مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار به عنوان فریلسنر از راه خوداشتغالی در فرانسه

کار به عنوان فریلسنر از راه خوداشتغالی در فرانسه

قواعد تازه‌ی وضع‌ شده برای فریلنسرها و کسب ‌و کارهای کوچک، پیش گرفتن شغل آزاد یا کار فریلنسری در فرانسه را آسان‌تر کرده است. اگر جستجوی شغل در فرانسه چیزی نیست که دلخواه شما باشد، قانون‌ گذاری‌های جدید کشور فرانسه، راه‌ انداختن کسب ‌و کارهای کوچک به ‌دست خارجی‌ها را آسان‌تر کرده است.

شما اکنون می‌توانید، ذیل نظام تازه‌ی بنگاه‌های خرد (micro-entreprise regime) کشور فرانسه، کسب ‌و کار کوچکی به راه بیندازید یا به شغل آزاد یا فریلنسری مشغول شوید. این نظام قانونی جدید نظام‌های قدیمی کارآفرین‌های خرد (auto-entrepreneur) و بنگاه‌های خرد را با هم تلفیق کرده است. بعضی از فریلنسرها می‌توانند به‌ جای این راه از طریق انتقال دست ‌مزد (portage salarial) مشغول به کار شوند یا به تعاونی (co-operative) کارگری بپیوندند.

راه اندازی کسب و کار کوچک در کشور فرانسه

ثبت و راه اندازی کسب و کار خورد در فراسنه کاملا آسان است. این کار الزامات ساده‌ای در حوزه‌ی مالیات و حسابداری دارد و شما مالیات و عوارض مدنی‌تان (social charges) را به ‌صورت آنلاین پرداخت می‌کنید. با این‌ حال شما مالیات و عوارض مدنی‌تان را در قبال هر خرجی که فاکتور کرده‌اید خواهید پرداخت، پس اگر این احتمال وجود دارد که به هزینه‌های جدی‌ای از این دست مبتلا شوید، باید وضعیت دیگر کسب‌ و کارها را بررسی کنید. جزئیات این قانون جدید، که به قانون پینل (Loi Pinel) مشهور است، همچنان در حال آشکار شدن است پس پیگیر به ‌روزرسانی جدید باشید.

کار به‌عنوان یک بنگاه خرد ــ که پیش‌تر یا بنگاه خرد یا کارآفرین خرد (auto-entrepreneur) خوانده می‌شد ــ یک ساختار قانونی کسب ‌و کار نیست بلکه یک وضعیت مالیاتی است. ساختار قانونی چنین کاری بنگاه منفرد (EI, Entreprise Individuelle) نام دارد و ناظر به کسی است که در مقام یک بازرگان منفرد کسب‌ و کاری را می‌چرخاند. اگر شما ذیل EURL یا SARL کسب‌وکاری را به راه بیندازید، مالیات‌ها دیگر ذیل این نظام اعمال نخواهند شد.

چه کسانی میتوانند ذیل نظام تازهی بنگاه های خرد کار کنند؟

شما می‌توانید کسب‌ و کارتان را ذیل نظام بنگاه‌های خرد یا کارآفرین‌های خرد برپا کنید، اگر عایدی (turnover) شما پایین‌تر از حدی خاص باشد. اگر کسب ‌و کار شما متضمن خرید و بازفروش کالا یا مواد باشد، یا رستوران یا کافه یا اقامتگاه مبله‌ای را اداره می‌کنید، این حد 82200 یورو است. اگر عرضه‌ کننده‌ی خدمات یا مشاغل آزاد (professions liberals) باشید، این حد نمی‌تواند بیشتر از 32900 یورو در سال باشد. شما می‌توانید در چارچوب بنگاه خرد باقی بمانید، مادامی که طی یک دوره‌ی دوساله از این حد تخطی نکنید. اگر از این حد فراتر بروید باید به ساختار استاندارد کسب ‌و کارها منتقل شوید (نگاهی به شیوه‌ی به ‌راه‌انداختن کسب‌ و کار در فرانسه بیندازید). براساس قانون جدید به محض اینکه شما به پنجاه درصد سقف عایدی دست یافتید، می‌توانید برای پی بردن به اینکه آیا تغییر ساختار کسب‌ و کارتان کاری معقول است یا نه از حمایت دولتی کمک بگیرید.

بعضی اقسام کسب‌ و کارها از این وضعیت مستثنا شده‌اند (برای مثال دلالان معاملات ملکی، وکلا، شرکت‌های مالی، و کسانی که حق ‌امتیاز دریافت می‌کنند). برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به شعب اتاق‌های بازرگانی و صنعت (CCI ،Chambres du Commerce et de l’Industrie) یا اتاق‌های مشاغل و هنرگری (CMA ،Chambres de Métiers et de l’Artisanat) در ناحیه‌ی خودتان مراجعه کنید.

مسئولیت (liability) و بیمه برای فریلنسرها

شما مسئولیتی نامحدود دارید، پس باید یک اظهارنامه‌ی توقیف ‌ناپذیری (déclaration d’insaisissabilité) تنظیم کنید تا از خانه و دیگر داشته‌های شما در مقابل خلع ید طلبکاران محافظت کند. طرح EIRL نیز وجود دارد که برای دارندگان وضعیت بازرگان منفرد شکلی از مسئولیت محدود را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این سایت مراجعه کنید: www.eirl.fr

همه‌ی کسب‌ و کارهای در کشور فرانسه نیازمند بیمه‌ی مسئولیت هستند که بیمه‌ی مسئولیت حرفه‌ای (assurance responsabilité professionnelle) خوانده می‌شود. اگر شما در حوزه‌ی ساخت ‌و ساز مشغول به کار هستید، مجبور خواهید بود برای بیمه‌ی ده ‌ساله (assurance décennal)، که یک ضمانت ده‌ ساله است، نیز پولی کنار بگذارید و باید اطلاعات مرتبط با این بیمه را در صورت ‌حساب‌های خود قید کنید.




چگونه در فرانسه خود را به عنوان صاحب شغل آزاد ثبت کنید؟

شما می‌توانید از سه راه کسب ‌و کار خودتان را ثبت کنید:

  • می‌توانید به شعبه‌ی مرتبط مرکز اسناد بنگاه‌ها (CFE ،Centre de Formalités des Entreprises) مراجعه کنید. برای اقسام فعالیت کسب‌ و کارها CFE های گوناگونی وجود دارد، پس آنی را که با کسب‌ و کار شما متناسب است بیابید. برای مثال:
    • اگر می‌خواهید یک فروشگاه یا یک شرکت تجاری بدون حضور هیچ «صنعتگر (craft)، پیشه‌ ور (trade) یا هنرگری (artisan)» به راه بیندازید، به اتاق تجارت و صنعت (CCI) مراجعه کنید.
    • برای پیشه ‌وران و صنعتگران یا دست‌کاران، به اتاق مشاغل و هنرگری (CMA) مراجعه کنید.
    • برای مشاغل آزاد یا خدمات غیردستی، همچون ترجمه یا طراحی وب ‌سایت، به URSSAF مراجعه کنید.
  • فرم مربوط را برای CFE مرتبط ارسال کنید.
  • آنلاین و از طریق مجموعه‌ای از فرم‌ها که بر روی درگاه رسمی کارآفرین‌های خرد قرار دارند.

شما باید هنگام ثبت ‌نام کپی کارت شناسایی یا پاسپورت‌تان را ارسال یا تصویر آن را بارگذاری کنید. شما احتمالا باید همچنین اثبات بکنید که بیمه‌ی حرفه‌ای دارید، مثلا بیمه‌ی ده ‌ساله‌ی سازندگان.

اگر کسب‌ و کار شما از جنس پیشه ‌وری است، باید در فهرست مشاغل (RM ،Répertoire des Métiers) نیز ثبت‌ نام کنید. اگر فروشنده‌ی کالا هستید، باید کسب ‌کارتان را از طریق مراجعه به دفتر دادگاه تجارت (Greffe de tribunal de commerce) به دفتر ثبت اختصاصی عاملان تجاری (RSAC، Registre Spécial des Agents Commerciaux) اظهار کنید.

دوره‌ی اجباری اداره‌ی کسب ‌و کار

اگر به ‌عنوان یک پیشه ‌ور (tradesperson) قصد برپایی کسب ‌و کاری را دارید، باید در یک دوره‌ی چهار یا پنج ‌روزه (SPI ،stage de préalable à l’installation) شرکت کنید. این دوره‌ها توسط اتاق‌های مشاغل و هنرگری برگزار می‌شوند و هدف از آنها آشنایی شما با جنبه‌های متفاوت چرخاندن کسب‌ و کارتان است. کسانی که قصد برپا کردن کسب ‌و کارهای تجاری و صنعتی را دارند می‌توانند در دوره‌های اختیاری مشابهی شرکت کنند. شما باید هزینه‌ای این آموزش را بپردازید ــ با اتاق مربوط به خودتان این موضوع را مطرح کنید.

کسب ‌و کارهای تحت‌ نظارت (Regulated)

بعضی مشاغل در فرانسه تحت ‌نظارت هستند، از جمله حسابداران، دامپزشکان، آرایشگران مو، ساختمان‌سازان، و حتی دلالان نوشیدنی. اگر کسب‌ و کار شما یکی از این حرفه‌های تحت‌ نظارت باشد، باید در سازمان مرتبط با حرفه‌ی خود ثبت ‌نام کنید و شاید از شما بخواهند که پیش از شروع به کار اثبات کنید صلاحیت، تجربه و بیمه‌ی مسئولیت متناسب را دارید.

اعداد SIREN ،SIRET و APE

پس از ثبت‌ نام و پردازش اظهارنامه‌ی (declaration) شما، یک کد شناسایی یکتای نه‌ رقمی با نام SIREN برای شما ارسال خواهد شد. این شماره‌ی اداری کسب ‌و کار اثباتی است بر اینکه کسب‌ و کار شما ثبت شده است و از این به بعد همه‌ی آژانس‌های اداری و دولت برای اشاره به شرکت شما از این عدد استفاده خواهند کرد.

همچنین شما یک عدد SIRET دریافت خواهید کرد که از عدد SIREN‌ به همراه یک عدد پنج‌ رقمی، که نشانگر مکان کسب‌ و کار شما است، تشکیل شده است. اگر می‌خواهید درباره‌ی رقبای خود بیشتر بدانید می‌توانید عدد SIREN آنها را جستجو کنید تا از زمان برپا شدن کسب‌ و کارشان، تعداد کارمندانشان، و اگر شرکتی با مسئولیت محدود باشند، از اطلاعات مالی‌شان از قبیل عایدی، سود، و ضرر، مطلع شوید ــ این جستجو می‌تواند ابزار مناسبی برای کاویدن اطلاعات باشد. همچنین شما یک کد APE (فعالیت اصلی بنگاه، Activité Principale de l’Entreprise) یا NAF دریافت می‌کنید که حوزه‌ی اصلی فعالیت کسب‌ و کارتان را مشخص می‌کند. همه‌ی کسب ‌و کارهای فرانسه از این کدها، که از چهار رقم و یک حرف تشکیل شده‌اند، استفاده می‌کنند.

تنظیم صورت ‌حساب (فاکتور) در فرانسه

در زبان فرانسوی به تخمین devis و به صورت‌ حساب facture می‌گویند. در کشور فرانسه صورت ‌حساب‌های شما باید شامل این اطلاعات باشند:

  • تاریخ صورت‌ حساب
  • تاریخ خدمت یا فروش
  • توصیف خدمت یا فروش
  • قیمت، هرگونه تخفیف
  • جمع کل
  • شما نمی‌توانید مالیات بر ارزش افزوده (TVA) را کسر کنید، بنابراین همه‌ی صورت ‌حساب‌های باید این عبارت را در خود داشته باشند: «مالیات بر ارزش افزوده قابل اطلاق نیست، بند 293 B از CGI»
  • نام و نشانی مشتری
  • نام شرکت شما و، در صورت ارتباط، صلاحیت‌های حرفه‌ای شما
  • شماره‌ی SIREN
  • اگر پیشه ‌ور هستید، جزئیات بیمه‌ی اجباری ده‌ ساله (تاریخ‌های اعتبار، حوزه‌ی جغرافیایی، بیمه‌ کننده)
  •  مهلت زمانی پرداخت قانونی ۳۰ روز از دریافت کالا یا خدمت است.

به اتمام رساندن کسب و کار

اگر قصد دارید تجارت خود را متوقف کنید، صرفا باید فرمی آنلاین را پر کنید که در درگاه رسمی کارآفرینان خرد می‌توانید آن را بیابید.




کار فریلنس از طریق انتقال دست ‌مزد (portage salarial)

این امکان وجود دارد که بدون ثبت ‌نام به ‌عنوان یک کسب ‌و کار به ‌صورت قانونی در فرانسه کار کرد، با کار از طریق انتقال دستمزد. در چنین نظامی شما قراردادی را با یک شرکت متولی انتقال (portage company) امضا می‌کنید، که به آن شرکت پوششی (umbrella company) می‌گویند، و این شرکت درعمل به کارفرمای شما بدل می‌شود بیشتر کاغذ بازی‌ها را بر عهده می‌گیرد. یافتن مشتریان و توافق بر سر شرایط پرداخت همچنان در دستان خود شما است، اما صورت ‌حساب‌ها و پرداخت‌ها (فیش‌های حقوقی) از طریق شرکت متولی انتقال، که شما کارمند (salarié) آن هستید، صورت می‌گیرد.

بسته به هزینه‌های عملیاتی‌تان شما احتمالا خواهید توانست ذیل عنوان مخارج مدعی بخشی از هر صورت‌ حساب بشوید ــ برخلاف یک بنگاه خرد. به این دلیل که شما عوارض مدنی را می‌پردازید، همچون سایر کارگران فرانسوی محق‌اید از مزایای خدمات درمانی، بی‌کاری، و بازنشتگی بهره ببرید. شما ساعات کاری مشخص ندارید و می‌توانید بدون اعلام از کار دست بکشید. در بیشتر موارد شما صرفا عوارض مدنی را بر روی درآمد کسب‌ شده ‌یتان می‌پردازید. اگر کار شما نادر باشد یا عمدا وقفه‌ای در آن پدید آید، به‌صورت موقتی پرداخت عوارض مدنی نیز قطع خواهد شد.

شما باید همچنان مالیات بر درآمد (Impôt sur le Revenue) خود را پرداخت کنید، از طریق تکمیل فرم اظهارنامه‌ی پیشاپیش درآمدها (Déclaration de revenus pré-remplie). مقامات مالیات فرانسه این فرم را بهار هر سال برای شما ارسال می‌کنند. با این حال اظهارنامه‌ی مالیاتی درآمدی (income tax return) عموما از تفصیل و دقت کمتری برخوردار است.

این نظام مناسب شما خواهد بود، اگر عرضه ‌کننده‌ی خدمات ذهنی همچون نوشتن، ترجمه، بازاریابی از راه دور، مشاوره به کسب ‌و کارها، و IT هستید. نظام انتقالی برای مشتریان یا آژانس استخدامی شما نیز سودمند است زیرا به آنها اجازه می‌دهد خدمات شما را بخرند بدون آنکه مسئولیت‌های استخدام کارمند بر عهده یشان باشد. این کار همچنین این انعطاف را به کار شما می‌بخشد که بتوانید مشتریانی بیرون فرانسه داشته باشید.

تعاونی‌های شغل آزاد کارگران (SCOP)

راه دیگر برای به‌ راه انداختن یک کسب‌وکار برای فریلنسرها پیوستن به تعاونی‌های کارگری (société cooperative et participative، SCOP) است. کار این تعاونی‌ها همسو با شرکت‌های متولی انتقال دستمزد است. شم قراردادی را با SCOP امضا می‌کنید و آنها کار حسابداری شما را برعهد می‌گیرند، به شما فیش حقوقی می‌دهند، و کسانی که از مهلت پرداختشان گذشته باشد را تعقیب می‌کنند. شما حدود ده درصد از مبالغ کسب ‌شده‌یتان را به SCOP می‌پردازید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: