مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا

شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا

کارکردن در ایالات متحده اگرچه می‌تواند دشوار باشد اما می‌تواند یک تجربه بسیار ارزشمند باشد. برای بسیاری از مردم آمریکا شغل در اولویت قرار دارد و مهاجرانی که کار را در اولویت قرار داده‌اند به آسانی می‌توانند خود را با فرهنگ کاری ایالات متحده وقف بدهند. ایالات متحده دارای یک بازار کاری بزرگ است و برای افرادی که خواهان سخت‌کوشی در کار خود هستند حقوق‌های بسیار زیادی را در نظر گرفته است. در اینجا ساعات کاری طولانی هستند و اضافه‌کار برای خیلی‌ها یک امر عادی است. همچنین مرخصی امر خیلی نادری است و معمولاً‌ در سال از ده روز فراتر نمی‌روند، موضوعی برای کسانی که شغل خود را در اولویت قرار نمی‌دهند می‌تواند دردسرساز باشد. از دیگر نقاط ضعف کار در ایالات متحده نبود امنیت شغلی و امنیت اجتماعی است. قراردادهای کاری معمولاً به نفع کارفرماهایی بسته می‌شود که اغلب می‌توانند کارگران را بدون اطلاع قبلی اخراج کنند. مزایای اجتماعی کمیاب هستند و فقط بعد از ده سال کار در اختیار فرد قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید برای پیدا کردن شغل آزاد به آمریکا مهاجرت کنید، ممکن است خیلی خوش‌شناس نباشید. به علت محدودیت‌هایی که در صدور ویزا وجود دارد، مهاجرت به اینجا به عنوان یک کارگر آزاد می‌تواند دشوار باشد. با این حال و با در نظر گرفتن همه این موارد، ایالات متحده همچنان یک مقصد بسیار جذاب برای بسیاری از مهاجران کارگر است. اصلی‌ترین علت آن پول است، چرا که میانگین حقوق در ایلات متحده بسیار بالا است. همچنین از آنجا که شرکت‌های مبتکر زیادی در این کشور فعالیت دارند، فرصت‌های زیادی برای رشد و یادگیری وجود دارد.

شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا چگونه می باشد؟

متقاضیان تحصیل در کشور آمریکا می بایست از طریق یکی از ویزا های F1 ،M1،J1  برای ورود به کشور آمریکا اقدام کند.

ویزای F1

معروف ترین ویزای دانشجویی در کشور  امریکا ویزای F1 است. دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج و دانشگاه های امریکا بایدبرای در یافت این ویزا اقدام کنند. دانشجویان خارجی می توانند برای  همسر و فرزند زیر 21 سال خود نیز درخواست ویزای (F2) دهند. این نوع ویزا اصولا برای دوره های تحصیلی طولانی مدت بیش از 6 ماه می باشد. دوره های تحصیلی کوتاه مدت موقت، متناسب با محل دعوت کننده و نوع دوره تحصیلی شامل ویزای B1 میشوند.  متقاضیان برای دریافت این ویزا میبایست پس از دریافت I-20 فرم DS-160 خود را تکمیل نمایند.

ویزای M1

شرایط کلی ویزای M1 مانند ویزای F1 است؛ اما تنها تفاوتی که با ویزای M1 دارد اینست که فقط برخی از رشته های خاص فنی حرفه ای را شامل میشود. دانشجویان متقاضی این ویزا نیز می توانند همسر و فرزند زیر 21 سال خود را با تقاضای ویزای M2 به همراه خود به کشور آمریکا بیاورند.برای این نوع ویزا نیز باید فرم DS-160 تکمیل شود.

ویزای J1

این نوع ویزا به ویزای فرصت مطالعاتی مشهور است، مخصوص متقاضیانی می باشد که برای تحقیق و یا تدریس در دانشگاه ها وارد امریکا میشوند. مدت اعتبار این ویزا براساس طول مدت دوره در امریکا متغیر است اما طبق قانون آمریکا فرد متقاضی باید پس از دو سال خاک امریکا را ترک کند و دوباره برای ورود به کشور آمریکا مجدد اقدام کند. فرد متقاضی میتواندهمسر و فرزند زیر 21 سال خود را با درخواست ویزای J2 وارد کشور آمریکا کند. برای این نوع ویزا نیز همانند تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی امریکا، میباید فرم DS-160 پر شود. فرد متقاضی که با یکی از این ویزاهای فوق وارد کشور آمریکا شده است پس از فارغ التحصیلی اجازه کار در کشور آمریکا را دارد. البته لازم به ذکر است که فقط از طریق ویزای F1 میتوانند ضمن تحصیل و پس از فارغ التحصیلی در کشور آمریکا به کار مشغول میشوند.

دانشجویان خارجی که با ویزای تحصیلی F1 وارد کشور آمریکا شوند نمیتوانند در سال اول تحصیلشان به کار دانشجویی مشغول شوند اما ممکن است بتوانند در دانشگاه محل تحصیل خود به کار مشغول شوند. پس از یک سال این دانشجویان میتوانند درزمینه های ذیل به اشتغال بپردازند:

آموزش عملی برنامه (cpt)

(Optional Practical Training (OPT) (pre-completion or post-completion) آموزش عملی اختیاری (OPT) (قبل از تکمیل و یا پس از تکمیل)

کار در دانشگاه برای دانشجویان خارجی مجاز است و نیاز به تایید اداره مهاجرت کشورامریکا ندارد. با این حال درست است که ویزایF1 امکان کار در دانشگاه را فراهم میکند، ولی این فرصت در بیشتر دانشگاههای کشور آمریکا محدود است. حتی اگر بتوان یک کار در محیط دانشگاه به دست آورد که بیشتر این کارها مربوط به حوزه ی مطالعاتی فرد متقاضی نمی شوند. بیشتر از 2000 مراکز خدمات اشتغال در ایالات متحده آمریکا وجود دارندکه برای فارغ التحصیلان دانشگاه های امریکا شرایط کار را فراهم میکند. متاسفانه بیشتر کارهایی که این مراکز ارائه میدهند برای کارگران ماهر ونیمه ماهر است. مشکل اصلی بیشتر کسانی که مایل به کار در کشور آمریکا هستند یافتن کار است. تبعه کشور آمریکا نبودن میتواند بزرگترین نقطه ضعف برای افراد خارجی که به دنبال کار و یافتن یک کارفرما در کشور آمریکا هستند باشد. یک راه خوب برای یافتن یک کار مناسب بعد از تحصیل در کشور آمریکا بازدید از نمای کلی نمایشگاه مشاغل در بازار کشور آمریکا است. این نمایشگاه ها معمولا طیف وسیعی از کارفرمایان میزبان را در بردارد که در یک بخش خاصی مترمکز هستند.برای برخی از این نمایشگاه ها افراد باید CV خود را ارسال کند.کارفرمایان نیز پس از مطالعه رزومه های ارسالی متقاضیان در باره استخدام آن ها تصمیم می گیرند.

مثل همیشه (رزومه کاری خوب(تاریخچه مختصری از زندگی شخصی یا CV) برای یافتن کار در کشور امریکا ضروری می باشد. یکی از شرایطی که افراد خارجی برای اقدام برای ویزای کاری در کشور آمریکا مهم است داشتن Job offer یا پیشنهاد کارازسمت کارفرمای آمریکایی می باشد.همچنین میتوان برای کار درامریکا ابتدا از طریق ویزای تحصیلی وارد آمریکا شد سپس میتوان در ضمن تحصیل وپس از فارغ التحصیلی در ایالات متحده امریکا مشغول به کار شوند.

 شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا و بررسی روشهای کار پیدا کردن:

  • پیدا کردن کار توسط دوستان وآشنایان
  • حضور یافتن در دورهمی های ایرانی
  • آژانس های کاریابی اینترنتی
  • استفاده از آژانس های کاریابی
  • نمایشگاه مشاغل(بازارچه کار)

ازجمله کارهایی که در کشور آمریکا میتوان به راحتی به آن ها دست یافت مشاغلی میباشد که معمولا ارتباط زیادی با ارباب رجوع دارند این مشاغل ممکن است از کلاس پایین تری برخوردارباشند مانند گارسون رستوران، فروشنده مغازه ها، صندوق دار فروشگاه و... یا کارهای تخصصی تر که احتیاج به دانش زبان کافی دارد. همچنین از راه های دیگری که میتواند به یافتن کار در کشور آمریکا به متقاضیان جویای کار کمک کند گذراندن دوره های کارآموزی که پس از دریافت مدرک مربوطه میتوانند مشاغلی با درامد 20 دلار در ساعت به بالا پیدا نمایند. بنابراین زمانی که متقاضیان فارغ التحصیل دانشگاه ها وموسسات کشور امریکا باشند و یا اینکه  دوره های کارآموزی و تخصصی شان را در کشور آمریکا گذرانده باشند شانس بیشتری در مقایسه با سایر افراد برای یافتن کار خواهند داشت.

شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا و نحوه کار پیدا کردن در آمریکا

کار پیدا کردن درکشور آمریکا ممکن است در اوایل ورود به ایالات متحده آمریکا برای بسیاری از افراد مانند پروژه ای شود که باید مدت زیادی روی آن وقت بگذارند. که ممکن است بعضی افراد سریع کار پیدا کنند و بعضی دیگه علی رغم داشتن تجربه زیاد در پیدا کردن کار موفق نمی شوند. اگر متقاضیان مدرکشان از دانشگاههای آمریکا دریافت نکرده باشند هم دلیلی بر رد شدن رزومه شان نیست اگرچه داشتن مدرک از دانشگاه ها و موسساتی که آژانس های کاریابی آنها را می شناسند به این موضوع خیلی کمک می کند. اما واقعیت موضوع این ست که بعد از دریافت مدرک از دانشگاه تجربه کاری و توانایی های متقاضی حرف اول را در بررسیها می زند و دانشگاه محل تحصیل در مرحله بعد قرار دارد.




برنامه های OPT و CPT آمریکا

دانشجویان ایرانی زیادی هستند که به خاطر مطلوب بودن شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در آمریکا تمایل به تحصیل در آمریکا را دارند. در این مسیر دانشجویان 3 سناریو پیش رو دارند. سناریو اول متعلق به دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا است. این سناریو با برنامه CPT جهت انجام کار دانشجویی در آمریکا مشخص می شود. سناریو دوم مربوط به دانشجویان در حال تحصیل در خارج است که قصد کار در آمریکا را دارند. این سناریو کمی پیچیده بوده و نیازمند یافتن کارفرما در آمریکا است. سناریو سوم  (OPT) مربوط به فارغ التحصیلان از دانشگاه های آمریکا است:

برنامه CPT آمریکا
آیتم شرایط
عنوان برنامه آموزش شغلی دوره ضمن تحصیل (CPT)
هدف کارورزی یا انترنشیپی
شرط لازم برای ثبت نام تحصیل در آمریکا با ویزای F-1
شرط دریافت تاییدیه اثبات یادگیری مهارت اتمام پروژه عملی
برنامه OPT آمریکا
نام برنامه آموزش شغلی اختیاری (OPT)
افراد واجد شرایط دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا
هدف کارورزی و همزمان جستجوی کار
شرط دریافت OPT تمایل دانشجو و نه داشتن جاب آفر
مدت دوره کارورزی 12 ماه
امکان تبدیل OPT به ویزای H1B وجود دارد

اخذ تابعیت پس از فارغ التحصیلی در آمریکا

دانشجویان کشور آمریکا می توانند پس از فارغ التحصیلی و برای اقامت در این کشور از طریق روش های زیر اقدامات لازم را انجام دهند:

  • اخذ اقامت از طریق ازدواج، متقاضی باید با فردی با تابعیت این کشور به مدت 2 سال مشغول به تحصیل باشد
  • اخذ اقامت از طریق کار در آمریکا، متقاضی باید بتواند دعوت نامه شغلی دریافت نماید
  • اگر فردی در طول تحصیل در دانشگاهی که مشغول به ادامه تحصیل می باشد به عنوان پژوهشگر شناخته شود می تواند به عنوان هیئت علمی در دانشگاه مشغول به کار شود
  • متقاضی اگر در کشور آمریکا اختراع خود را به ثبت برساند می تواند توصیه نامه ای را دریافت نماید

مزایای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در آمریکا

از جمله مزایای اخذ اقامت کاری پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سطح درآمد بالا در آمریکا به منزله ایجاد قدرت خرید بالا و برخورداری از رفاه اقتصادی است

  • حداقل درآمد سالانه در آمریکا: 24000$ (دلار آمریکا)
  • میانگین درآمد سالانه در آمریکا: 94700$ (دلار آمریکا)
  • حداکثر درآمد سالانه در آمریکا: 423000$ (دلار آمریکا)
  • امکان اخذ پاسپورت آمریکا پس از 5 سال اقامت بلند مدت در شرایط عادی و پس از 3 سال در صورتی که فرد با شهروند آمریکایی ازدواج کند
  • امکان اخذ پاسپورت آمریکا بدون نیاز به ترک تابعیت قبلی زیرا آمریکا سیستم تابعیت 2 گانه را می پذیرد
  • نرخ تورم پایین که در ابتدای سال 2021 تنها 1.3% است و به معنی ثبوت قیمت ها است
  • برخورداری از امکانات بهداشتی-درمانی، آموزشی و غیره در آمریکا


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
کار در حین تحصیل در آمریکا
کار در حین تحصیل در آمریکا

با برنامه ی work/study می توانید در حین تحصیل در امریکا کار کنید، و اگر دانشجوی مقطع ارشد باشید فرصت های شغلی بسیار خوبی خواهید داشت ...

بیشتر بخوانید
مسیر تحصیل دانشجویان بین المللی در آمریکا
مسیر تحصیل دانشجویان بین المللی در آمریکا

شروع تحصیل در آمریکا با اخذ پذیرش از دانشگاه ها آغاز می شود و با دریافت ویزای دانشجویی آمریکا،زندگی دانشجویی شما و رویای آمریکایی آغاز می شود ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: