مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیلات پزشکی در فرانسه به سه مرحله (PCEM ،DCEM و پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تقسیم می شود که منجر به دریافت مدرک دکترای پزشکی می شود. مراحل اخذ پذیزش برای تحصیلات دانشگاهی پزشکی در فرانسه بستگی به این دارد که دانشجو از کدام کشور به فرانسه می آید.

مرحله ی اول (چرخه اول مطالعات پزشکی PCEM: Premier Cycle d'études Medicales):

این دوره دو ساله است. با برگزاری آزمون (Numerous Clauses) در پایان سال اول، فقط حدود 15 تا 20٪ دانش آموزان سال اول وارد سال دوم می شوند. دو سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، ادنتولوژی، پرستاری و فیزیوتینوتیک در سیستم آموزش پزشکی فرانسه مشترک است و آموزشی یکسان دریافت می کنند.

حداکثر تعداد دانشجویان خارجی که از کشورهایی غیر از اتحادیه ی اروپا توسط هر دانشکده پزشکی یا پذیرفته می شوند، هشت درصد کل پذیرفته شدگان در آن دانشگاه یا دپارتمان تخصصی است، با این شرط که رتبه آخرین دانشجوی خارجی برابر یا بالاتر از آخرین دانشجوی فرانسوی باشد. آزمون ورودی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و مامایی مشترک است. ثبت نام بیش از دو بار در برنامه سال اول امکان پذیر نیست.

مرحله دوم (چرخه دوم مطالعات پزشکی DCEM: Deuxième Cycle des Etudes Médicales): 

آخرین دوره ی چهارساله. برای ورود به مرحله ی سوم، دانشجویان سال چهارم باید مرحله ی دوم را با موفقیت پشت سر بگذارند که این ارزیابی از طریق برگزاری امتحانات تئوری، حضور در دوره های آموزشی بیمارستان و شرکت در سمینارهای اجباری انجام می پذیرد. یک امتحان جامع در سطح کشوری برگزار می شود و با توجه به رتبه بندی، افراد می توانند تخصصی که می خواهند را انتخاب کنند.

مرحله سوم شامل دو برنامه ی تحصیلی است ، پزشک عمومی یا سایر تخصص ها، که هر دو منجر به دریافت مدرک Diplôme d’Études Spécialisées  می شوند (DES مدرک مطالعات تخصصی 'Diplômes d 'udtudes Spécialisées'):

کارآموزی پزشکی عمومی سه سال طول می کشد و شامل کار در بیمارستان و همچنین یک دوره ی کار شش ماهه با یک پزشک می شود. کارآموزی برای سایر تخصص ها با توجه به رشته 4 یا 5 سال زمان می برد. برنامه های DES ممکن است توسط یک برنامه آموزشی تخصصی دیگر که دوازده تا هجده ماه دیگر طول میکشد ادامه یابد که منجر به دریافت مدرک Diplôme d’Études Spécialisées Complémentaires می شود (DESC: مدرک مطالعات تخصصی بیشتر). مدرک DESC، همراه با یک پایان نامه کوتاه در پزشکی ، منجر به دریافت مدرک دانشگاهی دکترای پزشکی می شود (DM).

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه یکی از بهترین تخصص های آکادمیک در این کشور محسوب می شود که بسیاری از دانشجویان فرانسوی و خارجی در آرزوی آن هستند. اما جالب است بدانید که با وجود امکان ثبت نام اولیه کلیه دانش آموزان فارغ التحصیل مقطع دبیرستان در دانشکده های دندانپزشکی فرانسه، به دلیل برگزاری آزمون پذیرش در سال اول تحصیلی، فقط 15% تا 20% از دانشجویان سال اولی از این آزمون قبول شده و وارد سال دوم تحصیلی خود می شوند. پس در این مورد باید به این واقعیت اذعان داشت که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه با جوی کاملا رقابتی مواجه بوده و باید خود را از قبل آماده این آزمون مهم نمایند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه باید ابتدا یک دوره کالج را بگذرانند تا بتوانند برای ورود به دوره پزشکی آماده شوند. دیپلم دوازده ساله برای ورود به پزشکی فرانسه نیاز است. دانشجویان در این کالج باید زبان فرانسوی را یاد بگیرند. در واقع باید افراد قبل از ورود به کالج زبان فرانسوی را در حد مدرک A2 یاد بگیرند که بتوانند در این کالج سطح زبان خود را بالاتر ببرند و به حد مناسب برسانند و بتوانند وارد دوره پزشکی رایگان کشور فرانسه شوند. در واقع کشور فرانسه دوره های پزشکی را به صورت رایگان برگزار می‌کند. این دانشگاه ها دانشگاههای دولتی هستند که دوره های پزشکی رایگان را برگزار می نمایند. در واقع کشور فرانسه دو مزیت برای تحصیل دندانپزشکی دارد: یکی اینکه تحصیلات در این رشته رایگان است و دیگری اینکه آزمون ورودی برای تحصیل دندانپزشکی نیاز نیست و به عبارت دیگر چیزی به نام کنکور دندانپزشکی فرانسه وجود ندارد و افراد اگر در سطح خوبی زبان فرانسوی را فرا گرفته باشند فقط با یک مصاحبه می توانند وارد دانشگاه پزشکی و دندان پزشکی شوند.

برای دانشجویان، تحصیل دندانپزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی فراهم است، اما از آن جا که رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی به شکلی می‌باشند که باید برای کار در کشور مورد نظر، زبان آن کشور را باید تا حد بالایی بدانند، تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور امری بی فایده است، زیرا که مجوز کار به زبان انگلیسی در این کشور به شخص داده نخواهد شد و علاوه بر این موضوع هزینه زیادی شخص باید برای تحصیل خود در دانشگاه های خصوصی بپردازد. پس از ورود افراد به دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه و سپری کردن یک سال تحصیلی آزمونی از افراد گرفته می‌شود که باید اشخاص در این آزمون نمره لازم را بیاورند، در غیر این صورت این افراد باید بازگردند و یک سال تحصیلیِ سپری شده را دوباره بگذرانند. این آزمون برای هر فرد تا سه بار امکان برگزاری دارد و پس از آن اگر شخص نتواند در این آزمون نمره لازم را بیاورد، هیچ وقت نمی تواند دیگر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در فرانسه تحصیل نماید. در واقع پس از قبول نشدن برای بار سوم در این آزمون ها شخص باید به رشته‌های دیگر و پیراپزشکی رجوع کند و در آن رشته ها مشغول به تحصیل شود. دانشگاه های مختلفی در سراسر فرانسه واقع شده اند که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکتری قابل تحصیل است و تحصیل در هرکدام از مقاطع در دانشگاه های مختلف فرانسه دارای یک سطوح تحصیلی مشابهی هستند.

  • دانشجویان بین المللی می توانند در تمام زمینه ها و در تمام سطوح آموزشی تحصیل نمایند.
  • در فرانسه بیش از 400 موسسه آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی بین المللی دایر هستند.
  • در هر حرفه و رشته برنامه درسی متناسب با آن رشته ارائه می شود.
  • بخشی از هزینه آموزش و تحصیل توسط دولت فرانسه تامین می شود.

تمام افرادی که دارای دیپلم 12 ساله هستند به راحتی می توانند برای ورود به دانشگاه های فرانسه اقدام داشته باشند و در رشته های مختلفی مانند : پزشکی، مهندسی، هنر، حقوق، ورزش و … ثبت نام کنند. موسسات دولتی و خصوصی که ارائه دهنده دوره های آموزشی در بخش های مختلف مانند: پزشکی، مهندسی، کشاورزی، علوم ارتباطات و … می باشد از این رو تمامی دانشگاه های فرانسه در تمامی رشته ها بر پایه یادگیری و تحصیل می باشد. تعداد موسسات در کشور فرانسه نزدیک به 3،000 است که پذیرش در آن بر اساس امتحان ورودی برای متقاضیان در رشته های مختلف می باشد. تحصیل در این رشته های معمولا بین 2 الی 5 سال زمان می برد. اگر شما از آن دسته دانشجویانی هستیدکه برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی می خواهید اقدام کنید پس نیازی به یادگیری زبان فرانسه ندارند، اما این نکته را درنظر بگیرید که اگر شما جزو افرادی هستید که قصد تحصیل در فرانسه را دارید باید زبان فرانسوی بدانید، پس باید مدارکی دال بر دانش و داشتن سطحی از زبان فرانسه را ارائه دهید که مرجع مشترک این اسناد TEF ،TCF می باشد. اداره آموزش پرورش دندان پزشکی کشور فرانسه Ordre National des Chirurgiens-Dentistes ( اداره دولتی) یک وب سایت آموزشی راه اندازی نموده که در آن دانش آموزان و دانشجویان میتوانند درمورد شرایط پذیرش و جزئیات مختلف مربوط به برنامه های آموزشی در رشته پزشکی و دندانپزشکی، اطلاعات دریافت کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

مطالعه و تشخیص بیماری های دندان و بازسازی آنها شامل چندین تخصص در رشته دندانپزشکی است، که از جمله این تخصص ها پریودنتولوژی، پروتز دندانپزشکی و اندودنتیکس است. دانشجویانی که در این دوره ها تحصیل می کنند یاد می گیرند که چگونه با این تخصص ها در تعامل باشند. برخی از محتوای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه:

  • زیست شناسی دهان و دندان
  • کانی شناسی
  • روش تحقیق در دندان پزشکی
  • آمار زیستی و داده ها در دندان پزشکی
  • دندان پزشکی ترمیمی پیشرفته 1، 2
  • سمینار در دندان پزشکی و دندان پزشکی ترمیمی
  • تمرین بالینی در دندان پزشکی ترمیمی 1، 2

در رشته دندان پزشکی و دندان پزشکی ترمیمی همانند دیگر دوره های پیشرفته تحصیلی نیاز به پایان نامه یا DDM ، DDS می باشد. موضوع پایان نامه باید تا پایان سال سوم تصویب گردد و قبل از فارغ التحصیلی به هیئت علمی ارائه شود. هر کدام از محصلین برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه باید یک دوره 800 ساعت در طول تحصیل را بگذرانند که در طول یک سال تحصیلی این دوره باید حداقل 150 ساعت در سال باشد. در مجموع، تحصیل دندانپزشکی در فرانسه شش ساله است که در این زمان تمام کارآموزان تحت نظارت یک متخصص دندانپزشک هستند. این برنامه شش ساله در یکی از 16 دانشکده دندان پزشکی در فرانسه می باشد که شامل یک دوره دو ساله، یک دوره سه ساله و یک دوره یک ساله است.

دانشگاه های برتر دندانپزشکی فرانسه

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در خارج از کشور اعتبار دانشگاه ها در کشور مورد نظر می باشد. دانشگاهی برای تحصیل مناسب است که مدارک آن در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد قبول باشد و اعتبار لازم را داشته باشد. کشور فرانسه دارای بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی می باشد و دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه از جایگاه خوبی از لحاظ اعتبار در دنیا قرار دارند. در جدول زیر می توانید رنکینگ جهانی دانشگاههای دندانپزشکی فرانسه را مشاهده نمایید.

  • Paris Sciences et Lettres Research University (PSL)
  • École Polytechnique
  • Sorbonne University
  • CentraleSupélec
  • École Normale Supérieure de Lyon
  • Sciences Po Paris
  • Télécom ParisTech
  • École des Ponts ParisTech
  • University of Paris

مدارک لازم برای پذیرش در رشته دندان پزشکی فرانسه

مدارکی که باید جهت پذیرش دانشگاههای دندانپزشکی فرانسه ارائه شود:

  • کپی از مدارک 12 سال تحصیل
  • انگیزه نامه
  • مدارک مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • عکس با استاندارد های پاسپورت
  • رزومه




شهریه ها و هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

هنگامی که بحث تحصیل در خارج از کشور می شود افراد به نکته های بسیار مهم توجه دارند که یکی از آنها هزینه های تحصیل در خارج از کشور است. برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه افراد نیازی نیست که هزینه زیادی برای تحصیل پرداخت کنند، زیرا امکان تحصیل رایگان در دانشگاههای دولتی این کشور فراهم است و با گذراندن فقط یک دوره ی تحصیلی در کالج های زبان، می‌توانند اشخاص وارد دوره پزشکی و دندانپزشکی شوند و تنها برای هزینه های زندگی افراد باید تمکن مالی لازم را داشته باشند. رایگان بودن هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه باعث شده که کشور فرانسه یکی از مقاصد بسیار خوب برای تحصیل دندانپزشکی رایگان تبدیل شود. در جدول زیر می توانید هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه در دانشگاه های دولتی و خصوصی را مطالعه نمایید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه
دانشگاه  شهریه
دولتی 1500-3770 یورو
خصوصی 6000-20000 یورو

شرایط اخذ بورسیه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

یکی از پر درخواست ترین موارد در هنگام تحصیل، بورسیه های تحصیلی می باشند. افراد زیادی تقاضا دارند که از بورسیه های تحصیلی دانشگاهها استفاده کنند. بورسیه های تحصیلی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور فرانسه به این شکل است که دانشجو پس از ورود به دانشگاه باید درخواست بورسیه تحصیلی کند. درخواست دانشجویان توسط کمیته ی ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مسلماً دانشجویانی که شایستگی بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی دارند، شانس بالاتری برای دریافت این بورسیه ها خواهند داشت. باید بدانید که اخذ این بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی بسیار دشوارتر از دانشجویان کشور فرانسه و اتحادیه اروپا می‌باشد اما باید بدانید که احتمال دریافت بورسیه هرچقدر که تحصیلات شما بالاتر باشد، بالاتر خواهد رفت. از آنجایی که در کشور فرانسه تحصیلات در رشته های دندانپزشکی رایگان می باشد در واقع اکثر افراد دیگر به بورسیه های تحصیلی نیازی نخواهند داشت.

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در فرانسه

  • پرستاری: برای تحصیل رشته پرستاری نیز باید افراد زبان فرانسه را در سطح بالایی فرا گرفته باشند تا بتوانند وارد این دوره تحصیلی شوند دوره تحصیل پرستاری در کشور فرانسه 4 ساله می باشد.
  • داروسازی: دوره داروسازی در کشور فرانسه شش ساله می باشد در صورتی که افراد بخواهند تخصص در این رشته بگیرند باید 9 سال متوالی تحصیل نماید.
  • پزشکی: تحصیل پزشکی نیز مانند داروسازی و دندانپزشکی در مقطع عمومی شش ساله است و اگر بخواهند افراد متخصص در رشته پزشکی بگیرند باید به صورت متوالی 9 سال تحصیل کنند. برای تحصیل در رشته پزشکی نیز افراد به سطح بالایی از دانش زبان فرانسوی نیازمند هستند.

شرایط اخذ ویزای تحصیل دندان پزشکی فرانسه

افراد برای اخذ ویزای تحصیل دندانپزشکی در کشور فرانسه باید ابتدا یک دوره زبان را بگذرانند. افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند، حداکثر تا سن 23 سال می‌توانند برای دریافت ویزای تحصیلی کشور فرانسه اقدام نمایند. در واقع با سن بالاتر از 23 سال و داشتن مدرک دیپلم، ریسک ویزای اشخاص متقاضی بالا خواهد رفت و امکان دارد که آفیسر ویزا را ریجکت کند. در صورتی که افراد دارای مدرک لیسانس باشند می توانند تا حداکثر 27 سال نیز برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه اقدام نمایند. در واقع این افراد برای دوره های زبان اقدام نمی‌کنند بلکه برای تحصیل رشته در مقطع فوق لیسانس اقدام می کنند که می توانند وقتی که در کشور فرانسه حضور دارند. در مصاحبه ورودی پزشکی و دندانپزشکی شرکت نمایند و بتوانند پذیرش پزشکی و دندان پزشکی خود را دریافت نمایند. هزینه دوره زبان فرانسوی در این کشور بین 6000 تا 8000 یورو می باشد که برای ورود هزینه‌ای کم و مناسب است.

شرایط کار پس از تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب کشور مقصد برای تحصیل نرخ بیکاری و شرایط کاریابی پس از تحصیل می باشد. در واقع شخص باید طوری کشور مقصد را انتخاب کند که بتواند پس از تحصیل مشغول به کار شود. در کشورهایی که شرایط کاریابی برای دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده فراهم نمی باشد در واقع هزینه و زمانی که دانشجو صرف کرده است به هدر رفته است. پس بهترین انتخاب این است که قبل از انتخاب کشور مقصد برای تحصیل دندانپزشکی، افراد ابتدا از همه لحاظ کشور مقصد را مورد بررسی و تحلیل علمی قرار دهند. نرخ بیکاری در آخرین مقدار ثبت شده در کشور فرانسه برابر 3.2 درصد بوده است. نرخ بیکاری فرانسه نشان‌دهنده این است که شرایط کاریابی در کشور فرانسه بسیار بد و نه بسیار خوب است بلکه در حد متوسط قرار دارد. اما از آنجا که قاره اروپا به نیروهای پزشک در حال حاضر نیازمند است، شرایط کار دندانپزشکی در فرانسه پس از تحصیل مناسب است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: