مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آزمون PLAB

آزمون PLAB

یکی از رشته‌ها و مشاغل پرطرفدار در انگلستان، پزشکی است. بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌ التحصیلی از این رشته تصمیم به تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان یا کار در شورای ملی پزشکی (‌NHS) می‌گیرند. آزمون PLAB انگلستان یک آزمون ورودی برای فارغ‌التحصیلان پزشکی است. مهارت متقاضیان در فعالیت‌های بالینی، مدیریت وضعیت و دانش پزشکی از طریق این آزمون سنجیده می‌شود. آزمون PLAB از دو بخش تشکیل می‌شود که بدون قبولی در بخش اول امکان شرکت در بخش دوم وجود نخواهد داشت.

آزمون PLAB چیست؟

آزمون ارزیابی زبانی و حرفه‌ای یا به اختصار PLAB انگلستان یک آزمون برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی پزشکی و متقاضیانی است که قصد تحصیل یا کار در تخصص‌های پزشکی در شورای ملی پزشکی (NHS) انگلستان را دارند. توسط این آزمون مهارت‌ها و دانش لازم فارغ‌ التحصیلان برای کار به‌عنوان پزشک ثابت می‌شود. این آزمون از دو بخش تشکیل شده‌است. تمامی متقاضیان موظف به شرکت در هردو بخش هستند. برای شرکت در بخش دوم آزمون PLAB انگلستان باید بخش اول این آزمون را با موفقیت گذرانده باشید.

بخش اول آزمون PLAB در انگلستان

بخش اول آزمون PLAB انگلستان یک آزمون 3 ساعته شامل 180 سؤال چند گزینه‌ای است. برای پاسخ به هر سؤال یک دقیقه وقت خواهید داشت. هر کدام از سؤال‌ها با یک سناریو کوتاه شروع شده و به دنبال آن سؤال پرسیده می‌شود. متقاضی موظف است پاسخ درست را از میان 5 پاسخ دیگر علامت بزند. این بخش شامل 4 مهارت تشخیص، تحقیق، مدیریت و تمرین در زمینه پزشکی بالینی است. سوالات این بخش ممکن است شامل عکس‌ها، تست‌های نوار قلب و تصویر اشعه ایکس باشد.

نتایج بخش اول آزمون PLAB از 4 الی 6 هفته پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

بخش دوم آزمون PLAB در انگلستان

بخش دوم آزمون PLAB یک آزمون عملی بالینی ساختار یافته است که با نام OSCE نیز شناخته می‌شود. این بخش شامل 18 سناریو است که برای هرکدام 8 دقیقه فرصت وجود دارد. هدف این بخش بازتاب مشکلات درمانی با استفاده از صحنه سازی است. بخش دوم آزمون PLAB انگلستان تنها در مراکز کلینیکی GMC بریتانیا برگزار می‌شوند.

نتایج بخش دوم آزمون PLAB انگلستان تا 2 هفته پس از برگزاری اعلام شده و با مراجعه به سایت GMC قابل مشاهده است.

شرایط و مدارک لازم برای شرکت در آزمون PLAB انگستان

اگر خارج از بریتانیا، کشورهای اتحادیه اروپا و یا سوییس هستید، می‌توانید در آزمون PLAB انگلستان شرکت کنید. متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید از رشته پزشکی فارغ‌ التحصیل شده و مدرک پزشکی آن‌ها باید به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده باشد. همچنین متقاضیان تنها در صورتی نیاز به شرکت در این آزمون خواهند داشت که قصد تحصیل در تخصص پزشکی یا کار به‌عنوان پزشک در انگلستان را داشته باشند.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون PLAB انگلستان

  • مدرک زبان آیلتس با نمره کلی بالای 7.5 و نمره 7 در هر بخش / نمره آزمون OET (حداقل نمره 8 برای هر بخش)
  • گواهی کارآموزی به مدت حداقل 12 ماه در بیمارستان (آزمون PLAB را می‌توان بدون داشتن گواهی کارآموزی نیز شرکت کرد اما پس از اعلام نتایج انتخاب‌های محدودی خواهید داشت)
  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت
  • گواهی ثبت نام در آزمون (در روز آزمون باید تاییدیه اطلاعات ثبت نام را همراه با شماره مرجع رزرو GMC آزمون به همرا داشته باشید)

مراحل ثبت نام در آزمون PLAB انگلستان

  • ایجاد یک حساب کاربری آنلاین GMC و ارائه تاییدیه مدارک پزشکی خود
  • رزرو، پرداخت بخش اول آزمون PLAB انگلستان (PLAB 1) و رزرو مکان آزمون
  • دریافت ایمیل تاییدیه از وب سایت GMC (محتوای ایمیل شامل مکان، محل برگزاری آزمون و تاریخ آزمون است)
  • پس از موفقیت در آزمون PLAB 1 یا همان بخش اول آزمون می‌توانید برای شرکت در بخش دوم آزمون یا PLAB 2 نیز ثبت نام کنید.

هزینه شرکت در آزمون PLAB انگلستان

هزینه شرکت در هرکدام از بخش‌های آزمون PLAB انگلستان در جدول زیر آورده شده است:

عنوان هزینه آزمون
بخش اول آزمون PLAB 247 پوند
بخش دوم آزمون PLAB
906 پوند

هزینه کنسل کردن آزمون PLAB انگلستان

در صورت صرف نظر کردن از شرکت در آزمون PLAB طبق جدول زیر براساس تایم کنسلی هزینه‌ای که باید پرداخت کنید به صورت زیر است:

عنوان زمان کنسل کردن هزینه
بخش اول آزمون PLAB بیش از 42 رو قبل از امتحان 24.70 پوند
بخش اول آزمون PLAB
    کمتر از 42 رو قبل از امتحان    
247 پوند
بخش دوم آزمون PLAB
بیش از 42 رو قبل از امتحان
90.60 پوند
بخش دوم آزمون PLAB
بیش از 42 الی 28 رو قبل از امتحان 453 پوند
بخش دوم آزمون PLAB
کمتر از 28 روز قبل از امتحان 906 پوند

تعداد دفعات شرکت در آزمون PLAB انگلستان

متقاضیان در بخش اول آزمون PLAB انگلستان مجاز هستند تا 4 بار در این آزمون شرکت کنند. در بخش دوم آزمون PLAB نیز متقاضیان می‌توانند تا 4 بار در آزمون شرکت کنند اما به شرطی که اعتبار قبولی آن‌ها در بخش اول آزمون نگذشته باشد.

متقاضیان موظف هستند بخش دوم آزمون PLAB انگلستان را در عرض 2 سال پس از قبولی در بخش اول آزمون با موفقیت بگذرانند. در صورتی که در طول 2 سال موفق به گذراندن بخش دوم آزمون نشده یا در چهارمین تلاش برای آزمون قبول نشوید، باید در بخش اول آزمون PLAB انگلستان مجددا شرکت کنید.

سیستم نمره‌دهی آزمون PLAB انگلستان

در بخش اول آزمون PLAB انگلستان حداقل نمره برای قبولی تعریف نشده است. نمره هر شخص بستگی به عملکرد او در آزمون دارد. هر سؤال آزمون PLAB دارای یک نمره است و قبولی فرد براساس پاسخ درست فرد به سوالات مهم آزمون است. تصحیح کنندگان براساس پاسخ فرد به دسته سوالات تصمیم می‌گیرند که فرد در چه زمینه پزشکی مهارت بیشتر دارد و براساس آن نمره کل را می‌دهند. این سیستم نمره دهی (Angoff) نام دارد.

در بخش دوم آزمون PLAB متقاضیان براساس مهارت خود در آزمون عملی سنجیده می‌شوند. مهارت‌هایی که داوران براساس آن‌ها متقاضیان را ارزیابی خواهند کرد شامل:

  • جمع‌آوری داده‌ها، مهارت‌های فنی و ارزیابی
  • مهارت‌های مدیریت بالینی
  • مهارت‌های میان فردی

متقاضیان از هر سناریو نمره‌ مخصوص خود را دریافت می‌کنند که تعیین کننده قبولی فرد در آزمون خواهد بود. حداقل نمره برای هر سناریو تعریف نشده است اما برای قبولی در جمع امتیاز متقاضی باید حداقل 10 نمره باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده
شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده

خوشبختانه، شما می‌توانید با ویزای دانشجویی نوع 4، اعضای خانواده‌ی خود را به انگلستان بیاورید. در این مقاله، شما با هر آنچه که باید درباره‌ی دیدن اعضای خانواده‌ی خود به‌هنگام تحصیل در انگلستان بدانید، آشنا خواهید شد. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی در بریتانیا
هزینه های زندگی در بریتانیا

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، هزینه‌ی زندگی در بریتانیاست. البته، شما باید به هزینه‌های تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید، اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در انگلستان
هزینه ی تحصیل در انگلستان

هیچ‌کس دوست ندارد فقط به پول فکر کند، اما پول بخش بسیاری مهمی است که مشخص می‌کند آیا می‌توانید در دانشگاه‌های انگلستان مشغول به تحصیل شوید یا خیر. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: