برای دانش‌آموزان 14 تا 16 ساله بومی کشور انگلستان و متقاضیان بین‌المللی در هر سنی امکان‌پذیر است. اگر علاقه‌مند به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان هستید، بهتر است با الزامات ورود به دانشگاه، که یکی از آن‌ها ارائه گواهی آزمون GCSE است، آشنا شوید.

درباره دوره و آزمون GCSE و شرایط آن

گواهی عمومی آموزش متوسطه (General Certificate of Secondary Education) که به اختصار با نام GCSE شناخته می‌شود، مدرکی است که دانش‌آموزان 14 الی 16 ساله در پایان 11 سال تحصیلی موظف به کسب آن هستند. درواقع GCSE گواهینامه مقطع اول دبیرستان و A level معادل سال‌های سوم و چهارم دبیرستان محسوب می‌شود. البته متقاضیان در هر سنی برای کسب صلاحیت در موضوع موردنظر و تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس می‌توانند برای شرکت در دوره و آزمون GSCE اقدام کنند.

این گواهی یک چارچوب برای ارزیابی سطح دانش‌آموزان مناطق انگلستان، ولز و ایرلند شمالی فراهم می‌کند. برای دریافت مدرک GCSE دانش آموزان موظف به گذراندن دوره دوساله در رشته تحصیلی خود و در نهایت شرکت در آزمون GSCE هستند. از طریق کسب گواهی آزمون GCSE می‌توانید فرصت تحصیل در کشوری که تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر جهان را در خود جای داده است، به‌ دست آورید.

دوره های آزمون GCSE به صورت تمام وقت در مدارس و کالج ها برگزار شده و طول دوره آن ها به مدت 2 سال و شامل 5 ترم است.

امکان گذراندن دوره آزمون GCSE به‌ صورت کوتاه مدت نیز وجود دارد. همچنین برای ورود به این دوره‌ها هیچ محدودیت سنی و یا نیازی به ارسال مدارک رسمی وجود ندارد.

موضوعات ارائه شده در دوره‌های GCSE

با وجود اینکه انتخاب موضوع برای گذراندن به عهده خود فرد است، اما برخی از موضوعات ضروری هستند و افراد موظف به گذراندن دوره‌های آن‌ها هستند. این موضوعات شامل ریاضیات، زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی و علوم هستند. دروس مربوط به علوم شامل درس‌های بیولوژی، فیزیک و شیمی هستند. انتخاب حداقل یک درس از دروس علوم در کنار درس‌های ریاضیات، زبان و ادبیات انگلیسی، برای گذراندن دوره GCSE کافی است. جدا از موضوعاتی که گذراندن آن‌ها در دوره GCSE اجباری است، متقاضیان اجازه انتخاب موضوع موردعلاقه خود برای گذراندن در دوره GCSE به‌صورت تخصصی را دارند. دوره‌های ارائه شده در هر مدرسه و کالج ممکن است متفاوت باشد.

دوره های ارائه شده در آزمون GCSE در گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  • هنر؛
  • طراحی و تکنولوژی؛
  • علوم انسانی؛
  • زبان ها خارجه مدرن؛

با توجه به رشته مورد علاقه و یا شغلی که در نظر دارید می‌توانید یکی از دوره‌های ارائه شده را انتخاب کرده و آزمون GCSE مربوط به آن را بگذرانید. با کسب گواهی GCSE در دوره موردنظر خود می‌توانید صلاحیت تحصیل در دانشگاه را به‌دست آورید.

محتوای دوره و آزمون GCSE

در دوره‌های GCSE به‌طور عمده ارزیابی متقاضی براساس فعالیت‌هایی که در طول دوره انجام شده، صورت می‌گیرد.

این فعالیت‌ها شامل:

  • پروژه‌ها؛
  • فعالیت‌های عملی؛
  • فعالیت‌های هنری؛
  • آزمایش‌ها؛
  • تحقیقات؛

فعالیت‌های انجام شده در دوره GCSE برای تمامی موضوعات یکسان نیست. برای مثال:

  • در موضوعات هنر و طراحی فعالیت‌های عملی بیشتر از آزمون‌های کتبی است.
  • در مواردی، دوره‌های GCSE تشکیل شده از واحدهایی هستند که در انتهای هر واحد موظف به گذراندن آزمون مربوط به آن واحد خواهید بود.
  • در برخی از دوره‌های GCSE شما تنها موظف به گذراندن یک آزمون کلی در پایان دوره خواهید بود.

دوره‌های کوتاه مدت آزمون GCSE

مدت‌ زمان دوره‌های کوتاه مدت آزمون GCSE به‌صورت نیمی از دوره کامل GCSE است. اما در نهایت گواهی که از طریق شرکت در آزمون آن داده می‌شود، با دوره‌های کامل GCSE برابری می‌کند. دوره کوتاه‌مدت GCSE در طول 3 ترم به پایان می‌رسد. دوره کوتاه‌مدت به متقاضیان فرصت بیشتری جهت گذراندن دوره اضافی نسبت به دوره کامل می‌دهد.

دوره‌های کامل و کوتاه‌مدت GCSE کامل کننده A level هستند. به‌همین خاطر برای اخذ پذیرش از برخی از دانشگاه‌ها و یا در برخی رشته‌ها لازم است تا گواهی آزمون A level را همراه با GCSE ارائه دهید تا صلاحیت تحصیل در دانشگاه یا رشته موردنظر را بدست آورید.


سیستم نمره‌دهی آزمون GCSE

در سیستم نمره‌دهی قدیم، شورای برنامه‌های آموزشی، امتحانات و ارزیابی (CCEA) در ایرلند شمالی سیستم نمره‌دهی را برای آزمون GCSE، از A* تا C مشخص کرد. اما در سیستم نمره‌دهی جدید، نهاد‌های دیگر از جمله AQA (نهاد ارزیابی تحصیلی اروپا) و OCR (شورای تصمیم‌گیری برنامه‌های تحصیلی) سیستم نمره‌دهی آزمون GCSE را به‌ صورتی تنظیم کرده‌اند که امتیار ۹ بالاترین و امتیاز یک پایین‌ترین نمره به‌ حساب می‌آیند. بسته به هر نهادی که گواهی آزمون GCSE را به شما ارسال می‌کنند، بهتر است با سیستم نمره‌دهی این آزمون و معادل آن آشنایی کافی را داشته باشید.

در جدول زیر معادل‌ نمرات GCSE در سیستم قدیم و جدید را مشاهده می‌کنید:

سیستم نمره‌دهی جدید GCSE سیستم نمره‌دهی قدیم GCSE
8-9 *A
7 A
5-6 B
4 C
2-3 D
2 E
1-2 F
1 G
U U

دانشگاه‌ها و یا هر موسسه دیگری که برای ورود و تحصیل، گواهی آزمون GCSE را جزو مدارک پذیرش خود درخواست کنند، نمره GCSE قابل قبول برای آن‌ها حداقل در سطح C (نمره 4) خواهد بود.

زمان شرکت در آزمون‌های GCSE

زمان برگزاری آزمون‌های GCSE در ماه‌های می و ژوئن و زمان اعلام نتایج آزمون GCSE در ماه آگوست است. اما هر مدرسه و یا کالجی که دوره و آزمون GCSE را برای متقاضیان آن برگزار می‌کند، مهلت زمانی مشخص خود را دارد. به‌همین دلیل جهت ثبت‌نام در دوره‌ها و آزمون GCSE در هر مدرسه و کالجی که مدنظرتان است، باید به سایت موسسه مراجعه کنید.

هزینه ثبت‌ نام برای دوره و آزمون GCSE

هزینه‌های ثبت‌نام و شرکت در آزمون GCSE برای هر مدرسه و یا کالج و حتی با توجه به ملیت متقاضیان نیز متفاوت است. برای مثال هزینه شرکت در آزمون GCSE در کالج کالینگهام ۴۲۰ پوند و هزینه ثبت‌نام در دوره‌های آن برای متقاضیان بین‌المللی ۵۷۵ پوند است. در خصوص دوره‌های GCSE، برای مثال در کالج کالینگهام هزینه گذراندن دوره GCSE به‌صورت تمام وقت ۶۹۲۵ پوند در هر ترم برای ۵ الی ۹ درس است. هزینه دوره‌های کوتاه مدت در همین کالج ۱۳۷۰ پوند برای هر درس در هر ترم است. اما با این حال نمی‌توان هزینه مشخصی را برای این دوره اختصاص داد. بنابراین با مراجعه به سایت مدرسه و یا کالج می‌توانید درمورد هزینه‌های دوره و آزمون GCSE اطلاعات کسب کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده
شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده

خوشبختانه، شما می‌توانید با ویزای دانشجویی نوع 4، اعضای خانواده‌ی خود را به انگلستان بیاورید. در این مقاله، شما با هر آنچه که باید درباره‌ی دیدن اعضای خانواده‌ی خود به‌هنگام تحصیل در انگلستان بدانید، آشنا خواهید شد. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی در بریتانیا
هزینه های زندگی در بریتانیا

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، هزینه‌ی زندگی در بریتانیاست. البته، شما باید به هزینه‌های تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید، اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در انگلستان
هزینه ی تحصیل در انگلستان

هیچ‌کس دوست ندارد فقط به پول فکر کند، اما پول بخش بسیاری مهمی است که مشخص می‌کند آیا می‌توانید در دانشگاه‌های انگلستان مشغول به تحصیل شوید یا خیر. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: