مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دکترا در کانادا 2021

تحصیل دکترا در کانادا 2021

کانادا میزبان چند تا از تاریخی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در آمریکای شمالی است. جامعه‌ی چند فرهنگی کانادا و نگاه جهانی آن، باعث شده که این کشور برای هزاران دانشجوی خارجی، گزینه‌ی محبوبی به‌حساب بیاید. دوره‌ی دکترا در کانادا، به شما این فرصت را می‌دهد که با متخصصان برجسته کار و از امکانات پیشرفته استفاده کنید. پس از دریافت مدرک دکترای خود، این فرصت را خواهید داشت تا از یکی از سخاوتمندانه‌ترین طرح‌های ویزای کار پس از تحصیل در جهان، بهره‌مند شوید. این مقاله شامل تمام مواردی است که برای مهاجرت تحصیلی، باید از آن آگاه باشید. در این مقاله، با اطلاعات مربوط به سیستم دانشگاهی در کانادا، ساختار دوره‌ی دکترا در این کشور و حقایق مهمی در مورد هزینه‌ها، بودجه‌ها و شرایط ویزا آشنا خواهید شد.

فهرست عناوین

فرصت‌های دکترا در کانادا- چه چیزی برای سال 2021 ارائه می‌شود؟

کانادا همیشه در بین دانشجویان خارجی، محبوب بوده است و دانشجویان خارجی هم همیشه در کانادا محبوب بوده‌اند. اما این موضوع هیچگاه واقعی‌تر از امروز نبوده است. تعداد خارجی‌هایی که در کانادا تحصیل می‌کنند، اخیراً نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است و دانشجویان بیشتر و بیشتری به‌سمت زندگی و تحصیل در یک جامعه‌ی صمیمی و لیبرال جذب شده‌اند، جامعه‌ای که از دانشگاه‌های تحسین‌شده‌ی بین‌المللی خود حمایت و پشتیبانی می‌کند. نیازی به گفتن این موضوع نیست که با تحصیل در کانادا، فرصت تجربه و کاوش در طیف گسترده‌ای از مناظر و زیستگاه‌های طبیعی خیره‌کننده‌ی این کشور را پیدا خواهید کرد. چند دلیل برای انتخاب کانادا به‌عنوان یک گزینه‌ی تحصیلی مناسب برای تحصیل در مقطع دکترا در سال 2021 و بعد از آن، از این قرار است:

  • دانشگاه‌های مشهور بین‌المللی- قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا به قرن هفدهم باز می‌گردند، اما تحقیقات این دانشگاه‌‌ها، همچنان در جهان پیشرو است و 6 موسسه‌ی آموزشی در کانادا، در زمره‌ی 150 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.
  • هزینه‌های پایین تحصیل- تحصیل در مقطع دکترا در کانادا نسبت به همسایه‌ی این کشور ایالات متحده‌ی آمریکا ارزان‌تر است و برخی از دانشگاه‌ها، هزینه‌های تحصیل دانشجویان خارجی را کاهش داده‌اند یا حتی از آن چشم‌پوشی می‌کنند.
  • فرصت‌های پس از تحصیل- تمام کردن موفقیت‌آمیز دوره‌ی دکترا، این حق را به شما می‌دهد که حداکثر سه سال در کانادا زندگی و کار کنید و شاید حتی به‌دنبال اقامت دائم یا حتی تابعیت کانادا نیز باشید.
  • مناظر چشم‌‌نواز- از دریاچه‌های بزرگ آنتاریو و کبک و کوه‌های راکی تا چمنزارهای آلبرتا و طبیعت بکر استان Northwest Territories: در دوره‌ی دکترا، چیزهای زیادی برای کشف (و حتی تحقیق) پیدا خواهید کرد.
  • شما همچنین می‌توانید در همان دانشگاهی که یک رهبر مشهور آمریکایی در آن تحصیل کرده، تحصیل کنید- و چه‌کسی می‌داند: شما حتی ممکن است با خود جاستین ترودو نیز ملاقات کنید.
تحصیلات دکترا در کانادا 2021- جزئیات مهم
ویژگی هاشرایط
دانشگاه‌ها98
جوایز نوبل27
قدیمی‌ترین دانشگاهدانشگاه لاوا (1663)
دانشجویان خارجی224،548
طول مدت دکترا3 تا 6 سال
هزینه تحصیلCAD $4,000-6,000
سال تحصیلیسپتامبر تا آپریل

دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دکترا

کانادا مانند همسایه‌ی نزدیک خود، ایالات متحده‌ی آمریکا، کشوری بزرگ است. با این حال، برخلاف ایالات متحده‌ی آمریکا، بخش نسبتاً کوچکی از کانادا مسکونی است. این بدان معناست که سیستم دانشگاهی در کانادا به آن اندازه که انتظار دارید بزرگ نیست و وقتی صحبت از تحصیل در مقطع دکترا می‌شود، درک آن آسان‌تر نیز می‌شود. در کانادا، حدود 100 دانشگاه تحقیقاتی وجود دارد (موسسات دیگری مانند کالج هنرهای لیبرال و کالج‌های محلی نیز وجود دارد، اما این موسسات معمولاً تمایلی به ارائه‌ی دوره‌ی دکترا ندارند). این دانشگاه‌ها اغلب دوره‌های دکترای خود را در مدارس تحصیلات تکمیلی اختصاصی برگزار می‌کنند که تمام امکانات و تخصص لازم برای حمایت از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد (یا 'تحصیلات تکمیلی' پیشرفته) را در خود جای داده است. دانشگاه‌های کانادا بسته به نحوه‌ی دریافت بودجه‌ی خود، ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. دانشگاه‌های دولتی (اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌ها) توسط استان یا قلمروی محلی خود پشتیبانی مالی می‌شوند و تمایل دارند فرصت‌های مطالعاتی جامع‌تری از جمله دوره‌های دکترا را در اختیار دانشجویان خود قرار دهند. بودجه‌ی دانشگاه‌های خصوصی از منابع شخص ثالث تامین می‌شود (مانند تشکل‌های مذهبی) و معمولاً کوچک‌تر و تخصصی‌تر هستند.

دانشگاه‌های موجود در استان‌ها و سرزمین‌های کانادا برای تحصیل دکترا

وسعت بزرگ جغرافیایی و تاریخ استعماری کانادا به این معنی است که این کشور، ساختاری فدرال دارد که از 10 استان و 3 سرزمین تشکیل شده است. استان‌ها در کانادا، نهادهای مستقلی هستند (مشابه ایالت‌های آمریکا)، در حالیکه اختیارات آن‌ها توسط دولت مرکزی فدرال داده شده است. مهم‌ترین تفاوت بین استان‌ها و سرزمین‌های کانادا برای دانشجویان خارجی مقطع دکترا این است که فقط استان‌ها دارای دانشگاه‌های تحقیقاتی هستند (با توانایی ارائه‌ی دوره‌های دکترا). اکثر استان‌ها رویکرد مشابهی برای آموزش دکترا و استخدام‌های بین‌المللی دارند، اما سیاست‌های محلی گاهی‌اوقات می‌تواند بر میزان (و نوع) بودجه‌ی موجود تاثیر بگذارد. استانی از کانادا را که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، مشخص می‌کند که آیا دانشگاه شما دوره‌‌هایش را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند یا فرانسه یا هر دو.

10 استان کانادا به شرح زیر است:

  • آلبرتا، استانی واقع در غرب کاناداست که بدلیل جنگل‌های وسیع، چمنزارها و رشته کوه‌های خود مشهور است. 8 دانشگاه در این استان وجود دارد که دوره‌‌های دکترا در آلبرتا برگزار می‌کنند و زبان رسمی این دانشگاه‌ها، انگلیسی است.
  • بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کاناداست. از ویژگی‌های چشم‌انداز این استان می‌توان به جنگل‌های بارانی معتدل و فئوردهای ساحلی زیبای آن اشاره کرد. 11 دانشگاه با دوره‌ی دکترا در بریتیش کلمبیا وجود دارد و زبان رسمی تدریس در این دانشگاه‌ها هم زبان انگلیسی است.
  • مانیتوبا یکی از استان‌های مرکزی در کاناداست که میزبان چشمه‌های وسیع و چند تا از دریاچه‌های بزرگ کاناداست. 6 دانشگاه در این استان وجود دارد که دوره‌‌های دکترا برگزار می‌کنند و زبان رسمی تدریس نیز زبان انگلیسی است.
  • نیوبرانزویک استانی کوچک در سواحل شرقی کاناداست که میزبان جنگل‌ها، کوه‌ها و قدیمی‌ترین شهرک‌های اروپایی در آمریکای شمالی است. 4 دانشگاه در این استان وجود دارد که دوره‌‌های دکترا برگزار می‌کنند و زبان‌های رسمی تدریس نیز انگلیسی و فرانسه است.
  • نوا اسکوشیا یک استان دریایی در کاناداست که از یک شبه‌جزیره و جزایر همسایه تشکیل شده است. 9 دانشگاه در این استان، دوره‌های دکترا برگزار می‌کنند و زبان رسمی تدریس نیز زبان انگلیسی است.
  • نیوفاندلند و لابرادور شرقی‌ترین استان کاناداست که از جزیره‌ی نیوفاندلند و سرزمین اصلی لابرادور تشکیل شده است. یک دانشگاه در این استان وجود دارد که دوره‌‌های دکترا برگزار می‌کند و زبان رسمی نیز زبان انگلیسی است.
  • آنتاریو پرجمعیت‌ترین استان کاناداست که در شرق این کشور واقع شده است. این استان محل زندگی آتاوا، پایتخت کانادا و همچنین دریاچه‌ی معروف آنتاریو و آبشارهای نیاگاراست. 31 دانشگاه در این استان وجود دارد که دوره‌‌های دکترا برگزار می‌کنند و زبان رسمی آموزش نیز زبان انگلیسی است.
  • جزیره‌ی پرنس ادوارد، یک استان دریایی در سواحل شرقی کاناداست و کوچک‌ترین جزیره‌ی این کشور محسوب می‌شود. 1 دانشگاه در این استان دوره‌ی دکترا برگزار می‌کند و زبان رسمی نیز زبان انگلیسی است.
  • کبک بزرگترین استان کاناداست که در شرق این کشور واقع شده است. این استان میزبان فرهنگ غنی مستقل Québécois است و به‌خاطر داشتن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و خلیج‌هایش مشهور است. 19 دانشگاه با دوره‌های دکترا در کبک وجود دارد و زبان رسمی نیز زبان فرانسه است.
  • ساسکاچوان یک استان بزرگ در مرکز کاناداست که توسط آبشارها و دریاچه‌ها محصور شده است. 6 دانشگاه با دوره‌های دکترا در ساسکاچوان وجود دارد و زبان رسمی آموزش نیز زبان انگلیسی است.
  • سه قلمرو کانادا سرزمین‌های یوکان، ناناووت و Northwest Territories است. این قلمروها میزبان کالج‌هایی است که دوره‌ی کارشناسی برگزار می‌کنند، اما در حال حاضر، دانشگاه‌هایی با دوره‌ی دکترا ندارند.

چندین شهر در کانادا وجود دارد که دارای یک یا چند دانشگاه و تعداد زیادی دانشجو می‌باشند.

  • مونترال
  • کبک
  • ادمونتون
  • ونکوور
  • تورنتو




رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دکترا

دانشگاه‌های کانادا در زمینه‌های مختلفی در جهان پیشرو هستند و این در رتبه‌بندی بین‌المللی آن‌ها انعکاس داده شده است.

20 دانشگاه برتر کانادا در سال 2021
دانشگاهTHE 2021QS 2021ARWU 2020
دانشگاه تورنتو
1825=23
دانشگاه بریتیش کلمبیا344538
دانشگاه مک گیل
4031=78

دانشگاه مک مستر

6914498
دانشگاه مونترال
73=118151-200
دانشگاه آلبرتا131=119101-150

دانشگاه اتاوا

145=279=151-200
دانشگاه کلگری200=246=151-200
دانشگاه واترلو201-250166=151-200
دانشگاه وسترن201-250203=201-300
دانشگاه دال هوزی
251-300291=201-300
دانشگاه لاوال251-300420=301-400
دانشگاه کویین
251-300246=201-300

دانشگاه سایمون فریزر

251-300323=301-400
دانشگاه منیتوبا
351-400601-650301-400
دانشگاه ساسکاچوآن401-500465=301-400

دانشگاه یورک

401-500531-540401-500
دانشگاه کارلتون501-600601-650501-600
دانشگاه واترلو201-250166=151-200
دانشگاه گوئلف501-600571-580301-400

ساختار دوره‌ی دکترا در کانادا

همچون سایر کشورها، دوره‌ی دکترا در کانادا معمولاً به‌عنوان 'دوره‌ی نهایی' شناخته می‌شود- بالاترین سطح آموزش آکادمیک که دانشجو می‌تواند پس از گرفتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود، آن را کسب کند. طیف وسیعی از دوره‌های دکترا همچون دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) و دکترای آموزش (EdD) در کانادا وجود دارد.

طول دوره‌ی دکترا در کانادا

بیشتر دوره‌های دکترا حداقل به سه سال تحصیل تمام‌وقت و تحقیق نیاز دارند، اما برخی از دانشجویان ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشند و حداکثر دوره‌ی تحصیل برای آن‌ها شش سال است. در اکثر موارد، برای اخذ پذیرش در یک دوره‌ی دکترای استاندارد در کانادا، باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید. با این حال، برخی دانشگاه‌ها مسیرهای متفاوتی برای تحصیل در مقطع دکترا ارائه می‌دهند که با یک یا دو سال تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد آغاز می‌شود. این گزینه برای دانشجویانی که مستقیماً از مقطع کارشناسی می‌آیند مناسب است، اما تکمیل آن‌ها، زمان بیشتری طول می‌کشد.




پروسه‌ی دکترا در کانادا

تحصیلات دکترا در کانادا، اشتراکات زیادی با بریتانیا دارد تا ایالات متحده‌ی آمریکا. در حالیکه دکترا در ایالات متحده‌ی آمریکا معمولاً با یک یا دو سال آموزش کلاسی و شرکت در امتحانات قبل از نوشتن پایان‌نامه توسط دانشجو شروع می‌شود، مقطع دکترا در کانادا از ابتدا بیشتر متمرکز بر تحقیقات است. با این حال، مانند بریتانیا، شایع است که دانشگاه‌ها، دوره‌های دکترای ساختاری برگزار کنند. این دوره‌ها معمولاً توسط دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اجرا می‌شود و دانشجویان از آموزش جمعی در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی مستقل‌تر، بهره‌مند می‌شوند. دوره‌ها اغلب بر مهارت‌های کلیدی مانند تکنیک‌های تحقیق عملی و اصول روش شناختی یا آموزش‌های مفید در زمینه‌هایی مانند تدریس، ارائه یا انتشار تمرکز دارد. برخی از دوره‌های دکترا همچنین دوره‌های کارآموزی و شغلی را نیز ترتیب می‌دهند.  در کل، دانشجویان قبل از تحقیق و نوشتن پایان‌نامه‌ی دکترای خود، این دوره‌ها را در سال اول دکترای خود به‌پایان می‌رسانند. در برخی موارد، ممکن است دانشگاه از دانشجویان دکترای خود بخواهد در پایان سال اول یا دوم خود، در یک آزمون جامع شرکت کنند. این آزمون، دانش عمومی دانشجو را در مورد رشته‌ی تحصیلی خود مورد آزمایش قرار می‌دهد، قبل از اینکه به او اجازه داده شود تا تحقیقات بیشتری را انجام دهد. این تا حدی شبیه به نسخه‌ی MPhil که در دانشگاه‌های انگلستان استفاده می‌شود.

شروع سال تحصیلی در کانادا

سال تحصیلی در کانادا معمولاً از ماه سپتامبر تا آوریل ادامه دارد، اما تاریخ دقیق شروع ترم‌های تحصیلی، در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

نظارت و تحقیق دکترا در کانادا

شما دکترای خود را تحت راهنمایی حداقل یک استاد راهنما در دانشگاه تکمیل خواهید کرد. چنین استادی در شاخه و رشته‌ی تحصیلی شما متخصص است، اما قبلاً در مورد رشته‌ی خاص شما تحقیقی نکرده است. سایر اعضای موسسه‌ی تحصیلات تکمیلی شما ممکن است در نظارت و آموزش به شما کمک کنند، به‌ویژه اگر دوره‌ی شما شامل کلاس‌های اضافی باشد. معیار اصلی دوره‌ی تحصیل شما، تکمیل یک پایان‌نامه دکتراست. همانند سایر کشورها، این پایان‌نامه باید یک تحقیق جدی و مهم باشد و کمک قابل‌توجهی به دانش کرده باشد. اگر دوره‌ی شما یک دکترای حرفه‌ای مانند DBA یا EdD است، به‌جای تحقیقات دانشگاهی، روی کارهای عملی و مطالعات موردی تمرکز خواهید کرد. شما همچنان باید یک پایان‌نامه ارائه دهید، اما این پایان‌نامه ممکن است کوتاه‌تر باشد و با موارد دیگری تکمیل شود.

ارزیابی و بررسی دکترا در کانادا

معیارهای اصلی ارزیابی دوره‌ی دکترا در کانادا، اصالت و کیفیت پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکترای شماست. شما معمولاً پیش از نوشتن نسخه نهایی پایان‌نامه‌تان، بر اساس بازخورد استاد راهنمای خود، نوشتن پیش‌نویس را شروع می‌کنید. پس از ارائه‌ی پایان‌نامه، کمیته‌ای از ممتحنین (شامل حداقل یک متخصص خارجی) منصوب می‌شوند تا آن را بخوانند و مورد بررسی قرار دهند. دکترای شما سپس به جلسه‌ی دفاع شفاهی می‌رود. این روش ممکن است کمی بیشتر از روش‌های مورد استفاده در بریتانیا و جاهای دیگر درگیرکننده باشد. به‌جای بحث در مورد پایان‌نامه‌ی خود در یک 'اتاق بسته'، ممکن است از شما خواسته شود تا قبل از صحبت در مورد محتوا و اهمیت پایان‌نامه‌ی خود، ارائه‌ای در مورد تحقیقات خود داشته باشید. سپس ممتحنان جداگانه با هم ملاقات می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا عملکرد آزمون شما راضی‌کننده است یا خیر. اگر راضی‌کننده باشد، به شما مدرک دکترا اعطاء می‌شود! برخی از دوره‌های دکترا در کانادا شامل دوره‌های درسی و امتحانات قبل از دفاع از پایان‌نامه است. با این حال، این‌ها به‌عنوان عواملی که نتیجه‌ی نهایی کار شما را تعیین می‌کنند، معمولاً معیاری برای پیشرفت شما محسوب می‌شوند.

دوره‌های Cotutelle دکترا در کانادا

علاوه بر فرایندهای رایج مقطع دکترا که در بالا توضیح داده شد، برخی از دانشگاه‌های کانادا با سایر موسسات بین‌المللی نیز در برگزاری دوره‌ی دکترا همکاری می‌کنند و یکی از این دوره‌ها معروف به 'Cotutelle' (در فرانسوی به‌معنای 'آموزش مشترک') است. این دوره شامل دانشجویی است که تحصیل خود را در دو دانشگاه مختلف برگزار می‌کند و هر کدام از این دو دانشگاه، در نظارت، بررسی و اعطای پروژه‌ در مقطع دکترا فعالیت دارند. از این نظر، Cotutelle تا حدودی مانند PhD مشترک است. با این حال، برخلاف برخی از PhDهای مشترک دیگر، این دوره پروژه‌محور است. از این نظر، Cotutelle را باید نوع خاصی از دوره‌ی دکترای مشترک دانست. در دسترس بودن این گزینه بین دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر، با موسسه‌ی آموزشی خود تماس بگیرید. با در نظر گرفتن این حقیقت که دانشگاه‌ها معمولاً هزینه‌های بیشتری از دانشجویان خارجی می‌گیرند، باید دانست که تحصیل در کانادا، مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن‌چیزی است که تصور می‌کنید.

هزینه‌های دوره‌ی دکترا در کانادا

هزینه‌های دوره‌ی دکترا در کانادا، حدود 6000-4000 دلار کانادا در سال است، هر چند هزینه‌ی برخی از دوره‌‌ها ممکن است تا 25000 دلار کانادا نیز برسد. این هزینه، بیشتر از مبلغی است که یک دانشجوی بومی در کانادا پرداخت می‌کند، اما همچنان کمتر از سایر کشورهای مشهوری مانند بریتانیا و ایالات متحده‌ی آمریکاست. اگر دکترای شما بخشی از یک برنامه‌ی ساختاری باشد، هزینه‌های آن ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. دوره‌هایی که شامل برگزاری کلاس و ارزیابی می‌باشد، معمولاً گران‌تر از دوره‌هایی است که روی تحقیقات مستقل تمرکز دارد. علاوه بر پرداخت شهریه، ممکن است از شما خواسته شود که هزینه‌های تکمیلی برای خدمات دانشجویی و هزینه‌های اتحادیه را پرداخت کنید.




تغییرات اخیر در هزینه‌ها برای دانشجویان خارجی در کانادا

بزرگی سیستم آموزش عالی در کانادا و اداره‌ی دانشگاه‌ها توسط دولت‌های استانی به‌شکل جداگانه، به این معنی است که هزینه‌های دوره‌ی دکترا که در این مقاله ذکر شده فقط باید به‌عنوان یک راهنما استفاده شود. با این حال، بهتر است که از برخی اقدامات جدید برای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های خاص آگاه باشید. دانشگاه تورنتو از سال 2018، از دانشجویان دکترای داخلی و خارجی هزینه‌ی یکسانی دریافت می‌کند. یعنی، شما به‌عنوان دانشجوی بومی کانادا در مقطع دکترا، همان هزینه‌ی دانشجوی خارجی را پرداخت می‌کنید. دانشگاه بروک از طریق بورسیه‌ی تحصیلی خود، پوشش کامل هزینه‌های مقطع دکترا را برای خارجی‌ها آغاز کرده است.

بورسیه‌‌ی دوره‌ی دکترا در کانادا

کانادا از دانشجویان خارجی استقبال می‌کند و طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی و سایر کمک هزینه‌های آموزشی را برای تحصیل در مقطع دکترا در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد.

برخی از بورسیه‌‌های موجود برای دانشجویان خارجی در کانادا، از این قرار است:

  • بورسیه‌های Queen Elizabeth II Diamond Jubilee- بورسیه‌‌ی دانشجویان خارجی برای پروژه‌های منتخب مقطع دکترا در دانشگاه‌های کانادا.
  • جوایز تحقیقات دکترای IDRC- حداکثر 20000 دلار کانادا (15300 دلار آمریکا) را در طول 12-3 ماه، در اختیار دانشجویان کشورهای در حال توسعه که در مقطع دکترا در کانادا تحصیل می‌کنند، قرار می‌دهد.
  • جوایز تحقیقاتی IDRC- برای دانشجویان دوره‌ی دکترا از کشورهای در حال توسعه، برای تکمیل دوره‌ی کارآموزی در مرکز تحقیقات توسعه‌ی بین‌الملل، دستمزد حداقل 40،000 دلار کانادا (30600 دلار آمریکا) را پرداخت می‌کند.
  • بورسیه‌های دوره‌ی دکترای ترودو- بورسیه‌‌ی دکترا برای دانشجویان خارجی را در طیف وسیعی از رشته‌ها فراهم می‌کند.
  • بورسیه‌ی تحصیلی فارغ‌التحصیلان وانیر در کانادا- به دانشجویان خارجی، 50،000 دلار کانادا (38،280 دلار آمریکا) در سال برای سه سال تحصیل در مقطع دکترا در شاخه‌های علوم بهداشت، علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی یا علوم انسانی پرداخت می‌کند.

وب‌سایت دولت کانادا دارای یک پایگاه داده‌ی تعاملی از بورسیه‌های موجود برای دانشجویان خارجی است.

بورسیه‌‌ی دانشگاه‌های کانادا

علاوه بر بورسیه‌های عمومی تحصیلی ذکر شده در بالا، این احتمال وجود دارد که دانشگاه آینده‌ی شما نیز بورسیه‌ای در اختیار شما قرار دهد. اکثر موسسات آموزشی در کانادا، به‌نوعی از دانشجویان خارجی مقطع دکترا پشتیبانی می‌کنند. با مرور در لیست پروژه‌ها یا دوره‌های دکترا، می‌توانید به جستجوی بورسیه‌‌ی دانشگاه مورد نظر خود بپردازید. بسیاری از این بورسیه‌ها، در FindAPhD وجود دارد، اما اگر پیدا نکردید، می‌توانید از اطلاعات موجود در موسسه‌ی تحصیلی خود استفاده کنید.

دستیاری تدریس برای دانشجویان دوره‌ی دکترا در کانادا

برخی از دانشگاه‌های کانادا، قراردادهایی را به‌عنوان دستیار آموزش به دانشجویان دکترای خود ارائه می‌دهند. همانطور که از نامش پیداست، این قرارداد کاری شما را ملزم می‌کند که در طول دوره‌ی دکترای خود (معمولاً به‌عنوان استاد راهنما در مقطع کارشناسی) تدریس کنید. در عوض انجام این کار، به شما حقوق و دستمزد و یا برخی از هزینه‌های دکترای شما پرداخت می‌شود. این کار می‌تواند برای شما مفید باشد (و پاداش مالی نیز دارد) و رزومه‌ی شما را برای موقعیت‌های آکادمیک آینده یا مشاغل دیگری که شامل آموزش می‌شود، ارتقاء می‌بخشد.




ثبت‌نام در دوره‌ی دکترا در کانادا

اکثر دانشگاه‌های کانادا، دوره‌های دکترای خود را در چارچوب مدارس تحصیلات تکمیلی خود برگزار می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها دارای مدارس تحصیلات تکمیلی جداگانه برای رشته‌های مختلف هستند. برخی دیگر نیز ممکن است فقط یک مدرسه‌ی تحصیلی بزرگ داشته باشند که همه‌ی برنامه‌های دوره‌های پیشرفته‌شان را در آنجا برگزار می‌کنند.

شرایط پذیرش

حداقل مدرک مورد نیاز برای پذیرش در دوره‌ی دکترا در کانادا، معمولاً مدرک کارشناسی ارشد است. برخلاف انگلستان و ایالات متحده‌ی آمریکا، رفتن مستقیم از تحصیل در مقطع کارشناسی به دکترا بسیار نادر است. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به شما اجازه دهند چنین کاری کنید، اما معمولاً طول دوره‌ی دکترا را افزایش می‌دهند تا آموزش‌های اضافی در سطح کارشناسی ارشد را در خود جای دهند. پذیرش در دوره‌ی دکترا در کانادا، ممکن است کاملاً رقابتی باشد و مدارس تحصیلات تکمیلی، فقط ممکن است برای تعداد محدودی در سال، گزینش داشته باشند. این بدان معناست که موفقیت تحصیلات قبلی شما، احتمالاً به‌دقت بررسی خواهد شد.

نمرات GPA

معمولاً از شما خواسته می‌شود به‌جای اینکه فقط نتیجه‌ی نهایی خود را ارائه دهید، نمره‌ی میانگین (GPA) خود را نیز ارائه دهید. GPA سیستمی است که در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا (و همچنین برخی دیگر از کشورها) استفاده می‌شود، اما در بریتانیا و اروپا کمتر رایج است. GPA نمایشی دقیق‌تر از عملکرد عمومی شما در طول دوران تحصیل‌تان است. اگر دانشگاه‌های قبلی شما از سیستم GPA استفاده نمی‌کردند، نگران نباشید: امکان تبدیل نمرات به GPA وجود دارد. جدول زیر، راهنمای تقریبی این کار را در بریتانیا نشان می‌دهد:

نمره در انگلستان و نمره GPA
نمره در انگلستاننتیجه در انگلستانGPA
70+
1st / Distinction4.0
60-692.1 / Merit3.0-3.3
50-59
2.2 / Pass2.7-3.0
40-493rd / Pass2.2-2.3
30-39
Unclassified1.0

برای پذیرش در دوره‌ی دکترا در کانادا، معمولاً به GPA 3.0 یا بالاتر نیاز دارید.




آزمون‌های پذیرش فارغ‌التحصیلان دکترا در کانادا

ممکن است همچنین از شما خواسته شود تا به‌عنوان بخشی از فرایند درخواست پذیرش خود، نمره‌ای آزمون GRE یا GMAT خود را ارائه دهید. این نمرات به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که شایستگی متقاضیان را برای مقطع کارشناسی ارشد پیشرفته ارزیابی کنند و به‌شکل بالقوه، بین داوطلبان با سوابق علمی خوب و مشابه، تصمیم‌گیری کنند. شرایط خاص (و نمرات مورد انتظار) بین دانشگاه‌ها و مدارس تحصیلات تکمیلی متفاوت خواهد بود. بنابراین، از قبل آن را باید بررسی کنید.

الزامات زبان برای تحصیل دکترا در کانادا

بسته به اینکه در کدام استان تحصیل می‌کنید، می‌توانید دوره‌ی دکترای خود را در کانادا به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی به‌پایان برسانید. انگلیسی شایع‌‌ترین زبان آموزش است، اما دانشگاه‌های کبک معمولاً به زبان فرانسه آموزش می‌دهند و همچنین برخی دانشگاه‌ها در استان نیوبرانزویک. به هر زبانی که بخواهید در کانادا تحصیل کنید، باید نشان دهید که به اندازه‌ی کافی برای تکمیل دوره‌ی دکترای خود، به آن زبان تسلط و مهارت دارید. اگر فرانسوی یا انگلیسی‌زبان هستید یا قبلاً در سطح دانشگاه به هر دو زبان تحصیل کرده‌اید، معمولاً برای‌تان کافی خواهد بود. در غیر این‌صورت، باید در یک آزمون زبان شرکت کنید و نمره‌ی آن را به‌عنوان بخشی از درخواست خود ارسال کنید.

فرایند ارائه‌ی درخواست پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

برای درخواست پذیرش در دوره‌ی دکترا در کانادا، معمولاً دو مسیر وجود دارد:

  • یک پروژه‌ی تحقیقاتی که در جایی تبلیغ شده را پیدا و برای حضور در آن اقدام کنید. بسیاری از پروژه‌ها دارای بورسیه یا کمک هزینه‌ی تحصیلی می‌باشند و به‌دنبال متقاضیان مناسب می‌گردند.
  • با پروژه‌ی تحقیقاتی خود، در دوره‌ی دکترای یک دانشگاه ثبت‌نام کنید. اولین قدم در این راه، معمولاً شناسایی یک استاد راهنما و یا یک گروه تحقیقاتی مناسب و تماس با آن‌ها برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه‌ی خود است. ممکن است لازم باشد جداگانه برای دریافت بورسیه اقدام کنید.

بسته به نوع دوره‌ی دکترایی که برای آن اقدام می‌کنید، معمولاً باید مدارک زیر را به دانشگاه یا موسسه‌ی تحصیلات تکمیلی خود ارائه دهید:

  • جزئیات مدارک تحصیلات قبلی خود. و همچنین تائیدیه‌ی نتیجه‌ی نهایی شما (و معدل). ممکن است دانشگاه‌های کانادا بخواهند اطلاعات مربوط به دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد شما، از جمله اطلاعات مربوط به واحدها و نمرات خاصی را مشاهده کنید. دانشگاه یا دانشگاه‌های قبلی شما باید بتوانند این مورد را فراهم کنند، اما باید به آن‌ها وقت کافی بدهید.
  • اطلاعات مربوط به جزئیات و برنامه‌های پروژه‌ی شما. اگر پروژه‌ی خود را پیشنهاد می‌دهید، معمولاً باید یک پیشنهاد تحقیقی برای آن ارائه دهید. اگر متقاضی یک فرصت تبلیغاتی هستید، ممکن است از شما خواسته شود که بیانیه‌ی شخصی را در مورد علایق و اهداف دانشگاهی خود ارائه دهید.
  • دو توصیه‌نامه. این‌ها به‌عنوان منابع علمی شما عمل می‌کنند و بنابراین، باید توسط استاد یا اساتیدی که از سطح علمی شما در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد آگاه هستند، ارائه شود. اطمینان حاصل کنید که این افراد از اینکه به‌عنوان داور علمی شما عمل می‌کنند خوشحال هستند و به آن‌ها توجه زیادی نشان دهید.
  • مدارک نمرات آزمون زبان یا هر آزمون قبولی فارغ‌التحصیلی که از شما خواسته شده تکمیل کنید.

حتماً شرایط خاص تحصیلات تکمیلی خود را بررسی کنید (یا از استاد راهنمای خود سوال کنید).

مهلت‌های خاص برای ارائه‌ی درخواست پذیرش در دوره‌های دکترا در کانادا، اغلب توسط مدارس تحصیلات تکمیلی تعیین می‌شود. تاریخ واقعی متفاوت خواهد بود، اما شما باید معمولاً در بهار برای پذیرش ترم پاییز اقدام کنید یا برعکس. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای جمع‌آوری تمام مدارک درخواستی را دارید (و در صورت نیاز، ویزای‌تان را آماده می‌کنید).

مصاحبه‌ها

ممکن است دانشگاه‌هایی در کانادا، برای ارزیابی درخواست و پتانسیل شما و یا شناخت بهتر شما، مصاحبه‌ی دکترا ترتیب دهند. در این‌صورت، ممکن است به شما فرصت داده شود که از طریق اسکایپ یا کنفرانس ویدیویی، مصاحبه‌ی خود را انجام دهید.




ویزای دانشجویی دکترا در کانادا

کانادا کشوری خونگرم با علاقه‌ی بالا در زمینه‌ی جذب دانشجویان خارجی است. این موضوع را می‌توان در ویزای دانشجویی و سیستم مهاجرت کانادا مشاهده کرد. برای ورود به کانادا به‌عنوان دانشجو و اقامت برای تحصیل در دوره‌ی دکترا، معمولاً به دو سند احتیاج دارید: مجوز الکترونیکی سفر و اجازه‌ی تحصیل.

درخواست اجازه‌ی تحصیل دکترا در کانادا

همانطور که از نام آن پیداست، داشتن اجازه‌ی تحصیل به شما این امکان را می‌دهد که در طی یک دوره، در کانادا زندگی (و تحصیل کنید!) این مجوز برای طول مدت زمان دکترای شما، به‌‌همراه 90 روز اضافی (که به شما مهلت می‌دهد پس از اتمام دوره‌ی تحصیل خود، برای انجام کارهای مربوط به سفرتان یا درخواست ویزای کار پس از تحصیل اقدام کنید)، ادامه می‌یابد. قبل از سفر به کانادا، معمولاً باید در کشور خود، درخواست مجوز تحصیل دهید. شما می‌توانید مراحل را به‌صورت آنلاین آغاز کنید، اما ممکن است لازم باشد گذرنامه و سایر اطلاعات خود را به دفتر ویزای کانادا برسانید. قبل از اقدام برای گرفتن اجازه‌ی تحصیل، به نامه‌ی پذیرش از دانشگاه خود نیاز دارید (دلیل خوبی برای شروع زودهنگام درخواست پذیرش در دوره‌ی دکترا). دانشجویان کشورهای چین، هند، ویتنام یا فیلیپین، می‌توانند از طریق یک برنامه‌ی مستقیم ویزای دانشجویی ویژه، برای بررسی سریع‌تر درخواست‌شان، اقدام کنند.

درخواست مجوز الکترونیکی سفر (eTA)

برای ورود به کانادا، بیشتر دانشجویان خارجی نیاز به مجوز دارند. با درخواست برای گرفتن مجوز الکترونیکی سفر (eTA)، می‌توانید به این هدف برسید. این مجوز به‌عنوان ویزای شما محسوب می‌شود و به شما امکان می‌دهد وارد کانادا شوید. مراحل درخواست eTA نسبتاً ساده است و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. شما باید جزئیات گذرنامه و اطلاعات پرداخت خود را با هزینه‌ای به مبلغ 7 دلار کانادا (5.35 دلار آمریکا) ارائه دهید. توجه داشته باشید که eTA، به شما اجازه‌ی ورود به کانادا را می‌دهد، اما به شما اجازه نمی‌دهد تا مدت زمان دکترای خود در آنجا زندگی کنید. برای این کار، باید برای درخواست اجازه‌ی تحصیل (که در بالا توضیح داده شد)، اقدام کرده باشید. اطلاعات بیشتر در مورد درخواست زندگی و تحصیل در کانادا، در وب‌سایت رسمی دولت کانادا وجود دارد. دانشگاه‌های عالی و محیط چند فرهنگی، کانادا را به مکان مناسبی برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا تبدیل کرده است، اما این کشور همچنین می‌تواند به خانه‌ی همیشگی شما نیز تبدیل شود.

آیا می‌توانم بعد از دکترا در کانادا کار کنم؟

بله. به‌عنوان یک فارغ‌التحصیل دکترا، شما یک کاندیدای عالی برای گرفتن طیف وسیعی از مشاغل در حوزه‌ی آموزش عالی، تحقیقات و سایر حوزه‌ها و شاخه‌ها خواهید بود. علاوه بر این، کانادا مشتاقانه شما را در خود حفظ خواهد کرد و سیستم ویزای پس از تحصیل آن، به‌گونه‌ای طراحی شده که این گزینه را تا حد امکان، برای‌تان جذاب کند. مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا (PGWP)، به فارغ‌التحصیلان خارجی دانشگاه‌های خود اجازه می‌دهد تا سه سال پس از اتمام دوره‌ی دکترا، در کانادا زندگی و کار کنند. شما باید در دوره‌ی دکترای تمام‌وقت تحصیل کرده و دوره‌ی تحصیلی خود را با موفقیت به پایان رسانده باشید. هزینه‌ی درخواست برای گرفتن این مجوز، معمولاً 255 دلار کانادا (195 دلار آمریکا) است و زمان بررسی برای یک درخواست آنلاین، تقریباً 56 روز است. اطلاعات بیشتر در وب‌سایت دولت کانادا وجود دارد. با داشتن PGWP، ممکن است بتوانید برای اقامت دائم و در نهایت، حتی تابعیت کانادا نیز اقدام کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: