مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل لیسانس در کشور آمریکا

تحصیل لیسانس در کشور آمریکا

دولت آمریكا از اصطلاح «غیر مهاجر» برای اشاره به اتباع خارجی كه به طور موقت برای هدفی خاص در كشور پذیرفته شده اند، استفاده می كند. هنگامی که یک غیر مهاجر، هدف خود را برای آمدن به ایالات متحده تحقق می بخشد، باید یا وضعیت خود را تغییر داده یا کشور را ترک کند. دانشجویان بین المللی در ایالات متحده غیر مهاجر محسوب می شوند زیرا تنها هدف آنها برای اقامت در این کشور، تکمیل یک برنامه تحصیلی در مدرسه ای ست که مورد تأیید SEVP (برنامه ی دانشجویان و بازدیدکنندگان) باشد. به طور خاص، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده دو دسته از دانشجویان را مدیریت می کند:

افراد با ویزای F1: دانشجوی بین المللی در ایالات متحده که برای گذراندن یک دوره کامل تحصیلات آکادمیک یا حرفه ای (از جمله یک برنامه آموزش زبان) در یک مدرسه دارای مجوز SEVP تحصیل می کند. افراد با ویزای F-2، تبعه ای خارجی است که همسر یا فرزند واجد شرایط دانش آموزF-1 است.

افراد با ویزای M-1: دانشجوی بین المللی در ایالات متحده که برای گذراندن یک دوره کامل تحصیل در یک موسسه حرفه ای دارای گواهینامه SEVP یا سایر مؤسسات غیرآکادمیک شناخته شده، تحصیل می کند. افراد با ویزای M-2 تبعه ای خارجی است که همسر یا فرزند واجد شرایط دانش آموز با ویزای M-1 است.

آماده شدن برای تحصیل در آمریکا پس از پذیرش در انستیتو دارای گواهینامه SEVP، هر مدرسه یک فرم I-20 برای شما ارسال می کند ، 'گواهی صلاحیت وضعیت غیر مهاجرین'. فرم I-20 یک گزارش مکتوب از اطلاعات شما در SEVIS (سیستم اطلاعات بازدید کنندگان و دانشجویان) است و برای انجام مراحل بعدی در چرخه زندگی بین المللی دانشجویی لازم است. چندین مدارس یا دانشگاه هایی که شما را می پذیرند، ممکن است فرم I-20 را برای شما ارسال کنند. شما فقط باید از فرم I-20 دریافت شده از مدرسه ای که در آن شرکت خواهید کرد استفاده کنید. فرم I-20 خود را با اطلاعات گذرنامه خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که نام و تاریخ تولد شما صحیح است.

ایالات متحده آمریکا جزء اولین مقصدهای مهاجرتی می باشد. به دلیل برتری سیستم آموزشی درصد بالایی از دانشجویان تمایل به مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارند. ایالت متحده آمریکا تشکیل شده از 50 ایالت است. جغرافیای بی نظیر و فوق العاده، آمریکا را به یکی از 17 کشور بزرگ جهان تبدیل کرده است. ایالات متحده آمریکا از زبان رسمی برخودار نمی باشد. ارائه مدرک زبان انگلیسی یکی از پارامترهای مهم در خصوص مهاجرت و اعزام دانشجو می باشد. بیش از 30 ایالت این زبان را زبان رسمی اعلام کرده اند. اما همچنان دولت فدرال از زبان رسمی برخوردار نمی باشد.

پذیرش تحصیل کارشناسی در آمریکا

از شرایط لازم جهت اعزام دانشجو به آمریکا و پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در این کشور، داشتن دیپلم 12 ساله متوسطه و دبیرستان است. برای ورود به مقطع کارشناسی، 2 روش پیوسته و ناپیوسته وجود دارد. روش پیوسته به صورت 4 ساله بوده و دانشجویی که دیپلم متوسطه دارد، پس از گذشت 4 سال و گذراندن دروس مربوطه، می تواند مدرک کارشناسی خود را دریافت کند. اما در روش ناپیوسته، شخص دانشجو ابتدا دوره فوق دیپلم یا کاردانی را برای مدت 2 سال سپری کرده و پس از آن وارد مقطع کارشناسی می شود که به صورت 2 ساله ارائه می گردد. در جدول زیر می توان با شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی کشور آمریکا در سال 2021 آشنا شد:

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی کشور آمریکا
عنوان شرایط
عنوان مدارک تحصیلی لیسانس علوم (B.S) و لیسانس هنر (B.A)A
دانشگاه های ارائه کننده بیش از 2000 کالج و دانشگاه
مدت تحصیل (پیوسته) 4 سال
تعداد واحد آموزشی 128- 120 واحد
49-0 F

در نهایت می تواند مدرک لیسانس خود را در رشته مورد نظر دریافت کند. ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس و همچنین دارا بودن سن حداقل 17 سال برای این منظور الزامی است. پذیرش تحصیلی به منظور تحصیل کارشناسی در آمریکا در مدت زمان 2 هفته یا حتی کمتر انجام می گیرد.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل لیسانس در آمریکا

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در مقطع کارشناسی متقاضی باید شرایط لازم را داشته باشد و مدارکی را ارائه نماید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور برای مقطع لیسانس ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر می باشد، دانشجو باید مدرک 6 IELTS و یا 73 TOEFL را ارائه نماید
  • ارائه مدرک SAT، باید به این نکته اشاره کرد که ارائه این مدرک الزامی می باشد
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ارائه ریز نمرات این مقاطع تحصیلی
  • دانشجو باید انگیزه خود را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور نوشته و انگیزه نامه خود را ارائه نماید
  • ارائه رزومه تحصیلی (CV)
  • ارائه گواهی تمکن مالی (تکمیل فرم I-20)




تحصیل لیسانس در آمریکا و دانشگاه های برتر آمریکا

تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در ایالات متحده سخت است چون گزینه‌های خیلی زیادی وجود دارد. فکر کردیم شاید دوست داشته باشید بدانید که طبق آمار سال 2021 Times Higher Education World University Rankings دانشگاه‌های برتر در ایالات متحده کدام دانشگاه‌ها هستند. صد و هشت و یک دانشگاه و کالج ایالات متحده در بین بهترین‌ها هستند و هر وقت بخواهید در ایالات متحده تحصیل کنید همیشه یک گزینه ی برتر در دسترس شما است. تقریباً تمام ایالت‌ها و 130 شهر در فهرست دانشگاه‌های برتر قرار دارند. ایالت کالیفرنیا با داشتن 15 دانشگاه دارای بیشترین تعداد است. نیویورک با 13، تگزاس با 12 و ماساچوست با 10 دانشگاه در رده‌های بعدی قرار دارند.

دانشگاه های برتر آمریکا 2021
رتبه ی جهانی رتبه در آمریکا دانشگاه استان شهر
2
1 دانشگاه استنفورد کالیفرنیا استنفورد
3 2 دانشگاه هاروارد کمبریج ماساچوست
4
3 انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا کالیفرنیا پاسادنیا
5 4 دانشگاه ماساچوست کمبریج ماساچوست
7
5 دانشگاه کالیفرنیا کالفرنیا باراکلی
8 6 دانشگاه یل Connecticut New Haven
9 7 دانشگاه پریستون نیوجرسی پریستون
10 8 دانشگاه شیکاگو ایلی نو شیکاگو
12 9 دانشگاه جانزهاپکینز مری لند بالتیمور
13 10 دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا پنسیلوانیا
15 11 دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس کالیفرنیا لوس آنجلس
17 12 دانشگاه کالیفرنیا نیویورک  نیویورک سیتی
19 13 دانشگاه کورنل نیویورک ایتاکا
20 14 دانشگاه دوک کارولینای شمالی دورهم
22 15 دانشگاه میشیگان، آنا آربور میشیگان  آنا آربور
24 16

Northwestern University

ایلی نو Evanston
26 17 دانشگاه نیویورک نیویورک نیویورک سیتی
28 18

Carnegie Mellon University

پنسیلوانیا پیتزبورگ
29 19 دانشگاه واشنگتن واشنگتن سیتل
33 20 دانشگاه کالیفرنیا، سن دیاگو کالیفرنیا سن دیاگو
38 21 انستیتو فنی جورجیا جورجیا آتلانتا
44 22 دانشگاه تگزاس، آستین تگزاس آستین
48 23

University of Illinois at Urbana-Champaign

ایلی نو Champaign
49 24 دانشگاه ویسکانسین، مدیسون ویسکانسین مدیسون
50 25 دانشگاه واشنگتن، سنت لوییس میزوری سنت لوییس
53 26

University of Southern California

کالیفرنیا لوس آنجلس
54 27 دانشگاه بوستون ماساچوست بوستون
56 28

University of North Carolina at Chapel Hill

کارولینای شمالی Chapel Hill
61 29 دانشگاه براون  رود آیلند Providence
64 30

دانشگاه کالیفرنیا، دیویس

کالیفرنیا دیویس

بورس جهت تحصیل لیسانس در آمریکا

برای تحصیل لیسانس در آمریکا متقاضیان می توانند بورسیه تحصیلی نیز دریافت نمایند. بورسیه های تحصیلی با توجه به درآمد خانوادگی متقاضی به فرد ارائه می شود. برآورد هزینه های خانوادگی افراد خارجی کار دشواری می باشد به همین دلیل کمک هزینه های تحصیلی برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است. دانشجو برای دریافت این کمک هزینه ها باید نمرات و امتیازات بالایی در طول تحصیل به دست بیاورد. افرادی که در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی توانایی دارند می توانند از بورسیه های استعداد استفاده نمایند. ممکن است از فرد خواسته شود نمونه ای از کارهایش را ارائه دهد.

برخی از بورسیه های تحصیلی با توجه به مشارکت و فعالیت های اجتماعی فرد به او اعطا می گردد همچنین ممکن است از فرد خواسته شود که در ساعات مشخص در جوامع محلی به خدمت بپردازید. این خدمات برای دانشجویان خارجی و بین المللی به این صورت می باشد که باید در رابطه با کشور خود اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار دهند. برخی دیگر از کمک هزینه های تحصیلی به افرادی مثل کسانی که دچار معلولیت هستند، افرادی که عضو گروه های مذهبی خاص و یا گروه های نژادی هستند، دانشجویان خارجی و بین المللی و بانوان اعطا می گردد.




انواع بورسیه های تحصیلی در آمریکا

بورسیه های تحصیلی در آمریکا به 4 گروه عمده تقسیم می شوند:

  • بورسیه های اعطایی از سوی دولت آمریکا
  • بورسیه های اعطایی از سوی موسسات
  • بورسیه های اعطایی از سوی دانشگاه
  • بورسیه های اعطایی از سوی اساتید

البته بورسیه های اعطایی ممکن است تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در آمریکا را پوشش دهد. از جمله بورسیه ها در سال 2021 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بورسیه تحصیلی آمریکا
نام بورسیه اعطایی در آمریکا مقطع تحصیلی
AAUW International Fellowships in USA for Women کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری
Illinois Wesleyan University International Students Scholarships کارشناسی
Fairleigh Dickinson Scholarships for International Students کارشناسی
Emory University Scholar Programs کارشناسی

رشته های پر مخاطب تحصیل کارشناسی در آمریکا

رشته های مختلفی در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور آمریکا تدریس می شود. به همین دلیل هر ساله دانشجویان بسیار زیادی از سوی دانشگاه های این کشور مورد پذیرش قرار می گیرند. برخی رشته های تحصیلی که مورد استقبال متقاضیان قرار دارند عبارتند از:

  • کشاورزی
  • باغداری
  • علوم کاربردی و محض
  • معماری
  • طراحی
  • عمران
  • مدیریت بازرگانی
  • دامپزشکی
  • علوم کامپیوتر
  • علوم آموزشی
  • هنرهای نمایشی
  • مهندسی
  • حقوق
  • گردشگری
  • پزشکی

زبان انگلیسی برای تحصیل لیسانس در آمریکا

متقاضیانی که برای تحصیل لیسانس در آمریکا به این کشور مهاجرت کرده اند می توانند در سال اول تحصیلی خود در دوره های فشرده زبان نیز شرکت نمایند. پس از گذراندن این دوره فرد می تواند وارد سال دوم تحصیلی در مقطع کارشناسی شود. این امکان در برخی از دانشگاه های این کشور وجود دارد که در ادامه به این دانشگاه ها اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه جیمز مدیسون آمریکا
  • دانشگاه روزولت آمریکا
  • دانشگاه رویال رودز کشور آمریکا
  • دانشگاه ورمونت آمریکا
  • دانشگاه ویدنر آمریکا

افراد با توجه به سطح تسلطشان به زبان، دوره ها را می گذرانند ممکن است فردی نیاز به 1 دوره آموزش زبان انگلیسی داشته باشد. این افراد می توانند در سال اول تحصیلیشان به عنوان یک دانشجوی مقطع دبیرستان به تحصیل بپردازند. این برنامه تحصیلی در دانشگاه های ورمونت و ویدنر در دسترس می باشد.

ویزاهای تحصیلی کشور آمریکا

دانشجویان خارجی برای این که بتوانند به تحصیل کارشناسی در آمریکا دست یابند و تحصیلات خود را در کشور آمریکا ادامه دهند، نیاز به ویزای تحصیلی آمریکا دارند. البته ویزاهای تحصیلی مختلفی برای ورود به این کشور وجود دارد که شرح آنها در زیر آمده است.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا

معروف ترین و مشهورترین ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای تحصیلی F1 است که برای متقاضیان ورود به کالج ها و دانشگاه های این کشور صادر می گردد که قصد ادامه تحصیل و شرکت در دوره های بیشتر از 6 ماه را دارند. ویزای F2 نیز به عنوان ویزای همراه این دسته از دانشجویان شناخته می شود که می توانند توسط آن، همسر و فرزندان کمتر از سن 21 سال را همراه خود به آمریکا ببرند. متقاضیان تحصیل در آمریکا به صورت کوتاه مدت و موقت نیز می توانند از ویزای B1 استفاده نمایند. در صورتی که پس از اخذ I-20، فرم DS-160 را تکمیل و ارائه دهند.

ویزای تحصیلی M1 آمریکا

شرایط دریافت ویزای تحصیلی M1 همانند ویزای F1 بوده و تنها در یک مورد با یکدیگر تفاوت دارد. تفاوت میان این دو ویزا مربوط به تحصیل در رشته های خاص فنی و حرفه ای می گردد. به عبارت دیگر این نوع ویزا مختص افرادی صادر می شود که قصد دارد در رشته های خاصی از فنی و حرفه ای ادامه تحصیل دهند. ویزای همراه M2 نیز جهت به همراه بردن خانواده و فرزندان کمتر از 21 سال برای متقاضی صادر می گردد. تکمیل و ارائه فرم DS-160 جهت اخذ ویزای تحصیلی M1 از الزامات محسوب می شود.

ویزای تحصیلی J1 آمریکا

ویزای تحصیلی J1 مشهور و معروف به ویزای فرصت مطالعاتی در کشور آمریکا می باشد و مختص داوطلبانی است که با قصد تدریس یا تحقیق در دانشگاه های این کشور می خواهند وارد خاک آمریکا شوند. اگرچه مدت زمان اعتبار این نوع ویزا به طول مدت دوره متقاضی در این کشور بستگی دارد اما در حالت عادی شخص متقاضی بایستی پس از گذشت 2 سال، خاک آمریکا را ترک نموده و مجددا برای ورود اقدامات لازم را به عمل آورد. ویزای J2 نیز به منظور به همراه بردن خانواده و فرزندان کمتر از 21 سال صادر می گردد. لازمه دریافت این نوع ویزا، تکمیل و ارائه فرم DS-160 می باشد. لازم است بدانید در کلیه ویزاهای تحصیلی آمریکا، اثبات تمکن و استطاعت مالی برای فرد متقاضی ضروری است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در 2021

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم DS-160
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • تعیین زمان مصاحبه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: