مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای تحصیلی فرانسه 2023

ویزای تحصیلی فرانسه 2023

بسته به اینکه متقاضی چه نوع ویزایی هستید، روند درخواست می تواند کمی متفاوت باشد. با این حال، تمام دانشجویان بین المللی باید بررسی کنند که آیا کشورشان آن ها را ملزم به انجام مراحل درخواست از طریق روش CEF (مرکز مطالعات فرانسه) می کند یا خیر. اگر این در مورد شما صدق می کند، باید از طریق CampusFrance - سازمان ملی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که تحصیلات عالی در فرانسه را دنبال می کنند - ثبت نام کنید و از آنجا بروید.

شرایط مناسب تحصیل رایگان در کشور فرانسه، حضور دانشگاه های برتر فرانسه در رنکینگ‌های جهانی و اخذ ویزای فرانسه در کمترین زمان، این کشور را به مقصد محبوبی برای متقاضیان تحصیل تبدیل کرده است. اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید، باید برای ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید. 

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

اینکه آیا شما به ویزای تحصیلی فرانسه نیاز دارید یا خیر، بستگی به این دارد که شما دارای تابعیت اتحادیه اروپا هستید یا خیر. اگر شما یک تبعه اتحادیه اروپا یا از کشورهای EEA، سوئیس، نروژ، ایسلند یا لیختن‌اشتاین باشید، برای تحصیل در فرانسه نیازی به ویزای دانشجویی ندارید. در عوض، تنها چیزی که برای تحصیل قانونی در فرانسه به آن احتیاج دارید، گذرنامه معتبر یا سایر شناسنامه‌های مسافرتی معتبر است.

اگر از هر نقطه دیگری در جهان ملیت دارید، باید ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید تا بتوانید تحصیلات خود را در این کشور آغاز کنید. امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های فرانسه موجب شده است که دانشجوهای زیادی از سراسر دنیا برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنند.


شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

ویزا یک برچسب یا مهر است که توسط کنسولگری یا سفارت کشور فرانسه در گذرنامه شما قرار می‌گیرد. شما به‌وسیله ویزا مجوز ورود و اقامت فرانسه را دریافت خواهید کرد. دانشجویان ایرانی که بیش از 90 روز در فرانسه تحصیل می‌کنند (به‌عنوان‌مثال یک‌ ترم یا بیشتر) باید برای اخذ ویزای تحصیلی طولانی‌مدت اقدام کنند.

شما می‌توانید ویزای دانشجویی را در کنسولگری فرانسه در کشور خود یا از طریق کامپس فرانس (پردیس فرانسه، موسسه‌ای که آموزش عالی را در فرانسه ترویج می‌دهد، دارای دفتر محلی در تقریباً همه کشورهای جهان) دریافت کنید. برخی از کشورها برای اخذ ویزای دانشجویی از شما می‌خواهند ابتدا در پردیس فرانسه ثبت‌نام کنید.

از طریق وب‌سایت رسمی کنسولگری فرانسه در منطقه خود، یک قرار مصاحبه (قرار حضوری) تعیین کنید. تقویم آنلاین را که تاریخ و ساعات موجود را نشان می‌دهد، بررسی کنید. سعی کنید تاریخ ملاقات را حداقل 90 روز قبل از عزیمت به فرانسه برنامه‌ریزی کنید. لازم است که برای بررسی پرونده شما هزینه پردازش ویزا (50  تا 100 یورو) را پرداخت کنید.

از 7 آوریل 2021، دانشجویان این امکان را دارند که هنگام تکمیل درخواست ویزای خود به‌صورت آنلاین، نسخه‌های دیجیتالی اسناد پشتیبان خود را ارسال کنند. این روش اختیاری امکان تسریع فرآیند توسط ارائه‌دهنده خدمات خارجی (ESP) را فراهم می‌آورد. این ویژگی در حال حاضر فقط برای متقاضیان ویزای دانشجویی با اقامت طولانی‌مدت در کشوری که درخواست ویزا به ESP برون‌سپاری شده و به‌صورت آنلاین در دسترس است، قابل‌دسترسی خواهد بود.

هزینه‌های زندگی در فرانسه، کاملا وابسته به شهری است که در آن تحصیل می‌کنید. شهرهای دانشجویی مانند استراتسبورگ، لوتوز و… هزینه‌های پایین زندگی را برای شخص فراهم می‌سازند. سایر شهرهای فرانسه، مانند پاریس هزینه‌های بالاتری را برای زندگی خواهند داشت.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

برای مهاجرت به فرانسه، با توجه به شرایطی که دارید باید ویزای مناسب را بگیرید. انواع مختلفی از ویزای تحصیلی فرانسه وجود دارد و بسته به مدت‌زمانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارید، ویزای موردنیاز شما متفاوت خواهد بود.

 در اینجا به انواع ویزای تحصیلی فرانسه می‌پردازیم:

ویزای شینگن (کوتاه‌مدت)

ویزای دانشجویی کوتاه‌مدت شینگن (Visa de court séjour pour etudes) برای تحصیلات کوتاه‌تر از 3 ماه صادر می‌شود. این نوع ویزا عمدتاً برای برنامه‌های تحصیلی کوتاه‌مدت یا دوره‌های زبان است. برای اخذ این نوع ویزای تحصیلی دیگر نیازی به اخذ اجازه اقامت ندارید. ویزای دانشجویی شینگن قابل تمدید نیست. ویزای اقامت طولانی‌مدت موقت

ویزای اقامت طولانی‌مدت موقت (Visa de long séjour temporaire pour etudes) برای مطالعاتی است که 3 تا 6 ماه طول می‌کشند. با داشتن این ویزای دانشجویی برای فرانسه، دیگر نیازی به درخواست جداگانه برای اجازه اقامت ندارید.

ویزای اقامت طولانی‌مدت

 ویزای اقامت طولانی‌مدت (Visa de long séjour etudes) برای دانشجویانی صادر می‌شود که دوره تحصیلی آن‌ها بیش از 6 ماه طول می‌کشد. این ویزا به عنوان مجوز اقامت عمل می‌کند و در طول دوره تحصیل شما (معمولاً سه سال برای لیسانس، دو سال برای برنامه کارشناسی‌ارشد و چهار سال برای دکترا) ادامه می‌یابد. پس از پایان انقضای این ویزا می‌توانید مدت اقامت خود را تمدید کنید.


ویزای شرکت در آزمون ورودی

ویزای شرکت در آزمون (visa de court séjour étudiant)، برای افرادی است که قصد شرکت در یک یا چند آزمون ورودی دانشگاه فرانسه را دارند و لازم است که به فرانسه سفر کنند. درواقع، ویزای شرکت در آزمون ورودی به معنای ویزا برای امتحانات ورودی است. اگر در امتحان خود شرکت کرده و قبول شوید، واجد شرایط درخواست مجوز اقامت یک‌ساله قابل تمدید هستید.

شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های فرانسه در زمینه سنجش زبان، برای تشخیص میزان مهارت و تسلط افراد بر زبان فرانسوی ضروری است و امکان ثبت‌نام در دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی را به داوطلبان می‌دهد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

در دانشگاه فرانسه قبول شدید و تصمیم گرفتید هرروز بگویید “Bonjour!” شما در آستانه یک سفر تحصیلی فوق‌العاده به خارج از کشور هستید. قبل از اینکه فرهنگ لغت فرانسوی خود را بگیرید و آن را در چمدان خود بگذارید، بهتر است بدانید که شما به ویزای تحصیلی فرانسه نیاز دارید. در این صورت لازم است، تمام اسناد موردنیاز را آماده کنید و مرحله‌به‌مرحله جلو بروید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر است:

  1. برای یک دانشگاه در فرانسه درخواست پذیرش بفرستید و نامه پذیرش خود را دریافت کنید.
  2. دریابید که برای تحصیل در فرانسه به چه نوع ویزایی نیاز دارید.
  3. از سفارت فرانسه در کشور خود نوبت مصاحبه بگیرید.
  4. مهارت زبان فرانسوی خود را برای تحصیل در فرانسه و همچنین برای مصاحبه سفارت تقویت کنید.
  5. مدارک موردنیاز برای ویزای دانشجویی فرانسه را تکمیل کنید.
  6. در زمان مقرر در سفارت حضور داشته باشید.
  7. بعد از اخذ ویزا به فرانسه سفر کنید.

بعد از سپری کردن این مراحل منتظر دریافت ویزا باشید. زمان پردازش و بررسی پرونده شما به شرایط مختلفی چون بازه زمانی، ملیت و غیره بستگی دارد. هرچه زودتر برنامه سفر به فرانسه و اخذ ویزا را شروع کنید، بهتر است.

اسناد و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

هنگام درخواست برای دانشگاه در فرانسه، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • تسلط به زبان فرانسه، برای تحصیل به زبان فرانسوی (آزمون‌های پذیرفته‌شده عبارت‌اند از: DELF/DALF یا TCF)
  • تسلط به زبان انگلیسی، برای تحصیل به زبان انگلیسی (آزمون‌های پذیرفته‌شده عبارت‌اند از: IELTS، TOEFL، PTE Academic یا C۱ Advanced)
  • نامه پذیرش از دانشگاه فرانسه
  • فرم درخواست ویزا
  • گواهی پایان دوره یا دوره‌های حضور یافته
  • دو عکس در اندازه پاسپورت
  • گذرنامه معتبر و کپی ویزای قبلی شما
  • تمکن مالی (9000  یورو) برای تأمین تمام هزینه‌های شما در طول دوره تحصیل
  • رزرو بلیت هواپیما (تاریخ حرکت را نشان می‌دهد.)
  • بیمه درمانی (از 30 هزار یورو تا 70 هزار یورو)
  • اسناد و مدارک مربوط به تنظیم محل اقامت در طول تحصیل
  • اثبات پرداخت هزینه ویزا (50 تا 100 یورو)
  • اثبات محل اقامت. می‌تواند در قالب تأیید مسکن دانشجویی یا گواهی هیئت‌مدیره و محل اقامت یا “attestation d’accueil” (اگر با دوستان یا بستگان زندگی می‌کنید) نشان داده شود.

 اجازه اقامت در فرانسه

در طول اولین سال تحصیل خود، تنها به ویزای دانشجویی بلندمدت به‌عنوان مدرکی برای وضعیت اقامت خود نیاز دارید. ظرف یک ماه پس از ورود به فرانسه، باید در اداره مهاجرت و ادغام فرانسه (OFII) ثبت‌نام کنید و یک معاینه پزشکی برای تأیید ویزای خود داشته باشید.

اگر قصد دارید بیش از یک سال در فرانسه اقامت داشته باشید، از سال دوم تحصیل باید به‌منظور دریافت کارت اقامت رسمی (CDS) یا ‘titre de séjour‘، مجوز رسمی اقامت در فرانسه اقدام کنید. 

 کار حین تحصیل با ویزای دانشجویی فرانسه

فرانسه جزو کشورهایی است که شرایط کار حین تحصیل را از بدو ورود برای افراد فراهم نموده است. همه دانشجویان بین‌المللی مجاز به کار در دوران تحصیل تحت چند شرط هستند. از نظر قانونی، شما فقط مجاز به کار پاره‌وقت (حدود 60 درصد از اشتغال تمام‌وقت به مدت یک سال) هستید؛ بنابراین لازم است که مجوز اقامت معتبر دریافت کنید. وقتی برای کار درخواست می‌کنید، حتماً به کارفرمای خود اطلاع دهید که یک دانشجوی خارجی هستید تا آن‌ها فقط درخواست شما را برای یک موقعیت پاره‌وقت بررسی کنند.

در فرانسه دانشجوی خارجی می‌تواند 964 ساعت در سال، یعنی 20 ساعت در هفته، کار کند.

همچنین ممکن است در دانشگاه خود فرصت‌های شغلی پیدا کنید و اگر واقعاً نمی‌خواهید کار بر روی تحصیلات شما تأثیر بگذارد، می‌توانید فقط در طول تعطیلات بین ترم کار کنید.

ویزای همراه فرانسه

کشور فرانسه از معدود کشورهایی است که همراه شخص، هم‌زمان با خود شخص امکان درخواست ویزا را خواهد داشت و در صورت تائید این درخواست، هم‌زمان با شخص امکان مهاجرت برای وی نیز فراهم می‌شود. ویزای همراه فرانسه شامل همسر و فرزند زیر 18 سال است که اجازه کار و کسب درآمد در این کشور را نخواهند داشت. برای دریافت ویزای همراه فرانسه، ارائه تمکن مالی و گردش حساب، بسته به نسبت شخص و به‌ازای هر شخص، ضروری است.

امکان اخذ ویزای­ همراه برای دانشجویان متقاضی تحصیل درخارج از کشور، مسئله­‌ بسیار مهمی است و نقش به­‌سزایی در انتخاب مقصد مهاجرت آن‌ها دارد. تحصیل در فرانسه روش بسیار مناسبی برای اخذ اقامت تحصیلی، اقدام برای پیدا کردن کار در فرانسه و رسیدن به اقامت دائم این کشور است. یکی از دلایل محبوبیت کشور فرانسه در میان متقاضیان تحصیل در خارج، حمایت‌­های دولت فرانسه از دانشجویان خارجی است. یکی از این حمایت­‌ها اعطا‌ی ویزای همراه فرانسه به خانواده­ فرد متقاضی تحصیل در فرانسه، کوتاه بودن زمان بررسی مدارک و نهایی شدن نتیجه­ ویزا است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: