مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در آلمان و انگلستان

مقایسه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در آلمان و انگلستان

چرا تحصیل در انگلیس؟ انگلیس و دانشگاه‌های آن دارای شهرت بی‌چون و چرایی به ‌خاطر داشتن امتیازات و برابری‌های آموزشی هستند و سالانه هزاران دوره‌ی آکادمیک به دانشجویان ارائه می‌دهند و همچنین برای چند دهه، مقصد ایده‌آلی برای بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی از سراسر جهان بوده‌اند. به دلایل گوناگون، شما باید به تحصیل در انگلیس فکر کنید. برخی از این دلایل ممکن است اختصاصاً آکادمیک باشد، اما علاوه بر آموزش در سطحی بالا، شما امتیازات بسیاری از تحصیل در انگلیس کسب خواهید کرد. علاوه بر این، در مقایسه با سطح آموزش ارائه ‌شده به شما، برآمدن از پس پرداخت هزینه‌های دانشگاه‌های انگلیس امکان‌ پذیر است. اگر از خود بپرسید چرا من باید در انگلیس تحصیل کنم، اطلاعات زیادی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه شوید.

  • امتیازات آموزشی
    • به هر کجا بروید، تحصیلات شما به رسمیت شناخته خواهد شد
  • فرصت‌های کاری در انگلستان
  • هزینه‌های زندگی منطقی است
  • بریتانیا دروازه‌ی ورود به بقیه‌ی کشورهای اروپایی است

دانشگاه های ارزان قیمت یا رایگان یکی از هم ترین دلایل تحصیل در آلمان، امروزه نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تربیت نیروی حرفه ای رو به افزایش است و تحت این شرایط دانشگاه های کشور آلمان هرچند در زمره ی بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند، شهریه ایی دریافت نمی کنند از این رو تحصیل در آلمان رایگان است. تصمیمی که از اکتبر 2014 اجرایی شده است و طبق این قانون دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند، لازم نیست شهریه ایی را پرداخت نمایند و فقط لازم است هزینه ایی برای سهم دانشجویی (Student contribution)، student union fee و بلیط حمل و نقل عمومی پرداخت کنند که مجموعا برای هر ترم حدود 250 یورو است.در این مقاله مباحث زیر را بررسی می کنیم:

ارزش و اعتبار مدرک دکترا در انگلستان


تحصیل دکترا در کشور آلمان


هزینه های تحصیل دکترا در آلمان


دکترا در انگلیس


تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان


تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس


ارزش و اعتبار مدرک دکترا در انگلستان

در ابتدای بحث مقایسه ی تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس، به بررسی ارزش و اعتبار مدارک تحصیلی انگلیس می پردازیم:

مدرک تحصیلی انگلستان تقریبا در تمام دنیا معتبر است و با داشتن مدرک تحصیلی انگلستان می توانید در هر کشوری که بخواهید به کار یا تحصیل بپردازیر، با وجود اینکه تحصیل در انگلیس رایگان نمی باشد اما مقاطع تحصیلی انگلیس و تحصیل در انگلیس در مقاطع مختلف آینده شغلی خوبی را برای دانشجویان به همراه خواهد آورد. یکی از دلایل مثبت و خوب تحصیل دکترا در انگلیس تحصیل به زبان انگلیسی خواهد بود و اینکه طول دوره تحصیل دکترا در انگلیس 3 ساله بوده و در مقابل تحصیل دکترا در آلمان 4 سال می باشد و حتی ممکن است طول این دوره تحصیل در آلمان به خاطر زبان سخت آلمانی تا 4 سال نیز به طول انجامد.

تحصیل دکترا در کشور آلمان

هنگامی که به فکر مطالعه دکترا در خارج از کشور می باشید بدون شک کشور آلمان به عنوان یک گزینه مورد توجه ی شما قرار می گیرد، تحصیل در مرکز اروپا نماد دانش، پژوهش و بار علمی بالا می باشد و همچنین از نظر خلاقیت و شکوفایی در سطح بین المللی دارای سابقه درخشانی است، کشور آلمان در سطح بین الملل از توان و جایگاه تحقیقاتی و پژوهشی بالایی برخوردار است و دانشگاه ها و موسسات آموزشی زیادی دارد که افراد بسیاری از جمله دانشجویان متقاضی دکترا در آلمان برای این کشور درخواست می نمایند و این کشور برای این دانشجویان بستر مناسبی را برای تحصیل فراهم می نماید.

دوره های تحصیل دکترا در آلمان حدود 4 سال می باشد که البته دانشجویان می توانند در این مقطع در برخی رشته به زبان آلمانی و در برخی رشته ها به زبان انگلیسی تحصیل نمایند، برای اینکه دانشجو بتواند در تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به زبان آلمانی داشته باشد  الزاما باید مدرک زبان آلمانی DSH یا TestDaf را به دانشگاه ارائه نماید و همچنین جهت تحصیل درمقطع دکترا در آلمان به زبان انگلیسی دانشجو باید الزاما مدرک زبان آیلتس یا تافل را ارائه نماید تا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا در آلمان گردد. لازم به ذکر است که کسب موافقت از استاد راهنما و توصیه نامه استاد برای این امر ضروری خواهد بود .از دیگر شرایط اخذ پذیرش دوره دکترا در آلمان داشتن معدل خوب در مقطع کارشناسی ارشد است.

همچنین از دیگر گزینه های مورد احتیاج جهت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا در آلمان داشتن پروپوزال خوب می باشد که این پروپوزال حتما باید مورد تایید استاد راهنما قرار گیرد، سیستم مقطع دکترا در بیشتر دانشگاه ها در آلمان به این شکل است که دانشجو پس از پایان تعدادی واحد درسی و انجام کارهای علمی و پروژه های تحقیقاتی و پس از اخذ تایید نهایی استاد راهنما میتواند برای دفاع از تز (پایان نامه) خود اقدام نماید.

یکی از تفاوت های عمده اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با دکترا تفاوت در اخذ پذیرش است، برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد شما درخواست خود را به uni-assist ارائه می دهید و نتیجه توسط این سازمان که واسط بین داوطلب و دانشگاه است اعلام می گردد ولی در خصوص اخذ پذیرش در مقطع دکترا، پذیرش کاملا متفاوت است و شما می توانید با تاییده گرفتن از استاد راهنما از دانشگاه پذیرش بگیرید.

هزینه های تحصیل دکترا در آلمان

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های دولتی در آلمان رایگان خواهد بود و هر شخص متقاضی تحصیل دکترا در آلمان در هر ماه حقوق دریافت می نماید. زمانی که دانشجویان  جهت ویزای تحصیلی در آلمان اقدام می کنند باید این نکته را در نظر بگیرند، که سرمایه ی مناسب کافی جهت تقبل نموده هزینه های زندگی حدود 10،236 یورو در سال را دارا باشند و براساس تحقیقات به عمل آمده توسط آلمان Studentenwerk ، دانشجو به صورت میانگین در آلمان، ماهانه حدود 850 یورو است که این مبلغ شامل هزینه های زندگی، اجاره خانه، غذا، لباس، حمل و نقل، تفریحی و غیره می باشد. دانشجویان در زمان ثبت نام در دانشگاه برای هر ترم تحصیلی نیاز به پرداخت “سهم ترم” خواهد داشت و هر ترم پس از پرداخت هزینه ها یک کارت دانشجویی به دانشجویان ارائه می گردد (برای استفاده ارزان یا رایگان حمل و نقل عمومی) و دارنده حق این را دارد از کافه تریا دانشجویی و مکان های فرهنگی متعددی مانند استخرهای شنا، موزه ها، سینما، و غیره استفاده نماید.


دکترا در انگلیس

کشور انگلیس فرصت مناسبی در اختیار دانشجویان از جمله دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در انگلیس ارائه می نماید که قادر باشند صلاحیت های علمی بین اللملی شناخته شده و مورد احترام را کسب نمایند و همچنین در همان زمان نیز از تجربه ی یک زندگی در محیط فرهنگی پیشرفته و متنوع بهره مند می گردند. تحصیل دکترا در انگلیس و آموزش عالی در انگلیس از نظر سطح تحصیل حرف اول را میزند اکثر دانشگاه های معتبر انگلیس در ارائه امکانات علمی و تحقیقاتی در دنیا و تولید تحقیق دارای بالاترین سطح استاندارد است و هینطور این امکان را برای دانشجویان و آموزش ایجاد می نماید که بتوانند از علم و تخصص بعضی از متخصصان برجسته در دنیا برخوردار گردند. دانشگاه های انگلیس مخصوصا برای متقاضیان تحصیل دکترا در انگلیس دانشجویان را به تفکر خلاق و یادگیری مستقلانه در یک مکان تشویق می نماید و در خصوص تحصیل دکترا در انگلیس لازم به ذکر است که ارزش و کیفیت آموزش و پرورش در دانشگاه های انگلیس  مورد تایید کارفرمایان در سطح بین الملل و در تمام دنیا خواهد بود. لازم به ذکر است که تحصیل و زندگی در انگلیس یک فرصت فوق العاده مناسب برای دانشجویان در سراسر دنیا می باشد که خواهند توانست مهارت های آموزش زبان انگلیسی در انگلستان را بدست آورده و یا برای شغل مورد نظر خود و کار و اشتغال پس از تحصیل در انگلیس اقدام نمایند، کیفیت تدریس در دانشگاه های انگلیس به دقت توسط آژانس دولت انگلیس (تضمین کیفیت آموزش عالی) مورد ارزیابی قرار گرفته که ارزشیابی در عناوین مختلف همچون طراحی برنامه درسی، پشتیبانی دانشجو، منابع آموزشی و سایر موارد را شامل می شود.

طول دوره تحصیلی دکترا در انگلیس 3 ساله بوده که این دوره حتی می تواند به روش انجام تحقیقات و پژوهش های نیز انجام گیرد که این دوره عموما به صورت تحقیق انجام می پذیرد که غالبا دانشجو طبق علایق و دوره های تحصیل قبلی و در صورت دارا بودن شرایط مناسب و قبول استاد راهنما (سوپروایزر) یک موضوع خاص را بر می گزیند و در همان موضوع به تحقیق می پردازد و به نتایج و کشفیات دست پیدا می کند و پژوهش تازه ای را آغاز می نماید، همچنین دانشجو باید مدارکی مانند مدرک زبان آیلتس 7 و همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را تحت ضمیمه رزومه خود جهت پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در انگلیس به دانشگاه های انگلستان ارائه نماید.

در پایان بحث مهاجرت به انگلستان و مهاجرت تحصیلی به انگلستان و تحصیل دکترا در انگلیس می توان بیان نمود که تحصیل دکترا در انگلیس به خاطر اینکه دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیل می نمایند و با همین زبان نیز قادر به پیدا نمودن شغل مناسب و کار پس از تحصیل در انگلستان و اخذ اقامت انگلستان می باشند و می توانند به فرصت های شغلی و کار پس از تحصیل  دکترا در انگلیس دست پیدا نمایند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

در بحث مقایسه ی تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلستان می توان اینگونه بیان نمود که تحصیل در آلمان یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی جهت آموزش علمی در جهان بوده است. دانشگاه های آلمان از نظر آموزش و تحصیل در سطح بین المللی همواره خود را ثابت کرده اند و هر ساله هزاران دانشجو برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه های آلمان را برای تحصیل خود انتخاب می کنند، که البته دلایل توجیح کننده ای نیز برای این امر وجود دارد. برای تحصیل فوق لیسانس در آلمان داشتن مدارکی نظیر مدارک زبان مورد نیاز آلمانی یا انگلیسی و داشتن مدرک کارشناسی با معدل بالا الزامی است، دوره ی فوق لیسانس در آلمان 2 ساله است. تحصیل در آلمان رایگان است. زبان مورد نیاز آلمان در مقطع فوق لیسانس آلمانی و انگلیسی است. دانشگاه های آلمان دو بار در سال پذیرش دارند که شامل ترم زمستان (ژانویه) و ترم پاییز (سپتامبر) می باشد. هزینه های تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس رایگان است و فرصت های شغلی بسیاری بعد از فارغ اتحصیلی در آلمان برای دانشجویان وجود دارد، بخصوص دانشجویانی که به زبان آلمانی تحصیل می کنند شانس بسیاری برای کار دانشجویی در آلمان دارند.

دانشگاه های فوق لیسانس در آلمان به 2 دسته تقسیم می شوند:

دانشگاه دولتی آلمان که توسط دولت آلمان اداره می شوند و دانشگاه های خصوصی آلمان که تحت نظر شرکت های مستقل در آلمان اداره می شوند و هزینه ی تحصیل در آن ها از 10000 هزار یورو تا 30000 هزار یورو در سال میباشد و اکثر دانشجویان در آلمان در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های رایگان تحصیل می کنند.

در ادامه ی بحث مقایسه تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلستان به شرایط و چگونگی تحصیل درمقطع فوق لیسانس در انگلستان می پردازیم:

تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

اتگلستان در سواحل غربی اروپا واقع شده و یکی از جایگاه های بسیا رمعتبر برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در جهان را با داشتن بهترین دانشگاه ها به خود اختصاص داده است. انگلستان در طی چند دهه ی اخیر، اولین مقصد برای تحصیل دانشجویان خارجی است و برای ادامه ی تحصیل در فوق لیسانس گزینه بسیار خوبی است. از نکات مهم مقایسه ی تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلستان این می باشد که در مقطع فوق لیسانس در انگلیس دانشجویان حداقل 30 تا 35 ساعت از وقت خود را به مطالعه میپردازند. در مقطع فوق لیسانس در انگلیس می توان به صورت پاره وقت و فول تایم تحصیل کرد، دانشجو در هنگام تحصیل اجازه کار پارت تایم به مدت 20 ساعت در هفته را دارد. یکی از نکات مهم بحث مقایسه ی تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلستان هزینه های تحصیل می باشد، هزینه های تحصیل در مقطع فوق لیسانس در انگلیس متغیر است و هزینه ثابتی را در بر نخواهد داشت و هزینه ی تحصیل در انگلیس به این صورت است که هزینه تحصیل برای دانشجویان انگلیسی سالیانه بین 4000 الی 9000 پوند در سال است و برای دانشجویان خارجی سالیانه به طور متوسط 14000 پوند در سال می باشد، که البته این مبالغ با توجه به رشته و دانشگاه متغیر می باشد. هزینه های هر مقطع در دانشگاه های انگلیس با توجه به اعتبار و نوع دانشگاه متغیر می باشد.

امکان کار برای دانشجویان فوق لیسانس در انگلیس 15 الی 20 ساعت در هفته است که به صورت پاره وقت می باشد و بسیاری از دانشجویان در مقطع فوق لیسانس در انگلیس برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود در انگلیس مشغول به کار پاره وقت می شوند. شروع ترم فوق لیسانس درانگلیس در ماه سپتامبر است، هر چند که ثبت نام و شروع ترم در انگلیس در بعضی از دانشگاه ها متغیر می باشد.

در مقایسه تحصیل در آلمان با انگلیس می توان گفت که در آلمان می توان هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی تحصیل کرد و دانشجویانی که می خواهند در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی در آلمان تحصیل کنند باید مدرک ایلتس 5/6 اکادمیک را ارائه نمایند. طول دوره ی تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان دو سال است در حالی که در انگلیس طول دوره فوق لیسانس 1 سال می باشد. در تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان تعدادی از رشته های تحصیلی نیاز به آزمون ورودی دارند و آن هم فقط به زبان آلمانی برگذار می شود، با اینکه میتوان به زبان انگلیسی تحصیل کرد ولی برای قبولی در آزمون ورودی متقاضی باید تسلط کافی به زبان آلمانی داشته باشد. در انگلیس بعضی از رشته های مدیریت و مهندسی آزمون ورودی دارند و آن هم به زبان انگلیسی می باشد بنابراین باید دانشجویان تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند.

در ادامه بحث مقایسه تحصیل فوق لیسانس در آلمان و انگلستان می توان بیان نمود که در آلمان پذیرش در دانشگاه ها 2 بار در سال انجام می شود اما در انگلیس پذیرش در مقطع فوق لیسانس برای اکثر رشته ها یکبار در سال است. دانشگاه های انگلیس در مقطع فوق لیسانس جزء 10 دانشگاه برتر در جهان هستند در حالی که دانشگاه های آلمان در رتبه بندی جهانی جزء 50 دانشگاه برتر جهان هستند. هزینه ی تحصیل در آلمان رایگان است ولی طول تحصیل در آلمان 2 سال به طول می انجامد اما طول دوره تحصیل در انگلیس 1 سال می باشد و اگر بخواهیم اینطور بیان نماییم تحصیل درانگلیس همواره به صرفه تر از تحصیل در آلمان می باشد، اگر هزینه های تحصیل و زندگی را در طول دو سال در آلمان در نظر بگیریم.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: