مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته اقتصاد در ترکیه

رشته اقتصاد در ترکیه

به عنوان دانشجوی بین المللی در ترکیه ، می توانید مدرنیته و سنت را در یکی از امن ترین و پایدارترین کشورهای منطقه تجربه کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی را به عنوان زبان تدریس بر می گزینند و برخی دیگر روی یادگیری زبان انگلیسی تمرکز می کنند. مهمتر از همه ، کیفیت بالای آموزش شما را ، در هر نقطه از جهان که باشید، برای آینده آماده خواهد کرد.

از آنجا که ترکیه که در چهارراه بین شرق و غرب دنیا قرار دارد، چشم اندازهایش طیف گسترده ای از مناطق جغرافیایی را در بر می گیرد و دارای ویژگی های ترکیبی از سه قاره جهان است: اروپا ، آفریقا و آسیا. ترکیه به دلیل موقعیت مکانی که از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است ، همواره مرکز اصلی مسیرهای بزرگ تجارت ابریشم و ادویه بوده است. امروزه حتی در غیرقابل دسترس ترین و یا دورافتاده ترین قسمت ها ، می توان به راحتی ردپای فرهنگ های مختلف را احساس کرد و دید. دانشگاه های ترکیه این فرصت ها را، علاوه بر خیلی فرصت های دیگر، در اختیار شما می گذارند:

  •  استانداردهای بالای آموزش
  • مدرک های معتبر بین المللی
  •  خوابگاه های مدرن با امکانات فوق العاده
  • تنوع فرهنگی
  • آموزش ایمن و مقرون به صرفه
  •  محیطی گرم و دوستانه

سیستم آموزشی ملی ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. آموزش رسمی و غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه است و بنابراین شامل آموزش عالی می شود که موضوع اصلی این مقاله است. آموزش غیر رسمی شامل کلیه فعالیتهایی است که در خارج از مدرسه یا در کنار مدرسه انجام می شود. آموزش رسمی شامل موارد زیر است:

  • آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک ها و امثال آن تا سن 6 سالگی برگزار می شود.
  • آموزش ابتدایی: دوره هشت ساله آموزش اجباری ، سنین 6 تا 14 سال.
  • آموزش متوسطه: دبیرستان یا دبیرستان فنی حرفه ای ، سنین 15 تا 17/18 سال.
  • آموزش عالی: این گروه شامل کلیه مؤسسات آموزشی است که آموزش های پس از دوره متوسطه را ارائه می دهند.

اطلاع از شرایط تحصیل رشته اقتصاد در ترکیه برای متقاضیان و علاقه مندان به آن، امری ضروری به شمار می رود و مورد توجه افراد قرار میگیرد؛ به گونه ای که اشخاص با تمایل تحصیل در این رشته تنها درصورتی موفق به اخذ ویزا و کسب تجربه ای موفق خواهند شد که از جزئیاتی هر چند کوچک نیز در این مقوله غافل نباشند. شاخص های گوناگونی چون نرخ تورم گویای چگونگی پیشروی اقتصاد یک سرزمین می باشند و پر واضح است که می توان یکی از عوامل توقف رشد اقتصادی ترکیه در این موضوع را ناکارآمدی اقتصاددان های آن دانست. رشته اقتصاد یکی از زیرشاخه های علوم انسانی بوده و اهمیت آن در زندگی ما غیر قابل انکار می باشد.




معرفی رشته اقتصاد در ترکیه

اقتصاد علمی است مرتبط با موضوعات تجاری و پیش بینی های مالی؛ تاثیر اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصاد کلان بر همه آحاد جامعه موردنظر خواهد بود درحالیکه فعالیت های صورت گرفته در اقتصاد خرد، تنها بخشی از جامعه هدف را متاثر می کند. اقتصاد با علومی چون روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ، سیاست و حقوق در هم تنیده شده و متقاضیان تحصیل در هر یک از شاخه های BA و با BSc با موقعیت های شغلی نسبتا مشابهی در آینده مواجه خواهند بود. اقتصاد ترکیه نیز با توجه به توسعه های صورت گرفته در سال های اخیر به یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاران بین المللی تبدیل شده اما همچنان بخش قابل توجهی از آن وابسته به صنعت گردشگری می باشد. تولید کود مصنوعی، شیشه، پوشاک و همچنین محصولات نساجی از موضوعاتی قابل گسترش در ترکیه هستند که کمک شایانی به کاهش وابستگی اقتصادی این سرزمین به حساب می آید.

تحصیل رشته اقتصاد در ترکیه

دانشجویان عموما جهت تحصیل رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی، مسیر سایر کشورها چون ترکیه را در پیش می گیرند. باید خاطرنشان کرد علم اقتصاد محدود به مفاهیمی چون مبانی اقتصاد و نظریه های افراد نبوده و تسلط بر دانش محاسبات ریاضی کمک قابل ملاحظه ای به دانشجویان ترم های بالاتر به حساب می آید؛ هرچند دانشجویان درجات BA کمتر با این دروس برخورد خواهند داشت. نرخ تورم 12 درصدی ترکیه و همچنین نرخ بیکاری 13% آن نشانگر نیاز مبرم این کشور به توسعه اقتصادی در موضوعات اصلی و کلان می باشد. در همین راستا باید اشاره کرد که دانشگاه های معتبری چون Koc University ،İzmir University of Economics و Bahçeşehir University واقع در شهرهای استانبول و ازمیر به ارائه دوره های اقتصاد می پردازند که در ادامه پیرامون شرایط و هزینه تحصیل در آن ها به تفصیل سخن خواهیم گفت. معتبرترین مراکز ارائه دهنده رشته اقتصاد در ترکیه عبارتند از:

معتبرترین مراکز ارائه دهنده رشته اقتصاد در ترکیه
عنوان دانشگاه یا موسسهشهری که در آن واقع گشته
Istanbul Sabahattin Zaim University
استانبول
Faculty of Economics Administrative and Social Sciencesآنکارا
International Finance and Faculty of Commerce
استانبول
Near East University
مرسین
Ozyegin University
استانبول
Bilkent University
آنکارا




گرایشات و دروس رشته اقتصاد در ترکیه

اقتصاد توسعه، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد بین الملل و بازاریابی و کسب و کار از متداول ترین عناوین مربوط به این رشته در کشور ترکیه هستند؛ بهبود توزیع ثروت و افزایش اشتغال زایی از اصلی ترین اهداف این گرایشات بوده و از سرفصل های جامعه شناسی به کرات در آن ها استفاده می شود. تحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در ترکیه 8 نیم سال به طول انجامیده که از دروس ارائه شده در 4 ترم نخست می توان به آشنایی با اقتصاد، ریاضیات در تجارت، روش تحقیق، آمار، سیاست جهانی، اصول حسابداری و تاریخ اندیشه اقتصادی اشاره نمود. درحالیکه اصلی ترین دروس اقتصاد در 4 ترم پایانی عبارتند از پول و بانکداری، تجزیه و تحلیل اقتصاد خرد، سیاست پولی و توسعه اقتصادی. ذکر این نکته حائز اهمیت است که علاوه بر دانش تئوری، برخورداری از مهارت هایی نظیر استفاده از ابزار تحلیلی و فنون ریاضی نیز مهم خواهد بود.

موقعیت شغلی اقتصاددانان ترکیه

تحصیل اقتصاد در ترکیه برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی صورت پذیرفته و هزینه سالیانه تحصیل در ترکیه در برترین دانشکده های اقتصاد این کشور 2100€ (یورو) می باشد. متقاضیان می بایست در کنار آن هزینه هایی چون پوشاک، تفریح، خوراک و اقامت را نیز در نظر داشته باشند. با وجود تمامی هزینه های عنوان شده دستیابی به مشاغلی چون مشاوره اقتصادی و یا استخدام در شرکت ها و موسسات معتبر درآمد مطلوبی نصیب افراد خواهد کرد. موسسات سیاست گذاری متعددی نیز به حضور افرادی چون تحلیلگر مالی نیاز دارند.

جزئیاتی پیرامون دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های متعددی در ترکیه دارای شرایط مطلوبی در ارائه دروس اقتصاد و انواع کورس های آن می باشند؛ به عنوان نمونه دانشگاه اقتصاد ازمیر که از سال 2001 شروع به فعالیت نموده است، به آموزش بیش از 11000 دانشجو پرداخته و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به جذب متقاضیان می پردازد. در پایان باید اظهار داشت شرایط مطلوب تحصیل و زندگی در ترکیه این سرزمین را به یکی از مقاصد مطلوب جهت تحصیل رشته اقتصاد تبدیل کرده است

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: