مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

متقاضیان زیادی از سبای دنیا مشتاق تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه هستند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه مناسب است. ما در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایل مناسب بودن دانشگاه‌های فرانسه می‌پردازیم.

شهریه بسیار مقرون‌به‌صرفه

در برخی موارد، دانشجویان در سراسر اروپا، آمریکا و استرالیا از مزایای مشابهی برخوردار هستند، اما در برخی دیگر، شهریه بالاتری می‌پردازند. بااین‌وجود، تحصیل در فرانسه همچنان نسبت به سایر کشورها مانند ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و غیره کم‌هزینه‌تر است.

تعداد زیاد مدارک تحصیلی انگلیسی

برای جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در فرانسه تعداد برنامه‌های تحصیلی انگلیسی را در پیشنهاد دانشگاهی خود افزایش داده‌اند. بیش از 1500 دوره به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و تعداد آن‌ها هرسال در حال افزایش است.

فرصت‌های عالی برای یادگیری یا بهبود زبان فرانسه

اگرچه انگلیسی در بسیاری از بخش‌ها زبان بین‌المللی اصلی باقی می‌ماند، اما نباید فرانسوی را نادیده بگیرید. زبان فرانسه سومین زبان رایج تجاری و زبان رسمی در بیش از 30 کشور در سراسر جهان است. به یاد داشته باشید که افرادی که حداقل به دو زبان خارجی صحبت می‌کنند، شانس بیشتری برای دریافت حقوق بالاتر یا درخواست موقعیت در شرکت‌ها و مؤسسات چندملیتی بزرگ دارند.

وجود مؤسسات زیاد تحقیقات و نوآوری

بسیاری از مؤسسات آموزش عالی فرانسه منابع زیادی را برای انجام امور تحقیقاتی و کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر ساعت‌های طولانی را در آزمایشگاه‌ها سپری می‌کنید و آزمایش‌های مختلفی انجام می‌دهید فرانسه جایی است که برای این دسته از فعالیت‌های شما بسیار مناسب است.

بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری

از شگفتی‌های ساخت بشر گرفته تا زیبایی‌های طبیعی، چیزهای زیادی برای دیدن در شش‌ضلعی (لقب محبوب فرانسه) وجود دارد. شهر پاریس یکی از مکان‌های گردشگری است که هرساله تعداد زیادی بازدیدکننده را جذب می‌کند. پس با تحصیل در فرانسه می‌توان از این مکان‌ها زیبا نیز دیدن کرد.

روان‌شناسی مطالعه علمی طیف وسیعی از افکار، احساسات و رفتار انسان است. رشته روان‌شناسی پتانسیل تأثیرات مفید عمیقی بر مردم و جوامع دارد. فرانسه یک مقصد تحصیلی است که محیط دانشگاهی و سبک زندگی آن سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی را مجذوب خود کرده است. در بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه، رشته روان‌شناسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود. اگر قصد تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه را دارید، برای اطلاع از شرایط تحصیل این رشته در فرانسه، مدارک و هزینه‌های لازم در ادامه با ما همراه شوید.

روان‌شناسی زیرشاخه‌ای در حوزه علوم اجتماعی است. با تحصیل در مقطع لیسانس یا کارشناسی ارشد روان‌شناسی در دانشگاه‌های فرانسه، همه‌چیز را در مورد جنبه‌های مختلفی که به روان انسان مربوط می‌شود یاد خواهید گرفت. اگر می‌خواهید دانش خود را از ذهن انسان عمیق‌تر کنید، پیچیدگی وجود را بهتر درک کنید، یاد بگیرید که ارتباطات انسانی را تجزیه‌وتحلیل کنید و تعاملات اجتماعی را مشاهده کنید، این رشته احتمالاً برای شما مناسب است.

دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه‌های فرانسه کلاس‌های نظری را باتجربه کار عملی و مطالعات موردی در مورد موضوعاتی مانند تروما، اختلالات روانی، اعتیاد، رشد کودک و روش‌های درمانی فعلی و … یاد می‌گیرند.




بهترین دانشگاه‌های روانشناسی در فرانسه

مانند سایر رشته‌ها، فرانسه نیز دارای برخی از بهترین دانشگاه‌های روان‌شناسی است. اگرچه رشته روان‌شناسی در فرانسه به‌اندازه کسب‌وکار یا هنر محبوب نیست. برنامه‌های روان‌شناسی در بسیاری از دانشگاه‌های معروف فرانسه وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی، فرانسه را به دلیل هزینه‌های پایین شهریه، محیط خوب و فرهنگ فرانسه و همچنین شرایط کار در آنجا انتخاب می‌کنند.

 در اینجا پنج مورد از بهترین دانشگاه‌های روان‌شناسی در فرانسه آورده شده است:

  • دانشگاه پاریس
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه اکسی مارس
  • دانشگاه مونپله
  • دانشگاه بوردو

گرایش‌های مختلف روانشناسی در دانشگاه‌های فرانسه

روان‌شناسی در دانشگاه‌های فرانسه دارای زیرشاخه‌های متعددی مانند روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی شناختی و ادراکی، روان‌شناسی رفتاری، روان‌شناسی عصبی، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی تجربی یا اشکال روان‌شناسی عمق (با تمرکز بر فرایندهای ناخودآگاه) است.

در مورد هر یک از این گرایش‌ها توضیحات مختصری بیان شده است:

  • مغز و رفتار: چگونه اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر بر رفتار تأثیر می‌گذارد.
  • روان‌شناسی شناختی: واکنش‌های ما به رنگ‌ها، بوها، گفتار و موسیقی است.
  • روان‌شناسی رشد: روش‌هایی که نوزادان فضا، الگوها، اشیا و رویدادها را درک می‌کنند.
  • روان‌شناسی اجتماعی: چگونه افکار، احساسات و رفتارهای ما با حضور دیگران شکل می‌گیرد.

مقاطع تحصیلی روانشناسی در فرانسه

سه نوع مقطع دانشگاهی برای تحصیل روانشناسی در فرانسه وجود دارد که شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. مدت‌زمان تحصیل در هر یک از این مقاطع متفاوت است و دروس خاصی تدریس می‌شود. همان‌طور که گفته شد چندین دانشگاه روان‌شناسی در فرانسه وجود دارد که مدارک معتبری به دانش‌آموختگان خود اعطا می‌کنند. در ادامه بیشتر در مورد هر یک از مقاطع روان‌شناسی در دانشگاه‌های فرانسه توضیح می‌دهیم.

مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در فرانسه

مدرک کارشناسی روانشناسی در فرانسه پس از یک دوره تحصیلی به مدت 3 سال اعطا می‌شود. در این مقطع از روان‌شناسی در حوزه‌های روان‌شناسی بالینی، آسیب‌شناسی روانی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی عصبی، روش‌های تحقیق، آمار، انگلیسی و … خواهید آموخت.

مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی در فرانسه

کارشناسی ارشد روانشناسی، مدرک تحصیلات تکمیلی است که پس از یک دوره تحصیلی به مدت 2 سال اعطا می‌شود. این دوره پس از دوره کارشناسی است. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد می‌توانند در زمینه‌های روان‌درمانی، هنر درمانی، مددکاری اجتماعی، منابع انسانی، بازاریابی، حرفه‌های توسعه شخصی و … تحصیل کنند. در فرانسه دو نوع کارشناسی ارشد وجود دارد. کارشناسی ارشد تحقیقاتی که دانشجویان را قادر می‌سازد تا درجه دکترا پیشرفت کنند و کارشناسی ارشد حرفه‌ای که دانشجویان را برای دنیای کار آماده می‌کند.




مقطع دکترای رشته روانشناسی در فرانسه

دکترا پس از یک دوره تحصیلی به مدت 16 ترم (3  سال) اعطا می‌شود. دانشجویان در این مقطع به انجام کارهای علمی و پژوهشی زیادی مشغول می‌شوند. شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع به دلیل ماهیت تحقیقاتی آن بیشتر است.

بورسیه‌های تحصیلی رشته روان‌شناسی در فرانسه

مؤسسات دولتی و نهادها و مؤسسات دیگر در فرانسه تعداد زیادی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند. 25 درصد از این بورسیه‌ها به‌طور مستقیم توسط وزارت کشور فرانسه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا ارائه می‌شود. همچنین برنامه‌های اصلی برای بهترین دانش‌آموزان که در دبیرستان‌های خارج از کشور فرانسه فارغ‌التحصیل شده‌اند، تأمین می‌شود.

وزارت آموزش عالی و تحقیقات فرانسه نیز بر اساس معیارهای اجتماعی به برخی از دانشجویان خارجی بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. برای واجد شرایط بودن، دانشجویان باید حداقل دو سال در فرانسه اقامت داشته باشند و در فرانسه مالیات پرداخت کنند.

مناطق و شهرهای فرانسه به دانشجویان خارجی که در برنامه‌های منطقه خود ثبت‌نام کرده‌اند بورسیه تحصیلی اختصاص می‌دهند. آن‌ها همچنین کمک‌هزینه‌های دکترا و فوق دکترا را که توسط مؤسسات آموزش عالی و تحقیقات مدیریت می‌شوند، اعطا می‌کنند.

تعدادی از بورسیه‌ های تحصیلی فرانسه عبارتند:

  • بورسیه عالی ایفل
  • بورسیه بنیاد گرنوبل
  • بورسیه گزینشی بین المللی ENS
  • بورسیه بین المللی عالی آمپر مدرسه نرمال عالی لیون
  • بورسیه امیل بوتمی

موقعیت کار پس از تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

هنگامی‌که از یک دانشگاه روان‌شناسی فارغ‌التحصیل می‌شوید، نه‌تنها سوابق تحصیلی حرفه‌ای را به دست خواهید آورد، بلکه تعداد زیادی مهارت دیگر را نیز فرا خواهید گرفت. این مهارت‌ها هنگام درخواست شغل یا حتی در زندگی روزمره برای شما مفید خواهد بود. شما در مدیریت داده‌ها و آمار، حل مشکلات، شیواتر در برقراری ارتباط (حتی نوشتن)، کار تیمی و … مهارت بیشتری خواهید داشت.

حتی می‌توانید همه این‌ها را به CV خود اضافه کنید تا کارفرمای آینده شما ببیند که مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. فارغ‌التحصیلان در رشته‌های روان‌شناسی به گزینه‌های شغلی متنوعی ازجمله روان‌درمانگر، مشاور روان‌شناسی، روان‌شناس شغلی، مشاور مدرسه، افسر منابع انسانی، بازی درمانگر، روان‌شناس قانونی، روان‌شناس سازمانی (I-O) و غیره دسترسی پیدا می‌کنند.

روان‌شناسان در فرانسه انواع مختلفی از درمان را ارائه می‌دهند مانند:

  • زوج‌درمانی توسط روان‌شناس، روان‌درمانگر یا مشاور
  • روان‌درمانی برای افسردگی، علائم افسردگی
  • درمان استرس و اضطراب توسط روان‌شناس
  • روان‌درمانی تروما، تعریف و علائم تروما
  • مشاوره سوگ، روند سوگ قابل‌کنترل است
  • مشاوره بیماری‌هایی مانند سرطان و HIV

هزینه‌های تحصیل روانشناسی در فرانسه

اگر علاقه‌مند به تحصیل در فرانسه هستید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که هزینه‌ها در این کشور چقدر است. این راهنمای ضروری هزینه‌های هر بخش از زندگی دانشگاهی را برای اینکه مطمئن شوید بودجه کافی دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. تحصیل در رشته روان‌شناسی دانشگاه‌های فرانسه در مقایسه با سایر کشورهای جهان می‌تواند کاملاً مقرون‌به‌صرفه باشد. میانگین هزینه زندگی حدود 120 دلار در ماه است!

هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با بقیه اروپا نسبتاً پایین است. اکثر مؤسسات آموزش عالی در فرانسه توسط دولت تأمین مالی می‌شوند، بنابراین بسته به سطح تحصیل معمولاً هزینه اسمی وجود دارد.

هزینه‌های تحصیل روانشناسی در فرانسه
مقطع تحصیلی شهریه دانشجویان اتحادیه اروپا شهریه دانشجویان بین‌المللی
لیسانس 170یورو در سال 2770 یورو در سال
کارشناسی ارشد 243 یورو در سال 3770 یورو در سال
دکتری 380 یورو در سال 380 یورو در سال

مدارک موردنیاز برای تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

هر دانشگاه در فرانسه سیستم خاص خود را در وب‌سایت خود دارد. این برنامه‌ها به دانشجویان آینده اجازه می‌دهد برای برنامه‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود درخواست داده و در صورت واجد شرایط بودن در آن ثبت‌نام کنند؛ بنابراین، اگر قصد درخواست برای دانشگاه‌های فرانسه را دارید از طریق وب‌سایت آن مدارک لازم را بررسی کنید.

برای پذیرش در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های فرانسه یا آزمون‌های استانداردی مانند GRE، GMAT یا LSAT موردنیاز است. شما به‌عنوان ‌یک متقاضی غیربومی زبان، برای پذیرش در دوره‌های تحصیلی، نیاز به آزمون مهارت زبان خواهید داشت. شرکت در آزمون “Demande d’Admission Préalable” یا DAP برای دانشگاه‌های فرانسه بیشترین متقاضی را دارد.

اسنادی که ممکن است برای ثبت‌نام و درخواست تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه لازم است، به شرح زیر است:

  • اسکن دیپلم (دبیرستان یا لیسانس).
  • کارنامه که نشان‌دهنده سوابق دوره‌های قبلی است.
  • اسکن پاسپورت یا شناسنامه
  • رزومه تحصیلی و CV
  • اثبات مهارت زبان فرانسه (در سطح B2) یا انگلیسی (تافل یا آیلتس). برای اثبات این امر باید مدارک زبان معتبر به دانشگاه موردنظر خود ارائه دهید.
  • مدرک تحصیلی

فرانسه یکی از کشورهایی است که ازنظر فضای آموزشی اعتبار بالایی دارد. روان‌شناسی یکی از رشته‌های است که در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی (3 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکترا (3 تا 8 سال) تحصیل کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند از شرایط بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها استفاده کنند. با توجه به مهارت‌هایی که دانشجویان در این رشته کسب می‌کنند دارای فرصت‌های شغلی خوبی خواهند بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: