مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

می خواهید در حین کار، درآمد داشته باشید یا می خواهید اولین تجربه کاری خود را بدست آورید؟

کار نیمه وقت 

راه های زیادی برای کسب درآمد در حین تحصیل در کشور آلمان وجود دارد، به طور مثال کارمند رستوران، معلم خصوصی و دستیار آموزشی. آشنایی با زبان المانی شانس شما را برای یافتن کار بالا می برد. اما لازم است به قوانین کار آگاه باشید. شما می توانید در دانشگاه کار نیمه-وقت پیدا کنید یا می توانید کارهای رایجی که برای دانشجویان مناسب است از جمله کار در کافه، پرستار کودک یا شغلی موقتی در بخش فروش را امتحان کنید. هرچند بهترین شغل برای شما، حرفه ایی است که به رشته ی تحصیلی شما نزدیک باشد. به طور مثال برای افرادی که می خواهند در آینده معلم شوند، کار به عنوان معلم خصوصی و برای دانشجویان رشته هنر، شغلی نیمه وقت در موزه انتخابی مناسب است.

سرویس های دانشجویی و نمایندگان محلی  (Federal Employment Agency) می توانند اطلاعات لازم برای فرصت های شغلی را در اختیار شما قرار دهند. اطلاعات آنلاین فرصت های شغلی را می توانید در وب سایت دانشگاه نیز مشاهده کنید. زمانی که در حال جستجو هستید، می توانید روزنامه های محلی را نیز بررسی کنید و به اطلاعیه های 'Schwarzen Brettern' بانک اطلاعاتی فرصت های شغلی در کمپس رجوع کنید.

کار به عنوان دستیارآموزشی

افرادی که در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی کار می کنند را در آلمان 'Hiwis' می نامند. دستیار دانشگاهی به عنوان سوپروایزر کتابخانه، مسئول بازدید از دانشگاه و تحقیق برای اساتید می تواند کار کند. این شغل ها به طور معمول به رشته ی شما مرتبط هستند، که به این معنی است که همراه با کار، کسب دانش نیز می کنید. اگر شما می خواهید به عنوان دستیار آموزشی/دانشگاهی مشغول به کار شوید باید در دفتر کارآموزی دانشگاه درخواست دهید.

قوانین

قوانین دقیق و مشخصی درباره ی ساعت کاری دانشجویان بین المللی وجود دارد که باتوجه به کشوری که آز آن می آید، مشخص شده است.

آیا شما از کشورهای حوزه ی اروپا به آلمان مهاجرت کرده اید؟

اگر از این کشورها می آیید، شما اجازه ی کار به صورت نامحدود را دارید، هرچند اگر بخواهید بیش از 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشید لازم است همانند دانشجویان آلمانی insurance contribution پرداخت کنید.

از کشوری به غیر از اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت کرده اید؟

در این صورت شما اجازه دارید که 120 روز تمام وقت یا 240 روز نیمه وقت مشغول به کار باشید. شما اجازه ی خود اشتغالی (شغل آزاد) را ندارید، اگر می خواهید بیش از این ساعات مشغول به کار باشید باید از local employment agency  و foreigners’ registration office  اجازه داشته باشید و اینکه به شما این اجازه داده شود بستگی به نرخ بیکاری ایالت دارد.

موارد استثنا برای دستیاران دانشگاهی 

قانون 120 روزه برای دستیاران آموزشی اعمال نمی شود و محدودیتی برای این شغل در دانشگاه تعریف نشده است. هرچند شما باید اگر می خواهید مدت زمان بیشتری را مشغول به فعالیت باشید بای به foreigners’ registration office اطلاع دهید. اگر از نوع کار و شرایطتان مطمئن نیستید، می توانید اطلاعات دقیق را از foreigners’ registration office بخواهید.

قوانین کار برای دانشجویان بین المللی بسیار سخت گیرانه است و اگر برخلاف قوانین رفتار کنید، این امکان را دارد که از کشور اخراج شوید.


قوانین کار برای دانشجویان زبان و دوره های پیش نیاز

اگر شما می خواهید دوره ی زبان آلمانی یا واحدهایی برای آمادگی را بگذرانید، درصورتی می توانید مشغول به کار شوید که اجازه ی کار را از Federal Employment Agency و Immigration Office دریافت کنید. اگر میخواهید در تعطیلات ترم هایتان مشغول به کار باشید، این کار در ساعات کاری مجاز شما محاسبه می شود. این مورد برای کارهایی که حقوق هم ندارند هم بدین صورت  می باشد.هر روز کار در work placement از روزهای مجاز شما کم می شود. اگر work placement شما اجباری باشد و طبق قانون تحصیل شما باشد، می توانید ساعات بیشتری را مشغول به کار باشید.

درآمد

درآمد شما تحت تاثیر چند فاکتور مهم از جمله مهارت شما، ناحیه و ایالتی که در آن مشغول به کار هستید و بخشی که انتخاب کرده اید، بستگی دارد. در شهرهای گران از جمله مونیخ، هامبورگ و کلن درآمد شما بیشتر است اما هزینه ها نیز بیشتر می باشد. کشور آلمان در سال 2015 پایه ی حقوقی مشخص را در سایت Federal Ministry of Labour and Social Affairs اعلام کرده است. هرچند برای دانشجویان این امکان وجود ندارد که بتوانند هزینه ی زندگی خود را از شغل نیمه-وقت خود پرداخت نمایند، و کار در بازه ی زمانی طولانی باعث می شود که برای نامه ی تحصیلتان طولانی تر شود.پیشنهاد ما به شما این است که به جای انتخاب شغل هایی که درآمد پایینی دارند، درخواست وام دانشجویی داشته باشید.

مالیات و بیمه 

شما می توانید با یک کار دانشجویی درامدی تا 450 یورو در ماه بدون پرداخت مالیات داشته باشید، اما اگر درآمد شما بیش از 450 یورو در ماه باشد، ماهیانه ی مبلغی معین را به عنوان مالیات ماهیانه از حقوق شما کسر می شود و اگر در پایان سال بازگشت مالیات (tax return) را ارسال کنید، هزینه کسر شده به شما باز می گردد. اگر شما در کشور آلمان به صورت دائم استخدام شده باشید، به طور معمول هزینه ایی را برای امنیت اجتماعی پرداخت می کنید. که شامل بیمه سلامت، بیمه مراقبت پرستاران، بیمه بازنشستگی و بیکاری می شود. اگر شما کمتر از دو ماه مشغول به کار هستید و یا کمتر از 50 روز در سال مشغول به کار هستید.

کارآموزی

به عنوان یک کارآموز، شما این شانس را دارید که اولین تجربه حرفه ایی در دنیای کار را بدست آورید. پروژه هایی کوچک به شما داده می شود و تحت نظر یک سوپروایزر در شرکت پروژه خود را انجام می دهید. موقعیت های شغلی را می توانید به صورت آنلاین یا از طریق سازمان های دانشجویان بین المللی پیدا کنید.

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید، همچنین این موقعیت را برای شما فراهم می کند که با ساختار شرکت ها آشنا شوید و بتوانید دامنه ارتباطات کاری خود را افزایش دهید.دوره ی کارآموزی از چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد. درآمد دوره ی کارآموزی پایین است. در این دوره همانطور که گفتیم، پروژه هایی کوچک به شما داده می شود و تحت نظر یک سوپروایزر در شرکت پروژه خود را انجام می دهید. شرکت های آلمانی این توقع را از شما دارند که بتواید کارهای کوچک را انجام دهید و پیشنهاداتی داشته باشید. مراقب باشید، اعتماد به نفس داشتن خوب است، اما انتقاد از همکاران در روز اول کار،اشتباه است. در صورتی انتقاد خود را اعلام کنید که از تمام جهات اطلاعات کافی داشته باشید و سلسه مراتب نقش ها را در شرکت بشناسید.

شناخت آلمان، زندگی را آسان تر می کند.

بیش تر شرکت های کوچک در آلمان از کارآموزان می خواهند که با زبان آلمانی اشنایی داشته باشند تا بتوانند ارتباط خوبی با همکاران و مشتریان برقرار کنند.  در شرکت های بین المللی، همکاران با یکدیگر به زبان انگلیسس صحبت می کنند، بنابراین لازم نیست با زبان آلمانی آشنا باشید. اکثر شرکت ها، پیشنهاد های کارآموزی را در وب سایت خود قرار می دهند.

 همچنین شما می توانید موقعیت های شغلی را در سازمان هایی از جمله AIESEC، ELSA و IAESTE مشاهده کنید و در صورتی که موقعیت شغلی مورد نظرتان را پیدا نکردید، پیشنهاد ما این است که به صورت مستقیم درخواست خود را برای شرکت ارسال نمایید.

به قوانین توجه کنید

به طور مثال، اگر مشغول تحصیل در دانشگاه های آلمان باشید، شما فقط می توانید 120 روز در سال کار کنید، بدون داشتن تاییدیه از Aliens’ Registration Office وAgency Federal Employment و اگر دوره کارآموزی شما جز از برنامه ی تحصیلی شما باشد، در 120 روز اجازه ی کار شما محاسبه نمی شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
زبان آلمانی را بشناسید
زبان آلمانی را بشناسید

واقعیت این است که آلمانی، زبانی دشوار است، اما شما می توانید همه چیز را یاد بگیرید. بسیاری از دانشجویان بین المللی اقدام به یادگیری زبان آلمانی می کنند و موفق می شوند. آلمانی ها معتقدند :'تمرین بهترین نتیجه را خواهد داشت.' ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: