مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

فرانسه در ارائه ی برنامه های عالی تحصیلات تکمیلی شهرت بسزایی دارد. کسانی که می خواهند برای تحصیلات تکمیلی به اروپا بروند، اغلب برای این کار به فرانسه مراجعه می کنند. دانشجویان بین المللی واقعاً از این کشور لذت می برند و برنامه های تحصیلات تکمیلی که در فرانسه ارائه می شود واقعاً بهترین هستند. در یک نظرسنجی از بین 1600 دانشجوی بین المللی مورد بررسی، 67 درصد آنها فرانسه را به عنوان دومین کشور جذاب برای تحصیل انتخاب کردند. فقط کاناداست که از این کشور اروپایی جلوتر است و 69 درصد از پاسخ دهندگان آن را به عنوان جذاب ترین کشور انتخاب می کنند.

 این نظرسنجی در بازه زمانی از جولای تا اکتبر 2020 انجام شده است.  Campus France این بررسی سالانه را از سال 2011 انجام می دهد تا موقعیت فرانسه به عنوان مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، نقش زبان فرانسوی در جذابیت آن، آنچه دانشجویان بین المللی از اقامت خود به یاد می آورند و مواردی دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته های آنها طی سالهای اخیر نشان می دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یک مقصد جذاب برای دانشجویان خارجی است. 

دانشجویانی که در این نظرسنجی شرکت کردند به سه گروه تقسیم شدند: دانشجویان بین المللی که قصد دارند برای تحصیل به فرانسه بیایند (2550)، افرادی که در حال حاضر در فرانسه تحصیل می کنند (4890) و کسانی که قبلاً تحصیل کرده اند (7000) . تقریباً دو سوم شرکت کنندگان (%67) فرانسه را به عنوان یک کشور جذاب برای تحصیل انتخاب کردند. آلمان (%51) ، آمریكا (%48) و انگلیس (45%) در رده های بعدی جذاب ترین كشورها برای دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند. وقتی در مورد دلایل انتخاب فرانسه سؤال شد، بیشتر آنها (%46) به کیفیت آموزش اتکا داشتند، جالب اینجاست که فرهنگ (38%) و یادگیری زبان فرانسوی (41%) از ارزش مدرک تحصیلی دریافت شده، مهمتر بوده اند. این دانشجویان بین المللی از فرانسه و سیستم آموزشی آن راضی بودند. بخش عظیمی از آنها این کشور را به عنوان یک مقصد تحصیلی برای دانشجویان آینده توصیه کردند. 92 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی فرانسه را به عنوان یک مکان مناسب برای تحصیل توصیه کردند. این روزها دانشجویان به دنبال چگونگی اقامت پس از تحصیل در فرانسه می باشند. فرانسه دارای سیستم آموزشی فوق العاده و رایگان در دوره های مختلف تحصیلی می باشد، بیشترین طریق اخذِ اقامتِ فرانسه و مهاجرت به فرانسه همچنان تحصیل و ویزای تحصیلی است.

اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اقامت در فرانسه پس از اتمام تحصیلات خود را با مجوز Provisoire DU Séjour (اجازه اقامت موقت)

اگر شما در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه می باشید و به دنبال اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود در فرانسه هستید و در همین حین به دنبال این فرصت می باشید که در فرانسه بمانید می توانید در حالی که به دنبال اخذ مدرک کارشناسی ارشدتان هستید، شما می توانید واجد شرایط برای یک “مجوز Séjour  Provisoire de “شوید که شما را قادر به جستجو برای کار می نماید زمانی که مقطع کارشناسی ارشد شما به اتمام رسید. مجوز Séjour Provisoire de  یا APS، نوع خاصی از اجازه ی اقامت دانشجویی می باشد که شما را قادر به کار کردن برای چندین ماه پس ازاتمام تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر می نماید. وقتی که شما برای APS اقدام می نمایید، شما می توانید در فرانسه در وضعیت تحصیلی خود  تا یک سال باقی بمانید. در حالی که به دنبال یک قرارداد کار CDI برای استخدام می باشید.

چه کسی واجد شرایط APS است؟

هر دانش آموزی که حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یک موسسه معتبر آموزش عالی در فرانسه دریافت نموده باشد واجد شرایط برای اقدام جهت APS می باشد. دانشجویان رشته های مهندسی، حسابداری و پزشکی و کسانی که دارای دکترای یا مدرک فن آوری نیزهستند واجد شرایط می باشند. دانش آموزان برخی از کشورها، واجد شرایط اجازه اقامت یک سال APS نمیباشند زیرا کشورهای آنها برنامه های تبادل کار خاص با کشور فرانسه دارد. در طول جستجوی کار برای خود، ویزای دانشجویی شما را قادر به کار پاره وقت (تا 964 ساعت در سال) در هر شغلی، صرف نظر از اینکه آن را مربوط به رشته شما باشد یا خیر می نماید.این امرهمان 20 ساعت در هفته کار دانشجویی است.

چگونه می توانم برای APS اقدام نماییم؟

اجازه اقامت APS به زمان طولانی برای پردازش و بررسی از سوی مقام صلاحیتدار نیازمند است، بنابراین شما باید فرم درخواست را حداقل 4 ماه قبل از انقضای اقامت دانشجویی تکمیل و اقدام نمایید. در مناطقی مانند پاریس، که در آن دانشجویان زیادی خواهان این اجازه هستند. شما باید حداقل از 6 ماه پیش از پایان اقامت تحصیلیتان برای APS اقدام نمایید. هنگامی که شما مدارک مورد نیاز برای این امر را در اختیارداشتید، باید به اداره پلیس و یا مقام صلاحیت دار مربوطه جهت به راه اندازی فایل اقامت خود مراجعه نمایید.

چه مدارکی برای اقدام جهت APS مورد نیاز است؟

برای اینکه واجد شرایط برای مجوز Provisoire Séjour de شوید، شما باید مدارک زیر را ارائه نمایید:

  • 3 قطعه عکس گذرنامه
  • کارت اقامت دانشجویی که از زمان اعتبار آن بین 4 الی 6 ماه باقی مانده باشد.
  • مدرک ارشد و یا گواهی اشتغال به تحصیل

اگر شما در حال اقدام برای اجازه اقامت موقت میباشید در حالی که 6 ماه از مدت زمان کارت اقامت دانشجوییتان باقی مانده است و هنوز مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت ننموده اید میتوانید گواهی اشتغال به تحصیلی در سربرگ دانشگاهتان دریافت نمایید که نشانگر این امر باشد که شما در حال گذراندن واحدهای درسی خود جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود هستید و با پایان سال تحصیلی موفق به اخذ مدرک خود خواهید گشت. هنگامی که مدرک خود را دریافت کردید، شما می توانید آن را به مقامات مربوطه ارائه دهید تا به پرونده APS شما اضافه شود.

آیا امکان این امر وجود دارد که درخواست شما برای APS رد شود؟

تا زمانی که دانشجوی فارغ التحصیل تمام اسناد و مدارک مورد نیاز را در چارچوب زمان صحیح فراهم نماید، درخواست صدور APS نمیتواند به طور معمول توسط مقام مربوطه رد گردد. مقام مربوطه تنها می تواند اگر آمار بیکاری در رشته دانشجو بالا باشد در شرایط خاص از صدور APS خودداری نماید.

شما حق اشتغال به چه کارهایی را تحت اجازه اقامت موقت دارید؟

هنگامی که شما اجازه اقامت موقت کسب می کنید، می توانید شروع به دنبال هر کار تمام وقت در رابطه با مدرک خود باشید. این کار باید دارای شرایط زیر باشد:

  • یک کار موقت CDD ویا کار دائم CDI باشد.
  • پرداخت حداقل 1.5 برابر درآمد سرانه کشور در سال مالی مورد نظر
  • ارتباط با مدرک اخذ شده و رشته آن
  • تطبیق حقوق با کارمندان فرانسوی همان شرکت در مقایسه با شخص شما

هنگامی که شما کاری را که واجد شرایط فوق است پیدا می کنید، می توانید قرارداد کار خود را به مقام مربوطه ظرف 15 روز جهت درخواست تغییر وضعیت اقامت موقت به اقامت یک ساله کاری ارائه نمایید. اگر شما تحت اقامت APS باشید، شرکتی که شما را استخدام می کند نیاز به این امر ندارد تا ثابت کند که هیچ یک از کارکنان واجد شرایط فرانسه قابلیت تصدی این پست را ندارند، که به طور معمول برای شرکت هایی که میخواهند کارمندان خارجی استخدام کنند این روال مورد نیاز است.

هزینه تغییر APS

تغییر وضعیت از اقامت موقت دانشجویی دانشجو به اقامت کاری رایگان و به مدت یک سال معتبر است. هنگامی که شما برای کار در یک شرکت استخدام شده اید، باید وضعیت اقامت خود را از APS به شاغل حقوق بگیر ظرف 15 روز تغییر دهید. در این مورد، کارفرمای شما یک مالیات به OFII پرداخت مینماید. این مالیات به 55 درصد از یک ماه از حقوق و دستمزد ناخالص، تا حداکثر 2.5 برابر (حداقل درآمد سرانه ) SMIC است.این مالیات تنها برای یک بار می باشد و قابل پرداخت در قرارداد های بیش از 1 سال است. شما باید 241 یورو برای اولین تمبر کاری خود پرداخت نمایید و پس از آن سالیانه باید با مبلغ 87 یورو این تمبر را تمدید نمایید.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه

برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کشور فرانسه، متقاضیان می بایست دو ماه قبل از اتمام دوره تحصیلی اقدام کنند، لازم به ذکر است که اگر متقاضی بعد از اتمام دوره تحصیلی و مدت اعتبار روادید تحصیلی خود اقدام کند، می بایست صد و هشتاد دلار به عنوان جریمه پرداخت کند، با اخذ نامه مورد نیاز، پروسه تمدید گواهی مقیم شدن صادر خواهد شد، گواهی مقیم شدن در فرانسه نامه ای می باشد که 3 تا 6 ماه اعتبار دارد تا فرد بتواند کارهای اقامت خود را انجام دهد.

اخذ مجوز برای اقامت پس از تحصیل در فرانسه

اخذ مجوز از طریق OFII برای مجوز اقامت چندین ساله فرانسه امکان پذیر می باشد که موارد زیر باید رعایت شود:

  • نام نویسی در یک آموزشگاه سطح بالا
  • داشتن درآمد 620 دلاری ماهانه (حداقل)
  • اثبات یادگیری مطالب با ارائه مدارک

شایان ذکر است که متقاضیان می بایست پنج سال یا بیشتر در کشور فرانسه جهت کار یا درس ساکن باشند تا موفق به اخذ اقامت شوند، همچنین افرادی که در دانشگاه های فرانسه دوره های درسی خود را به پایان رسانده اند، در زمان کمتری موفق به اخذ اقامت این کشور خواهند شد. برای مثال دانشجویان فارغ التحصیل شده در دانشگاه های فرانسه می توانند پس از سپری کردن مدت دو سال، اقدام به اخذ اقامت کنند، لازم به ذکر است که برای سکونت در فرانسه بعد از اتمام دوره تحصیلی، دریافت روادید کاری برای مشغول به کار شدن ضروریست.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در فرانسه

افرادی که بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در فرانسه می خواهند مشغول به کار شوند، می بایست پیشنهاد کاری داشته باشند که به صورت ماهیانه حداقل دو هزار و سیصد یورو حقوق بگیرند، متقاضیان بین المللی اگر پیشنهاد کاری نداشته باشند، می بایست با مجوز موقتی که دوازده ماه اعتبار دارد، شغل مورد نظر خود را بیابند، فارغ التحصیلان دانشگاه های فرانسه برای یافتن شغل می بایست حداقل مدرک لیسانسرا داشته باشند. متقاضیان بین المللی می توانند برای پیدا کردن شغل مناسب از سازمان هایی چون انجمن های فارغ التحصیلان و استخدام ها تقاضای کمک کنند.

سازمان شرایط
APEC متقاضیانی که دوره دبیرستان خود را به پایان می رسانند، با کمک این سازمان می توانند کار پیدا کنند.
Pole Emplo این سازمان به همه متقاضیان کمک می کند تا شغل مناسب پیدا کنند. فرد می تواند با در میان گذاشتن مهارت ها و تخصص خود با دیگران، از آن ها کمک بخواهد تا شغل مناسب بیابد.

اقامت دائم پس از تحصیل در فرانسه

یکی از روش قانونی مهاجرت که این روزها مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته، اخذ اقامت دائم از طریق تحصیل می باشد، در این روش از مهاجرت دانشجوی متقاضی تحصیل در فرانسه باید از کالج، دانشگاه ها و یا موسسات آموزش عالی کشور فرانسه پذیرش گرفته باشد و برای اخذ ویزای تحصیلی با آماده سازی مدارک به سفارت فرانسه از کشور خود برای مجوز ورود، مراجعه نماید. مدت اعتبار این مجوز حدود یک سال می باشد و تا پایان دوره تحصیل قابل تمدید و تغییر است و پس از اتمام تحصیل، متقاضی قادر است در صورت تمایل بر اساس مهارتی که از گذشته داشته و یا مهارتی که اکنون کسب کرده، مشغول به کار شود و جهت دریافت ویزای کار کشور فرانسه به مدت یک سال و با کار کردن به مدت سه سال و پرداخت بیمه مالیات، مجوز اقامت موقت خود را در مدت زمانی بین سه الی پنج سال به اقامت دائم تبدیل نماید.




اخذ کارت اقامت پس از تحصیل در فرانسه

نکات لازم درباره کارت اقامت فرانسه بعد از تحصیل در فرانسه به چند بخش تقسیم می شوند. جهت اخذ این کارت باید بیشتر از 5 سال در فرانسه زندگی کنید. مدت اعتبار این کارت قابل تمدید 10 سال می باشد. عواملی مانند توان مالی، کار و غیره در اخذ این کار موثر می باشند. اگر متقاضی بعد از اخذ این کارت به مدت 2 سال خارج از فرانسه باشد، اقامت خود را از دست می دهد.

راه های اخذ اقامت همیشگی فرانسه به صورت زیر می باشند:

اگر شخصی در فرانسه به دنیا بیاید، پس از رسیدن به سن قانونی می تواند ملیت این کشور را کسب کند و شخصی که دارای والدین فرانسوی می باشد با ثابت کردن زدگی به مدت 5 سال در فرانسه با ارائه مدارک لازم و همچنین اگر شخصی با فرد فرانسوی ازدواج کند، بعد از 4 سال قادر به تقاضای ملیت این کشور خواهد بود، لازم به ذکر است که در سال های اخیر به دلیل افزایش مهاجران مختلف از سراسر جهان به فرانسه، زمان تقاضای اقامت به 10 سال تغییر کرده است، دانشجویان مهندسی و دکترا با پیدا کردن شغل مناسب می توانند به راحتی برای اخذ اقامت اقدام کنند، همچنین خرید خانه و مسکن در فرانسه می تواند مسیر دریافت اقامت این کشور را کوتاه تر کند.

اقامت پس از تحصیل در فرانسه و پیشنهاد کاری از شرکت فرانسوی

افرادی که از کمپانی های معتبر پیشنهاد کاری دارند، باید شغل آن ها در چارچوب شغل های زیر باشد:

  • حسابداری و مدیریت مالی
  • اپراتور ابزار تولید مبلمان و تولیدات چوبی
  • برنامه ریز
  • طراح کالای مکانیکی
  • بازرسی کیفیت
  • مهندس ساخت و ساز و طراحی
  • مهندسی تولید
  • سیستم های امنیتی
  • اپراتور شناسایی مواد شیمیایی دارو
  • فروش و دورکاری. (سرویس)
  • طراحی برق
  • طراح الکترونیک
  • اپراتور ابزار تولید مواد شیمیایی و دارو
  • مهندس ارزیابی کالا های چوبی و مبلمان

درخواست کننده های اقامت پس از تحصیل در فرانسه جهت استخدام در کمپانی های فرانسوی می بایست قرارداد کاری داشته باشند. مقامات دولتی با ارزیابی چندین مورد مجوز کار درخواست کننده در کمپانی مورد نظر را صادر می کنند.

Passport of talent Family) Passport Talent)

پاسپورت استعدادهای طلایی به افرادی ارائه می شود که مانند نخبه های تحصیلی و ورزشکاران حرفه ای که در یک کار خاص، تخصص داشته باشند، این پاسپورت به مدت چند سال برای فرد و خانواده اش اعتبار خواهد داشت و افراد می توانند با اخذ آن، در کشور فرانسه کار کنند. جهت یافتن شغل مورد نظر بر اساس مهارت و رشته تحصیلی به مدارک زیر لازم است:

  • اخذ مدرک فوق لیسانس
  • (دوره 5 ساله) CGE تایید شدن مدرک توسط
  • اخذ مجوز حرفه ای

اقامت پس از تحصیل در فرانسه و ویزای تحصیلی فرانسه

اعزام دانشجو به فرانسه بعد گذراندن پروسه اخذ پذیرش وارد مرحله اخذ ویزا می گردد و شخص با در دست داشتن پذیرش دانشگاه و جمع آوری مدارک مربوطه می تواند به سفارت فرانسه جهت اخذ ویزا مراجعه نماید:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی  (615 یور در ماه، برای سال 2020 7380 یورو)
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: