مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

از سال تحصیلی 16-2015، تعداد دانشجویان خارجی که می‌خواهند در ترکیه تحصیل کنند، شاهد رشد قابل‌ توجهی بوده است. در حال حاضر، حدود 650000 دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل می‌کنند که این عدد، نشان‌ دهنده‌ی اهمیت روزافزون این کشور به‌ عنوان یک مقصد تحصیلی و آموزشی است. انگیزه‌ی تحصیل در ترکیه، فرصت بدست آوردن یک آموزش با کیفیت خوب و ارزان و همچنین استفاده از بورسیه‌هایی است که مستمری ماهانه پرداخت می‌کنند و هزینه‌های آموزش و مسکن، بیمه‌ی سلامت و هزینه‌های سفر را پوشش می‌دهند.

ترکیه یک مقصد توریستی محبوب است که در سال 2017، تقریباً 40 میلیون توریست را از سراسر جهان به خود جذب و این کشور را به دهمین کشور محبوب توریستی جهان تبدیل کرده است. دولت ترکیه علاقه‌مند به گسترش این محبوبیت به بازار دانشجویان خارجی است و بر روی جذب 350000 دانشجوی خارجی، هدف‌ گذاری کرده است. اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های مورد قبول ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چگونه به دانشگاهی در ترکیه درخواست پذیرش دهیم؟

فرایند درخواست به دانشگاه‌های ترکیه، خیلی ساده است. متقاضیان خارجی باید دارای دیپلم دبیرستان (برای دوره‌ی کارشناسی) یا یک مدرک چهار ساله‌ی کارشناسی از دانشگاه (برای دوره‌ی کارشناسی ارشد) یا معادل آن در کشور زادگاه خود باشند. فرایند پذیرش برای هر دوره‌ی تحصیلی که انتخاب می‌کنید، متغیّر است. با این حال، چند شرط عمومی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

  •  تکمیل فُرم درخواست؛
  •  مدارک تحصیلی‌تان/مدرک یا گواهی فارغ‌التحصیلی‌تان؛
  •  یک نمره‌ی تسلط بر زبان انگلیسی، در صورت تحصیل به زبان انگلیسی؛
  •  یک بیانیه‌ی شخصی (Personal Statement)؛
  •  مدارک توانایی مالی‌تان؛
  •  مدرک پرداخت هزینه‌ی درخواست پذیرش (معمولاً بین 35 تا 100 دلار)؛

درخواست‌ها و تمام مدارک پشتیبانی‌کننده باید قبل از ضرب‌الاجلی فرستاده شود که معمولاً 1 آگوست است.

هزینه‌های آموزش در ترکیه

هزینه‌های آموزش برای دانشجویان خارجی نسبتاً ارزان است و بسته به دوره‌ی تحصیلی، متغیّر است. در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی ارزان‌تر از موسسات خصوصی هستند، چون یک دوره‌ی کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاهی دولتی در ترکیه، می‌تواند هزینه‌ای بین 800-300 دلار آمریکا در سال به‌ همراه داشته باشد. دانشگاه‌های خصوصی، هزینه‌های خاص خود را دارند و هزینه‌های‌شان معمولاً به 20000 دلار آمریکا در سال می‌رسد.

در دانشگاه‌های دولتی، هزینه‌های آموزش برای دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی، غالباً گران‌تر است و از 1500 - 600 دلار در سال متغیّر است، در حالی که دوره‌های مشابه به زبان ترکی، هزینه‌ای بین 750-240 دلار در پی دارد.




هزینه‌های زندگی در ترکیه

هزینه‌های زندگی در ترکیه در مقایسه با مقصدهای تحصیلی دیگر در اروپا، نسبتاً پایین است. تخمین زده شده که به 400 تا 500 دلار در ماه، برای پوشش هزینه‌های زندگی از جمله مسکن در ترکیه نیاز است، اگرچه این به سبک زندگی شما و عادت‌های هزینه‌ کردنتان نیز بستگی دارد. شما همچنین به حدود 100 تا 150 دلار در هر ترم برای خرید کتاب‌های تحصیلی و هزینه‌های اجرایی نیاز دارید.

شرایط ویزای دانشجویی در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه، ابتدا باید در دوره‌ای در دانشگاهی در ترکیه پذیرفته شوید و سپس درخواست ویزای دانشجویی خود را به نزدیک‌ترین کنسولگری ترکیه در کشور خود ارائه دهید. برای اعطای ویزای دانشجویی در ترکیه، شما:

  •  به یک کپی از نامه‌ی پذیرش خود از سوی دانشگاهتان در ترکیه نیاز دارید.
  •  به تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه‌ نیاز دارید (که از طریق کنسولگری ترکیه در کشور خود، می‌توانید دریافت کنید).
  •  به یک پاسپورت معتبر با تاریخ انقضایی بیشتر از زمان پایان اقامت برنامه‌ریزی شده‌ی خود در ترکیه نیاز دارید.
  •  باید هزینه‌ی بررسی درخواست ویزایتان را پرداخت کنید که بسته به ملیّت شما، متغیّر است.
  •  به عکسی از خود در اندازه‌ی عکس پاسپورت‌تان نیاز دارید..

از زمانی‌که درخواست خود را می‌فرستید، غالباً حدود هشت هفته طول می‌کشد تا ویزای خود را دریافت کنید. در عرض یک ماه پس از ورود به ترکیه، باید درخواست اجازه‌ی اقامت خود را ارائه دهید. این درخواست را می‌توان به نزدیک‌ترین مقر پلیس ارائه داد. شما باید مدرک ثبت‌ نام خود در دانشگاه، ویزای دانشجویی، پاسپورت، عکس‌ها و هزینه‌های خود را به پلیس ارائه دهید.

دانشجویان خارجی در ترکیه، اجازه‌ی کار به‌ مدت 24 ساعت در هفته را دارند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا
مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا

قبل از اعلام درخواست برای اجازه ی تحصیل در کانادا، به مدرک مهمی یعنی نامه ی پذیرش از دانشگاه احتیاج دارید،برای داشتن این مدرک لازم است از دانشگاه یا کالج پذیرش بگیرید. ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل و زندگی در استرالیا
هزینه ی تحصیل و زندگی در استرالیا

در این مقاله، ما تخمینی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در استرالیا را برای‌تان محاسبه کرده‌ایم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: